Röviden – Opel Astra Sports Tourer 1.6 DTR Biturbo
Mi ez?Az ötödik generációs Opel Astra kombi kivitele a dupla turbós 160 lóerős dízelmotorral
Mit tud?Tágas utas- és csomagteret, modern szolgáltatásokat, dinamikus, takarékos dízelmotort
Mibe kerül?A kombi kivitel ötmillió forinttól indul az alap benzinmotorral, a 160 lóerős dízel csak Innovation szinttől, és 7,2 millió forinttól érhető el
Kinek jó?Bárkinek, aki tágas, praktikus, jól vezethető kombit kíván erős dízelmotorral

Körbetáncoltuk már párszor az Opel Astrát, de a popszakma már csak ilyen, ha egy típus elnyeri az Év Autója kitüntető címet, akkor többször boncasztalra kerül. Mert dolgozik bennünk a kétely, és furdal a kíváncsiság: miért, miért, MIÉRT?

Földes Attila mindenre kiterjedő részletességgel vizsgálta a nemzetközi menetpróbán, Genfben is belemásztunk, próbáltuk turbó benzinmotorral automata váltóval, az ötajtóst már egyliteres háromhengeressel is, tehát (most majdnem leírtam, hogy Astrológusok lettünk, de olyan kínos ez, hogy inkább csak zárójelben hagyom itt) nehéz új igazságokat kifejteni a témában.

Mégis, a szóban forgó autó érdekes lehet, mivel szerepel benne egy sor olyan extra, amit halandó ember nagyon ritkán rendel meg. Amennyire csak lehet, ezekre fogunk koncentrálni.

Külső, karosszéria

Az ötajtóssal nehezen bontható vizuális egységet tettek kerékre a tervezők, az ívek összetartva érnek véget a farban, a lebegő C oszlop meghatározó eleme a külsőnek. Ezért hat elsőre furcsának a Sports Tourer, a légies zárás helyett tömött, terebélyes far ül a hátsó tengelyen. Erre csak ráerősít a csillogó fém ablakkeret, ami a csomagtérajtó előtt lekanyarodik. Mintha a tetőről „lelógó” lemezt rásimították volna a karosszériára, akár a suliba induló kamasz, aki bő zselével nyalta hátra a haját.

Igaz, nehéz is lett volna másképp megoldani, mivel a tengelytáv megegyezik az ötajtóssal, de hosszban már nagy, 33 centiméteres a különbség. Legalább könnyű felismerni, és akad egy érdekes ismertetőjele, a forma azért összegezve dinamikus, friss és elegáns, főleg megfelelő színválasztás esetén.

k05

A tengelytáv azonos, a far azonban termetes, 33 centivel nagyobb a kombi teljes hossza

A karakteres krómcsík rendelhető opció

A karakteres krómcsík rendelhető opció

Belső tér, csomagtartó

A műszerfal-kialakítás alapjait nézve nincs nagy különbség az Astra felszereltségi szintjei között. Már Enjoy szinten is ugyanolyan, színes LCD kijelzővel kiegészített egység jár, mint az Innovation esetén, az anyagminőség is korrekt minden esetben, ahogy a logikus működés, könnyű kezelhetőség sem tűnik el az alacsonyabb szinteken.

Jogos a kérdés, mire lehet elkölteni súlyos százezreket?

Az igazi luxust az ülepünk kapja, az 500 000 forintos árért kínált opciós ülésekkel. Az AGR (Aktion Gesunder Rücken/Egészséges Hát Munkacsoport) nevű szervezet által próbált, minősített, dicsért darabok mindent tudnak, amit ma ülés tudhat. Fűthetőek, szellőztethetőek, a vezetőoldal kapott masszázsfunkciót, állítható az oldaltámasz és az ülőlap hossza is.

Összesen 18 irányban variálhatjuk a testünket tartó szerkezetet, és aki rendszeresen tesz meg ezer kilométereket, annak tényleg hasznos lehet erre áldozni. Mert valóban hátbarát kényelme kitűnő, és könnyen elérhető vele az „innen már sehova” zen ülőhelyzet. A masszázsfunkció inkább csak közönségszórakoztató mutatvány, de a szellőztetés nyáron mindennél jobban felértékelődik.
Elöl bőséges a tér, hátul az azonos tengelytáv ellenére is kényelmesebb a Sports Tourer az ötajtósnál, fejtérben főképp.

A tökéletes kényelmet kínáló ülések felára 500 000 Forint

A tökéletes kényelmet kínáló ülések felára 500 000 Forint

A csomagtér alaphelyzetben 540 literes (pont, mint az F Astráé), az ülések háttámlájának lehajtása után 1630 literesre bővíthető, ez 40, illetve 80 literrel több, mint az előző modell esetén.

Csomagrögzítéshez a rögzítőfüleken túl háló, állítható korlát is rendelhető. A hátsó üléssor a csomagtér felől, gombnyomásra bukik előre, 40:20:40 arányban. Az így kapott területet sík felületek határolják, nincs küszöb, nincs lépcső, törés, ami zavarná a pakolást. Lapra szerelt, üvegajtós bútort vásárolva okoz ez zsigeri örömöt igazán.

Bosszantó apróság a háttámla visszaállításakor könnyen becsípődő biztonsági öv, ezzel mindig babrálni kell, pedig egy olcsó műanyag akasztóval megszűnne a probléma. A hasznos pénzégetés újabb tétele a láblendítéssel nyíló elektromos csomagtérajtó. Könnyű hozzászokni, és szerencsére gondoltak az alacsony garázsban parkolókra, a nyitási magasság korlátozható, így a felnyíló ajtó nem ütközik a plafonba.

Az Astra megjelenése esztétikailag keveset változik az ár felfelé kúszásával

Az Astra megjelenése esztétikailag keveset változik az ár felfelé kúszásával

Fűthető kormány, hűthető ülések, tökéletes a komfort

Fűthető kormány, hűthető ülések, tökéletes a komfort

A csomagtér a hátsó ülések döntésével 40-20-40 arányban bővíthető

A csomagtér a hátsó ülések döntésével 40-20-40 arányban bővíthető

Vezetés közben

Adatlap

Opel Astra Sports Tourer 1.6 BiTurbo CDTI ecoFLEX

MotorS4 dízel, 1598 cm3
Teljesítmény160 LE
Nyomaték350 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h)8,9 mp
Végsebesség220 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,1-4,2 l
Listaár7 220 000 forint

A korábbi kétliteres, 165 lóerős dízel helyére érkezett az 1,6-os, 160 lóerős blokk, ami a köbcentiket két turbóval pótolja. Katalógusadatai figyelemre méltóak, 4000-es fordulatnál adja le maximális 160 lóerejét, 1500-2250-es fordulat között tudja a 350 Nm csúcsnyomaték „fennsíkot”, ami mindig jól mutat a teljesítménydiagramokon.

Piacra kerülésekor a „suttogó dízel” szlogennel vezették be, és szubjektív élményeim alapján zajkomfort, vibrációkioltás terén az idei mezőny jobbjai között van. Nyilván hidegen, lehúzott ablakkal, autópályán terhelve morog.

Öngyulladós működését nem tudja rejtegetni, de nem is a néma vagy szívhez szóló hangja miatt szeretjük.

Inkább a már említett, jól autózható, alacsony fordulatszámon jelentkező magas nyomaték és a könnyedén 5 liter körül tartható átlagfogyasztás miatt. Ez kell egy családi kombiba, bár néha feleslegesnek tűntek a lóerők, a gázreakció nem épp villámgyors, padlógázra még két turbóval is kell egy szusszanásnyi idő a gyorsuláshoz. A hatsebességes kézi váltó puhán kapcsol, de lehetne precízebb, főleg gyors váltásoknál bizonytalanodik el.

A változó áttételű kormány súlytalanul, könnyen jár, a futómű jól eltalált darab, hangolásával megtalálták a megfelelő egyensúlyt komfort és sportosság között. Nincs is az új K Astrához adaptív opció, ha egy felfüggesztés alapból jó, nem kell hozzá több üzemmód. (Nem mellesleg olcsóbb is így, de ez már más kérdés.)

Ez az extrákkal alaposan megpakolt kivitel sem több 1,4 tonnánál, ennek is komoly szerepe van a könnyed vezethetőségben, a hirtelen irányváltások, szűk fordulók sem hozzák zavarba, kevésbé alulkormányzott a viselkedése.

A dupla turbós dízelmotor hozza a 2016-ban elvárt szintet, kis lökettérfogatból présel ki komoly teljesítményt

A dupla turbós dízelmotor hozza a 2016-ban elvárt szintet, kis lökettérfogatból présel ki komoly teljesítményt

Bőséges a vezetéstámogató rendszerek listája is, egyedül az adaptív tempomat maradt ki, pedig ütközésre figyelmeztet, sávot is tart a jól felszerelt Astra Sports Tourer. Bár hasznosak ezek a rendszerek, a biztonságot mégis leginkább az IntelliLux LED mátrixvilágítás szolgálja. Nem gombokért adják, de ha már kövér Astra, akkor ez semmiképp sem maradhat ki. Automata üzemmódban tökéletesen működik, sosem vakítja el sem a szembejövőt, sem az előttünk haladót, miközben a padkát, ahol a kóbor bringások, elénk ugró vadak előfordulnak, nappali fénnyel világítja meg.

Az Opel egyik csábító extrája a mátrix-LED fényszóró, ami sokat lendít az éjszakai vezetés biztonságán

Az Opel egyik csábító extrája a mátrix-LED fényszóró, ami sokat lendít az éjszakai vezetés biztonságán

Igaz, egy furgonos lehet, mai napig emleget. Előttem haladt, nem működtek a hátsó lámpái, én pedig csak bambultam előre, a mátrix-LED pedig teljes fényerővel dolgozott. Emberünknek pedig vélhetően két füstölgő fekete lyukká változtak a szemgödrei, mire felismertem a helyzetet.

Árak, összegzés

Az Opel Astra kombiból a legolcsóbb modell az 1,4-es, 100 lóerős benzines, amiért 5 050 000 forintot kérnek el, a legerősebb, a teszten szereplő új csúcsdízel pedig legolcsóbban 7 220 000 forintért vihető haza. Extrákkal együtt már 9,8 millióig kúszik fel a vételár, ezzel elérve a középkategóriát.

 Opel Astra Sports Tourer 1.6 Biturbo és konkurensei
Opel Astra 1,6 (160 LE)7 220 000 Ft
Golf Variant Comfortline BMT 2,0 TDI  (150 LE)7 249 540 Ft
Renault Mégane Grandtour 1,6 dCi (130 LE)6 800 000 Ft
Peugeot 308SW 2,0 BlueHDi (150 LE)7 205 000 Ft
Kia Ceed kombi, 1,6 CRDi EX Premium (136 LE)6 559 000 Ft

Ennyire azért felesleges kicsicsázni az Astrát, a 350 ezer forinttal olcsóbb, 136 lóerős, egyturbós kivitel is elég lehet a cuccal teletömött kirándulásokhoz, és nekem már a sárnehéz Insigniában is tetszett.

Praktikuma, jó vezethetősége felszereltségtől függetlenül kedvező, a számunkra fontos, hasznos extrákat jól megválogatva az Opel Astra Sports Tourer megfontolandó választás, főleg, ha az elsőre borsosnak tűnő listaárból sikerül valamilyen, a gyártó által kínált egyedi kedvezménnyel lefaragni.

Opel Astra ST 1.6 DTR Biturbo
  • Erős motor
  • Jó vezetési élmény
  • Remek ülések
  • Korszerű és jól működő extrák
  • Tágas utastér, praktikus csomagtartó
  • Csekély márkapresztízs
  • Az alapmodell drága

s

Hogy tetszik a kombi Opel Astra erős dízelmotorral?

398 szavazat - átlag: 7.4 (10-ből)

Hogy tetszik a kombi Opel Astra erős dízelmotorral?