Röviden – Toyota Proace
Mi ez? A Toyota áruszállítójának 2016-ben bemutatott hatodik generációja. Korábban Hiace, 2013 óta Proace néven.
Mit tud? Maximum 6,1 köbméternyi árut vagy kilenc személyt, illetve ezek különböző arányú kombinációját szállítani. Emellett telepakolták mindenféle 21. századi segédkütyüvel
Mibe kerül? Hatmillió forinttól indul a legrövidebb Proace ára, de full extrás is várhatóan 10 millió alatt marad
Kinek jó? Vállalkozásoknak, családoknak, illetve taxitársaságoknak. Mérete miatt városban is könnyű közlekedni vele, csak úgy nyeli az Euro raklapokat.

A Toyota az újjászületés szimbólumaként ismert fővárost, Varsót választotta a Proace nagy európai bemutatójának  helyszínéül. A PSA-val együttműködésben készülő modelltől azt várják, hogy megszorongassa a versenytársakat. Hogy mi szükség volt a Jumpyból és az Expertből elkészíteni egy japán kiadást, az más kérdés. Pedig a Toyota tud egyedül furgont építeni, ha akar, sőt a Hiace-t még most is gyártják az ázsiai és az ausztrál vásárlók részére. Ettől függetlenül kíváncsian vártam a Proace menetpróbáját, hiszen személyében komoly versenytársat kaphatnak a német furgonok és kisbuszok.

Kis különc

Első ránézésre a Proace leginkább a Nissan NV200-ra hasonlít, de azért nehéz lenne vele összetéveszteni. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a lámpatestek és a hűtőmaszk egy sávban helyezkednek el, hasonlóan a Corollához. A végeredmény így is elüt a Jumpy-tól és az Experttől, ráadásul a Toyota Proace a francia testvérmodellekhez képest más lökhárítóval készül. Ez egyfajta különcködésnek is tekinthető a PSA-Toyota együttműködésben. A Proace vállalható megjelenéssel rendelkezik, ezért könnyen lehet belőle alázatos áruszállítót, vagy éppen vagány városi minibuszt varázsolni a megrendelő igényeinek megfelelően.

megjelenes

A Fiat helyére a Toyota lépett be néhány évvel ezelőtt PSA-val közös furgongyártásba. Úgy tűnik, hogy a japánoknak kedvére van a kooperáció, ezért a következő modellgenerációval is együtt jöttek ki.

Mint kacsa a nokedlit 

A Proace kínálata a zárt dobozos áruszállító kiviteltől a duplafülkés, illetve fülkés alváz verziókon át a VIP buszig terjed. A modell háromféle hosszúságban áll rendelkezésre: a Compact 4,6 méter, a Medium 4,9 méter, míg a Long 5,3 méter hosszú. Valamennyi változat 2,2 méter széles és 1,9 méter magas. A furgonok esetében a legrövidebb változat két, a közepes három, illetve a hosszú is három Euro-raklap elnyelésére alkalmas. Azért nyeli úgy a raklapokat, mint kacsa nokedlit, mert hátul a kerékjárati ívek alig lógnak be a raktérbe. A Compact 4,6, a Medium 5,3, míg a Long 6,1 köbméteres rakodótérrel rendelkezik, de a hely szükség esetén a jobb oldali elülső ülés felhajtásával tovább növelhető.

Jó mélyre kell annak nyúlnia, aki a Proace motorjának bütykölésére adja a fejét.

Jó mélyre kell annak nyúlnia, aki a Proace motorjának bütykölésére adja a fejét.

Csak dízellel megy

Az új Proace kínálatában egytől-egyig dízelmotorok szerepelnek. A kisebb motorokat a 95 (70 kW) és a 115 (85 kW) lóerős változat képviseli, melyek átlagos fogyasztása a gyártó szerint 5,2 – 5,5 l/100 km körül alakul. A kétliteresek között 122 (90 kW), 150 (110 kW) valamint 177 (130 kW) lóerős változat kapott helyet. Az ötsebességes, manuális váltóval társított 1,6-os, 95 lóerős dízelmotor kivételével valamennyi erőforráshoz rendelkezésre áll a start&stop rendszer. Ez a fejlesztés az alapfelszereltség része, csak a kétliteres, 122 lóerős erőforrásnál szükséges opcionálisan rendelni.

Az összes erőforrás teljesíti az Euro 6 károsanyag-kibocsátási normákat a szelektív katalitikus redukciónak (SCR), valamint az AdBlue-nak köszönhetően. A 22,5 literes AdBlue-tartály 15 ezer kilométerig szavatolja a rendszer kifogástalan működését. A Toyota 40 ezer kilométeres, vagy kétéves karbantartási periódust ír elő. Mindenki döntse el, hogy ez elég vagy sem. A cég mindenesetre a spórolás mellett tette le a voksát.

Csak a VIP felszereltségi szinten érhetők el a menetiránynak háttal forgatható, középső sori ülések (azok formátumától függetlenül), ami optimális a kötetlenebb, beszélgetős utazáshoz.

Csak a VIP felszereltségi szinten érhetők el a menetiránynak háttal forgatható, középső sori ülések (azok formátumától függetlenül), ami optimális a kötetlenebb, beszélgetős utazáshoz.

Dicséret és piros pont

A Varsóban és annak környékén az 1,6-os dízellel szerelt áruszállító kivitelt, valamint a 2,0 literes dízelmotorral szerelt kisbusz változatot próbáltam ki. Elsőként a teherhordó került sorra, sajnos azonban a raktérben levegőn kívül nem sok minden volt, így lényegében nem nyílt lehetőség arra, hogy kiderüljön, milyen, ha padlótól plafonig pakolják a melósok. Pedig a furgon maximális hasznos teherbírása 1400 kg, legnagyobb vontatható tömege pedig 2500 kg. A Proace-szel jókora, mintegy 112 kilométeres utat tettem meg a varsói repülőtérről egy Visztula melletti dizájnhotelig.

A VIP kivitelben elől masszázs funkcióval ellátott ülések vannak.

A VIP kivitelben elől masszázs funkcióval ellátott ülések vannak.

A modellbe beülve az első dolog, amin megakad a vezető szeme, az a szokatlanul magas műszerfal, ami olyan hatást kelt, mintha egy lövészárok fölé épített bunkerból kellene kikandikálni. Ez a kialakítás nem megy a vezetési élmény rovására és jól be lehet látni a jármű előtti tereket. A középső visszapillantó tükröt azonban addig a pillanatig feleslegesnek érzi az ember, amíg nem tolat, hátramenetkor ugyanis megjelenik a hátsó tolatókamera képe, ráadásul színesben. Ez rendkívül praktikus dolog és nagy piros pont jár érte a Toyotának. Dicséret jár a középső ülésből kihajtható kis asztalkáért, valamint az ülés alatti tárolórekeszért.

Volt olyan tesztautó, mely hibátlanul tudott magyarul.

Volt olyan tesztautó, amely hibátlanul tudott magyarul.

A Proace Van autópályán, autóúton és városban utazva is jó vezetési élményt nyújt, a dízelmotor szinte minden fokozatban csendesnek mondható. A manuális váltóval viszont eleinte meggyűlt a bajom, az elindulás után ugyanis két lámpánál is véletlenül hármasba raktam a váltót, ami nem tetszett neki és egyből offolta az utat. A váltó pozícióját viszont úgy tervezték meg, hogy a jobb kezünket a karfára támasztva használjuk, ezért mindenképp tanácsolnám a jövendőbeli tulajdonosoknak, hogy ne mondjanak le a kartámaszról, ha manuális váltós modellre esik a választás.

A beltér kivitele három szinten rendelhető. Az alapot a Proace Verso belépő szintjének tartós, szövet üléskárpitja adja, a következő szinteken minőségi díszbetétekkel, fémhatású dekorelemekkel, prémium kárpitokkal, valamint a csúcskivitelű modellnél a középkonzolon elhelyezett, színes érintőképernyős multimédia berendezéssel találkozhatunk.

A beltér kivitele három szinten rendelhető. Az alapot a Proace Verso belépő szintjének tartós, szövet üléskárpitja adja, a következő szinteken minőségi díszbetétekkel, fémhatású dekorelemekkel, prémium kárpitokkal, valamint a csúcskivitelű modellnél a középkonzolon elhelyezett, színes érintőképernyős multimédia berendezéssel találkozhatunk.

A Proace kisbuszos változatát, a Versót a Varsó vonzáskörzetében található Navril Hotelből a repülőtérre vezető, 61 kilométeres úton tudtam kipróbálni. Ezen a szakaszon erősebb volt a forgalom, sokszor olyan érzésem volt, mintha csak a Szentendrei úton araszolgatnék a városközpont fele. Ennek ellenére egyes szakaszokon sikerült kihozni a dízelmotorból tudásának legjavát. A jármű kiválóan gyorsult és az áruszállítós kivitelhez képest valamivel nagyobb, de továbbra is átlagos volt az utastérben hallható motorzaj.

A két elektronikusan működtethető oldalajtóval szerelt változat mind a családi, mind pedig az üzleti üzemeltetők számára vonzó lehet. A középső visszapillantó tükör felett található bébifigyelő, az anyós ülés alatt található 230 V-os csatlakozó, valamint az elülső ülésekből kihajtható tálcák kellemesebbé és komfortosabbá tehetik a hosszabb utazásokat. Az oldalsó ajtókon található fakkok kialakítása azonban nem szerencsés, a műszerfal feletti fedett tárolórekesz viszont ötletes megoldás.

Láthatóan komoly minőséget képvisel a lehajtható tálca.

Láthatóan komoly minőséget képvisel a lehajtható tálca.

A Proace Verso a furgonhoz hasonló vezetési élményt nyújt, azzal a különbséggel, hogy a hátsó, nagy szélvédőnek köszönhetően a visszapillantó tükör valóban arra használható, amire eredetileg tervezték. A pozitívumok között említhető, hogy a két elülső ülés között ugyanúgy átjárható a tér, mint az egyik német versenytárs esetében, emellett a két hatalmas napfénytető is boldoggá teheti a hátsó traktusban ülőket.

Simán bámulhatjuk a felhőket.

Simán bámulhatjuk a felhőket.

Adnak a biztonságra 

A új Proace az újonnan kifejlesztett Toyota Safety Sense rendszerrel is felszerelhető, amely aktív biztonsági technológiákat tömörítve a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni azok következményeit. A milliméteres hullámhosszú radart kamera-technológiával kombináló és ezáltal élvonalbeli észlelési képességekkel bíró rendszer olyan biztonsági funkciókat kínál, mint a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, az autonóm vészfékrendszer, a holttér-felügyelet, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az éberség-felügyeleti rendszer, a jelzőtábla-felismerő rendszer, vagy az intelligens sebesség-szabályozás, az adaptív kanyarvilágítás, valamint az automatikus távolsági világítás.

Végre szintet lépett a haszonjármű ipar: színes tolatókamera.

Végre szintet lépett a haszonjármű ipar: színes tolatókamera.

Összegzés

Egy alig száz kilométeres tesztút van, amire elég és van, amire nem. Annyit azonban elárulhatunk, hogy sikerült a Toyotának a saját képére faragnia az európai együttműködésben készülő típust. Ezzel együtt vannak olyan negatívumok, melyek kiküszöbölésére várhatóan csak később számíthatunk. A jobb és bal oldali visszapillantó tükrök alakja például nagyon furcsára sikeredett, emiatt rendesen maradtak holtterek, melyeket csak a biztonsági kütyük képesek ellensúlyozni.

A Proace mind az áruszállító, mind a kisbusz kivitelben kényelmes utazást biztosít, viszont a furgonban kitalált praktikus megoldásokat valamiért nem sikerült átültetni a személyszállítós kivitelre. Utóbbiban az ülések csak korlátozottan mozgathatók a padlólemezben található síneken. A Verso csomagterében ráadásul rendkívül kevés tárolórekesz áll rendelkezésre, az oldalfalba épített zseblámpa, valamint a kiemelhető kalaptartó azért ötletes. A személyszállítós kivitel ugyanakkor  ötcsillagos minősítést ért el az Euro NCAP töréstesztjén, ami minden bizonnyal komoly eladási érv lesz a szalonokban.

vezess_01

Hátulról is öröm ránézni.

Persze az is lehet, hogy nem kell majd győzködni a vásárlókat, hiszen az előzetes árlisták szerint az egy tolóajtós, 1,6 literes, 95 lóerős dízelmotorral ellátott Proace Compacért közel hat millió Forintot kérnek el, de a várhatóan a két tolóajtós,  2,0 literes, 120 lóerős dízelmotorral szerelt Proace Long sem kerül majd többe hétmillió forintnál. Az ára mellett a felszereltsége, európai mivolta és kényelme miatt is várhatóan szerethető különc lesz a Proace az európai haszonjárműpiacon.

Mellette – Ellene
  • Európai minőség, versenyképes áron
  • Furgonos kivitelben a raktér praktikusan növelhető
  • Nem lógnak be a kerékjárati ívek a raktérbe
  • Erős motorok
  • Átjárható a két elülső ülés közötti tér a kisbuszos kivitelnél
  • A kisbuszos kivitelnél a csomagtérben kevés a tárolórekesz
  • Tökéletlen alakja van a visszapillantóknak
  • Nem lesz belőle alternatív hajtású változat

Hány pontot ér szerinted Toyota Proace?

219 szavazat - átlag: 8.2 (10-ből)

Hány pontot ér szerinted Toyota Proace?