Egy SEAT, amit a szenvedélynek kellene eladnia

Teszt: Seat Ibiza FR 1.2 TSI

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.05.24. 15.30

A hamarosan leköszönő SEAT Ibiza sportos kivitele, feltűnő megjelenéssel és egy visszafogott turbós benzinmotorral.

Röviden – SEAT Ibiza FR 1.2 TSI 90 LE
Mi ez? A VW Polo alapjaira épített háromajtós kisautó második frissített verziója a leggyengébb benzines motorral, de dekoratív csomagolásban
Mit tud? Volkswagenes minőségérzet nem különösebben jutányos áron, szűk hátsó traktus, de nagyon kellemes vezetői környezet, figyelemfelhívó külső
Mibe kerül? Valamivel négymillió fölött indul a 95 lóerős változat, a tesztelt verzió 4,6 millióért vihető haza
Kinek jó? Aki német alapokra épített fiatalos stílust keres a kisautók között

Szűk esztendők jártak az ismert sportos „mediterrán” autómárkákra. Sem a SEAT, sem az Alfa Romeo nem tudott nagyot előre lépni, függetlenül a különböző tulajdonosi háttértől. Bár a SEAT eladási mutatói javultak a hazai piacon, az elmúlt két évben összességében 35%-kal nőtt. Úgy tűnik, a következő pár év hoz majd végleges választ. Gajdán Miklós kolléga már tesztelte az Alfa Romeo új reménységét a Giuliát Boloccóban, a SEAT pedig komoly offenzívát tervez a következő két évben. Jön az Ateca névre keresztelt kompakt SUV, ráncfelvarrást kap a Leon, és legnagyobb dobásként jön az MQB platformra épülő új Ibiza, egy hasonló méretű szabadidő típussal karöltve. De még a nagy hajrá előtt kapott egy kis púdert a leköszönő kört futó Ibiza, ami ennél a vörös, háromajtós FR kivitelnél még inkább szembetűnő.

Megjelenés

Ez a második ráncfelvarrás kevés hatással volt a külsőre. Pár új választható felni, színárnyalat mellett a LED-es menetjelző fény, eltérő hátsó lámpák, és a némileg átrajzolt lökhárító különbözteti meg a korábbi kivitelektől.

Minimális változást hozott a második frissítés,

Pont elég, hogy a típus frissnek hasson, a szögletes lökhárító felzárkóztatja a VW-csoport által napjainkban képviselt kemény élekkel dolgozó, egyszerű stílusához. A tesztautó tökéletesen mutatja, mennyire befolyásolja egy autó megítélését a szín, és a karosszéria kialakítása. Rácz Tamás egy szürke ötajtóst tesztelt, amiről egy „seszínű, kevert fajtájú, térdig se érő falusi kutya” jutott eszébe. Ellenben a vörös háromajtós azonnal magára vonja a figyelmet, napsütéses időben, esőben, éjjel-nappal egy olyan pont a látóterünkben, ami akaratlanul megragadja a tekintetünket. De a hatás még tovább fokozható, a hűtőrács keretét, a felniket és a visszapillantó tükör házát eltérő árnyalatban is kérhetjük, így egész egyedi Ibiza keverhető ki a lehetőségeket maximálisan kihasználva.
A Formula Racing rövidítése több helyen feltűnik

A Formula Racing rövidítése több helyen feltűnik


Belső  tér

Belül több változást hozott a 2016-os SEAT Ibiza, a kemény, kopogós, karcolódó műanyag felületek helyét puhább, szivacsos borítás vette át, a kapcsolók teljes készlete pedig már a Volkswagen Golf/SEAT Leon színvonalán mozog, a multifunkciós kormány is leszivárgott a nagyobb márkatársaktól. Így a SEAT Ibiza beltere közel áll a kitűnőhöz, az illesztések pontosak, az elrendezés pedig a márkacsoportnál jól bevált logikát követi, a tempomat vezérlése a bal bajuszkapcsolón, minden magától értetődő, kézre eső helyen. Nincs láthatatlan kapcsoló, a zenével tömött pendrive-ot sem kell vakon rejtett helyekre tuszkolni, a csatlakozók pont jó helyen, a váltó előtt találhatóak. Az ajtózsebekben elfér egy 1,5 literes palack, a keményre tömött ülésekben könnyű megtalálni a kényelmes vezetési pozíciót. Alapvetően a fekete uralja a belteret, de a panorámatető, és az oszlopoktól világos kárpit sokat javít a helyzeten. Akárcsak az FR csomag belső ismertetőjegyei, a vörös cérnával varrt váltószoknya, bőrkormány, és üléskárpit.

A kemény tömésű ülések jól tartanak

A kemény tömésű ülések jól tartanak

Fedélzeti kütyütárkén a SEAT Full Link rendszere szolgál az autóban, amit 6,5 colos, érintőképernyős kijelzőn keresztül kezelhetünk. Bemenetként egy SD-kártya olvasó, és egy USB port szolgál, de akár az okostelefon is csatlakoztatható az Android Auto és az Apple CarPlay szolgáltatások segítségével. Hasznos funkció még a Mirrorlink, amivel a telefon képernyője klónozható az autó kijelzőjére, de ezt főleg a nagy gyártók (Sony, Samsung, HTC) mobiljai támogatják. Akit bővebben érdekel a rendszer működése, olvassa el ezt a tesztet, több oldalon keresztül vesézik ki a SEAT Ibiza szórakoztatóközpontját. https://www.youtube.com/watch?v=Cbz3aFbne4A   Csomagtartója 292 literes (23 literrel marad el a már újabb VW Polo-padlólemezre épülő új Fabiáé mögött), a hátsó sor az építésmódból adódóan szűk, aki két főnél többre tervez az Ibizával, inkább az ötajtóst, sőt a kombit válassza. Utóbbi az Ibiza ST 430 literes csomagtere már teljesen elég a mindennapokra, az ülések lehajtásával pedig 1164 literig bővíthető.
A szokásos Volkswagen praktikum szintet hozza az Ibiza

A szokásos Volkswagen praktikum szintet hozza az Ibiza

Hat óráról indulnak a mutatók, de ez még kevés a vérbeli sportossághoz

Hat óráról indulnak a mutatók, de ez még kevés a vérbeli sportossághoz


Technika

Adatlap

SEAT Ibiza SC FR 1.2 TSI

Motor S4/16 turbó 1197 cm3
Teljesítmény 66 kW (90 LE) 4400-5400/perc
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,7 s
Nyomaték 160 Nm 1400-3500/perc
Végsebesség 184 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l/100 km
A tesztelt modell ára: 4 592 450 Ft

A motorteret felnyitva, a teljesítményadatokat olvasva kerül elő a SEAT Ibiza FR legnagyobb ellentmondása. Az 1,2 literes TSI turbós benzinmotor mindössze 90 lóerőt teljesít, és az FR kivitelhez csak ez az egy benzinmotor érhető el a SEAT online konfigurátorára hagyatkozva. Pedig a ráncfelvarrás előtt még akadt 1,4 literes TSI 150 lóerővel, most hatalmas lyuk tátong a kínálatban, a 90 lóerős után csak a 192 lovas Cupra következik. Lehet, hogy ez a jelenség már a kivezetés következménye, de bármi is áll a háttérben, így lohasztó kettősség jellemzi az autót. A figyelemfelkeltő külsőhöz csak átlagos menetteljesítmény társul. Tökéletesen elég, ha egy családi kocsiról lenne szó, a 10,7 másodpercig tartó százas sprint, és a 184 km/órás végsebesség megfelelő menetdinamikát ad, de nincs benne meg az a tűz, az a keréknyikkantó játékosság, amit a külső, és a Formula Racing rövidítésével kreált név alapján elvárnánk. A motor előnye a csendes, szinte néma, vibrációmentes járás, csak a kipufogó felől érkezik némi hangjelzés a fordulatszámot illetően. Modern turbómotorhoz méltóan a 160 Nm csúcsnyomaték már 1400-as fordulattól rendelkezésre áll, és 3500-ig nem is csökken.

Csak innen érkezik némi visszafogott motorhang

Csak innen érkezik némi visszafogott motorhang

Talán a hatsebességes váltóval javulna az élmény, de sajna csak az ötgangos manuális társítható ebben az összeállításban (a Fabiában, Polóban hatgangos váltó is kapható az 1.2 TSI-hez). Aki automatát szeretne, annak le kell mondania az FR felszereltségről, mert a hétsebességes DSG egység csak az 1,0 literes TSI mellé kérhető, ez a motor pedig csak a Style szinttel érhető el, ráadásul igen borsos, 5 036 100 forintos listaáron. Kacifántos, pedig az egyliteres motor egész érdekes társításnak tűnik, 110 lóerő mellé még nagyobb nyomatékot, 200 newtonmétert kínál. Szűk kanyarokban vehető észre a sportosabbra hangolt, feszes futómű jótékony hatása, ráadásul a kézifék még régimódi manuális darab, így ha más mutatványra nem is, pár hülyegyerek-fordulóra elég a kocsi tudása. A lóerők hiánya mellett a lomha, élettelen kormányzás tompítja tovább a sportosság érzését, a Mazda 2, Ford Fiesta fürge, precíz irányíthatóságától elmarad a SEAT kis háromajtósa. Fogyasztása a teljesítményéhez mérten magas, 7,1 literes átlagot hozott a teszt alatt, de mentségére legyen mondva, dolgoztam a sportos vonások felfedezésén.

Összegzés

Erős a mezőny, de kora ellenére nincs lemaradva az Ibiza, a fiatalabb generációnak fontos szolgáltatások mind megtalálhatóak, fejlett, mobilbarát a fedélzeti rendszer, a megjelenés pedig könnyen testre szabható.

A SEAT Ibiza FR és hasonlóan erős  alternatívái Listaár, forint
Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium (100 LE) 4 420 000
Renault Clio 1.2 TCe Intens (90 LE) 4 400 000
Peugeot 208 1.2 PureTech (82 LE) 4 185 000
Opel Corsa 1.4 T Sport (120 LE) 4 260 000

Eltér, de talán nem eléggé a még konzervatívabb kabátba bújtatott testvérmodellektől. Az új Škoda Fabia is cicomázható hasonló fiatalos elemekkel, csomagtere pedig nagyobb, több a praktikus ötlet, a Volkswagen Polo pedig már csak neve okán erős érv a kategóriában autót keresőknek. k04 Több különleges, sőt különc vonás kellene ahhoz, hogy a SEAT megtalálja a helyét a Volkswagen-csoporton belül. Most végigböngészve az árlistát, és visszagondolva az autóval töltött napokra, inkább a masszivitást sugárzó, karaktert nélkülöző minőség, az átgondolt konstrukció, példás ergonómia sejlik vissza, mint a megfoghatatlan szenvedély és vonzerő. Ha utóbbira nagyobb hangsúlyt fektetnek a következő generációnál, és marad a stabil alap, akkor igencsak izgalmas kisautóval bővül majd a piac.

Mellette – Ellene
  • Kellemes belső tér, magasabb anyagminőség az elődhöz képest
  • Fejlett multimédia-rendszer
  • Agilis futómű
  • Feltűnő megjelenés
  • Visszafogott menetteljesítmény
  • Extrákkal együtt magas vételár

Szavazás

Hány pontot érdemel a Seat Ibiza FR? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel Alfa 4C-nket ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

Luxusautó gyűjteménnyel együtt eladó ez a hatalmas villa

Hatalmas luxusvilla 250 millió dollárért keres új gazdát, benne medence és mozi mellett pazar autógyűjtemény is található.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.