Egy friss, jó, erős magyar Merci

Teszt: Mercedes-Benz CLA 250 Sport

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.09.13. 15.00

Ha nem mondják, hogy új, észre sem veszem. A CLA formáján nem tűnik fel, hogy bármi megváltozott volna, és ez nem is baj, mert azt jelenti, hogy sikerült a facelifttel nem elrontani a dizájnt.

Röviden – Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Sport
Mi ez? A Mercedes kompakt modellcsaládjának négyajtós kupéja, erős, de nem a legerősebb benzinmotorral, sportos, de nem a legsportosabb kivitelben, automatával, 4×4-gyel, sok extrával
Mi tud? Feltűnni, kitűnni, padlógázra eltűnni
Mibe kerül? 12,65 millió forint a 250 4Matic Sport, a tesztautó az extrákkal kb. 16 millió forint listaáron
Kinek jó? Akinek bejön a forma, hajlandó megfizetni a presztízs-felárat és gyűlöli a dízelt, boldog lesz a kocsival

Látom a szerkesztőségi naptárban, hogy van egy új Mercedes CLA Coupé: na, mondom, ez érdekes, lett kétajtós változata is a kecskeméti kompakt Mercedesnek? Le is stipistoppoltam, el is mentem érte, és akkor döbbentem rá, hogy ja, tényleg, a Mercedes mindig is Coupé-nak hívta a négyajtós CLA-t, hiszen ez egy négyajtós kupé, teccikérteni. De hát akkor miért van ebből tesztautó? Hát mert facelifet kapott a kocsi. Mi? Hogy ez? de hát ez tisztára olyan, mint volt! Kívül is, belül is. Hol az a facelift?

Varázslatosak a keret nélküli oldalablakok, igazán kár a kis hátsó háromszögekért

Külső, karosszéria

A mindössze két és fél év után érkezett ráncfelvarrás a CLA-n minimális lökhárító-átszabásban, új színek, felnik választhatóságában és apró belső csinosításban (több króm), korszerűsítésekben merült ki. A fényszórók LED-esek lettek, de amúgy nagyjából minden maradt, ahogy volt. A szegecsfejes hűtőmaszkos sportos kivitelen még kevésbé látszanak az apró változások, mint a polgáribb alapváltozaton:

Ahogy jártunk-keltünk a CLA-val, nézegettem a forgalomban a többi, nyilván régebbi kompakt Merci kupé-szedánt, hogy tényleg másmilyenek-e. Hát, nem igazán. Ez a modellfrissítés nem fogja felbosszantani azokat a tulajokat, akik még az első változatból vettek, ember meg nem mondja majd 2018-ban, hogy egy CLA egyéves vagy három.

Enteriőr

A kupés tetővonal egyszerre határozza meg a CLA formáját és belterét. Ez bizony egy szűk, passzentos autó. Ezt a szűkösséget testre simuló kagylóülések, kifogástalan, tömör minőségérzet és a sok mai agyon-képernyőzött, agyon-elektronizált beltér mellett a maga korszerűségében is klasszikusnak ható műszerfal feledteti. Mára megértettem W123-ast idéző kerek szellőzőrostélyok fölé biggyesztett kistévét is: ez nem valamiféle feledékenység a belsőépítészek részéről, hanem tudatos jelzése annak, hogy a Mercedesnél még külön-külön is jelentősége van az Autónak és az infotainmentnek, hogy a precíz gépezet által biztosított komfortos, de élvezetes suhanás egy dolog, a zene, a navi, a mobilos divatcuccok meg egy másik.

A váltókar hiánya megnyitja középen a teret, ami jól jön egy ilyen szűk kabinban

A váltókar hiánya megnyitja középen a teret, ami jól jön egy ilyen szűk kabinban

A klasszikus sportos lógó mutatók jól állnak a CLÁ-ban

A klasszikus sportos lógó mutatók jól állnak a CLÁ-nak

A remek fogású, szép kormány mögött a hagyományos, igazi mutatós órák sem hatnak elavultnak, hanem tudatos hagyományőrzésként éli meg őket, aki öregebb a Windowsnál (szül. 1985). Én már ott tartok, hogy hajlandó lennék fizetni egy ilyen szép, elegáns új autó vásárlásakor azért, hogy NE virtuális, TFT-paneles műszeregység villogjon, hanem ilyen szép, ódon integetős mutatók táncoljanak a szemem előtt.

A hátsó traktus is szűk, de 175-180 centiig elfogadható komfortot nyújt. A kilátás a keskeny ablakokon nem az igazi, középső könyöklő csak felárért jár – azért érezni, hogy a Mercedes nem igazán taxinak szánta ezt a modellt. A csomagtartó viszont meglepően tágas, a ráncfelvarrott modellen akár láblendítéssel is kinyitható.

A szűkös teret látványos hangulatvilágítással kompenzálja (felárért) a CLA

A szűkös teret látványos hangulatvilágítással kompenzálja (felárért) a CLA

470 literes a csomagtér, családiasan tágas a négyajtós kupé fara

470 literes a csomagtér, családiasan tágas a négyajtós kupé fara

Technika

Egy lépésnyire vagyunk az AMG-től a 250 Sport 4Matic-ban. Az persze sokkal erősebb (hajmeresztő 381 lóerő két literből), de amúgy megvan minden itt is, ami a cseppet sem kevés 218 lóerő ügyes és élvezetes aszfaltra viteléhez kell.

Adatlap

Mercedes-Benz CLA 250 Sport

Motor 1991 cm3, sor 4, 16 szelepes turbómotor
Teljesítmény 160 kW (218 LE) @ 5500
Nyomaték 350 Nm @ 1200-4000
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,4
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes, gyári ért.) 6,8 l/100 km
Listaár: 12.646.660 Ft

218 lóerő, pontosabban 160 kW: érdekes ez, mert a nem-Sport 250-esben csak 155 kW-os pont ugyanez a motor. Vajon mi indokolhatta az apró teljesítménynövelést?

Végignézve a két verzió specifikációját, egyetlen adatban van érdemi változás. A gyengébb normál 250 4Matic egy tizedmásodperccel jobban gyorsul ugyan 100-ra, de nehezen lehet piaci előny vagy hátrány abból, hogy 6,5 vagy 6,4 másodperc a 0-100 egy kocsiban. Más viszont a helyzet a végsebességnél. A sima 250 összkerékhajtással katalógus szerint 240 km/h végsebességet ér el, míg a Sportnál azzal a pár extra lóerővel már oda lehetett írni a katalógusba, hogy: Végsebesség 250 km/h (elektronikus leszabályzással). És el tudom képzelni, hogy vannak vevők, akiknek ez számít, amikor ilyen exhibicionista kis prémium-sportmodellek között válogatnak.

Az erős turbómotorhoz hétfokozatú duplakuplungos automata váltó csatlakozik, amely az elektronikusan vezérelt központi kuplungon át mind a négy kereket hajtja. A CLA esetében az összkerékhajtás kimondottan jót tesz a vezetési élménynek, hiszen a kompakt Mercedesek alapértelmezésben fronthajtásúak, és ekkora erőt, nyomatékot sokkal jobban és látványosabban ki lehet használni, ha az összes kerék kap belőle valamennyit.

A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros szerkezet, alapáron fix, felárért változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítással. A fék a Sport kivitelben hátul is belső hűtést kapott (a sima CLA-é tömör). A felfüggesztés ebben a változatban inkább kemény és feszes, mint mercedeses, a nagyobb úthibákat a 235/40-es gumikkal nemigen tolerálja a CLA Sport.

Milyen vezetni?

Az üresen 1550 kilós autó közel nem olyan könnyed teremtés, mint a dizájnból sejtenénk. Persze kétliteres turbómotorral nem nehéz dinamikusan felgyorsítani, autópályán is bármikor szolgálatkészen ugrik a kocsi egy kis padlógázra, még messze-messze a hazánkban legális tartományokon túl is. A 4×4 pedig segít a stabilitás megőrzésében, de forszírozott kanyarokban azért az kijön, hogy nehéz a CLA, csúszós úton meg az is, hogy eléggé orrnehéz.

Színváltós hangulatvilágítás

Színváltós hangulatvilágítás

Városi autózás közben, szűk helyre való bemanőverezésnél derül ki, hogy a duplakuplungos, hétfokozatú automata nem csak gyorsan kapcsolgatni, hanem finoman indulni, moccanni is képes, nem kell nagy gázadásokkal ugráltatni a kocsit ipszilonozáskor. A szervokormány kis tempónál kellemesen könnyű, a 11 méteres fordulókör-átmérő egy átlagos kompakt autó fordulékonyságát jelenti (a Golfé is ennyi).

A négyhengeres benzinmotor hangja kellemes, nem tolakodó – néha túlságosan is diszkrét. Ha már vegyes üzemben még kímélve is 9-9,5 litert eszik a kocsi, legalább üvölthetne mellé úgy istenigazából, de nem: ez az AMG verzió privilégiuma.

Mercedes, vagyis drága?

A 250 Sport 4Matic alapára a Mercedes-Benz hazai konfigurátorában 12 646 660 forint. A tesztautó persze jóval drágább ennél, valahol 16 millió lenne az ára a napfénytetővel, a Harman-Kardon hifivel, az alapkivitelűnél okosabb klímával és a 700 ezres matt szürke festéssel. Ez több, mint amennyibe a vetélytársai kerülnek?

Nos, az a fura, hogy ennek a kocsinak gyakorlatilag nincs vetélytársa. 220 lóerős, 4×4-es, automata, négyajtós, kupé jellegű négyajtós prémium kompakt pillanatnyilag nincs másik. Az Audi S3 limuzin itthon most épp ráncfelvarrás közben van, nem rendelhető a márka konfigurátora szerint, BMW-ből a 2-es Coupé csak két ajtóval kapható, a Lexusnak, Infinitinek nincs hasonló kocsija.

A Sport kivitel része az ötküllős felni

A Sport kivitel része az ötküllős felni

Persze egy ilyen kocsit nem azért szoktak kiválasztani a vevők, mert olcsóbb egy másik márka másik modelljénél. Beleszeretnek a formába, meggyőzi őket az értékesítő, hogy kell a 4×4 és az erős benzinmotor, végigpipálgatják az extralistát ízlésük szerint – és egy pillanatig sem gondolkodnak azon, hogy nem inkább mégis mondjuk Audit kellett volna-e venni.

Ellenben mi, autós újságírók, az autópiac többé-kevésbé objektív elemzői még ilyenkor is megpróbáljuk elrontani a vevők szája ízét kéretlen beledumálással: bizony a CLA drága autó, ez a kocsi pláne az. Mindössze félmillióval a CLA Sport 250 4×4 alapára felett, 13,16 millió forintért a sokkal kényelmesebb és nem kevésbé elegáns C-osztályból már a 204 lóerős C250d 4Maticot sokkal takarékosabb dízellel, finom működésű, villámgyors 9G-tronic automatával is utána vágják az embernek. Szóval, ha a Merci-szalonból nem is áll szándékomban senki kiokoskodni, azért egy C-osztály kipróbálását nyomatékosan javasoljuk mindenkinek, akit rabul ejtettek a CLA domborulatai. Az mégiscsak inkább Mercedes, tágasabb, komfortosabb, és persze nem elölkaparósra, hanem eleve hátsókerék-hajtásra tervezték, ami még 4Matic-kal is átjön minden gázadásra.

Mellette – Ellene
  • Látványos forma
  • Ergonomikus munkakörnyezet
  • Erős, élénk benzinmotor
  • Emlékezetes vezetési élmény
  • Csodás minőségérzet
  • Magas vételár
  • Magas fogyasztás
  • Rossz ár-érték arány egy C szedánhoz képest
  • A 4Matic sokat megeszik a motor erejéből

Szavazás

Hogy tetszik a sportos kivitelű új, benzines CLA?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

A legcukibb SUV: Suzuki Ignis

Egyenesen Japánból jön az új Suzuki Ignis, hogy alaposan megkavarja, amit eddig az Ignis-ről gondoltunk

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.