Karomnyomok a tetőn – itt a friss Peugeot 2008

Hazai premier: Peugeot 2008

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.06.26. 06.00

A frissítés alig több egy leporolásnál. De vigyázni is kell, hogy nyúl az ember (autógyártó) egy nagyon fontos szegmensben jól szereplő modellhez, életciklusa derekán.

Nem mondhatnám, hogy az év autós sajtóeseménye volt, amikor a Peugeot a budapesti Városligeti tónál bemutatta a 2008-as felfrissített változatát. Ennyire visszafogott facelifttel ritkán találkozni: minimális formai piperészkedés, pár elektronikai extra az opciós listára – és kábé ennyi. Kaptunk viszont nagyon is érdekes infókat arról, hogyan áll manapság a hihetetlenül dinamikusan növekvő városi crossover-piac Európában és nálunk.

A külméretek semmit nem változtak

Kis-SUV-boom

A szubkompakt szabadidő-autók nagyot mennek manapság: Európa meg van őrülve a klasszikus Golf-kategória ára alatt megkapható, de csomagtérben akár a kompaktok helykínálatát nyújtó, ráadásul terepjárós, menő megjelenésű kis crossoverekért. A magas üléspozíció, a könnyű ki-beszállás és ki tudja még, mi az oka, de a jellemzően látványos, lendületes dizájnnal, sportos, aktív életet mutató reklámokkal nem csak a nyugat-európai életmód alapján belőtt célpiacot (fiatalok, max. 1-2 gyerekkel) sikerült megtalálni, hanem az időseket is. Különösen nálunk, ahol a fiatalok első autója ritkábban egy új, szalonból kihozott kocsi, mint inkább egy használt valami. Megmutatja ezt a jelenséget a 2008-as értékesítési diagramja is:

Meglepő: inkább az idősebbek autója a 2008

Meglepő: inkább az idősebbek autója a 2008

Pörög a szegmens rendesen

Pörög a szegmens rendesen

A  Renault, Nissan, Opel, VW és a prémiummárkák mellett (Captur, Juke, Mokka, Tiguan, GLA, X1, Q1) a Peugeot is ügyesen kiveszi a részét a városi crossoverek divathullámából. A 2008-ast 2013-ban mutatták be, fogyott is szépen, tavaly decemberig félmiliónál több elkelt belőle. Most pedig, három év elteltével, az életciklus-delelőn eljött az ideje a ráncfelvarrásnak.

A 2008-as

Három földrészen kapható a kis SUV, Európa mellett Dél-Amerika és Ázsia, főleg Kína kap belőle. A Peugeot alaposan felmérte, mire van szüksége valójában a vevőknek, így mindössze két motorral (a háromhengeres 1,2 literes benzines szívó és feltöltött változataival, valamint az 1.6HDI variánsaival) készíti, összkerékhajtás pedig nem rendelhető az autóhoz. Nyilván a minimumra szorítkozó műszaki fejlesztési költség is hozzájárult, hogy a 2008-as kategóriájában jó vételnek számít, sikerült alacsonyan tartani az árat.

Jó kiállású, unisex karakterű kis crossover a 2008

Jó kiállású, unisex karakterű kis crossover a 2008

Az utastér jellegzetessége a 208 és 308 mellett ebben a modellben is alkalmazott i-cockpit műszerfal-koncpció. A vezető előtt magasra helyezték a műszereket, az apró kormányt pedig leengedték, így a kijelzőket nem a kormányon keresztül, hanem felette lehet leolvasni. A különleges kialakítás nem mindenkinek jön be elsőre, de a Peugeot tapasztalatai szerint egyre inkább megszokják a vevők, sőt: ha azt kérdezik tőlük, miért pont egy 2008-ast választottak, a jó ár, szép forma mellett a sajátságos műszerfalat is egyre többen említik.

Belül alig változott valami

Belül alig változott valami

A 2008 érdekessége még a Grip Control névre keresztelt elektronikus nyomaték-szabályzás a hajtott első kerekeken. Említettem, hogy a Peugeot nem kínál 4×4-et a kocsihoz, de hogy a tulajdonosoknak mégis legyen mit tekergetni, ha néha elhagyják az aszfaltot, a menetstabilizálóhoz írtak pár programot, amik között a váltókar mögötti tárcsával lehet választani. Havas úton, mély homokban, dagonyában terepezésnél elvileg más-más algoritmus szerint fékezi az elektronika az épp elpörgő kereket elöl, hogy ne differáljon le és akadjon el az autó. Ez a parasztvakítás-része a dolognak. Inkább arra érdemes figyelni, hogy enyhén csúszós úton NE legyen bekapcsolva ez a szimulált diffizár, mert ilyenkor az ESP-elektronika csak feleslegesen koptatja a fékeket – ha viszont tényleg neki kell futni egy mély pocsolyának, vagy lefagyott emelkedőnek, jól jöhet ez a kis mankó.

Érdekes részlet, hogy a Grip Controllal rendelt kocsikat négyévszakos Goodyear gumikkal adják át – külön kiemelték a prezentációban, hogy az egygumis kivitellel költséget takaríthatnak meg a vevők. Hát ez a világ is eljött: a tavalyi évben indult az a kommunikációs hullám, még gumigyártók részéről is, hogy a korszerű négyévszakos abroncsok miatt egyre kevésbé indokolt külön gumiszettet használni télen és nyáron.

Miben változott?

Szinte semmiben. Az alapforma maradt, de a meredekebben álló, markánsabb hűtőmaszk, az elöl több, oldalt kevesebb króm és a látványosabb, a jópofa oroszlánmancs-csapásnyomot hatásosabban imitáló hátsó lámpatest jól láthatóan megkülönbözteti a 2016-os modellt az őseredetitől. Ezek a változtatások – szerintem – főként a kínai piac ízlését tükrözik, de a Peugeot-nál nem meglepő a behódolás a legdinamikusabban növekvő piacnak. Az 508-as frissítését tavalyelőtt teljesen nyíltan bevallottan a kínai vevők ízlése dominálta.

A meredekebb, komolyabb hűtőmaszk kínai igényeket idéz

A meredekebb, komolykodóbb hűtőmaszk kínai igényeket idéz. És egy kicsit az AMG Mercik maszkját is

A fényszóró is új

A fényszóró is új

A hátsó lámpatestben sötétebb a betét, jobban érvényesül az oroszlánkarom-effekt

A hátsó lámpatestben sötétebb a betét, jobban érvényesül az oroszlánkarom-effekt

Az utasteret egy kis fénydekorral dobták fel. A lemeztetős kocsikon a kárpit úgy néz ki, mintha felhasogatta volna egy bezárt vadállat, a hasítékokból viszont türkiz ragyogás tör elő. Az üvegtetős kocsikon a tető mellett futnak végig a fénycsíkok. És még a két nagy óra köré is került egy-egy kis glória.

A biztonsági és szórakoztató elektronika frissítése sem maradt el. A központi érintőképernyőn letükrözhetjük a Mirror Link vagy Apple CarPlay funkcióval ellátott mobilokat, gyári applikációk segítenek parkolóhelyet keresni, traffit előjelezni.

Újdonság a tolatókamera és az automatikus parkolás az opciós listán, valamint az Active City Brake, a 30km/h sebesség alatti automatikus vészfékezésre képes, koccanásoktól óvó biztonsági rendszer. Utóbbi nagy járulékos előnye, hogy a biztosítók hajlamosabbak kedvezőbb díjat felszámítani azokra a kocsikra, amik akkor sem ütköznek más kocsikkal, ha a vezető például buzgón SMS-ezik vagy mondjuk a vezess.hu-t olvasgatja a mobilján városi dugóban araszolva, a forgalomra figyelés helyett.

Új a fénygyűrű a műszerek körül

Új a fénygyűrű a műszerek körül

Új a fénydekoros tetőkárpit

Új a fénydekoros tetőkárpit

Jobb vezetni az új 2008-ast

A Városliget környékén lecsapott rövid tesztkörön megnéztük, tényleg precízebb lett-e a kormányzás, pontosabb-e az ötfokozatú váltó karjának megvezetése, feszesebb-e a futómű – a Peugeot apró finomhangolásokat hajtott végre ezeken a pontokon. Nos – szerintem igen. Épp-csak-hogy, de jól észrevehetően; nem rossz franciásból egész jó japánosra változott a 2008 karaktere.

A legnépszerűbb motor, az 1,2 literes kis háromhengeres továbbra is szerethető. 82 lóerővel nem egy vadállat vele a kocsi, persze, és érezhetően remegősen is jár, de alapjárat-közelben azért elég nyomatékos, pörgetni is érdemes, és egész jól megbirkózik a 2008-as csekély tömegével.

Azért ez a kocsi nagyon városi autó. Aki sokat jár hosszabb utakon, mindenképpen a 110 lóerős turbós változatot, vagy dízelben az 1.6HDI 100 vagy 120 lóerősre beállított verzióját válassza, ha nem akar megbolondulni a türelmetlenségtől.

Mi van még? Ja, persze: ár. 3,7 millióról indul autóbeszámítási akcióval az árlista, 4,085 millió forint a legnépszerűbb verzió, az Active kivitelű szívó benzines, 350 ezerrel drágább a 110 lovas. Picivel ötmillió alatt vihető el (szintén akciósan) a 100 lóerős dízel. Automata váltó csak a turbós benzineshez van, a felára 350 ezer forint a kézihez képest. A legdrágább modell a 120 lóerős dízel Allure kivitelben, 5,7 millióért.

Árazás

Árazás: 4,1 millió a legnagyobb darabszámban eladott, gyenge közepesen felszerelt változat

Gyors körkapcsolás: egy Nissan Juke 1,6 literes, 94 lóerős motorral klíma nélkül(!) 4,25 millióról indul. Az Opel Mokka most akciósan 4,4 millió, 115 lóerős 1,6-ossal, klímával. A Suzuki Vitara 4,49 millióról rajtol, a 120 lovas és nagyon takarékos 1,6-ossal.

A Peugeot 2008-asról tehát elmondható, hogy vonzó autó, jó áron: nem kell nagy jóstehetség megjósolni, hogy az össze-visszakarmolt kis SUV sikere a ráncfelvarrás után is folytatódni fog.

Mellette – Ellene
  • Divatos kategória, divatos forma
  • Jó ergonómia
  • Stílusos utastéri dizájn
  • Takarékos motorok
  • Szűk motorválaszték
  • Legfeljebb közepes ár-érték arány
  • Az érintőképernyős rendszer kezelése macerás

Szavazás

Peugeot 2008, 2016-os modell - értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

De mi kerül ezen a ventilátoron 94 ezer forintba?

Két tanulság kristályosodott ki a sztori végére. Egyrészt aki öreg prémium autót vesz, az magára vessen, másrészt nem a profi kereskedőkhöz, szervizekhez, hanem a baráti közösségekhez, márka-, típusfórumokhoz érdemes legelőször segítségért fordulni, ha alkatrész kell!

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.