Szebb, de nem okosabb az új Renault Scenic

Vezettük: Renault Scénic, Grand Scénic 2016

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.09.06. 06.00

Bemutatásának 20. évfordulójára megérkezett a Renault Scénic legfrissebb, negyedik generációs modellje. Kívül szebb, de belül nem okosabb elődjénél.

Röviden – Renault Scénic, Grand Scénic
Mi ez? A Renault családi egyterűjének negyedik generációja
Mit tud? Látványos külsővel, praktikus belsővel kényeztetni egy családot
Mibe kerül? 5,3 milliótól indul majd a rövid Scénic ára
Kinek jó? Családi autónak remek dolog a Renault Scénic

Két évtizeddel a Scénic bevezetése után már a negyedik generációs egyterű Renault-modellnek örülhetünk. Megjelenése óta 5 millió darab talált belőle gazdára, 1997-ben az Év Autója címet is bezsebelte és családok milliói örülhettek tágas, okos, praktikus belsejének. Először a márciusi Genfi Autószalonon találkozhattunk a negyedik generáció kurtábbik változatával, amit néhány hónappal később a hétüléses kivitelben is készülő hosszú Grand Scénic követett. Most viszont már ki is próbálhattuk a francia kocsit.

A Grand Scénic nálunk csak hétszemélyes változatban lesz kapható

Külső, karosszéria

Míg 2007-ben nagyjából háromszor annyi egyterűt adtak el, mint szabadidő-autót, addig ez az arány mára megfordult, és az egyterűek piaca egész apróra zsugorodott. De mégsem olvadt jelentéktelenné, sőt, az utóbbi években enyhe felfutás látható az eladási grafikonon, így a Scénicben is van bőven fantázia. Pláne, hogy a Renault-nál rafináltan elkezdték szabadidő-autósra faragni a modellt, amely így jóval vonzóbb lehet a divatot vakon követőknek, de talán kevésbé jól használható, mint az elődök voltak.

Az új Scénic 4406 mm hosszú, 1866 széles és 1653 mm magas, ami hosszban és magasságban 4,4, szélességben 2 centiméter pluszt jelent a korábbi verzióhoz képest. Nyomtávja elöl 1602, hátul 1596 mm-es, ami 66, illetve 57 milliméterrel nagyobb, mint a III-as Scénicé.

Formája a korábbi kiegyensúlyozott, unalmas helyett sokkal kívánatosabb vonalakat kapott, és az óriási kerekek mellett a terepjárósabb kiállás – nagyobb hasmagasság – is jót tesz neki. Szintén újdonság a két darabból álló A oszlop, amitől sokkal könnyedebbnek tűnik a kéttónusú fényezéssel is rendelhető kasztni. Látványosak a lámpatestek is, különösen a hátsó dizájnja lett ütős, hasonlóan, mint a szintén nemrég megújult Megane esetében. Az itthon csak hétszemélyes változatban kapható Grand Scénic majdnem 23 centivel hosszabb, mint a normál változat, de hogy ne nézzen ki idétlenül, megnövelték a tengelytávját is, 7 centiméterrel.

20 colos kerék?

Mióta megjöttek az első képek az új Scénicről, azóta az egész szakma azon pörög, hogy vajon lehet-e majd rá megfelelő gumit kapni, és mennyiért? Ugyanis a 20 colos, 195/55-ös méretű abroncsok jelenleg nem igazán gyakoriak, illetve semennyire nem gyakoriak. Gumis oldalakon rákeresve egyelőre csak a Continental és a Michelin kínálatában találni itthon ilyen méretű abroncsot, 42-48 ezer forintos darabáron. Öröm az ürömben, hogy a téli gumi ára alig különbözik a nyári gumiétól. A sajtótájékoztató végén a kérdéseknél fel is merült, hogy milyen árban és milyen választékból választhatnak majd maguknak a leendő Scénic-vevők.

A gyári válasz szerint nem kell félni, a keskeny, de 20 colos abroncsok ára a 17 colos felnire való abroncsokéhoz hasonló lesz. Ígérgetni könnyű, de a Renault embere nem a levegőbe beszélt, állítása szerint három abroncsgyártóval már ezt le is zsírozták – Michelin, Good Year, Continental -, így hamarosan jönnek az autóhoz való, megfizethető gumik is. Kíváncsiak vagyunk.

A kelet-európai rafkós spórolás azonban működhet a Scénicnél, hiszen az autó csomagtartójának mélyén 17 colos pótkerék lapul. Aki nem akar 20 colos gumira költeni, de boldogan hülyét csinál magából, az járhat négy 17 colos pótkerékfelnivel is. A nagy, de keskeny gumikkal amúgy nemcsak a látványra mentek, hanem a légellenállás csökkentésében is komoly szerep jutott a szembeszélnek csekély támadási felületet nyújtó kerekeknek.

Állítólag nem lesz drága hozzá a gumi

Állítólag nem lesz drága hozzá a gumi

A harmadik üléssor a gyerekek terepe

A harmadik üléssor a gyerekek terepe

LED-es is lehet a fényszóró

LED-es is lehet a fényszóró

Belső tér, csomagtartó

A Renault Scénic egyik legnagyobb vonzerejének tartott jól variálható, ötletes apróságokkal zsúfolt belső tere megmaradt. Tengernyi kisebb-nagyobb rekeszbe lehet elrejteni az utazáshoz nélkülözhetetlen, és totál felesleges kacatok halmait. A szokásos padlóba rejtett csempészrekeszek mellett a vezetőülés alatt is van egy eldugott fiók, a legnagyobb lehetőség mégis a sínen előre-hátra tologatható, hűtőládányi középső bokszban rejlik, valamint a fiókszerűen kihúzható kesztyűtartó is elképesztő mennyiségű dolgot képes elnyelni. Az autó berendezésének megjelenése, kivitelezése korrekt, az anyagok jó tapintásúak, szépek, a nagy üvegtető pedig világossá, otthonossá varázsolja a belsőt. Nagy melegben ugyan nem a legszerencsésebb egy üvegházban autózni, hiába árnyékolható a tetőablak, tűző napon mégis könnyen átmelegszik az utastér fentről.

Műszerfala teljesen digitális, a jobban felszerelt változatok head up display-t is kaptak. Igaz, az olcsóbbik, plexilapra vetítős fajtát, de ez is teljesen jól működik, kényelmesebb, biztonságosabb, mint folyton lepillantgatni az igazi műszerekre. A középkonzolon trónoló függőleges érintőképernyős rendszer logikáján volna mit finomítani és a sebessége sem az igazi. 2016-ban már a másodperces holtidők, szaggatások nehezen megbocsátható dolgok.

Elöl kényelmes, állítható hosszúságú ülőlapos, masszázsfunkcióval is rendelhető ülés várja az embert, míg hátul 2:1 arányban tologatható, lehajtható háttámlájúak az ülőhelyek. Érdekes, hogy a korábbi változatokhoz képest itt mintha beszűkült volna az élettér és a korábbi, egyesével mozgatható üléselrendezésnek is búcsút kell inteni. Érdekes extra, hogy felár nélkül kérhető az autó a hátsó utasoknak kínált lehajtható asztalka nélkül is. Nyilván a tervezők is érezték, hogy a hátsó hely nem az igazi, így megvan a lehetősége, hogy az asztal elhagyásával 5 centiméterrel növelhető legyen a térdhely.

Csomagtartója kétszintes, a defektektől rettegőknek jó hír, hogy a Scénicben pótkerék is található. A VDA szabvány szerint 506 literes a mezei változat csomagtartója, míg a hosszított kivitel – 7 üléses kivitelben – 533 literes, kihajtott harmadik üléssorral pedig 189 literes. A második sor ülései a csomagtartóban lévő gombokkal is kényelmesen lehajthatók.

Digitális műszerfal, head up display-jel megtámogatva

Digitális műszerfal, head up display-jel megtámogatva

Kétemeletes csomagtartó

Kétemeletes csomagtartó

 

Szemnek, kéznek is kellemes az utastér

Szemnek, kéznek is kellemes az utastér

Motorok, váltók

Magyarországon kétféle benzinmotor lesz a listán, a TCe 115 és a TCe 130, illetve háromféle dízel, dCi 110, dCi 130 és a dCi 160. Alapból hatfokozatú kéziváltó jár hozzá, de a 110 lóerős változat automatikussal, a 160 lóerős pedig csak automatikus váltóval szerepel majd az árlistán. Ezenfelül még ígérnek automatikus váltót a benzines motorhoz is, de ez még a jövő zenéje. Hibrid rásegítéses változat viszont már most is van belőle, a 48 voltos, aránylag egyszerű rendszer a 110 lovas dízelmotornak segít be a maga 10 kW-jával, önállóan nem képes mozgatni az autót. A rendszer előnye annyi, hogy az amúgy fékezéskor hővé alakított mozgási energiát képes Li-ion akksiban eltárolni.

Műszaki adatok:
TCe 115 TCe 130 dCi 110 dCi 130 dCi 160
Hengerűrtartalom 1198 cm3 1461 cm3 1600 cm3
Váltó 6 fok. kéziváltó 6 fok. kéziváltó/7 fok. aut. 6 fok. kéziváltó 7 fok. aut.
Teljesítmény LE/ford. 115/4500 130/5000 110/4000 130/4000 160/4000
Nyomaték Nm/ford. 190/2000 205/2000 260/1750 320/1750 380/1750
Gyorsulás 0-100 km/h mp 12,3-13,0 11,4-11,9 12,4 11,4 10,7
Csúcssebesség km/h 183-185 188-190 183 190 200
Átlagfogyasztás l 5,8-6,1 5,8-6,1 3,7-3,8 4,5-4,6 4,5-4,7

Milyen vezetni?

Elsőként a legerősebb, 160 lóerős, dízelmotoros Grand Scénicet kaptuk meg, automatikus váltóval. Érzésre az autó ereje elmaradt a katalógusban szereplő értékektől, de ez nem jelenti, hogy baj lenne vele. 160 lóerőnek még egy ekkora autóban is elégnek kell lennie. Az automatikus váltó kényelmes társ az utazáshoz, amit csak a 20 colos kerekek őszintesége árnyékol be néha, ahogy tudósítanak az útminőségről. Igen, a Scénic nem egy pihepuhán sikló túrabusz.

A nagy kerék a kormányzásra is hatással van, menet közben inkább jó, parkolás, szűk helyen lavírozásnál már kevésbé lesz kedvére a leendő tulajdonosoknak a nagy fordulókör miatt. A második napra jutott a szűkebb utasterű, de élvezetesebben vezethető, 130 lóerős benzines változat, kéziváltóval. Ez már élénkebbnek tűnt, a kisebb motorteljesítmény ellenére is, váltója teljesen korrekt, pontos, jól kezelhető szerkezet.

20 colos kerekek a kisebb légellenállásért

20 colos kerekek a kisebb légellenállásért

Tolatókamera

Tolatókamera

Konkurensek

A Renault Scénic konkurensei a modell 20 évvel ezelőtti bemutatása óta alaposan megszaporodtak, jelenleg a BMW  Active Tourer, Kia Carens, Opel Meriva, Ford C-Max, a Mercedes B-osztály, valamint a Citroen C4 Picasso található ezek között, míg a Grand Scénic a Ford Grand C-Maxszal, BMW 2 Gran Tourerrel, VW Tourannal, Peugeot 5008-cal, Zafira Tourerrel játszik egy ligában.

Mikortól, mennyiért?

Az új Renault Scénic az év végén érkezik meg a hazai kereskedésekbe. A sima Scénic tervezett induló ára 5,3 millió forint, még a hosszabb változathoz nagyjából 6 millió forinttól lehet hozzájutni. Idővel megérkezik belőle a hibrid is, de hogy pontosan mikor és főleg milyen áron, az egyelőre még nagyon bizonytalan. Aki ötszemélyes Scénicre vágyik, az a rövid változatot vegye, mert ugyan a Grand Scénicből készül 5, illetve 7 személyes változat is, de nálunk csak a hétüléses variáció kapható majd.

A rövid, benzines változat sokkal élet telibbnek tűnt, mint a nagy dízel

A rövid, benzines változat sokkal élet telibbnek tűnt, mint a nagy dízel

Az új Scénic jóval szebb lett, mint elődje, de sajnos a vonzó külsőért komoly árat fizetett a modell, és odalett pár korábban sokra tartott belső tulajdonsága is. Mindenki döntse el maga, hogy megérte-e a csere.

Mellette – Ellene
  • Vonzó forma
  • Praktikus belső
  • Többféle karosszériahosszúság
  • Van pótkerék
  • Hátul szűk utastér
  • Csak 20 colos kerékkel rendelhető
  • Rázós futómű

Szavazás

Tetszik? Nem tetszik? Értékeld az új Renault Scénic-et!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.