Mindentudó kis szabadidő-autó, Audi-minőségben

Vezettük: Audi Q2

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.07.15. 15.00

A Q3-asnál picit kisebb és sokkal frissebb városi szabadidő-autó ugyanolyan lehengerlő minőséggel és technikai korszerűséggel kápráztat el, mint a többi Audi. Ezen felül érdekes új dizájnelemeket is megvillogtatott rajta a márka.

Röviden – Audi Q2
Mi ez? Az Audi új városi szabadidő-autója (szubkompakt crossovere), a Merci GLA, Mini Countryman, Infiniti QX30 ellenfele
Mit tud? Nagyjából akkora belül, mint egy A3, kívül viszont divatosabb. Egyliteres turbós benzines kézi váltóval a belépő szint, kétliteres, összkerekes automata dízel a másik véglet
Mennyibe kerül? Egyelőre nincs magyar ára, a német piacon 1600 euróval az A3 felett indul a Q2 árlistája
Kinek szól? Nyugaton a városi fiatalok autója, nálunk azé, akinek megtetszik és meg tudja fizetni

Úgy puffad a kisméretű crossoverek szegmense manapság, mint elgázolt borz a napon. Sorra jönnek a semmiből a nagyjából Golféhoz mérhető belső teret, csomagtartót kínáló, de magasabb építésű, izgalmasabb külsejű kis szabadidő-autók. A mezőny legdivatosabb, leglátványosabb és persze legdrágább élcsapata most új példánnyal gazdagszik: az Audi még a hamarosan megújuló Q3 előtt elkészítette a valamivel kisebb, de így is csaknem egy A3-as helykínálatát nyújtó Q2 szériamodellt. A kocsit Zürichben mutatta be a nemzetközi szaksajtónak az Audi.

Remek a dizájn: jól felismerhető, megkülönböztethető, mégis első pillantásra egyértelműen Audi

A teljesség igénye nélkül, csak hogy lássuk, mennyi új, előzmény nélküli kis városi SUV keletkezett a semmiből: Mazda CX-3, Kia Niro, Infiniti QX30, Toyota CH-R, Ssangyong Tivoli, Jeep Renegade, Fiat 500X, csak az utóbbi egy-másfél évből… És ott vannak az aktualizált, fickósabb, kompaktabb régi-új típusok, az ismert néven de új koncepcióval elkészült Honda HR-V, Suzuki Vitara, Nissan Qashqai, VW Tiguan, BMW X1, meg ami épp nem jut eszembe. Ebbe az arénába érkezett most a Q2.

Külső, dizájn

Ahogy kell, a Q2 egyértelműen, kétségkívül teljes értékű Audi. Jól láthatóan rokona az öreg, még az előző márkadizájn-irányzatot hordozó Q3-nak és az új, szögletesebb Q7-esnek is, de számos sehova nem köthető, önálló vonással is sikerült felruházniuk a formatervezőknek. Ilyen a felül ravaszul kifelé csippentett, kissé keleties singleframe-hűtőmaszk,  a kocsit valós méreténél nagyobbnak láttató, lerövidített és magasra helyezett lámpatestek elöl-hátul, a feketére színezett, optikailag eltüntetett C-oszlop, a kupés tetővonal, a kamu diffúzor hátul – és persze a legérdekesebb részlet, a hátsó kilincs körül ellapított oldalél. Mintha egy hátrafelé mutató nyilat kalapáltak volna a Q2 oldalába. Aminek a visszapillantóknál megvan az előre mutató párja.

Ez a formai elem teljesen új az Audinál

Ez a formai elem teljesen új az Audinál

0.30 a cW-érték: SUV-tól nem rossz

0.30 a cW-érték: SUV-tól nem rossz

A kocsi sportosan zömök, 4,19 méteres hosszával az A3-asnál és a Q3-asnál majdnem 20 centivel rövidebb, a karosszéria túlnyúlása elöl-hátul eleve csekély. A légellenállás sem szaladt el nagyon; 0,30 a cW-érték, ami a sokkal laposabb, nyúlánkabb hatású GLA Merci 0,29-es adatához képest nem is olyan rossz.

Beltér

A Q2 az aktuális Golfnál csak 6,5 centivel rövidebb, 2,6 méteres tengelytávolsága az Audi A3-énál csak 3,6 centivel kisebb. Ennek megfelelően az utastér helykínálata normál kompakt autós, négy átlagos termetű felnőtt kényelmesen elüldögélhet a kocsiban. A szélesre nyíló ajtókon könnyű a beszállás, bár a hátsó ajtónyílás elég szűk – de hát ez egy ekkora kocsi. Az utasok mögött maradt 405 liternyi raktér is (a Golfban csak 380 literes a csomagtartó). Ilyen kis autónál nem tipikus, de a Q2 elektromos csomagtérajtó-mozgatással is rendelhető.

A dekorbetétek, az ülések egyes részei és a kontrasztárnyalatú díszvarrások sárga, narancs vagy vörös színben is rendelhetők. Jópofa újítás, hogy felárért az utastérben LED-technika világítja meg belülről homogén fénnyel a műszerfal első részét és a középkonzol dekorbetétjeit:

A Q2 érdekes újdonsága a világító műszerfal-elem

A Q2 érdekes újdonsága a világító műszerfal-elem

Kompakt autós méret, három táskával illusztrálva: nem nagy, de egy Golfénál nagyobb

Kompakt autós méret, három táskával illusztrálva: nem nagy, de egy Golfénál nagyobb. 405 liter, támladöntéssel 1050-re bővíthető

Az elülső traktusban különösen tágas a kocsi. Az A3-ból ismerős műszerfal keskeny, a középkonzol nem akadályozza a térdeket a kalimpálásban, kifejezetten szellős, tágas, világos, jól élhető a kabin. És a kezelőszervek elhelyezése, az ergonómia is remek.

Az érintésérzékeny tárcsás kezelőegységgel a menüben egész jól el lehet barangolni, a kormány mögé, a virtuális műszeregységre is kivetíthető Google Maps-alapú térképpel és a rendelhető Head-Up Display-jel már-már zavarbaejtően sokfelől, lehengerlő mennyiségben érkezik az információ. Egy öregebb Audiból átülve igazi kultúrsokk lesz majd a vevőknek ez a látvány, pláne egy ilyen kis autóban:

Máig nem lehet megszokni a színestévét a kormány mögött, a VW-csoporté a leglátványosabb virtuális műszeregység

Máig nem lehet megszokni a színestévét a kormány mögött, a VW-csoporté a leglátványosabb virtuális műszeregység

Hagyományos nézetben a műszerblokk

Hagyományos nézetben a műszerblokk

Nálunk egyelőre nem rendelhető, de érdekes újdonság a Q2-höz (is) kínált Audi connect SIM. Az autóba integrált SIM-kártyával az autó már a mobiltelefontól függetlenül mindig online, így a Google Earth és a Google Street View képeivel kiegészített navigáció, utazási, közlekedési és parkolási információk mindig up-to-date. Ezt remekül ki is próbálhattuk, amikor a jelzett 15 perces dugó elkerülésére utasítottuk a navit, a kocsi pedig egy föld alatti parkolórendszeren keresztül olyan titkos kerülőúton mentett meg minket a zürichi tötymörgéstől, amit sose fedeztünk volna fel magunktól. És még a roaming se drága: ha a vevő az Európa-adatcsomagot választja, az adatforgalom az országhatárok átlépésekor, vagyis szolgáltatóváltást követően továbbra is automatikusan a rögzített áron folytatódik.

Műszaki tartalom

Műszakilag a Q2 lényegében egy A3. Keresztmotoros, a motorválaszték három TFSI-ből (1,0, 1,4 és 2,0 liter) és három TDI-ből (116 lóerős 1,6 TDI, 2,0 TDI 150 vagy 190 lóerővel) áll. Az 1.0 TFSI 999 köbcentiméterből 116 LE teljesítményt és 200 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. A 150 lóerős 1.4 TFSI tudja a hengerlekapcsolás trükkjét: “hatfokozatú manuális váltóval a 2000 és 3200 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 100 newtonméterig terjedő részterhelés alatt és motorfék-üzemben önműködően leállítja a második és a harmadik hengert, kettős tengelykapcsolós váltóművel  a hengerlekapcsolásra már 1400 és 3200 percenkénti fordulatszám között sor kerül”, írja a sajtós háttéranyag.

Fiatalos, üde színekben jött ki a Q2

Fiatalos, üde színekben jött ki a Q2

Fiatalos, üde színekben jött ki a Q2

Minden gyári árnyalat jól áll neki

Az összes motorhoz rendelhető az Audinál S-Tronicnak hívott dupla kuplungos robotváltó (hét fokozattal), a kétliteresnél kisebb motorok hatfokozatú kézi váltóval is kaphatók. Az összkerékhajtás a két legerősebb motorhoz alapáron jár, a kétliteres dízel gyengébb változatához rendelhető – a kisebb motorokkal nem társítható. A Q2-ben a hajtás alapesetben az első kerekekre jut, a központi elektronikus vezérlésű kuplung automatikusan 50-50% nyomatékarányig képes hátra is juttatni az erőből, ha kell.

Vezetési élmény

A két végletet vittük el egy-egy fordulóra a nyomasztóan lassú, 120 km/h-ra limitált tempójú, Zürich körüli sztrádákra és egy kis hegyi autózásra. Az összkerékhajtással és DSG-váltóval felszerelt, kétliteres, 190 lóerős dízelmotoros sárga autó pillanatnyilag a legerősebb, legkomplexebb Q2, ami kapható. A masszív technika mellé szinte fullextrás felszereltséget is kaptunk, így a forgalomban követőradarral és sávtartóval szinte automatikusan haladó, csendes, hatásos automata klímájával, 14 hangsugárzós Bang & Olufsen hifijével kényeztető csúcsmodell lényegében csak méretében tért el a többi mai drága Auditól.

A kétliteres dízel keresztbe fordítva alaposan kitölti a motorteret

A kétliteres dízel keresztbe fordítva alaposan kitölti a motorteret

Az egyliteres turbómotor viszont csak lötyög a hűtő mögött

Az egyliteres turbómotor viszont csak lötyög a hűtő mögött

A faltól falig kettőt sem forduló, változó áttételű kormányművel a feszes felfüggesztésén mindig stabilan álló csúcs-Q2 igazán dinamikusan kanyarodik, kanyarból kihúzatva vizes úton is magabiztosan tolja ki magát a quattro rendszer. A 15 centis hasmagasság a vezetőülésből nem érződik, a vezetési élmény utcai körülmények között nem rosszabb egy laposabban álló A3-asban tapasztalhatónál.

Az egyliteres, 116 lóerős picike, háromhengeres benzines turbómotor sima fronthajtással és hatfokozatú kézi váltóval: ez az alapmodell. Egy ilyet is kipróbáltunk, semleges fehér színben. Akárcsak pár hete a felfrissített A3 bemutatóján, a mérges kis játékmotor a Q2-ben is meglepően életképesnek bizonyult. Alapjárat-közelben is nyomatékos, 4000 felett is élénken húz (ilyenkor viccesen morcos hangja lesz) és nem nagyon szomjas. 1200 méter fölé kapaszkodás után is 7,1 litert mutatott a számítógép 100 kilométerre, benzinből csak egy decivel többet, mint a (jóval nehezebb és összkerekes) kétliteres dízel, amit fel sem vittünk a hegyre. Az álmos svájci forgalomban a kisebb súly mellé (1205 kiló az egyliteres Q2) az erősebb motorok többletteljesítménye sem hiányzott.

Aki nem nagyon száguldozós, autópályán is beéri az engedélyezett vagy kicsit magasabb sebességgel, egészen nyugodtan megveheti a kis turbómotorral a Q2-t. Főleg, ha még a garanciaidőn belül leváltja majd a kocsit – az apró motor tartósságáról egyelőre semmit sem tudhatunk.

A tesztautókban természetesen benne volt az összes létező vezetéstámogató rendszer, így a táblafelismerőtől a megállásra és önálló elindulásra is képes követőradaros tempomaton át a sávtartó automatikáig a majdani önvezető autók számos képességét próbálgathattuk. Minden pont olyan kiválóan működik a kocsin, mint a többi VW-csoportos négykerekűn.

Csendes és kényelmes a kabin, a szélzaj, motorzaj nagy tempónál is csekély

Csendes és kényelmes a kabin, a szélzaj, motorzaj nagy tempónál is csekély. A képen markánsan megmutatkozik a dizájnbéli különbség a friss sárga tesztautóval követett régebbi Q3 modellhez képest

Az úton tipikus mai kompakt Audiként viselkedik: direkt kormányzás, feszes csillapítás, elfogadhatóan kemény rugózás

Az úton tipikus mai kompakt Audiként viselkedik: direkt kormányzás, feszes csillapítás, elfogadhatóan kemény rugózás

Kinek szól?

A marketingesek elsősorban a fiatalokat veszik célba ezekkel a kocsikkal. A csóróbb keleti piacokon (nálunk) a tapasztalatok szerint ellenben furamód pont az idősebb autóvásárlók szoktak megörülni, amikor a szalonban meglátják, hogy egy ilyen magasabb ülésű, kevesebb hajlongással-görnyedéssel használható, praktikus kis “terepjárót” is megkaphatnak a kompakt autóra szánt pénzükért.

A Q2 a nem túl jelentékeny magyar távolságok mellett persze kompakt családi autónak is megfelel, két gyerekkel semmivel sem nehezebb vele az élet, mint egy ötajtós Astrával, Golffal volna. Csak drágább. A Q2 hivatalos hazai árait még nem kaptuk meg, a német piacon az A3 (eleve prémiummárkához illő) induló árához képest 1600 eurós felárral indul a kis crossover árlistája. Hogy megér-e ennyit a vagányabb megjelenés, a valamivel jobb kilátás a magasabb bakról? Ezt döntse el ki-ki maga.

A Q2 az Audi székhelyén, Ingolstadtban készül, júliusban már rendelhető, az első autók 2016 novemberében érkeznek meg a tulajdonosokhoz.

Szavazás

Hány pontot ér a tízből az Audi Q2?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

Vin Diesel máris lebuktatta a brutális Dodge-ot?

A pokolian erős Dodge Challenger csak áprilisban mutatkozik be hivatalosan, de a Halálos Iramban filmek forgatásán már előfordulhatnak álcázatlan példányok.

Érthetetlen dolog történik a magyar utak mellett

A hó alatt sem kanászodhat el a természet, töretlenül folyik a kaszálás az utak mentén.

Az utolsó simításokat végzik a Renault sportkupéján

Idén végre tényleg visszatér az Alpine sportmárka; a Renault középmotoros kalandja alumínium platformra épül.

Kabrióként is megújult a Ford Mustang

A kupé után a Ford Mustang kabrió kivitele is megújult. A változások megegyeznek a fémtetős változatéval.

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.