Íme, a Peugeot 308 legcsaládbarátabb verziója

Teszt: Peugeot 308 SW 1.6HDI automata váltóval

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.06.18. 06.00

Kicsi, de erős és nyomatékos dízel komfortos automatával: mindössze 5,5 literes vegyes fogyasztásával és ugrós, dinamikus karakterével ez a hajtáslánc illik legjobban a kompakt családi Peugeot-ba.

Íme, a Peugeot 308 legcsaládbarátabb verziója
Röviden – Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI aut. Allure
Mi ez? A Golf-kategóriás Peugeot kombijának 120 lóerős kis dízellel szerelt, automata váltóval és magas felszereltséggel ellátott verziója
Mit tud? Csendben, kényelemben utaztatni a családot, kis fogyasztással. Ja, és hatalmas a puttonya.
Mennyi? 6 480 000 forint a kocsi akciós listaára, de Active kivitelben már 5,96 millióért el lehet vinni a kis dízelt automatával.
Kinek szól? 2-3 gyerek mellé ideális családi autó a hatalmas rakterű, dinamikus-takarékos-komfortos kombi.

A Citroën és Peugeot munkatársai korábban nagyon lelkesen vezették fel kis dízelmotorjukhoz, az 1.6HDI-hez fejlesztett ETG6 nevű robotizált váltót. Hogy az milyen jó lesz, mennyire nem lesz olyan kellemetlenül bólogatós, lomha, mint a régi robotváltó, hogy az milyen kényelmes lesz. Aztán tavaly végre ki is próbálhattuk a Citroën Cactusban. És nem lett jó. Kellemetlenül bólogatós és lomha.

Szerencsére erre a PSA-nál is rájöttek, és végre-valahára elengedték az ötletet. Inkább fogták a jól bevált receptet és régi beszállítópartnerük, a japán AISIN egyik korszerű hagyományos automatáját csatolták a kis dízel mellé. Mindezt pedig beszerelték egy kombikasztnis, közepesen felszerelt 308-as Peugeot-ba és ideadták nekünk tesztre. Mi pedig kipróbálhattunk egy igazán briliáns kompakt családi autót.

Hatalmas csomagterű, szép kompakt kombi, kényelmes automatával

A Peugeot 308 SW

A kocsi az új váltó körül jól ismert autó már a Vezess szerkesztősége és közönsége számára. A tavalyi Év Autóját teszteltük már sok motorral (ugyanezzel is, csak kézi váltóval), minden létező karosszériaváltozatban (ami nem sok, van ötajtós és kombi), valamint a GT csúcsváltozatokat is kipróbáltuk. Sőt, még egy nagyszabású összehasonlító tesztet is szerveztünk rá.

Adatlap

Modell

Motor 1560 cm3, négyhengeres, nyolcszelepes turbódízel
Teljesítmény 88 kW (120 LE)
Nyomaték 300 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,1 s
Végsebesség 194 km/h
Tesztfogyasztás (vegyes) 5,5 l/100 km
Listaár: 6.480.000 Ft

Szóval nem kezdem el megint az orrától (a még mindig nagyon menő széles PEUGEOT-felirattól) felboncolni  a kocsit: a lényeg, hogy a 308 SW egy komoly, de nem túl szigorú formájú, irdatlan nagy rakterű (610 liter, annyi, mint a Škoda Octavia kombié), hátul tágas, elöl átlagos helykínálatú kompakt. Amibe bele lehet kötni, az az ergonómia egy-két sajátossága.

A legfeltűnőbb elem a kabinban máig a picike kormány, ami sokak szerint (szerintem is) zseniális dolog. A szervokormány ma már alapvető tétel egy új autóban, teljesen felesleges ennél nagyobb kormányt beépíteni, a műszereket pedig sokkal jobban lehet látni a kormány felett, mint a világ csaknem összes többi autójában (kivéve a 208-ast, persze), ahol a kormányküllők között kell átkukucskálni, hogy lássuk, mennyivel megyünk.

Sokaknak viszont nem tetszik a Peugeot ötlete, nem egy ismerősöm, rokonom jelezte már, hogy képtelen megszokni az ölébe engedett aprócska volánt.

A fura kormánynál általánosabban gyűlölt tétel a 308-ban az érintőképernyős HMI-rendszer, pontosabban a vele kispórolt gombok hiánya. Megszokhatatlan, hogy a hőmérséklet változtatásához, az eltárolt rádióállomások közti kereséshez ki kell lépnünk a navigációs nézetből és sokszorta több virtuális gombot kell végignyomkodni az eleve nem villámgyors rendszerben, hogy elérjük azt a funkciót, ami normális autóban egyetlen mozdulat csupán. Na, még két apróság, és befejezem: az első ülések Darth Vader-maszkra emlékeztető fejtámlája valahogy hülyén áll, se kihúzva, se betolva nem kényelmes. A kulcsos tanksapka pedig 2016-ban már több, mint anakronizmus, kifejezetten szemétség az autóssal szemben a gyár részéről. Még szerencse, hogy ezzel a motorral nem gyakran kell kínlódni vele.

Az érintőképernyő divatos dolog, de egy autóban azért ennél több igazi klasszikus gomb kell mellé

Az érintőképernyő divatos dolog, de egy autóban azért ennél több igazi klasszikus gomb kell mellé

Van valami Darth Vaderes ebben, nem? És olyan kényelmetlen is, mintha ős szuszogna a tarkónkba

Van valami Darth Vaderes ebben, nem? És olyan kényelmetlen is, mintha ő szuszogna a tarkónkba

A Peugeot nem hajlandó feladni a kulcsos tanksapkát

A Peugeot nem hajlandó feladni a kulcsos tanksapkát

Az 1.6 HDI

A BlueHDI jelzés az AdBlue-adalékos, SCR-katalizátoros PSA-dízelek gyűjtőneve. A szürke autóban lévő motor az 1560 köbcentis blokk 120 lóerősre beállított verziója, amely körülbelül 20 ezer kilométert tesz meg egy AdBlue-töltéssel, a karbamidos adalékot tehát ritkán kell utántölteni benne. A motort stop-start rendszerrel is kiegészítették, a takarékosabb üzem érdekében.

Állítólag a világon egyedüli a PSA abban, hogy az SCR-katalizátort a részecskeszűrő elé építi be, a kétlépcsős füstgáz-tisztítás után pedig írmagja sem marad a koromnak és a nitrogén-oxidoknak is csak alig.  Külön öröm, hogy a tiszta üzem dacára a motor az alsó és közepes fordulatszám-tartományban élénk és nyomatékos, városban is, országúton is lelkesen emeli az orrát a gázra az autó.Nagyon kiforgatva már nincs szép hangja és nem is húz igazán, épp ezért nincs is értelme ilyesmit csinálni vele. Szerencsére a váltó egész jól tudja, mikor mi a dolga, hogy kényelemben, de tempósan haladjunk.

AdBlue adalékkal tolja az Euro 6-ot a 120 lóerős 1,6-os

AdBlue adalékkal tolja az Euro 6-ot a 120 lóerős 1,6-os

Kútnál ellenőrizve 5,5 liter volt a vegyes fogyasztás

Kútnál ellenőrizve  660 km után 5,5 liter volt a vegyes fogyasztás

Az EAT6

Az EAT6 névben, az immár az 1,6-os dízelhez is rendelhető automata váltó PSA-nál kapott nevében az EAT igazán fantáziadúsan az Efficient Automatic Transmission rövidítése. De hiába nevezi akárhogy a francia cég ezt a váltót, valójában egy japán szerkezetről, az AISIN AWTF 80-SC-jéről beszélünk.

Nem rossz váltó ez, korszerű, kompakt, könnyű, valamint gyors és takarékos. Aki ilyennel veszi meg Peugeot-ját, egészen nyugodtan örülhet annak, hogy a BMW szupersport-hibridjében, a szárnyasajtós i8-ban is ez a váltó dolgozik a háromhengeres turbómotor mellett. Azért ez már valami, nem?

Fürge, ügyes az automata, csak néha ránt egyet-egyet, ha nem finomkodunk a gázzal

Fürge, ügyes az automata, csak néha ránt egyet-egyet, ha nem finomkodunk a gázzal

Nem titok: a japán AISIN-tól van a váltó

Nem titok: a japán AISIN-tól van a váltó

A három elem kombinációja

A jó kis motor a jó kis váltóval ebben a szép és jó kis kocsiban igazán kellemes összhangba kerül. Városban is jól használható, hosszú távon sem fárasztó, csendes és erős utazóautónak bizonyult a szürke kocsi, igazi családi mindenesnek, amit egyaránt lelkesen tud szeretni minden apró kis hibájával együtt apa, anya, gyerek egyaránt.

A kart D-be húzva finoman, jól kiszámíthatóan kezd kúszni az autó, ha a gázt nem kezeljük durván, a váltásoknál, visszaváltásoknál sem ránt soha a szerkezet. Tolatáskor, szűk helyen manőverezéskor nem kell a duplakuplungos váltók hirtelenségével számolni, ugyanakkor az 5,5 literes fogyasztás sok autópályával, sok várossal és némi országúttal igazán barátságos érték, egy DSG-s kis TDI se jön ki sokkal kevesebből.

Külön öröm, hogy a stop-start rendszer is parádésan működik, pedig még ma sem egyértelmű, hogy hagyományos automatához egyáltalán kínáljon ilyet az autógyártó. A 308-as békésen elszenderedett a piros lámpához érve, a fékről lelépve pedig már dorombolt is, amikor áttettem a lábam a gázra, már mozdult is az autó.

A klimatizálás is finoman működött, a hifi se szólt rosszul. A hátsó traktusban se szellőzőrostélyt, se USB-stekkert nem találni, ez azért egy kicsit gázos ma már ebben a szegmensben, de a csomagtér okos kialakítása, az egy ujjmozdulattal lebillenő, síkba heverő támlák és a rendezett padló alatti pótkerekes-szerszámos rész segít átlendülni ezeken a hiányosságokon.

Nagyon érdekes, megszokást igényel a 308-as műszerfala

Nagyon érdekes, megszokást igényel a 308-as műszerfala

Szellőző nincs, USB nincs, hátsó ülésfűtés nincs

Szellőző nincs, USB nincs, hátsó ülésfűtés nincs

Síkba dől, a kocsi mögül egy ujjmozdulattal dönthető a támla

Síkba dől, a kocsi mögül egy ujjmozdulattal dönthető a támla

Kinek ajánljuk?

A kocsi (akciós) listaára a fotókon látható Allure kivitelben 6,5 millió forint; néhány extra ára: 125 ezer forint a legkisebb navigációs rendszeres HMI-verzió felára, 150 ezer a panoráma üvegtető. Ezzel az árral a 308 SW igen jó ajánlat a maga nemében. Persze a fene tudja, alku után hol mi a realitás, de publikált listaárban vezet a Peugeot a legfontosabb versenytársakhoz képest:

Kompakt kombik, 120 lóerő körüli dízellel – listaárak (legolcsóbb elérhető kivitel automatával)
Ford Focus 1.5 TDCi Powershift Titanium (120 LE) 7 065 000 Ft
Kia Ceed kombi 1.6CRDi LX aut. (136 LE) 6 129 000 Ft
Opel Astra Sports 1.6 DTH Tourer aut. Enjoy (136 LE) 6 720 000 Ft
Peugeot 308 1.6 BlueHDI EAT6 Active (120 LE) 5 970 000 Ft
VW Golf Variant Trendline 1.6TDI DSG (110 LE) 6 573 430 Ft

Jó ára mellett a minőségérzettel sincs hiba, a garanciális feltételek viszont elég sajátosak: két év, kilométer-korlátozás nélkül. A francia autók értékvesztése ugyan hagyományosan nagyobb, mint a többieké, de, ugye, a folyamat alacsonyabb szintű listaárról indul.

Tágas, kényelmes családi autó

Tágas, kényelmes családi autó

Ezeket a gazdasági körülményeket is tessék hát bekalkulálni – mindezek után pedig ha valaki 2-3 gyerek mellé a nyári utazásokkal is számolva pont egy ilyen nagyon kényelmes, erős, mégis takarékos automata kompakt kombit rendel magának, én tökéletesen megértem. Pláne, hogy a 610 literes csomagtér (az Octavia kombival fej fej mellett) a legnagyobb a kategóriában. A mai kínálatban persze a konkurenciával sincs semmi baj, a fenti táblázat valamennyi autója szép és jó autó (amíg új), mindegyik tágas csomagteret kínál (ha nem is ekkorát), a döntés tényleg leginkább csak ízlés kérdése.

Mellette – Ellene
  • Tágas csomagtartó és hátsó traktus
  • Kényelmes, erős, takarékos motor/váltó kombó
  • Csendes üzem
  • (A kocsi új korában legalábbis) kiváló minőségérzet, tömör, masszív összeszerelés
  • Túlságosan az érintőképernyőre bízták a hifi, klíma kezelését, kényelmetlen az élet a 308-ban
  • Néhány praktikus új biztonsági extra, ami a konkurenciánál már megjelent a kategóriában, a 308-hoz nem rendelhető (követőradar, sávtartó)

Szavazás

Peugeot 308 120 lovas 1,6-os dízellel és automatával - értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.