Villannyal is kapar?

Teszt: BMW 330e

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2016.05.27. 16.11

Ránézésre egy normál 3-as BMW – leszámítva a zöld rendszámot. A konnektorról tölthető 330e megmaradt sportosnak, kevés törődést igényel, és akár benzin nélkül is használható a mindennapokban.

Villannyal is kapar?

 

Röviden – BMV 330e
Mi ez? A 3-as BMW 2012 óta piacon lévő hatodik generációjának, benzin-villanymotoros hibridje szedán kivitelben
Mit tud? Akár nulla benzinfogyasztással haladni, 4 óra alatt konnektorról feltöltődni
Mibe kerül? 12 531 000 forint alapáron
Kinek jó? Aki szereti az innovációt, a spórolást, és nem jár rendszeresen hosszú távra, inkább városban hajt

Egy BMW-ről jellemzően nem a villanyautók, vagy a hibridek jutnak eszébe az utca emberének, hanem a vezetési élmény, a hátsókerék-hajtás, netán a farolás. Igaz, hogy az i3 és az i8-as modellek megjelenésével kétségkívül nagyot alkottak a németek a konnektorról tölthető autók között, de mindkét modell drága, korlátozottan használható, nem alkalmasak egyedüli autónak a családban.

De vajon mire képes a kedvelt 3-as sorozatból egy plug-in hibrid, mennyire foszt meg a vezetési élménytől, mekkora nyűggel jár az akkumulátor töltögetése és milyen hátulütőkkel kell számolnunk, ha mellette döntünk?

IMG_9670

Főleg a rendszám az árulkodó

Külső – alig ismernénk meg

Meglepő vagy sem, a 330e BMW képes volna hagyományos társai között rejtőzködni a forgalomban, mert első ránézésre nem sok különbözteti meg a hagyományos 3-astól – attól eltekintve, hogy zöld rendszámmal szerelték. Van rendes, igazi lóerőkről árulkodó dupla kipufogóvégződése, a csomagtérfedélen elhelyezett 330e felirat abszolút diszkrét, akárcsak a C-oszlopokon elhelyezett eDrive logó. A praktikus tulajdonságokkal együtt járó rendszámot leszámítva gyakorlatilag csak a szokatlan helyen lévő – vezetőajtó előtti – tanksapka árulkodó, amely a nem a hagyományos töltőpisztoly, hanem egy töltőkábel befogadására való.

A diszkréció egyébként abszolút helyén való a 3-as sorozat esetében, ugyanis a modell egy használható alternatíva szeretne lenni azoknak, aki nem szeretnének lemondani a márka hagyományos értékeiről, de spórolnának, óvnák a környezetet, vagy esetleg csak simán utálnak parkolási díjat fizetni. A 330e elvileg mindegyikre alkalmas, tulajdonképpen egy jó dízel BMW előnyeit nyújtja – kicsit másképpen.

Szinte semmi különbsége egy széria 3-ashoz képest

Belső – mitől hibrid?

Tulajdonképpen már kezd zavarba ejtő lenni, hogy az utastérbe behuppanva még mindig nincs jele a hibrid BMW másságának. Első pillantásra minden a helyén van: ott a hagyományos váltókar az automata váltóhoz, ott az érintőfelülettel is ellátott iDrive vezérlő, az ülések, a kormány, a középkonzol mind olyan, mint egy hagyományos 3-asban. Egyetlen plusz gombot látunk eDrive felirattal a váltó mögött – ennek viszont még lesz később szerepe. A gyújtást rákapcsolva sem változik sokat a helyzet, a műszerfali órák sem hirdetik agyon a hibrid technikát – akárcsak a központi nagy kijelző – egy-egy szolid felirat, egy akkumulátor ikon, sőt, a megtehető elektromos hatótávért még a bajuszkapcsoló végét is nyomkodnunk kell, annak sincs fix helye.

A csomagtér első pillantásra nem tűnik kicsinek, pedig azért van némi megszorítás, mert az alatta lévő akkumulátorok elvesznek némi helyet előlünk – így a 480 literből csak 370 marad a 330e-ben. Itt találjuk szépen bezsákolva a két töltőkábelt is – egyet a hagyományos konnektorokhoz, egyet pedig a villámtöltőkhöz.

IMG_9732

IMG_9730

Mit tud a technika?

Mitől hibrid a BMW 330e? Az autó orrában egy hagyományos, kettős megfúvású turbós négyhengeres, kétliteres benzinmotort találunk – ez önmagában 184 lóerőt tud, nyomatéka 290 Nm. A csapat másig tagja a ZF-től származó, nyolcfokozatú automata váltóval egy házba épített villanymotor, amelynek teljesítménye 88 lóerő, nyomatéka 250 Nm. A kettő eredője 252 lóerő és 420 Nm, amivel már kellemes menetteljesítmény érhető el: százig 6,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből a 330e, legnagyobb sebessége 225 km/óra.

Adatlap

Modell

Motor Négyhengeres, benzines turbómotor (1998 ccm) + villanymotor
Teljesítmény 252 LE
Nyomaték 420 Nm
 Gyorsulás (0-100 km/h) 6,1 mp
Végsebesség 225 km/h
Fogyasztás (vegyes) 2,1 l/100 km
Listaár: 12 531 000 Ft

A tisztán elektromos üzemhez persze szükség van egy akkumulátorra is, amit a csomagtartó alá helyeztek el, és folyadékhűtés próbálja azt megfelelő hőmérsékleten tartani. Kapacitása bruttó 7,6, nettó 5,5 kW, ami azt jelenti, hogy az élettartam meghosszabbítása érdekében, a túlmerítést elkerülendő a rendszer sosem engedi teljesen kisütni az akkumulátort. Ez a méret maximum 40 kilométeres távra elegendő, anélkül, hogy egyszer is beindulna a benzinmotor. A visszatáplálást segítő gyakori fékezés nélkül ennyit persze nem fogunk autózni – haladós forgalomban, kevés piros lámpával úgy 23 km körül van a megtehető táv saját tapasztalunk szerint. A belvárosi forgalomban ez valamivel feljebb tornászható, nem lehetetlen a 35-40 kilométert sem elérni vele.

Első hallásra ugyan nem tűnik soknak ez a szám, de a felmérések szerint még a német autósok 80 százaléka is kevesebbet autózik napi 35 kilométernél, így sok mindenre elég lehet. A külső kerületeket és az agglomerációt leszámítva Budapesten például hagyományos üzemanyag használata nélkül is utazhatunk a 330e-vel, és ha szerencsénk van, még a munkahelyen is tölthetjük az akkumulátort a hazaútra. Hagyományos konnektorról száz százalékosra feltölthető az akku 4 óra alatt, ahogyan ígéri a BMW. A külön megvásárolható fali töltővel állítólag 2 óra 15 perc is elegendő.

Milyen vezetni?

Kezdjük először a legérdekesebb résszel, a tisztán villanymotoros működéssel. A váltó mögötti eDrive feliratú gombbal a Max eDrive üzemmódot kell választani. Ebben a beállításban a 330e maximum 120 km/óra sebességgel képes mozogni, és kellemesen dinamikusan gyorsul annak ellenére, hogy ilyenkor a nyomatékot 100 newtonméterre korlátozza a rendszer. A városi forgalomban ez tényleg elég a dinamikus haladáshoz, nincs szükség padlógázt adni, hogy bekapcsoljon és besegítsen a benzinmotor is. A csend és a kellő erő párosítása pedig pont az, amit a legjobban lehet szeretni ebben a modellben, miközben a vezetési élmény alig érezhetően károsodik. Dízel BMW-t sem állandó versenyzésre vásárol az ember, a hibrid pedig azoknál is nagyobb megszorításokkal jár egy kicsit.

IMG_9639

Az akkumulátor, az elektromotor többletsúlya egyértelműen érződik az autón, az 1735 kilogramm nem kevés, főleg ha a 240 kilóval könnyebb, alapot szolgáltató 320i modellt vizsgáljuk. Egy hasonló teljesítményű benzineshez (328i) vagy dízelhez (330d) képest a hibrid túlsúlya kicsivel 100 kg felett van – ez már így nem is olyan vészes. A hibrid mozgása viszont kevésbé kecses, a futómű érzésre olyan, mint nagyobb lenne a rugózatlan tömeg rajta – és ezzel együtt jobban zörögne -, a fék kevésbé jól adagolható, a kormányzás pedig szokást igényel, különösen villanymotoros módban. Hangsúlyozom, mindezt a hagyományos 3-as sorozathoz viszonyítva élhetjük meg csak visszalépésként, mert az összhang bármelyik más hibridhez képest kiváló, és kellően sportos maradt az élmény ezzel együtt is.

A BMW 330e konkurensei
VW Passat GTE 13 318 490 Ft
Mercedes Benz C 350 e 14 366 240 Ft

Amikor elfogy a szufla az akkumulátorból vagy spórolnánk, akkor érdemes a SAVE módot választani – ekkor 50 százalékig képes visszatölteni magát a rendszer – bár ezt nem egy rövid belvárosi út alatt. Az Auto eDrive mód az alapbeállítás – ekkor a rendszer a benzines és az elektromos motor optimális együttműködését biztosítja, maximum 80 kilométer/órás tisztán elektromos végsebesség mellett. A benzinmotor bekapcsolódósa a hajtásba nem észrevétlen, de kellően finoman, minimális rántás kíséretében lép be.

Jó-jó, de mennyi fogyaszt?

Akár nullát – legalábbis benzinből – ha az elektromos hatótávon belül mozgolódunk, és van időnk, energiánk, lehetőségünk konnektorra dugni az autót. Maga a művelet egyébként 1-2 percet vesz igénybe a kábel elővételével együtt – nem bonyolultabb, mint egy kenyérpirítót bedugni a konnektorba. Mivel a tulajdonosok töltési kedvét és lehetőségét nehéz megjósolni, ezért a gyári 2,1 liter/100 km fogyasztást alapul véve, jó eséllyel kijön ilyen távon az autó 3-4 liter körüli fogyasztással is, ha töltött akkumulátorral indulunk. Hosszabb ideig töltés nélkül autózva, fele város, fele országúti használatban nekünk 6,8 literen állt meg a 330e, amely még mindig kiváló érték, annak fényében, hogy az autó alapára a kedvezőnek mondható 12,5 millió.

Bónuszkérdés : farol-e?

Naná, hogy farol, a tisztán hátul hajtós 330e a villanymotornak hála el van látva azonnal érkező nyomatékkal – így még könnyebben is megpörgeti a hátsó gumikat, mint egy hagyományos dízel vagy benzines. Driftversenyre mégsem ezt a modellt választanánk, mivel a nyomaték jellemzően csak az ívbelső kerék elforgatására elegendő – akár némi füst kíséretében is.  A 330e legnagyobb erénye a jó használhatóság és az a sportosság, amit ritkán kapunk meg egy hibridautótól.

 

Mellette – Ellene
  • Teljes értékű autó
  • Csak kis mértékben csökkent a vezetési élmény
  • Nem muszáj tölteni
  • Megfizethető felár
  • Kibírható töltési idő
  • 110 literrel szűkösebb csomagtartó
  • Kicsit zörgősebb futómű
  • Kevés infó a műszerfalon
  • Kevesebb visszajelzést nyújtó kormányzás
  • Kevésbé jól adagolható fékerő

Szavazás

Hány pontot érdemel a hibrid 3-as BMW?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

A legcukibb SUV: Suzuki Ignis

Egyenesen Japánból jön az új Suzuki Ignis, hogy alaposan megkavarja, amit eddig az Ignis-ről gondoltunk

Az Alfa Romeo Giulia felnyitotta a szemem, mindent értek

Száz fokon izzó érzéki nő, a neve is ezt sugallja: Alfa Romeo Giulia. A teszt végére a feleségem kezdett féltékeny lenni, mert finoman simogattam az autót és Júliának becéztem. Nem tehetek róla, egyszerűen ezt hozza ki az emberből.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.