Bitang erő az értelmetlen testben: BMW X4 M40i

Teszt: BMW X4 M 40i

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.09.20. 16.00

Az BMW X4 M-es kivitele parádésan megy, jól néz ki és sokkel kevésbé irritáló, mint egy X6-os

Röviden – BMW X4 M 40i
Mi ez? A BMW 2014-ben bemutatott sportos szabadidőautójának legerősebb változata
Mi tud? Kevésbé ellenszenves megjelenésű, mint az X6-os, és 360 lóerővel egész szórakoztató is
Mibe kerül? A típus alapára 21,5 millió forint, a tesztautó mindenféle csodával meghintve pedig már 300 ezerrel a 26 millión is túl van
Kinek jó? Aki erős, jól vezethető, és nem túl praktikus drága autóra vágyik

A BMW nem mindennapi méretű modellkínálatát ember legyen a talpán, aki átlátja. A márka hazai honlapjának nyitóoldalán 42-féle modell képe jelenik meg, amit 12 nagyobb kategória foglal magába, a kabriótól a kombin az elektromos autókig bármit meg lehet náluk találni. Az X4-es a Sports Activity Coupé fantázianév alatt található, magyarul ez nagyjából azt jelenti, hogy szabadidőautó, csak ránézésre sportosabb, kevésbé praktikus formában.

Magasépítésű, összkerekes szabadidő-autóból kupészerű, sportos izét tákolni elsőre nem tűnik okos ötletnek, a BMW-nek mégis nagyon bejött. A hátul élhetetlenül szűk utasterű, magas és roppant agresszív megjelenésű behemót X6-ost sokáig konkurens nélkül imádták az emberek – a Mercedes-nek is hosszú időbe telt, mire rászánta magát egy hasonló stílusú járgány, a GLE Coupé piacra dobására – így csináltak belőle egy kisebbet is, X4 néven.

Az X3-as alapjaira épülő, de annál szűkebb és drágább, ellenben sokkal látványosabb formatervű modellel sem hibáztak a bajorok, szeretik ezt is az erre fogékony pénzes népek. Így kellett belőle M-es változat is, sok pénzért, bivalyerős motorral, lúdbőröztető motorhanggal. A tesztautó mocsok jó kék fényezése pedig már csak ráadás.

Nem annyira praktikus, mint egy X3-as, de annyival dögösebb is

 

Szigorú tekintet, csöves, befalazott szellőzőnyílások oldalt

Szigorú tekintet, csöves, befalazott szellőzőnyílások oldalt

Külső, karosszéria

Az X6-osra jellemző pusztító forma megmaradt az X4-esnél is, mégis sokkal kezelhetőbb méretű járgány, mint a nagy testvér. Ha 360 lóerős csúcsteljesítmény és 4,9 másodperces gyorsulás olvasható az autó katalógusában, akkor nem is mindegy, hogy hány mázsát kell íven tartania a futóműnek. A X4 M hossza 4671 milliméter, amihez 190 centis szélesség és 2810 mm-e tengelytáv tartozik és 1915 kilogrammos saját tömegével még épp befér a kéttonnás lélektani határ alá.

A tanult autóbuzi a matt ezüst külső visszapillantóházról, a 20 colos, 333 ezer forintos felárért rendelhető duplaküllős alufelnikről, egyedi lökhárítóbetétekről, illetve a fekete végű sportkipufogókról jöhet rá, hogy valódi M40i-t, vagy csupán egy M-csomagos X4-est lát-e. Belsejében lépten-nyomon apró M-es logókba botlik a tekintet, a háromküllős kormányon, az automatikus váltó fokozatválasztóján, a műszerfalon, küszöbön és még vagy ezer más helyen is feltűnik a kicsike M, a gyár sportos modelljeiért felelős, M GmbH logója.

Kupés tetővonala miatt sportos, magas építése miatt pedig biztonságot, elpusztíthatatlanságot sugall a megjelenése. A kasztni oldalán végigfutó ívek, hullámok is telitalálatnak látszanak, sikerült velük a jó ízlés határain belül maradni, mégis baromira látványosak lettek. Egyedül az elöl van némi fájdalmas parasztvakítás, a lökhárító két szélén lévő befalazott, látványlégbeömlők képében. Kár értük.

Rafinált dombornyomás az ajtókon

Rafinált dombornyomás az ajtókon

Belső, csomagtartó

Utasterében a sok kis M-es emblémán kívül kevés egyedi, izgalmas dolog található. A megszokott BMW-s alkotóelemekből válogatták ezt is össze, minden ott van és úgy néz ki, mint amit megszoktunk. Műszerfala a klasszikus, két nagy és két kis mutatós műszerből áll, a kötelező TFT betétekkel. A kivitelezésbe nem lehet belekötni, a szokásos BMW szintet hozza az autó, itt nem nyiszorog, zörög semmi. És úgy tűnik, hogy soha nem is fog.

Az X3-as alapjaira épülő X4-es belseje kevésbé élhető, mint az alapmodellé, de itt nem is ez a lényeg. Hátul sokkal szűkebb, főleg a belmagasság zavaróan alacsony, és a kupés tető miatt a csomagtartó is vesztett 10 százalékot a befogadóképességéből, 550 helyett csak 500 literes. Túlélhető veszteség. Az viszont bosszantó, hogy eső után kinyitva a csomagtartót, az ajtóról lecsorgó vízből bőven jut a kalaptartóra, hátsó fejtámlára is. Raktere ezen kívül mindent tud, profi, ékszerminőségű csomagrögzítő rendszer, szatyorkampó, tápcsatlakozó és megfelelő világítás is került bele.

Tisztességes munka a belső, mintha ezer évre gyártották volna

Tisztességes munka a belső, mintha ezer évre gyártották volna

Háromküllős sportkormány

Háromküllős, jó fogású sportkormány

Motor

Úgy fest, a BMW sem veszi teljesen komolyan, hogy egy szabadidő-autóból igazi sportautót lehet faragni. Így az X4 M40 i is csak olyan motort kapott, amit más modellekben is használ a gyár. Nem mintha bármi baj lenne a soros hathengeres, egy darab, kettős megfúvású turbóval lélegeztetett 360 lóerős motorral, ami a 306 lóerős 35i motor alapjaira épül. De kevésbé cizellált valami, mint amit az igazi M-es modellekben, az M3, M4-ben használnak, amely két turbóval már 431 lóerős csúcsteljesítményre képes. Hangja sport+ módban taposva zseniális, durrog, hörög, röfög, ahogy kell, de comfort, vagy eco módban illedelmesen is tud viselkedni.

Itt egy mélygarázsban futott kör hangja, tessék meghallgatni:

Milyen vezetni?

Adatlap

Modell

21 255 000​

Motor Soros hathengeres, 2979 ccm
Teljesítmény 360 LE 5800-6000/perc
Nyomaték 465 Nm 1350-5250/perc
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,9 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8,6 liter :)
Listaár: 21,5 millió forint

Roppant szórakoztató. Az X4-es keményebb és ültetett futóműve roppant jól hangolt valami, már ha a gyors tempójú kanyargás az életcélunk. Normál városi közlekedésre kevésbé való, de nyilván sokat ront a menetkomforton a 20 colos kerék is. De egy M-es BMW ben senki ne nyafogjon azon, hogy ráz.

Élvezze inkább a 360 lovas benzinmotor rugalmasságát, a nagy, 465 Nm-es forgatónyomatékot, amely már 1350-es percenkénti fordulatszámtól igénybe vehető. Mindezt a ZF nyolcfokozatú automatájával, valamint az intelligens xDrive összkerékhajtási rendszerrel párosítva egész élvezetes végeredményt ad.

Pláne, hogy az elvárthoz képest sokkal jobban bírja a tempós kanyarokat, akár mázsákat is letagadhatna a sportkocsikhoz mérten még mindig riasztó súlyából. Igazából teljesen valószínűtlen módon kapaszkodnak a kerekek az aszfaltba, és minden zokszó nélkül kanyarodik akár derékszögben is. Ha pedig civilizált módon kíván vele valaki közlekedni, abban is partner az autó, elég komfort módba kapcsolni, puhább lesz a kormány és elcsendesedik a motor, miközben le is higgad.

Költségek, konkurensek

Hasonlóan sportos szabadidóautót még a Porsche kínálatában találunk, ahol a 3 literes V6-os Macan S a jobban csengő név ellenére is kijön 18,9 millióból, igaz, csak 340 lovat ad a vezető lába alá. A Mercedes GLC AMG szintén megáll 18,6 milliónál a maga 367 lóerejével, 4,9 másodperces gyorsulásával.

A jó munkást persze etetni kell, és a lámpánál álló, nyálat csorgató kisfiúkon is megesik az ember szíve, és oda-oda lép, hogy egészséges irányt vegyen a gyerek további egyedfejlődése. Így viszont a 14 liter úgy lecsúszik az autó torkán, mint a sicc. Ha családdal, városon kívül finoman tapossuk a gázt, akkor 10 liter alá is szorítható az átlagfogyasztás. Kérdés, van-e ennek így értelme.

Mellette – Ellene
  • Erős, szép hangú motor
  • Teljesítményhez mérten vállalható fogyasztás
  • Minőségi belső kidolgozás
  • Remek vezethetőség
  • Kényelmetlen, szűk hátsó rész
  • Drágább, mint a praktikusabb X3-as
  • Kis csomagtér
  • Rossz kilátás hátra

Szavazás

Hány pontot adnál az X4-es vadállatnak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.