Villannyal is kapar?

Teszt: BMW 330e

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2016.05.27. 16.11

Ránézésre egy normál 3-as BMW – leszámítva a zöld rendszámot. A konnektorról tölthető 330e megmaradt sportosnak, kevés törődést igényel, és akár benzin nélkül is használható a mindennapokban.

Villannyal is kapar?

 

Röviden – BMV 330e
Mi ez? A 3-as BMW 2012 óta piacon lévő hatodik generációjának, benzin-villanymotoros hibridje szedán kivitelben
Mit tud? Akár nulla benzinfogyasztással haladni, 4 óra alatt konnektorról feltöltődni
Mibe kerül? 12 531 000 forint alapáron
Kinek jó? Aki szereti az innovációt, a spórolást, és nem jár rendszeresen hosszú távra, inkább városban hajt

Egy BMW-ről jellemzően nem a villanyautók, vagy a hibridek jutnak eszébe az utca emberének, hanem a vezetési élmény, a hátsókerék-hajtás, netán a farolás. Igaz, hogy az i3 és az i8-as modellek megjelenésével kétségkívül nagyot alkottak a németek a konnektorról tölthető autók között, de mindkét modell drága, korlátozottan használható, nem alkalmasak egyedüli autónak a családban.

De vajon mire képes a kedvelt 3-as sorozatból egy plug-in hibrid, mennyire foszt meg a vezetési élménytől, mekkora nyűggel jár az akkumulátor töltögetése és milyen hátulütőkkel kell számolnunk, ha mellette döntünk?

IMG_9670

Főleg a rendszám az árulkodó

Külső – alig ismernénk meg

Meglepő vagy sem, a 330e BMW képes volna hagyományos társai között rejtőzködni a forgalomban, mert első ránézésre nem sok különbözteti meg a hagyományos 3-astól – attól eltekintve, hogy zöld rendszámmal szerelték. Van rendes, igazi lóerőkről árulkodó dupla kipufogóvégződése, a csomagtérfedélen elhelyezett 330e felirat abszolút diszkrét, akárcsak a C-oszlopokon elhelyezett eDrive logó. A praktikus tulajdonságokkal együtt járó rendszámot leszámítva gyakorlatilag csak a szokatlan helyen lévő – vezetőajtó előtti – tanksapka árulkodó, amely a nem a hagyományos töltőpisztoly, hanem egy töltőkábel befogadására való.

A diszkréció egyébként abszolút helyén való a 3-as sorozat esetében, ugyanis a modell egy használható alternatíva szeretne lenni azoknak, aki nem szeretnének lemondani a márka hagyományos értékeiről, de spórolnának, óvnák a környezetet, vagy esetleg csak simán utálnak parkolási díjat fizetni. A 330e elvileg mindegyikre alkalmas, tulajdonképpen egy jó dízel BMW előnyeit nyújtja – kicsit másképpen.

Szinte semmi különbsége egy széria 3-ashoz képest

Belső – mitől hibrid?

Tulajdonképpen már kezd zavarba ejtő lenni, hogy az utastérbe behuppanva még mindig nincs jele a hibrid BMW másságának. Első pillantásra minden a helyén van: ott a hagyományos váltókar az automata váltóhoz, ott az érintőfelülettel is ellátott iDrive vezérlő, az ülések, a kormány, a középkonzol mind olyan, mint egy hagyományos 3-asban. Egyetlen plusz gombot látunk eDrive felirattal a váltó mögött – ennek viszont még lesz később szerepe. A gyújtást rákapcsolva sem változik sokat a helyzet, a műszerfali órák sem hirdetik agyon a hibrid technikát – akárcsak a központi nagy kijelző – egy-egy szolid felirat, egy akkumulátor ikon, sőt, a megtehető elektromos hatótávért még a bajuszkapcsoló végét is nyomkodnunk kell, annak sincs fix helye.

A csomagtér első pillantásra nem tűnik kicsinek, pedig azért van némi megszorítás, mert az alatta lévő akkumulátorok elvesznek némi helyet előlünk – így a 480 literből csak 370 marad a 330e-ben. Itt találjuk szépen bezsákolva a két töltőkábelt is – egyet a hagyományos konnektorokhoz, egyet pedig a villámtöltőkhöz.

IMG_9732

IMG_9730

Mit tud a technika?

Mitől hibrid a BMW 330e? Az autó orrában egy hagyományos, kettős megfúvású turbós négyhengeres, kétliteres benzinmotort találunk – ez önmagában 184 lóerőt tud, nyomatéka 290 Nm. A csapat másig tagja a ZF-től származó, nyolcfokozatú automata váltóval egy házba épített villanymotor, amelynek teljesítménye 88 lóerő, nyomatéka 250 Nm. A kettő eredője 252 lóerő és 420 Nm, amivel már kellemes menetteljesítmény érhető el: százig 6,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből a 330e, legnagyobb sebessége 225 km/óra.

Adatlap

Modell

Motor Négyhengeres, benzines turbómotor (1998 ccm) + villanymotor
Teljesítmény 252 LE
Nyomaték 420 Nm
 Gyorsulás (0-100 km/h) 6,1 mp
Végsebesség 225 km/h
Fogyasztás (vegyes) 2,1 l/100 km
Listaár: 12 531 000 Ft

A tisztán elektromos üzemhez persze szükség van egy akkumulátorra is, amit a csomagtartó alá helyeztek el, és folyadékhűtés próbálja azt megfelelő hőmérsékleten tartani. Kapacitása bruttó 7,6, nettó 5,5 kW, ami azt jelenti, hogy az élettartam meghosszabbítása érdekében, a túlmerítést elkerülendő a rendszer sosem engedi teljesen kisütni az akkumulátort. Ez a méret maximum 40 kilométeres távra elegendő, anélkül, hogy egyszer is beindulna a benzinmotor. A visszatáplálást segítő gyakori fékezés nélkül ennyit persze nem fogunk autózni – haladós forgalomban, kevés piros lámpával úgy 23 km körül van a megtehető táv saját tapasztalunk szerint. A belvárosi forgalomban ez valamivel feljebb tornászható, nem lehetetlen a 35-40 kilométert sem elérni vele.

Első hallásra ugyan nem tűnik soknak ez a szám, de a felmérések szerint még a német autósok 80 százaléka is kevesebbet autózik napi 35 kilométernél, így sok mindenre elég lehet. A külső kerületeket és az agglomerációt leszámítva Budapesten például hagyományos üzemanyag használata nélkül is utazhatunk a 330e-vel, és ha szerencsénk van, még a munkahelyen is tölthetjük az akkumulátort a hazaútra. Hagyományos konnektorról száz százalékosra feltölthető az akku 4 óra alatt, ahogyan ígéri a BMW. A külön megvásárolható fali töltővel állítólag 2 óra 15 perc is elegendő.

Milyen vezetni?

Kezdjük először a legérdekesebb résszel, a tisztán villanymotoros működéssel. A váltó mögötti eDrive feliratú gombbal a Max eDrive üzemmódot kell választani. Ebben a beállításban a 330e maximum 120 km/óra sebességgel képes mozogni, és kellemesen dinamikusan gyorsul annak ellenére, hogy ilyenkor a nyomatékot 100 newtonméterre korlátozza a rendszer. A városi forgalomban ez tényleg elég a dinamikus haladáshoz, nincs szükség padlógázt adni, hogy bekapcsoljon és besegítsen a benzinmotor is. A csend és a kellő erő párosítása pedig pont az, amit a legjobban lehet szeretni ebben a modellben, miközben a vezetési élmény alig érezhetően károsodik. Dízel BMW-t sem állandó versenyzésre vásárol az ember, a hibrid pedig azoknál is nagyobb megszorításokkal jár egy kicsit.

IMG_9639

Az akkumulátor, az elektromotor többletsúlya egyértelműen érződik az autón, az 1735 kilogramm nem kevés, főleg ha a 240 kilóval könnyebb, alapot szolgáltató 320i modellt vizsgáljuk. Egy hasonló teljesítményű benzineshez (328i) vagy dízelhez (330d) képest a hibrid túlsúlya kicsivel 100 kg felett van – ez már így nem is olyan vészes. A hibrid mozgása viszont kevésbé kecses, a futómű érzésre olyan, mint nagyobb lenne a rugózatlan tömeg rajta – és ezzel együtt jobban zörögne -, a fék kevésbé jól adagolható, a kormányzás pedig szokást igényel, különösen villanymotoros módban. Hangsúlyozom, mindezt a hagyományos 3-as sorozathoz viszonyítva élhetjük meg csak visszalépésként, mert az összhang bármelyik más hibridhez képest kiváló, és kellően sportos maradt az élmény ezzel együtt is.

A BMW 330e konkurensei
VW Passat GTE 13 318 490 Ft
Mercedes Benz C 350 e 14 366 240 Ft

Amikor elfogy a szufla az akkumulátorból vagy spórolnánk, akkor érdemes a SAVE módot választani – ekkor 50 százalékig képes visszatölteni magát a rendszer – bár ezt nem egy rövid belvárosi út alatt. Az Auto eDrive mód az alapbeállítás – ekkor a rendszer a benzines és az elektromos motor optimális együttműködését biztosítja, maximum 80 kilométer/órás tisztán elektromos végsebesség mellett. A benzinmotor bekapcsolódósa a hajtásba nem észrevétlen, de kellően finoman, minimális rántás kíséretében lép be.

Jó-jó, de mennyi fogyaszt?

Akár nullát – legalábbis benzinből – ha az elektromos hatótávon belül mozgolódunk, és van időnk, energiánk, lehetőségünk konnektorra dugni az autót. Maga a művelet egyébként 1-2 percet vesz igénybe a kábel elővételével együtt – nem bonyolultabb, mint egy kenyérpirítót bedugni a konnektorba. Mivel a tulajdonosok töltési kedvét és lehetőségét nehéz megjósolni, ezért a gyári 2,1 liter/100 km fogyasztást alapul véve, jó eséllyel kijön ilyen távon az autó 3-4 liter körüli fogyasztással is, ha töltött akkumulátorral indulunk. Hosszabb ideig töltés nélkül autózva, fele város, fele országúti használatban nekünk 6,8 literen állt meg a 330e, amely még mindig kiváló érték, annak fényében, hogy az autó alapára a kedvezőnek mondható 12,5 millió.

Bónuszkérdés : farol-e?

Naná, hogy farol, a tisztán hátul hajtós 330e a villanymotornak hála el van látva azonnal érkező nyomatékkal – így még könnyebben is megpörgeti a hátsó gumikat, mint egy hagyományos dízel vagy benzines. Driftversenyre mégsem ezt a modellt választanánk, mivel a nyomaték jellemzően csak az ívbelső kerék elforgatására elegendő – akár némi füst kíséretében is.  A 330e legnagyobb erénye a jó használhatóság és az a sportosság, amit ritkán kapunk meg egy hibridautótól.

 

Mellette – Ellene
  • Teljes értékű autó
  • Csak kis mértékben csökkent a vezetési élmény
  • Nem muszáj tölteni
  • Megfizethető felár
  • Kibírható töltési idő
  • 110 literrel szűkösebb csomagtartó
  • Kicsit zörgősebb futómű
  • Kevés infó a műszerfalon
  • Kevesebb visszajelzést nyújtó kormányzás
  • Kevésbé jól adagolható fékerő

Szavazás

Hány pontot érdemel a hibrid 3-as BMW?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.