Karomnyomok a tetőn – itt a friss Peugeot 2008

Hazai premier: Peugeot 2008

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.06.26. 06.00

A frissítés alig több egy leporolásnál. De vigyázni is kell, hogy nyúl az ember (autógyártó) egy nagyon fontos szegmensben jól szereplő modellhez, életciklusa derekán.

Nem mondhatnám, hogy az év autós sajtóeseménye volt, amikor a Peugeot a budapesti Városligeti tónál bemutatta a 2008-as felfrissített változatát. Ennyire visszafogott facelifttel ritkán találkozni: minimális formai piperészkedés, pár elektronikai extra az opciós listára – és kábé ennyi. Kaptunk viszont nagyon is érdekes infókat arról, hogyan áll manapság a hihetetlenül dinamikusan növekvő városi crossover-piac Európában és nálunk.

A külméretek semmit nem változtak

Kis-SUV-boom

A szubkompakt szabadidő-autók nagyot mennek manapság: Európa meg van őrülve a klasszikus Golf-kategória ára alatt megkapható, de csomagtérben akár a kompaktok helykínálatát nyújtó, ráadásul terepjárós, menő megjelenésű kis crossoverekért. A magas üléspozíció, a könnyű ki-beszállás és ki tudja még, mi az oka, de a jellemzően látványos, lendületes dizájnnal, sportos, aktív életet mutató reklámokkal nem csak a nyugat-európai életmód alapján belőtt célpiacot (fiatalok, max. 1-2 gyerekkel) sikerült megtalálni, hanem az időseket is. Különösen nálunk, ahol a fiatalok első autója ritkábban egy új, szalonból kihozott kocsi, mint inkább egy használt valami. Megmutatja ezt a jelenséget a 2008-as értékesítési diagramja is:

Meglepő: inkább az idősebbek autója a 2008

Meglepő: inkább az idősebbek autója a 2008

Pörög a szegmens rendesen

Pörög a szegmens rendesen

A  Renault, Nissan, Opel, VW és a prémiummárkák mellett (Captur, Juke, Mokka, Tiguan, GLA, X1, Q1) a Peugeot is ügyesen kiveszi a részét a városi crossoverek divathullámából. A 2008-ast 2013-ban mutatták be, fogyott is szépen, tavaly decemberig félmiliónál több elkelt belőle. Most pedig, három év elteltével, az életciklus-delelőn eljött az ideje a ráncfelvarrásnak.

A 2008-as

Három földrészen kapható a kis SUV, Európa mellett Dél-Amerika és Ázsia, főleg Kína kap belőle. A Peugeot alaposan felmérte, mire van szüksége valójában a vevőknek, így mindössze két motorral (a háromhengeres 1,2 literes benzines szívó és feltöltött változataival, valamint az 1.6HDI variánsaival) készíti, összkerékhajtás pedig nem rendelhető az autóhoz. Nyilván a minimumra szorítkozó műszaki fejlesztési költség is hozzájárult, hogy a 2008-as kategóriájában jó vételnek számít, sikerült alacsonyan tartani az árat.

Jó kiállású, unisex karakterű kis crossover a 2008

Jó kiállású, unisex karakterű kis crossover a 2008

Az utastér jellegzetessége a 208 és 308 mellett ebben a modellben is alkalmazott i-cockpit műszerfal-koncpció. A vezető előtt magasra helyezték a műszereket, az apró kormányt pedig leengedték, így a kijelzőket nem a kormányon keresztül, hanem felette lehet leolvasni. A különleges kialakítás nem mindenkinek jön be elsőre, de a Peugeot tapasztalatai szerint egyre inkább megszokják a vevők, sőt: ha azt kérdezik tőlük, miért pont egy 2008-ast választottak, a jó ár, szép forma mellett a sajátságos műszerfalat is egyre többen említik.

Belül alig változott valami

Belül alig változott valami

A 2008 érdekessége még a Grip Control névre keresztelt elektronikus nyomaték-szabályzás a hajtott első kerekeken. Említettem, hogy a Peugeot nem kínál 4×4-et a kocsihoz, de hogy a tulajdonosoknak mégis legyen mit tekergetni, ha néha elhagyják az aszfaltot, a menetstabilizálóhoz írtak pár programot, amik között a váltókar mögötti tárcsával lehet választani. Havas úton, mély homokban, dagonyában terepezésnél elvileg más-más algoritmus szerint fékezi az elektronika az épp elpörgő kereket elöl, hogy ne differáljon le és akadjon el az autó. Ez a parasztvakítás-része a dolognak. Inkább arra érdemes figyelni, hogy enyhén csúszós úton NE legyen bekapcsolva ez a szimulált diffizár, mert ilyenkor az ESP-elektronika csak feleslegesen koptatja a fékeket – ha viszont tényleg neki kell futni egy mély pocsolyának, vagy lefagyott emelkedőnek, jól jöhet ez a kis mankó.

Érdekes részlet, hogy a Grip Controllal rendelt kocsikat négyévszakos Goodyear gumikkal adják át – külön kiemelték a prezentációban, hogy az egygumis kivitellel költséget takaríthatnak meg a vevők. Hát ez a világ is eljött: a tavalyi évben indult az a kommunikációs hullám, még gumigyártók részéről is, hogy a korszerű négyévszakos abroncsok miatt egyre kevésbé indokolt külön gumiszettet használni télen és nyáron.

Miben változott?

Szinte semmiben. Az alapforma maradt, de a meredekebben álló, markánsabb hűtőmaszk, az elöl több, oldalt kevesebb króm és a látványosabb, a jópofa oroszlánmancs-csapásnyomot hatásosabban imitáló hátsó lámpatest jól láthatóan megkülönbözteti a 2016-os modellt az őseredetitől. Ezek a változtatások – szerintem – főként a kínai piac ízlését tükrözik, de a Peugeot-nál nem meglepő a behódolás a legdinamikusabban növekvő piacnak. Az 508-as frissítését tavalyelőtt teljesen nyíltan bevallottan a kínai vevők ízlése dominálta.

A meredekebb, komolyabb hűtőmaszk kínai igényeket idéz

A meredekebb, komolykodóbb hűtőmaszk kínai igényeket idéz. És egy kicsit az AMG Mercik maszkját is

A fényszóró is új

A fényszóró is új

A hátsó lámpatestben sötétebb a betét, jobban érvényesül az oroszlánkarom-effekt

A hátsó lámpatestben sötétebb a betét, jobban érvényesül az oroszlánkarom-effekt

Az utasteret egy kis fénydekorral dobták fel. A lemeztetős kocsikon a kárpit úgy néz ki, mintha felhasogatta volna egy bezárt vadállat, a hasítékokból viszont türkiz ragyogás tör elő. Az üvegtetős kocsikon a tető mellett futnak végig a fénycsíkok. És még a két nagy óra köré is került egy-egy kis glória.

A biztonsági és szórakoztató elektronika frissítése sem maradt el. A központi érintőképernyőn letükrözhetjük a Mirror Link vagy Apple CarPlay funkcióval ellátott mobilokat, gyári applikációk segítenek parkolóhelyet keresni, traffit előjelezni.

Újdonság a tolatókamera és az automatikus parkolás az opciós listán, valamint az Active City Brake, a 30km/h sebesség alatti automatikus vészfékezésre képes, koccanásoktól óvó biztonsági rendszer. Utóbbi nagy járulékos előnye, hogy a biztosítók hajlamosabbak kedvezőbb díjat felszámítani azokra a kocsikra, amik akkor sem ütköznek más kocsikkal, ha a vezető például buzgón SMS-ezik vagy mondjuk a vezess.hu-t olvasgatja a mobilján városi dugóban araszolva, a forgalomra figyelés helyett.

Új a fénygyűrű a műszerek körül

Új a fénygyűrű a műszerek körül

Új a fénydekoros tetőkárpit

Új a fénydekoros tetőkárpit

Jobb vezetni az új 2008-ast

A Városliget környékén lecsapott rövid tesztkörön megnéztük, tényleg precízebb lett-e a kormányzás, pontosabb-e az ötfokozatú váltó karjának megvezetése, feszesebb-e a futómű – a Peugeot apró finomhangolásokat hajtott végre ezeken a pontokon. Nos – szerintem igen. Épp-csak-hogy, de jól észrevehetően; nem rossz franciásból egész jó japánosra változott a 2008 karaktere.

A legnépszerűbb motor, az 1,2 literes kis háromhengeres továbbra is szerethető. 82 lóerővel nem egy vadállat vele a kocsi, persze, és érezhetően remegősen is jár, de alapjárat-közelben azért elég nyomatékos, pörgetni is érdemes, és egész jól megbirkózik a 2008-as csekély tömegével.

Azért ez a kocsi nagyon városi autó. Aki sokat jár hosszabb utakon, mindenképpen a 110 lóerős turbós változatot, vagy dízelben az 1.6HDI 100 vagy 120 lóerősre beállított verzióját válassza, ha nem akar megbolondulni a türelmetlenségtől.

Mi van még? Ja, persze: ár. 3,7 millióról indul autóbeszámítási akcióval az árlista, 4,085 millió forint a legnépszerűbb verzió, az Active kivitelű szívó benzines, 350 ezerrel drágább a 110 lovas. Picivel ötmillió alatt vihető el (szintén akciósan) a 100 lóerős dízel. Automata váltó csak a turbós benzineshez van, a felára 350 ezer forint a kézihez képest. A legdrágább modell a 120 lóerős dízel Allure kivitelben, 5,7 millióért.

Árazás

Árazás: 4,1 millió a legnagyobb darabszámban eladott, gyenge közepesen felszerelt változat

Gyors körkapcsolás: egy Nissan Juke 1,6 literes, 94 lóerős motorral klíma nélkül(!) 4,25 millióról indul. Az Opel Mokka most akciósan 4,4 millió, 115 lóerős 1,6-ossal, klímával. A Suzuki Vitara 4,49 millióról rajtol, a 120 lovas és nagyon takarékos 1,6-ossal.

A Peugeot 2008-asról tehát elmondható, hogy vonzó autó, jó áron: nem kell nagy jóstehetség megjósolni, hogy az össze-visszakarmolt kis SUV sikere a ráncfelvarrás után is folytatódni fog.

Mellette – Ellene
  • Divatos kategória, divatos forma
  • Jó ergonómia
  • Stílusos utastéri dizájn
  • Takarékos motorok
  • Szűk motorválaszték
  • Legfeljebb közepes ár-érték arány
  • Az érintőképernyős rendszer kezelése macerás

Szavazás

Peugeot 2008, 2016-os modell - értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.