Milyen Golf? TGI? Biztos nem GTI?

Teszt: Volkswagen Golf 1.4 TGI (földgáz-üzem)

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.07.30. 06.00

A sűrített földgáz-üzemű Golfot hivatalosan nem forgalmazzák itthon, de a CNG-s autózást szorgalmazó egyesület behozott egyet az országba – mi pedig megkaptuk, hogy próbáljuk ki.

Röviden – Volkswagen Golf BlueMotion TGI
Mi ez? A 7. generációs Volkswagen Golf gyárilag CNG, azaz sűrített földgáz-üzemre alakított változata. Gázzal kb. 350, benzinnel még jó 600 km-t tehet meg egy feltöltéssel
Mit tud? Csekély emisszióval, olcsón nyelni a kilométereket
Mennyibe kerül? Németországban 24100 euró a kézi váltós Trendline változat, ami 4500 euróval drágább a 110 lóerős 1.2 TSI Trendline-nál – vagyis kb. 1,4 millió forint a felár a benzines modellhez képest
Kinek szól? A CNG-s Golf rövid hatótávja de olcsó üzeme és csekély károsanyag-emissziója miatt a kompakt autóval főleg városban közlekedő, de időnként hosszabb utakra is kényelemben indulni szándékozók, autója, cégek, intézmények kulcsos rohangászós kocsija lehet-ne, ha itthon is lehetne kapni.

Van benzines Golf, van dízel Golf, van hibrid Golf, van elektromos Golf, van GTI Golf – ezt tudjuk, hiszen az alsó-középkategóriás Volkswagen ezen változatai mind kaphatóak itthon. Ki is próbáltuk és becsülettel megírtuk valamennyit a hetedik generáció 2012-es bemutatása óta. TGI Golfról viszont eddig nemigen hallottunk, pedig olyan is van ám.

Nálunk hivatalosan nem kapható, de mint látható, azért meg lehet venni és le lehet vizsgáztatni a földgáz-üzemű Golfot

Mi az a TGI?

Adatlap

Modell

Motor 1395 cm3-es, turbófeltöltős, benzin- illetve földgáz-motor
Teljesítmény 81 kW (110 LE)
Nyomaték 200 Nm @ 1500-3500
Gyorsulás (0-100 km/h, DSG)  10,6 s
Végsebesség 194 km/h
Tesztfogyasztás (vegyes) 4,5 kg/100 km
Saját tömeg 1346 kg

A TGI jelzés a fekete Golf hátulján az 1395 köbcentis benzines blokkból fejlesztett, kettős üzemre beállított, 110 lóerősre fojtott, de azért 200Nm-t csak kipréselő szikragyújtású motort jelenti a fekete Golf hátulján. A csomagtér-padló alá épített tartályokba 15 kg  CNG (Compressed Natural Gas), azaz sűrített földgáz fér (igen, ezt az üzemanyagot kilóra mérik, mint a szenet), a normál benzintank 50 literes.

A kettős üzem szűk másfél mázsás tömegnövekedéssel és 15 lóerős teljesítmény-csökkenéssel járt a sima Bluemotion 1.4 TSI-hez képest. A csomagtartó alapméretéről hivatalos adatot nem közöl a Volkswagen német honlapja (???),  de a ledöntött támlás adatot megadják: 1270 liter. Ez ugyanannyi, mint a normál Golfoké.

A fogyasztásra a Volkswagen gázból 3,4 kg-os hivatalos adatot közöl, de ez éppen olyan messze áll a valóságtól, mint a benzinüzemre megadott 5,1 literes érték. Hétköznapi autózásban a 4,5 kilós gáz- és a 7 liter körüli benzinfogyasztás a realitás.

Milyen vezetni?

Röviden: pont olyan, mint a hasonló teljesítményű kis turbós benzines Golfot. Valamennyi benzint hidegindításkor megeszeget a motor (amíg az injektorok fel nem melegednek), de az átállás gázra gyorsan és észrevehetetlenül történik. Üzem közben csak az utal a kettős működésre, hogy a műszerfalon két üzemanyag-szintjelző mutatóját nézegethetjük.

Kis fordulaton a motor nagyon nyomatékos, aztán kihúzatva persze kiderül, hogy mennyi az annyi; 110 lóerő azért nem olyan nagy szám. Ezzel együtt autópályán sem kellemetlen a gázos Golf, a kiegészítő berendezések valamelyest nagyobb tömegével együtt körülbelül a 110 lovas 1.2 TSI menetdinamikáját hozza. (Vagyis 130-ról még határozottan gyorsulna, ha szabadna. A 150 tempomat kellemes utazósebesség lenne, de ha nagyon kell sietni, a 180-at is tudja tartani némi kifutás után a német autópályán.)

A kormányzás, futómű, fék, a menetkomfort, az utastér zajkomfortja, az ergonómia, a kényelmi és biztonsági extralista pont olyan, mint a tisztán benzines Golfoké, vagyis a kommersz kompakt mezőnyben továbbra is etalon.

Kettős üzemanyag-óra a CNG-s Golf műszerfalán. Kis odafigyeléssel vegyes üzemben simán hozható a 4,3-as érték, még klímázva is

Kettős üzemanyag-óra a CNG-s Golf műszerfalán. Kis odafigyeléssel vegyes üzemben simán hozható a 4,3-as érték, még klímázva is

Megéri gázzal járni?

A CNG-s autózás a mai modern személykocsik esetében műszaki jellegű kompromisszumot gyakorlatilag nem igényel az autós részéről. A Volkswagen Golf fogyasztása vegyes üzemben, dinamikusan, de azért ésszel autózva nálam klímával 4,5 kg volt 100 kilométerre. Egy kiló gáz ma Budapesten 345 forintba kerül, vagyis ez a fogyasztás egy Golf méretű kocsinál kábé egy liter spórolást jelent egy hasonló teljesítmény dízelhez képest és 2,5-3 liter előnyt egy benzinessel szemben. A rugalmas üzem miatt a kis hatótáv nem gond, ha épp nincs a közelben gázkút és kifogy a CNG, hát legfeljebb pár száz kilométert drágábban autózik le az ember.

Ezzel együtt a mai üzemanyag-árakon kemény feladat lenne csak a fogyasztással ledolgozni a CNG-s rendszer felárát. Egy Trendline Golf TGI a német árlistában 4500 euróval drágább a 110 lóerős 1.2TSI-nél, ami 1,4 millió forint, mai árakon kb. 4200 liter benzin – ha hét litert fogyaszt a benzines, 170 ezer kilométer alatt jönne vissza a felár. Végülis…

A magyarországi gázkutak nincsenek benne a navigációban

A magyarországi gázkutak nincsenek benne a navigációban

Szörényi András kollégám rojtosra rágta a fülemet, amíg ezzel a cikkel dolgoztam: azt is nézd ám meg, hogy mi lesz, amikor majd lejár a gáztartály műszaki érvényessége! Mert milyen szemétség, hogy erről nem szoktak beszélni az autógázosok! Nos, megnéztem: a CNG-tartály a hatályos műszaki előírások szerint 20 évig használható autóban, utána nem szabad többet gázt tankolni bele. Ezek a tartályok vagy acélból (kisebb, de nehezebb) vagy műanyag-kompozitból (vaskosabb de könnyebb) készülnek. Hogy a Golfban pontosan milyen van,  sajnos elmulasztottam megnézni, de mindegy is, ugyanis ezek a tartályok szabványosak és cserélhetők.

Megnéztem az E-Bayen: egy 90 literes CNG-tartály, amibe nagyjából 15 kg sűrített gáz fér, 500 dollár, kb. 140 ezer forint. Hogy húsz év múlva, mikor a fekete Golfban ezt ki kell majd cserélni, mennyiért adják-veszik ezeket a ballonokat, azt persze még nem tudni, de ha az mondom, hogy mai árakon munkadíjjal, adminisztrációval együtt nagyjából maximum 200-250 ezer forintos költséget jelentene tartályt cserélni a Golfban, nemigen járok messze a valóságtól. Szóval nyugi, András, nem az a most CNG-s kocsit vásárló autós számára a legnagyobb gond, hogy 2036-ban majd ki kell csengetni két kilót palackra!

1346 kiló a gázos Golf, szűk másfél mázsával nehezebb egy sima benzines 1.4-esnél

1346 kiló a gázos Golf, szűk másfél mázsával nehezebb egy sima benzines 1.4-esnél

Háttérinfó a CNG-autózásról

A sűrített földgáz-üzem azért jó, mert az égéstermék szinte tiszta szén-dioxid, se korom, se nitrogén-oxidok, se egyébb káros cuccok nem jönnek ki hátul a kocsiból a gyakorlatilag teljes egészében a legegyszerűbb szénhidrogén-molekulából, metánból álló sűrített földgáz elégetése után. Viszont a gázt szállítani drága. A legjobb a hálózati földgázból ott lesűríteni, ahol majd betankolják a járművek, de egy ilyen sűrítő gazdaságos működtetéséhez nagy átbocsátási kapacitású, nagy nyomású (ipari) földgáz-csatlakozás kell. Éppen ezért használják elsősorban a legprofibban szervezett országokban a metánt főként a városi tömegközlekedés és áruszállítás járműveiben – a CNG-s személyautózás ennek infrastruktúráján fejlődhet(ne) ki. Szép példa erre Stockholm, ahol a sok gázos busz mellett nem is nagyon látni más taxit, mint CNG-s Merciket, Volvókat.

Budapesten mindenhol 345 forint a CNG kilója. Amióta az állam megemelte a jövedéki adót, vidéken sem olcsóbb

Budapesten mindenhol 345 forint a CNG kilója. Amióta az állam megemelte a jövedéki adót, vidéken sem olcsóbb

Nálunk viszont elég nehezen akar összejönni mondjuk a BKV földgázosítása. Sok taxis és privát személyautós mégis felfedezte már magának ezt az olcsó üzemeltethetőségű technikát. A hőskorban főleg házi, olasz gázsűrítőkről tankolgattak pár kocsit az élelmes magyarok, de az otthoni kis nyomású gázzal gyakorlatilag egész éjjel ketyegni kell a kompresszornak, hogy meg lehessen tölteni az autó tartályait. Arról nem is szólva, hogy az ilyesfajta autózás ma már illegális is, hiszen az otthoni földgázon nincs rajta a kormány által 2015 január elsejétől meglehetősen gusztustalan módon 0-ról 28%-ra emelt jövedéki adó.

Azért a nagy olajcégek és pár kisebb vállalat is észlelte a CNG iránti, lassan növekvő igényt. Ma Magyarországon még közel nem optimális a lefedettség, de már nem reménytelen kizárólag a közforgalom számára nyitott kutakon tankolva elautózgatni CNG-vel:

Európában talán a németeknél a legjobb a CNG-sek helyzete. Több mint 900 kút jut a metánnal autózókra – bár az üzletág fejlődését ott az elmúlt két év alacsony olajár-szintje nagyon visszafogta. A benzinnel és gázolajjal együtt ugyan olcsóbb lett a földgáz is, de nem ugyanolyan arányban, ezért most a nagyjából benzin-árszinten lévő CNG-vel nem olyan nagy buli autózni, mint pár éve:

Forrás: Volkswagen Group

A piros vonal a gázkutak számát, a kék hasábok a járművek számát mutatják. A szám a hasábok tetején a német piacon megvásárolható CNG-s modellek száma. Forrás: Volkswagen Group

Akárhogy is, itthon a két legismertebb budapesti kútnál, a Kőbányai úti MOL-nál és a néhai Osztyapenkó melletti AGIP-nál egymásnak adják a pisztolyt az autósok (pontosabban a kutas csattintja egyik kocsi után a másikra – a CNG-töltés nem önkiszolgáló).

Ha a közeljövőben marad a trend, és még több taxis fedezi fel magának a földgázt, és a magánimporttól nem félő privát autósok is bátrabban hoznak be CNG-s Zafirákat, Fiat Multiplákat – vagy akár ilyen szép új Golfokat -, a kúthálózat még a nagy tömegközlekedési és fuvarozási vállalatok érdektelensége mellett is tovább bővülhet. (Akit még mélyebben érdekel a téma, olvassa el ezt a 2012-es, de sok mindenben máig aktuális cikket egy cseh tanulmányutunk tapasztalatairól.)

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.