SEAT, amely megelőzi a Škodát

Vezettük: SEAT Ateca

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.06.22. 17.30

Még az új Škoda Yeti és Kodiaq előtt piacra dobja a SEAT első aszfaltterepjáróját. Ha az Ateca megússza a túlárazást, a Qashqai, a Sportage és más kompakt SUV-k komoly ellenfele lehet.

Röviden – SEAT Ateca 2016
Mi ez? A VW-konszern MQB-technikájára épülő kompakt SUV első- vagy összkerékhajtással, friss motorokkal, 115-190 lóerővel, egy Zaragoza közelében fekvő falutól átvett névvel.
Mit tud? Szép, tágas, halk, vezetőtámogatásban nagyon sokat tud és kábel nélkül tölti az erre alkalmas okostelefonokat.
Mibe kerül? Júliustól lesz kapható, ezres turbómotorral alapára várhatóan 4,99 millió forint.
Kiknek jó? Kadjar, Qashqai, Sportage, Tiguan, Tucson helyett sokaknak jó, ha márkaként a SEAT is eszükbe jut.
2007-2008 fordulóján azt írtam a Tiguan első generációjáról, hogy a Volkswagen nagyon későn szállt be a kategóriába, de legalább egy igazán jó autóval. Azóta eltelt újabb nyolc év, mire a SEAT is bemutatta végre kompakt szabadidő-autóját, pont akkor, amikor a Tiguanból a második nemzedék értékesítése indul. A C-szegmensbeli SUV-t Barcelona környékén vezettük.

Külső

Sajtófotókon sokszor láttuk az autót a látványos Szamoa-narancs metálfényezéssel, de élőben akár a kockázatmentes ezüstben és fehérben is jól mutat. Nincs marconább, terepjárósabb és sikkesebb, urbánus kivitele, mint az új 3008-nak vagy a Tiguannak, de nem is hiányzik további karosszériaváltozat. A SEAT Ateca hossza 4363, szélessége 1841, magassága 1601 mm, amivel a kategóriába simul, a Leonon nagyjából nyolc centiméterrel nyúlik túl.

Nyugodt, szép, flott, de izgalommentes autó. Innen nézve lehetne Audi vagy Škoda is

Szögletes kerékjáratai, a gyártásban nehezen kivitelezhető, de minőséget, precizitást sugalló élei és domborításai egy Audit vagy – az új Superb óta – egy Škodát is ékíthetnének. Olyannyira, hogy az Atecát a Škoda gyártja a spanyol konszerntestvérnek Kvasinyban, ahol az új Yeti és a nála nagyobb, 5+2 üléses Kodiaq is készül valamivel később. Ez nem szokatlan az impériumon belül, a Q3-at a SEAT gyártja Martorellben az Audi megbízásából, a Toledo csehországi, az itthon nem forgalmazott Mii pozsonyi termék.

Belső tér

Belül a Leonra emlékeztet a komor árnyalatú, de kedvező minőségérzetet sugárzó műszerfal. A térkínálat viszont még jobb, mint a Leon kombiban. Hátul megejtően tágas a lábtér, jóllehet az összkerekes modellben 485-1579, a hátsó differenciálmű nélküli, elöl hajtó SEAT Atecában 510-1604 literes a csomagtartó. Jópofa és hasznos is a lökhárító alatti láblendítéssel nyitható csomagtérfedél, amennyiben az autóhoz adott a gombnyomásra, villanymotorral nyitható-zárható ötödik ajtó.

Elöl jó oldaltartású ülések várnak, kitűnően beállítható az üléshelyzet is, mert viszonylag magasan vagyunk a forgalomhoz képest, de nem az autón, hanem az autóban ülünk, jól integrálva a kocsiba. A menüben nyolcféle színből választhatjuk kis a LED-es hangulatvilágítás árnyalatát.

A rakodóhelyektől az indukciósan, drót nélkül tölthető okostelefon-dokkolón át  mobilvételt javító, a telefon akkumulátorát kímélő külső antennán át az autó átgondolt és rendes iparosmunka, de nagyon hiányzik valamilyen ötlet, ami kiemelné a tucatnyi kategóriatárs közül.

Jele sincs a mediterrán hangulatnak, amivel egy spanyol illetve katalán autómárka valami pluszt nyújthatna. De a belső tér praktikus, masszív és igényes

Jele sincs a mediterrán hangulatnak, amivel egy spanyol illetve katalán autómárka valami pluszt nyújthatna. De a belső tér praktikus, masszív és igényes

Nincs például hosszirányban állítható hátsó üléssor, az üléstámla lehajtásakor csak előrebukik a háttámla, nem süllyed le az egész üléspad, mint mondjuk a 2008-as Peugeot-ban, nincsenek önállóan variálható ülések, mint a kifutó Yetiben. Vagy legalább olyan frappáns ötletek, mint a Renault Capturben vagy a Citroën C4 Cactusban, amivel a mediterrán autók valami pluszt hozzáadhatnak az életünkhöz.

Milyen vezetni?

Gombnyomásra éled a motor, az indítógomb vöröses-narancssárgás fénnyel pulzál, ami végre egy egyedi vonás. Minden SEAT Atecában megtaláljuk a kerek üzemmódváltót az első ülések között. A forgókapcsoló takarékos, normál, sportos és egyéni beállításokat kínál a 4×2-es modellekben. A lehetőségek összkerékhajtással terep- és havas üzemmóddal bővülnek.

Elsőkerék-hajtással négy, összkerékhajtással hat üzemmód közül választhatunk

Elsőkerék-hajtással négy, összkerékhajtással hat üzemmód közül választhatunk

Egy épített tereppályán kipróbáltuk a DSG-váltós 4×4-es dízelt, amely a Haldex-kuplungos hajtásrendszerrel és az okos elektronikus szabályozással ügyesen szerepelt olyan helyzetekben, amit a tulaj nem fog megkockáztatni. Mert neki eszébe sem jut, hogy autója képes ilyesmire, legyen az felkapaszkodás égnek mutató orral, 2-3 keréken billegés átlépéskor, a levegőben maradt kerekek lefékezése a továbbjutás érdekében.

Összkerékhajtás dízellel és benzinessel is a 150 lóerős motoroktól rendelhető, tehát az egyliteres, 115 lóerős turbós háromhengeressel, amit az Audi A3-ban vezetünk, nem. Ezzel a benzinessel 11,0 mp alatt gyorsul százra az autó, végsebessége 183 kilométer/óra. 2000-3500-as fordulatszámon állandó, 200 Nm-es nyomatéka miatt ez a motor nagyon is érdekes lehet az ígéretesen súlytakarékos, vezető és csomag nélkül 1205 kilós autóban.

Lefalazott ablakú Atecában a kamera képe alapján könnyen végigmentünk a pályán, ki-be tolatva

Lefalazott ablakú Atecában a kamera képe alapján könnyen végigmentünk a pályán, ki-be tolatva

Először a 150 lóerős dízel, majd a 150 lóerős benzines motorral vezettük az autót (az új 1,5 TSI nem elérhető az autóhoz). A dízelhez a 4×4-es modellben kell az AdBlue-adalékolás az Euro 6 norma betartásához.

A 2,0 TDI homogén ereje meggyőző volt meredek emelkedőkön is, 340 Nm az összkerekes Ateca 1473 kilóját is jól mozgatta a pontosan, kis erővel járó váltót használva. Kifinomult járása miatt még jobban tetszett a 150 lóerős, két belső hengerét részterhelésen kiiktató 1,4 TSI ACT is. A lendületes vezetés közben nem sokszor pihent bennük az üzemanyag-ellátás, de így is elég volt 7,4 l/100 kilométer az elsőkerekes autónak százon a fedélzeti számítógép szerint.

Kétféle hátsó futómű

Magas építése dacára az Ateca stabil kanyarokban, imponáló nyugalommal és stabilitással hasított Barcelona környékén a raligyorsaságinak is beillő szakaszokon. Az elsőkerék-hajtású modellekhez (1,6 TDI 115 és 2,0 TDI 150 illetve az 1,0 és 1,4-es benzines motorokkal) félmerev, csatolt hosszlengőkaros futómű jár hátra, míg összkerékhajtással független a hátsó futómű. Jó minőségű országúton a kettő között gyors tempónál sem tapasztaltam különbséget. Lehet, hogy az eltérő gumiszett többet számít az egyes modellek között, mint a futómű-konstrukció.

Sárgán villan a komplett LED-es menetfény indexeléskor

Sárgán villan a komplett LED-es menetfény indexeléskor

Autópályán szélsusogás jött a bal első tükör felől, más zajforrás nemigen volt a kényelmesen rugózó, nagy és halk autóban. Ez nemcsak a rendkívül kulturált 1,4 TSI-re igaz, de a dízelre is.

Helyettünk vezet és parkol

Városban többször szerephez jutottak az autó vezetőtámogató rendszerei, a SEAT Ateca jó sokat megkapott a ma elérhető készségek közül. Elinduláskor besegíthet a keresztirányú forgalomfigyelés, amely lefékezi az autót, ha kitolatnánk egy érkező kocsi elé.

Torlódásban az 1,4 TSI-hez valamint a 150 és a 190 lóerős dízelekhez rendelhető DSG automata váltó meglétekor az autó állóra fékezi magát és automatikusan el is indul a sorral.  A holttérfigyelés szól, ha elnézzük a sávváltást, a sávtartó pedig a kisebb ívű kanyarokban helyettünk kormányozva tartja a terelővonalak között az autót, majd egy idő után visszavonul és ránk szól, hogy vegyük már vissza a kormányzást.

Az ACC adaptív sebességtartó automatika mesterien kezeli a féket és a gázt, finoman fékez és gyorsít, ha a többi autótól épp nem vagy újra tartható a beállított sebesség. Autópályán az üzemmódoktól függően harsányabb vagy diszkrétebb a visszagyorsítás a megadott tempóra.

Indukciósan, vezeték nélkül tölthetők az erre alkalmas okostelefonok

Indukciósan, vezeték nélkül tölthetők az erre alkalmas okostelefonok

Mind Android Auto, mind az Apple CarPlay rendszere elérhető a telefon integrálására. A telefont kábellel csatlakoztatva él a MirroLink-funkció, tehát mobilunk képernyőjét a nagy középső kijelzőre tükrözve használhatjuk a telefon alkalmazásait. Az érkező SMS-ekre be is diktálhatnánk a választ, feltéve, hogy nem magyarul érintkezünk az illetővel.

Városban nagyon hasznos a Front Assist, automatikus fékezéssel a ráfutásos balesetek elkerülésére és gyalogosvédelemmel. Ha már majdnem megérkeztünk, a Park Assist segít felmérni az alkalmas parkolóhelyeket és segít beállni is. Keresztbe és párhuzamosan is beáll.

Összesen négy kamera adja a nagyon szép felülnézeti képet, 27 kameraállás közül választhatunk

Összesen négy kamera adja a nagyon szép felülnézeti képet, 27 kameraállás közül választhatunk

Ha saját magunk parkolunk, a 360 fokos kamerarendszer nagy segítség. Összesen 27 kameraállás közül választhatunk a négy optikával. Mivel a gép nem négy krumplival és gagyi felbontású kijelzővel próbálja meg visszaadni a környezetet, mint a Nissan felülnézeti kamerája, nyugodtan hagyatkozhatunk a képre. A SEAT Ateca vezetőtámogató rendszerei úgy kísértek végig elindulástól a leparkolásig, hogy egyszer sem idegesítettek vezetés közben, ami jelzi a megvalósítás magas színvonalát.

Júliustól, ötmillió alatt

Várhatóan júliusban kezdődik az új SEAT Ateca értékesítése hazánkban. A SEAT esélyeit rontja a márka csekély ismertsége és az a tény, hogy például a Kia Sportage 1994 óta létezik ezen a néven, a Hyundai Tucson is jelen van 2004 óta, a Nissan Qashqai mögött tíz sikeres év van, az angliai üzem február végén tartott 2,4 millió legyártott autónál.

4 990 000 Ft lehet az indulóára légkondiconálóval, ami ígéretes a 115 lóerős, 200 Nm nyomatékú turbós háromhengeressel

4 990 000 Ft lehet az indulóára légkondiconálóval, ami ígéretes a 115 lóerős, 200 Nm nyomatékú turbós háromhengeressel

De a koreai autóknak elszaladt az ára, ami jó esély a SEAT-nak azoknál a vásárlóknál, akik tudnak majd az autó létezéséről. Az alapmodellben az elektromos ablakok és tükrök mellett lesz légkondicionáló és érintőképernyős multimédia-rendszer is.  Felárért elérhető teljes-LED fényszóró, közlekedésitábla-felismerő, állófűtés és sok más tétel.

Árakat egyelőre nem tudunk, de az egyliteres turbóra megadott ötmillió Ft alatti indulóár nagyon ígéretes. A Renault Kadjar 1,2 TCe 130 és a Nissan Qashqai 1,2 DIG-T akciós ára 4 990 00 Ft, viszont nem három-, hanem négyhengeres motorral. Az interneten jól mérhető előzetes érdeklődés alapján az Ateca áttörést hozhat a SEAT-nak: divatos kategóriába érkező autóval a mostaninál többen észlelhetik, mennyire jó autókat gyárt.

Mellette – Ellene
  • 1205 kilós önsúly
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Kényelmes ülések, hatásos zajcsillapítás
  • Jól hangolt futómű
  • Remek kamerarendszer és parkolóautomatika
  • Finom járású, takarékos motorok (a kipróbált 1,4 TSI és 2,0 TDI)
  • Hatékony összkerékhajtás
  • Sokféle és jól működő vezetőtámogató rendszer
  • 2+2 év/200 000  kilométer garancia
  • Komor belső tér
  • Kevés egyedi ötlet
  • Nívótlan belső variálhatóság

Szavazás

Hány pontot ér a Seat első SUV-je?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.