Röviden – Volvo S90 D5 AWD
Mi ez?A Volvo nagykategóriás limuzinja és kombija, az S80-as  utóda. Az Audi A6-os, a BMW 5-ös, a Jaguar XF, a Lexus GS és a Mercedes E-osztály vetélytársa.
Mit tud?Kiváló minőségű utasterében kényelemben, csendben és biztonságban utaztatni utasait akár a világ végére is.
Mibe kerül? 15 994 000 Ft alapáron, az Insricption felszereltség 17 629 000 Ft
Kinek jó?Elsősorban azoknak, akik nem dédelgetnek versenyzői ambíciókat, és sokra értékelik a minőséget, a kényelmet és a biztonságot.

Üdítően más: általában ez a Volvo modellek legnagyobb erénye a német prémium konkurensekhez viszonyítva, de a Volvo S90-es közel sem éri be ennyivel. Az XC90-es bemutatása után ez már várható is volt, így nem csodálkozunk azon, mennyire átgondolt limuzin készült az S80-as utódjából. Nagyon!

A kicsit szűkös, a végére kicsit elavult felső-középkategóriás előd után teljesen új világot hozott el az S90-es, olyat, amiben az igényes kidolgozás, az egyedi megoldások és a fejlett technika egy szívből szerethető végeredményt alkot.

Látványos, mégsem agresszív az S90 eleje

Külső

És milyen látványos! A 2941 mm tengelytávú, 4963 mm hosszú négyajtós limuzin nem véletlenül néz ki hatalmasnak: nagyjából 5 centivel hosszabb, mint egy 5-ös BMW, de még az azonos padlólemezre épülő XC90-est is meghaladja. A forma ugyan ízlés kérdése, de az utca emberénél egyértelműen díjnyertes: ritkán kaptunk ennyi elismerő pillantást, amíg nálunk járt az alaposan felcicomázott, Inscription felszereltségű tesztautó.

A S90-est főleg elölről találták el nagyon, a lapos fényszórók és a nagyon széles hűtőrács egymagában is remekmű, együtt pedig nagyon karakteres arcot adnak a Volvónak. A hátsó kevésbé egyedi, de kétségkívül látványos, és a lökhárító aljába szépen beintegrált kipufogóvégződéseknek hála kifejezetten igényes, elegáns benyomást kelt.

Oldalnézetben az S90 elegánsan nyújtott, formája a hosszúság ellenére is kifejezetten kecses. A 20 col méretű alufelnik is pompásan mutatnak rajta, bár a rugózást érezhetően rontják, így azokat mégsem ajánljuk teljesen jó szívvel.

Finom anyagok veszik körül az utasokat odabent, a zajszigetelés elsőosztályú

Finom anyagok veszik körül az utasokat odabent, a zajszigetelés elsőosztályú

Hátul is bőséges a helykínálat

Hátul is bőséges a helykínálat

Utastér

Aki látott már XC90-est belülről, annak az S90-es nem sok újdonságot tartalmaz – ennek ellenére is lenyűgöző. Puccos kivitelű tesztautónk olyan elegáns és gyönyörűen kidolgozott részleteket tartalmazott, amelyet bármelyik prémiumgyártó megirigyelhetne – az új E-osztályt leszámítva nem is találunk ilyen igényes anyagokat egyetlen márkánál sem. A fabetétek igaziak és nagyon szépek, az alumíniumok kidolgozása tökéletes, a bőrök gyönyörűek, és a dizájn is olyan, amit csak a Volvónál látni: modern, letisztult, látványos.

Elég csak az ajtóra pillantani vagy megérinteni azt: a méretes kilincs, az ablakemelők gombjai, a masszívan rögzített kárpit, és a főleg a lyuggatott alumíniumrács mögül kikandikáló feláras prémium hifi máris kimeríti az igényesség fogalmát. Az ülések nagyon széles tartományban állíthatók, a műszerfal teljesen digitális, a középkonzolon pedig egy szép felbontással rendelkező, érintőképernyős tablet tölti be a médiarendszer szerepét – de az autó egyéb funkciói, pl. a fűtés és a vezetői asszisztensek is innen kapcsolhatóak.

Nincsenek fizikai gombok, minden a menüből kapcsolható

Nincsenek fizikai gombok, minden a menüből kapcsolható

A kezelhetőségéről abszolút felemás a véleményünk. Az biztos, hogy inkább egy tabletre, mint autóra hasonlít, így mindenképpen megszokást igényel. Ahogyan az is, hogy mindennél gyorsabban kezelhető, de a funkciókat még a korábbi használat után sem találtuk meg mindig elsőre.

Helykínálatban már egyszerűbb volt a döntés, mivel arra nem lehet panasz: az előddel ellentétben itt nem csak elöl, de hátul is tökéletes a tér, és az 500 literesre bővült csomagtér is használható méretnek számít.

Milyen vezetni?

Adatlap

Volvo S90 D5 AWD Insricption

_MG_4713
MotorSoros négyhengeres, turbós dízelmotor, 1969 ccm
Teljesítmény235 LE (173 kW)/4000 ford.
Nyomaték480 Nm /1750-2250 ford
Gyorsulás (0-100 km/h)7,0 sec
Végsebesség240 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,5 liter / 100 km
Listaár:17 629 000 Ft

Hát, azt nem túl jó – állapítottam meg az első méterek után, de aztán némi használatot követően nagyot fordult a világ. Elsőre kicsit nehezen átlátható az S90 a mélyre engedhető ülésekből, gyorsan feltűnik a nem túl közvetlen, és a kanyar után középállásba nehezen visszatérő kormányzás és az erősebb oldaldőlés is. Miután elfogadjuk, hogy a Volvo nem BMW, egészen más megvilágításba kerül az autó.

Gyorsan megszokjuk a méreteket – amit parkolásnál a jól használható 360 fokos kamerarendszer is segít, valamint a kiváló fordulékonyság, amit a városban fogunk leginkább értékelni. Azon kívül gyorsan megtanuljuk kiélvezni azt a csendet, amit az aprólékosan leszigetelt utastér tesz lehetővé: gyakorlatilag autópályán is alig jut némi szél- és futóműzaj az utastérbe.

Az S90-esnek egyetlen igazi hibája van, amin lehetne még csiszolni: rossz úton nem csillapít túl szépen. Az apró úthullámokat és keresztirányú bordákat zörgéssel és a tompa kopogással vészeli át a futómű, ami feltehetően pont attól van, hogy a kelleténél nagyobb és nehezebb felniket aggattak alá, ezzel növelve a rugózatlan tömeget.Attól függetlenül, hogy a Volvo nem vonz a kanyarban való száguldásra, a futómű meglepően stabil. A kiváló tapadás részben az összkerékhajtásnak is köszönhető, és ha nem zavar bennünket az oldaldőlés, akkor kifejezetten tempósan kanyarodhatunk vele. A motor pedig jó partner a tempóban, a 235 lóerős D5 jelzésű, kétliteres dízel nagyon szépen húz, miközben alig hallani, hogy működik.

A duplaturbós (amiből az egyik változó geometriájú) legnagyobb nyomatéka 480 Nm, de nem csak ettől kellemes, hanem attól az újítástól, amit még se házon belül, se a konkurenseknél nem láthattunk. A Volvo a rugalmasság javítására – tehát a turbólyuk méretének csökkentésére – kitalált egy kompresszorból és egy sűrített levegős tartályból álló megoldást, amely az erősebb gázadások esetén 12 baros sűrített levegőt küld a turbófeltöltő turbinakerekére, így az azonnal képes felpörögni, azelőtt, mielőtt a kellő mennyiségű kipufogógáz megérkezne.

Vezetési élményben nem kiugró, az S90, összhatásban annál inkább

Vezetési élményben nem kiugró az S90, összhatásban annál inkább

A gyakorlatban ez egy nagyon közvetlen és hirtelen gázreakciót jelent, amivel tényleg kényelmesen lehet közlekedni, kivéve, ha éppen visszakapcsolásra van szükség. A nyolcfokozatú automata (Aisin-Warner) váltó kellemesen, rángatás nélkül és viszonylag gyorsan kapcsol, bár nem éri el a sok gyártó által használt ZF váltó fürgeségét, így néha miatta várni kell egy-egy rövid pillanatra.

Az összhatás ezzel együtt jócskán kellemes, erőből bőven jut a S90-nek, olyannyira, hogy valószínűleg a gyengébbik, 190 lóerős motorvariánssal is beérnénk, ha szeretnénk spórolni a vételárból. Ebben a verzióban a Volvo egy tökéletes utazóautó, amivel autópályán 8 liter alatt is megúszhatjuk a fogyasztást, vegyes használatban pedig 9-9,5 liter körüli fogyasztással kell számolnunk vele.

Kütyük és csúcstechnika

A már említett, modern hajtásláncon kívül a Volvo S90 megszámlálhatatlan mennyiségű kütyüt és biztonsági asszisztenst kínál az S90-hez. A sávtartó, a holttérfigyelő asszisztens, vagy az adaptív tempomat már-már megszokott egy-egy ilyen kategóriájú autóban, amit a Volvo itt egy Pilot Assist nevű programmal fejelt meg, ami mindezeket egy csokorba szedi. A kormányról kapcsolható asszisztens 139 km/órás sebességig működik maximum: ilyenkor magától fékez, gyorsít, és kormányoz a forgalomtól függően, és akár kanyarodik is, ha elmulasztanánk eltekerni a kormányt. A City Safety rendszer kapott egy nagyvadfelismerő funkciót, így a Volvo már akkor is magától vészfékez, ha esetleg a vaksötétben tévedne elénk egy tehén.

Ami a hétköznapi közlekedést megkönnyítő eszközöket illeti, abból is van bőven. Az első szélvédőre kivetítő head-up display minősége kiváló, és a sebességkorlátozások, az aktuális sebesség mellett a navigáció jelzései is könnyen leolvashatók róla anélkül, hogy levennénk a szemünk az útról.

Elfordításra indul a motor

Elfordításra indul a motor

A parkolóasszisztens az S90-ben eljutott végre arra a használható szintre, amikor már szinte nem érdemes egyedül próbálkozni a beállással – kivéve ha egy tényleg szűk helyről van szó, amivel nem szeretne bíbelődni az automatika. A rendszer erőssége abban rejlik, hogy nem kell a parkolás előtt külön aktiválni, gyakorlatilag mindig figyel helyettünk és állóra fékezésnél jó eséllyel magától rájön, hogy éppen párhuzamos parkolásra készülünk. Ilyenkor egyetlen gombnyomás után átveszi a kormányzást, nekünk csak a fékezésre és az előre- és hátramenet kapcsolására kell ügyelnünk, amit utasítás formájában pontosan megjelenít a képernyőn.

Érdemel néhány szót még a tablethez hasonló érintőképernyő is, amivel majdnem mindent irányíthatunk az autóban, leszámítva azokat a funkciókat, amihez a kormány két oldalán található gombok szükségesek. Az érintőképernyő gyorsasága a leggyorsabb csúcskészülékeket juttatja eszünkbe, ennél jobbat autóban még nem láttunk – de tényleg hosszú megszokást igényel, mire valóban kiismerjük magunkat benne. Szinte biztos, hogy az 50 feletti korosztály gyűlölni fogja.

Konkurensek, költségek, összegzés

A Volvo S90 D5 (235 LE, automata, AWD) konkurensei (15 994 000 Ft)
Listaár, forint
Audi A6 3.0 TDI  DSG quattro (218 LE)16 056 180
BMW 525d xDrive (218 LE)15 636 000
Jaguar XF 2.0 I4D automata AWD (180 LE)14 174 000
Mercedes E 350d (automata, de nem 4Matic) (258 LE)16 490 520

Az S90-es tehát egy igazi egyéniség, olyan remek összhatással, hogy most először komolyan elgondolkoznánk rajta, ha ebben a méretosztályban kellene autót választanunk. Az igényes futóművel (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros, légrugós) ugyan nem éri el egy Ötös BMW, egy A6-os Audi, vagy egy Jaguar XF vezetési élményét, de ettől eltekintve minden szempontból felveszi azokkal a versenyt, főleg ha a kényelmi és minőségi szempontok mérvadóak. Vannak tehát hibái az S90-esnek, de a műszaki megoldások, az átgondolt és igényes részletek olyan kifinomult és nyugodt környezetet teremtenek, amely érzés nem jellemző ilyen mértékben a konkurenciára. Az egyediségnek megvan az ára is, mivel a Volvo abszolút egy árkategória az említett prémium márkákkal.

 

Mellette – Ellene
  • tágas, kiváló minőségű és csendes utastér
  • nagy csomagtartó
  • egyedi és esztétikus megjelenés
  • kényelmes és határozottan tartó ülések
  • gyors gázreakció
  • gyors automata váltó
  • alapvetően kényelmes rugózás
  • biztonságos úttartás
  • gazdag alapfelszereltség
  • szokni kell a fedélzeti rendszerek kezelését
  • érzékenység az úthibákra (20-as kerék)
  • korlátozott kilátás (főleg hátra)
  • nincs váltófül a kormányon
  • kézi kormányoszlop-állítás

Hogy tetszik az új Volvo S90?

620 szavazat - átlag: 8.5 (10-ből)

Hogy tetszik az új Volvo S90?