Röviden – Dacia Logan 1,2 Arctic és Lada Granta 1,6 Norma
Mik ezek?A legolcsóbb új családi autók Magyarországon, eltérő arányban, de mindkettő a Renault-Nissan konszern terméke.
Mit tudnak?Nullkilométeres és törésmentes, garanciális új autók. A többi új autóhoz mérten nagyon kevés pénzből utaztatnak egy négy-, illetve a Logan esetében ötfős családot.
Mibe kerülnek?Lépcsős háttal és légkondicionálóval a Lada Granta 1,6 16V Norma ára 2 449 000 Ft, a kílmás Logan 1,2 16V Arctic ára 2 450 000 Ft. A fotókon látható ferdehátú Granta listaára 2 649 000 Ft.
Kinek jók?Azoknak, akik a különféle használtak helyett mindenképp új autót szeretnének, a lehető legkevesebb pénzből.

“Új autót mindenkinek” – szól a Granta limuzin szlogenje. A Logan brosúrája kérdésbe foglalja az autó üzenetét: Ilyen autót ezért az árért? Ez most vicc? Mivel sok embernek újsága, kiszámíthatósága, biztosan sérülésmentes és nullkilométeres előélete miatt vonzóbb egy mégoly szerény új autó a használtaknál, a két legolcsóbb új családi autót hasonlítottuk össze. A tesztet az Autó és Stílus c. lapnál dolgozó kollégáinkkal együtt készítettük.

Design

Egyik autót sem formatervével lenyűgöző telivérnek szánták, de sikerült megoldani, hogy takarosnak hassanak. Kerekeik egyformán 15 colosak, kiállásra a Logan a markánsabb autó. Színre fújt tükreivel és kilincseivel, de főleg karosszériája kivitelével a Logan ellentételezni tudja minőségérzetben azt a pluszt, amit a Ladának a könnyűfém felnik jelentenek. Ránézésre jóval szélesebbnek tűnik a Logan, ami nem optikai csalódás. A Granta a korábbi generációs kisautók keskenységét viszi tovább.

Hátulról is látni, hogy a Logan szélesebb autó, mint a kiskocsis alapú Granta

Hátulról is látni, hogy a Logan szélesebb autó, mint a kiskocsis alapú Granta. Pótkerekük teljes méretű, ami itthon fontos. Képek: Csordás Gábor, Autó és Stílus

Karosszéria, utastér

Hosszában így is elég a hely az utastérben, magas emberek is elférnek egymás mögött a Grantában. Azonos vezetővel a Ladában egy-, a Daciában közel négyujjnyi hely maradt a térd előtt egy nyurga utasnak. Belső szélességben a Logan sokkal jobb, ez valóban ötszemélyes autó.

Fejtérben is kedvezőbb a Logan, de az utastér praktikusságában és a minőségi benyomásban domborodnak ki igazán a különbségek. A Logan első ajtajában elfér az 1,5 literes flaska, a hátsó ajtókban is van rakodóhely. A krómgyűrűs műszerek, korrekt kárpitok és a valamivel szebb hatású anyagok összességében sokkal igényesebbnek mutatják belül.

96 lóerős az 1,6 literes Lada, 73 lóerős az ezerkettes Logan

Limuzinként mindkét autónak óriási, bár nagyobb tárgyakkal meg nem tölthető csomagtartója van. Aki praktikusabb rakodónyílásra vágyik, a Grantából plusz 200 000 forintért ötajtós ferdehátút választhat, míg a Logan MCV-t kínál. (Kombiként a Lada az alig többe kerülő Kalinát mutathatja fel.) A Daciában a csomagtér bővítésekor az üléshab okos kimélyítése miatt nem kell kivenni a fejtámlákat, ha lehajtjuk a háttámlákat.

Nem kell kivenni a fejtálákat a Loganban a csomagtér bővítésekor

Nem kell kivenni a fejtámlákat a Loganban a csomagtér bővítésekor, mint a Grantában

Tetszett mindkét autóban, hogy az ülőlap is előrebuktatható. A Ladában az is, hogy nincs akkora küszöb a csomagtartó szintje és a háttámla között, mint a Daciában. A Lada tervezői gondoltak az övcsatok rögzítésére, a kis fülbe csattintható övcsatokat a támla visszahajtása után nem az üléspad alól kell előbányászni.

Vezetés, kényelem

Mindkét autóban fel-le állítható a kormány. Valamivel jobbnak tűnt a Lada üléshelyzete, jóllehet itt még az ülés magassága sem szabályozható, szemben a Logannal. A Lada motorja rázkódva kelt életre, a jóval nyersebb hatású tesztautóban a fék olyan hangokat produkált, mint elhanyagolt használt autók szoktak.

Nem véletlen a kép a Lada gumifüstös rajtjáról, amihez be sem kell húzni a kéziféket a vékony, rossz fogású karral. A 96 lóerős Granta igazán jól megy. A 16 szelepes is egyenletesen húz, alul rendesen harap, szeret pörögni és szép ívet rajzol, ahogy megindul, felszabadul és még rátesz egy lapáttal a fordulatszám növelésével.

Tényleg nagyon jó erőben van az 1,6-os motor, a zajszint miatt a sebességérzet is intenzív

Tényleg nagyon jó erőben van az 1,6-os motor, a zajszint miatt a sebességérzet is intenzív. Mindkét autó könnyű: a Logan 974, a Granta 1005 kilót nyom vezető és csomag nélkül

Érzésre még jobban hasít, mert sokkal hangosabb a Daciánál. Amikor azt érezni, hogy mekkorát előztünk és ez aztán a száguldás, az órára lenézve 70-90-et látunk. A zajszinten nagyon kijön a két konstrukció közötti korkülönbség.

A Logannak kedvezett, hogy a teszten kis terheléssel futottak az autók. Ha beül a körmös pacalon cseperedő unokabáty, hátra két terebélyes asszonyság és az utánfutóra feldobjuk a rotakapát, a Logan sokkal jobban megérzi a terhelést a Grantánál.

Így azonban kellően élénk volt, finomabb járású és csendesebb motorjával többnyire követni tudta a Ladát. Ahol a nyomatékosabb 1,6-os benzines ötödikben felhúzta a Grantát, ott kellett néha négyest szúrni. Előzéskor szintén igényli a visszakapcsolást, de az, ahogy a Logan összesen 73 lóerővel mozog, ezért a pénzért várakozáson felüli.

Sokkal könnyebben jár a Granta kormánya, a csekélyebb rásegítéssel a Logan fut nyugodtabban

Sokkal könnyebben jár a Granta kormánya, a csekélyebb rásegítéssel a Logan fut nyugodtabban és jóval kisebb az oldaldőlése

Valamivel rövidebb a Logan áttételezése, 130-nál 4000 a fordulatszám ötödikben, míg a Granta főtengelye 3500 körül forog. A Lada váltókarjánál könnyebben és pontosabban mozog a Daciáé, de nem ez a fő különbség. Az orosz autóban jól kivehetően sír a váltó gázelvételre és gázadásra is, fokozatonként eltérő hangszínen. Akit ez nagyon zavar, az automata váltós modellel megszabadulhat a mai új autókban ismeretlen zajoktól.

Szélesebb nyomtávjával, nehezebben járó kormányával a Logan stabilabbnak, biztonságosabbnak érződött, mint az oldalszélre még érzékenyebb, magas építésével rossz úton sokkal inkább lobogó, váltott irányú kanyarokban imbolygó Granta.

Elfogadható a Grantában a minőségérzet, az ergonómia jó

Elfogadható a Grantában a minőségérzet, az ergonómia jó. Menet közben a váltó és a fék zaja illetve a rázkódva beinduló motor miatt primitív, nyers hatást kelt

Rugózási kényelemben hasonló a két modell, mindkettő ügyesen tompítja az úthibákat. Az ülések kényelme egyformán kifogásolható, egy kulturáltabb városi miniben, amilyen az i10 vagy a Picanto, jobb az ülés.

Fogyasztás

Adatlap

Dacia Logan 1,2/Lada Granta 1,6 16V

MotorSoros négyhengeres, 16 szelepes szívó benzines. 1149/1596 cm3
Teljesítmény54 kW (73 LE)/5500/72 kW (96 LE) n. a.
Nyomaték107/4250/nincs adat
Gyorsulás (0-100 km/h)14,5 mp/n. a.
Végsebesség162/168,5
Fogyasztás (vegyes)5,8/6,4 l/100 km
Listaár2 450 000 Ft/2 449 000 Ft

Gyári átlagfogyasztásban 10 százalék az eltérés a Logan javára, amelynek katalógusában 5,8 l/100 km szerepel 6,4 helyett. Ám a ciklusfogyasztásra belőhető motorok korában ez nem sokat számít.

Mi kevés városi és sok országúti szakasszal mértük egymás mögött haladva a két autó fogyasztását, állandó sofőrcserével és az elöl haladó autó váltogatásával, odafigyelve rá, hogy azonos kút azonos oszlopánál tankoljunk.

Érdekes módon épp 10 százalékra adódott a különbség. A Granta 5,8, a Logan 5,2 litert fogyasztott száz kilométerre. Erejéhez képest a Lada is takarékos, a Logan pedig külön meglepetést okozott csekély fogyasztásával, mivel sokkal nagyobb teljesítményű autóval szemben kellett helytállnia.

Mindkét autóban észszerűen működött a váltásesedékesség-jelzés, azok a nyilak, amelyek a fel- vagy visszakapcsolásra figyelmeztetik a benzint pazarló vezetőt. A Lada hangjelzést is ad, a pityegést a GSI (Gear Shift Indicator) menüpontban a nullázógombbal lehet ki- és bekapcsolni.

Ár, garancia, felszereltség

Egyszerű kivitelű, légkondis, de nem agyoncsicsázott tesztautókat felhajtani nehezebb, mint luxuslimuzinokat egybeterelni. Ezért is örültünk nagyon, hogy Baumgartnerék nélkülözni tudták az 1,2-es Logant a teszt idejére. Köszönjük a segítséget! A kocsinak sűrű programja van: ha nem sikerült volna leadni a megbeszélt időre, másnap négy tesztvezetés ugrott volna.

Megálltunk egy vegyes halászlére. A Logan slusszkulcsához képest a Ladáé nagyon olcsónak hat

Megálltunk egy vegyes halászlére. A Logan slusszkulcsához képest a Ladáé nagyon olcsónak hat

Nem a motorok teljesítménye, hanem az autók ára volt az összevetés alapja. Mindkét autó költségeit négyajtós limuzinként értékeltük, tehát a Lada nem a képeken látható, a szedánnál drágább ötajtósként szerepel. A Lada Granta 1,6 16V Norma listaára a lépcsőshátú karosszériával 2 449 000 Ft, a Logan 1,2 16V Arctic 2 450 000 forintba kerül. Akit a cikkhez fotózott ötajtós Granta érdekel, annak listaára 2 649 000 Ft.

Mindkét autóban van ABS, guminyomás-érzékelő és ESP, ami EU-országként nálunk is kötelező. Közös a két első légzsák, a két Isofix-rögzítőpont, a szervokormány, a manuális légkondicionáló, a színezett üveg, a fedélzeti számítógép.

A Daciát is húzza a Lada?

Kollégáim Wachtler Tamástól, a Renault-importőr új ügyvezető igazgatójától hallották egy rendezvényen, hogy a váratlanul magas darabszámok ellenére a Lada rajtja nem vetette vissza a Logan iránti keresletet, sőt. A Lada visszatérése nagy szenzáció és az új konkurens mintha ráirányította volna az emberek figyelmét, hogy hahó, 2-2,5 millióért is akadnak új autók, garanciával. A Dacia eladásai nemhogy nem estek a konkurens megjelenésével, hanem meredeken emelkednek idén. A Datahouse adatai szerint 2016 első négy hónapjában 302 Logan és 276 Sandero kapott magyar rendszámot, míg a tavalyi év azonos időszakára 223, illetve 194 darabot hoz a statisztika. A Ladákból januártól április végéig 44 Kalinát, 177 Grantát és 60 4×4-et (korábban Nivát) helyeztek forgalomba. Ahogy a német mondja: Konkurenz belebt das Geschäft, a verseny élénkíti az üzletmenetet.

A Granta központi zárához nincs távirányítás, amit utólagos riasztóval ki lehet küszöbölni. A Logan slusszkulcsában ott az integrált nyitó-zárógomb. Míg a Kalina érkezhet szebb, távirányítós slusszkulccsal, a Granta rémesen olcsó hatású kulcsa az 1984-ben bemutatott Samaráét idézi.

Minden van az Arctic kivitelű Loganban, ami szükséges egy családi autóhoz. Oldallégzsák a Ladához nincs

Minden van az Arctic kivitelű Loganban, ami szükséges egy családi autóhoz. Oldallégzsák a Ladához nincs

A Lada már eggyel lejjebb, a belépőmodell szintjén is könnyűfém felnis, a Lux csúcsmodellben van ülésfűtés, hátsó elektromos ablak és tolatóradar is. A tesztautók szintjén a Dacia két légzsákkal és ködlámpával nyújt többet. Az Arcticba rendelhető a nagyon jó érintőképernyős, navigációs fejegység hazánk és Kelet-Közép-Európa térképével. Teljes Európára a térképadatbázis 35 000 forintba kerül.

Egy magánvásárlónak nem sokkal ér többet a Lada kilométer-korlátozás nélküli hároméves garanciája, mint a Daciáé, ahol a három év mellett 100 000 kilométer a futásteljesítmény felső határa. (A Lada Hungary szép csendben kifarolt az 5 év/100 000 kilométeres korábbi vállalásból.) A Loganhoz 38 900 forintért a jótállás kiterjeszthető hat évre/100 000 kilométerre. A Dacia kettővel több légzsákot kínál, ezt a fejezetet is a Logan nyeri.

Értékelés

Nem számítottunk rá, hogy közvetlen összehasonlításban a Dacia Logan ennyivel komolyabb autónak bizonyul. Aggasztó hangok nélkül működik, tágasabb, stabilabb és a mai autóipari színvonalon áll. A 2013-as modellfrissítéssel a Logan ellépett arról a minimálautó-szintről, amire elődjét kárhoztatta a Renault.

1 999 000 forintért az alapkivitelű Granta komplett autó, ha a légkondicionálóról le tudunk mondani. 2 449 000 forintért a kílmás limuzin, pláne a 2 650 000 forintos ötajtós már nem elég olcsó kvalitásaihoz képest

1 999 000 forintért az alapkivitelű Granta komplett autó, ha a légkondicionálóról le tudunk mondani. 2 449 000 forintért a klímás limuzin, pláne a 2 649 000 forintos ötajtós már nem elég olcsó kvalitásaihoz képest, ezért a Logan a jobb vétel

2,5 millió forintért a középső felszereltséggel a Lada Granta sokkal kevésbé meggyőző, mint az alapváltozat volt. Mert ez a kivitel tudásához, felszereltségéhez képest már nem annyira olcsó, hogy egy háromhengeres Citroën C-Élysée és Peugeot 301 ne incselkedhetne az autóvásárlóval, ha még mindig büdös neki a Dacia.

A Lada hívei azzal vigasztalódhatnak, hogy a belépőmodellek szintjén az 1 999 000 forintos Granta Standard biztosan jobban szerepelne a sokkal szerényebb felszereltségű Access Logan ellenében. Akinek nem sürgős az autóvétel, várja meg a még idén érkező Vestát. A Vesta akkor is keményebb ellenfél lehet a Logannak, ha az új generációs termékkel a Lada árban is feljebb léphet a 2-2,5 milliós sávból.