Röviden – Opel Mokka X
Mi ez? Az Opel 2013 óta piacon lévő kis szabadidő-autója, a Mokka faceliftes változata, amely az új technika mellé X bővített nevet kapott 2016 elején.
Mi tud? A hétköznapi használat után a hétvégi kalandban is kisegíteni, köszönhetően 4×4-es hajtásának. 1,6-os dízel és 1,4-es turbós benzinessel is választható.
Mibe kerül? A típus alapára 5 090 000 forint, a csúcsváltozat pedig 7,6 millióért szerezhető meg.
Kinek jó? Bárkinek, aki egy kompakt méretű autót keres, ma divatos szabadidő-autó formával

X. A kiterjesztett magyar abc 41. betűje, amely utalhat egy kromoszómára, lehet a romai tízes, a vízszintes tengely jele vagy a röntgensugárzás eredeti neve, de jelölheti a kincs helyét is a térképen. Ezentúl pedig még az Opel is használja, mint típusjelzést a szabadidő-autó és crossover-modelljein, utalva a 4X4 hajtásra.  Így lett az eredetileg 2012-ben bemutatott Opel Mokkából, a ráncfelvarrással párhuzamosan, 2016-ban Mokka X.

Külső, karosszéria

Miközben megtartotta oldalsó sziluettjét a Mokka, frontrésze jelentősen átalakult. A korábbinál keskenyebb, LED-es nappali menetfénnyel felszerelt fényszórókat kapott, és a lökhárító és a hűtőmaszk is követi a legfrissebb Opel-designt. Hátul szintén a lámpák és a lökhárító újult meg.

Nemcsak küllemben, de technikában is modernebb a fényszóró. Felárért a korábbi xenonfényszóró helyett most már LED-es kérhető. A lámpának kilenc funkciója van, amelyeket a kocsi automatikusan vezérel a helyzetnek megfelelően, van országúti világítás, kanyar-, illetve bekanyarodási fény, beparkolási világítás is.

Nagyjából azonos a korábbi változattal a Mokka X mérete, megmaradt a 2555 mm-s tengelytáv, a hosszúsága 3 mm-t csökkenve 4275 mm-s.

DSCN8372

Nem változott a Mokka mérete a ráncfelvarrással

Belső tér, csomagtartó

Bár hangulatában nem változott, de látványosan átalakult a Mokka utastere a ráncfelvarrással. A műszeregység továbbra is két nagyobb és két kisebb órából áll, de azokat már nem ülnek külön „csövekben”, hanem egy síkban vannak, közöttük a korábbinál nagyobb TFT kapott helyett. A középkonzol és a műszerfal többi része is megváltozott, a központi képernyő már nem lóg ki annyira, sokkal inkább része a műszerfalnak, míg a középkonzolon jelentősen csökkent a gombok száma, miután azok funkciója a menübe költözött. Az érintőképernyő lehet 7 vagy 8 colos. Az utas elől eltűnt a felső kesztyűtartó.

Változatlanul tágas belül a Mokka, 180 centis vezető mögött hasonló méretű utas kényelmesen elfér. A formák gusztusosak, az anyagminőség jó, csak nagyon elvétve találni gyengébb műanyagokat. Felárért kulcsnélküli ajtónyitás és indítás is jár a Mokkához, amely több más Opelhez hasonlóan felszerelhető az Egészséges Hát Munkacsoport által tanúsított ergonomikus üléssekkel is. Kanyarban jól tartanak és kihúzható lábtámasz is jár hozzájuk.

A Mokka X-hez is elérhető – a már hazánkban is működő – OnStar szolgáltatás, amely gombnyomásra kapcsol operátort, illetve légzsáknyitásos baleset esetén az autó automatikusan riasztást küld a központnak. A fedélzeti rendszer emellett wifi-hotspotként is üzemel, illetve a hozzá tartozó applikáció lehetőséget ad a központi zár távműködtetésére, a jármű helyének online-meghatározására stb., illetve lekérdezhetők olyan adatok, mint az olaj állapota, a guminyomás stb.

Olyan rendszerek segítik a vezetést, mint a frontkamera, a távfény-asszisztens, a jelzőtábla-leolvasó vagy a követési távolságra figyelmeztető. Miután a karosszéria továbbra is nehezen átlátható hátrafelé, jól jön a parkolóasszisztens, illetve a tolatókamera, hogy egy-egy rejtett virágtartóval ne zúzzuk le a kocsi hátulját.

Csomagtartója 356 literes alapállapotában, de a hátsó üléstámlák ledöntésével akár 1372 litert is telepakolhatunk. Az utastérben az ajtózsebek mellett a váltó előtti és mögötti rekeszekbe szórhatjuk kacatjainkat. Gyenge pont viszont, hogy csupán egyetlen USB-csatlakozó van a Mokkában.

Jó anyagokból épül a műszerfal, amelyen kevesebb gomb és nagyobb érintőképernyőt találunk

A jobba felszerelt modellekbe 8 colos érintóképernyő kerül.

A jobba felszerelt modellekbe 8 colos érintőképernyő kerül.

Milyen vezetni?

A jövőben hatféle motorral készül a zaragozai üzemben a Mokka X. Három benzines, két dízel és egy LPG-variáns közül lehet választani. A hagyományos 115 lóerős, 1,6-os benzinmotor mellett 1,4-es turbó szerepel a benzines palettán, utóbbi 140 és 152 lóerős változatokban. Az erősebb az Astrában megjelent közvetlen-befecskendezéssel felszerelt változat, a gyengébb még szívócsőbe juttatja az  üzemanyagot. Dízelből továbbra is csak 1,6 liter hengerűrtartalmú van, de az eddig 136 lóerő mellett már 110 lóerővel is. Az LPG alapját a gyengébbik turbós adja.

Leszámítva az alap benzineset, amelyhez ötsebességes kézi váltó tartozik, minden motorhoz hatfokozatú váltót szerelnek, ez lehet kézi vagy automata kivitelű. Míg az alapmodellek elsőkerék-hajtással készülnek, az 1,4 turbós benzines és az erősebb 1,6-os dízel négykerék-hajtással is választható. Benzinesnél a 4×4-es hajtás automatával is kombinálható, dízelnél nem.

Adatlap

Opel Mokka X 1.6 CTDI 4×4

Motor 1.598 ccm turbódízel
Teljesítmény 136 LE / 3500-4000
Nyomaték 320 Nm / 2000-2250
Gyorsulás (0-100 km/h)  10,3 mp
Végsebesség 187 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l/100 km
Listaár: 7 610 000  Ft

Az összkerékhajtás adapatív, azaz szükség szerint működik. Az elektromágneses, lamellás tengelykapcsoló fokozatmentes osztja el a nyomatékot az első és hátsó tengely között. Normál tapadási viszonyok között az első kerekekhez jut a nyomaték 100 százaléka, ha azok kipörögnének, akkor juttat nyomatékot a hátsó tengelyre, maximum 50 százalékban. Csúszós útviszonyok közötti közlekedést segíti még a visszagurulás-gátló és a lejtmenetvezérlő.

Az Edinburgh könyékén tartott bemutató során 136 lóerős dízelmotorral, kézi váltóval és négykerék-hajtással próbáltuk ki a Mokka X-et. A 320 Nm nyomatékú motor nagyjából 1500-as fordulattól indul be igazán. Működésében érezhetően jelen van a turbólyuk, utána viszont erőteljesen lódítja meg a kasztnit. Nem gyorsul kiemelkedően, de lendületesen lehet vele autózni, elsősorban hosszú utakhoz ideális, autópályán jön ki a nagy nyomaték előnye. A hatfokozatú váltót szokni kell, az ideálisnál hosszabb úton és karcosan kapcsolható, rontja a vezetési élményt.

Nem úgy a kormányzás. Kifejezetten élénk, kellően direkt és jó visszajelzést ad. Futóműve is inkább sportos, ügyesen rejti el azt a tény, hogy a Mokka súlypontja magasabban van, mint egy Corsáé. Bár nem arra született, szerpentinen kifejezetten jó autózni vele. Kipróbáltuk saras, csúszós erdei úton is a kocsit, tapadásvesztés nélkül vette a kihívást.

A LED-es fényszóró automatikusan állítja a fénycsóvát

A LED-es fényszóró automatikusan állítja a fénycsóvát

Hátul is elférnek felnőttek

Hátul is elférnek felnőttek

Mikortól, mennyiért?

A Mokka indulóára 5 090 000 forint a 1,6-os benzinmotorral. 1,4-es turbóval 5,8 milliótól, a gyengébb dízellel 6,4, az erősebbel 7,2 milliótól vehető meg a kocsi. A legolcsóbb 4×4-es 6,2 millióba kerül, 1,4-es turbómotorral, dízel 4×4-est 7,6 millióért kaphatunk.

Nem akármilyen csatamezőn kell helytállnia a Mokka X-nek. Olyan modellek ellen küzd majd, mint a Renault Captur, a Nissan Juke, a Mitsubishi ASX, a Mazda CX-3, a Peugeot 2008, a Citroën C4 Cactus, a Ford EcoSport és legfőképp a Suzuki Vitara. Elsősorban szolgáltatásaival, minőségével és vezethetőségével szerezhet híveket a Mokka, amelynek forgalmazása már meg is kezdődött hazánkban. Csábításban jó a Mokka, hiszen a vevőinek 60 százalékát más márkától csalta az Opelhez, ezzel a legjobb hódító a márkán belül.

A tervezők célja az lehetett, hogy maszkulinabbra szabják a kocsit, vélhetően azért, hogy többi férfi vevőt szólíthassanak meg a nőknél egyébként sikeres modellel.

Mellette – Ellene
  • Modern külső
  • Fejlett motorok
  • Elérhető összkerékhajtás
  • Szép, tágas belső
  • Többféle vezetéstámogató rendszer
  • Nehezen átlátható hátrafelé
  • Karcos váltó
  • Csupán egy USB-csatlakozó

Hány pontot ér az Opel kia szabadidő-autója?

411 szavazat - átlag: 7.4 (10-ből)

Hány pontot ér az Opel kia szabadidő-autója?