Röviden – Mercedes-Benz S Cabrio
Mi ez?A Mercedes luxus-kabriója, vászontetővel, 45 éve az első négyszemélyes nyitott S-Merci
Mit tud?Négy teljes értékű ülésével, még lenyitott tetővel is csendes üzemével az S Cabrio elsősorban stílusos és drága GranTurismo, még az AMG által hergelt brutális motorral is
Mennyibe kerül?43,4 millió forint az S500, 58,8 millió az S63 AMG 4Matic listaára. A harmadik változat, a 630 lóerős, hatliteres S65 AMG még nem rendelhető nálunk, nincs hivatalos ára
Kinek szól?Az S Cabrio, amellett, hogy egy nagyon korszerű, nagyon erős, nagyon kényelmes, a hétköznapokban is használható kocsi, elsősorban álomautó, dúsgazdagok öröme, igazi státuszszimbólum

A Mercedes Dél-Franciaországban, Nizza és Monte-Carlo környékén, igazán autentikus környezetben mutatta be a szaksajtónak két új modelljét, az S-osztályból faragott luxuskabriót és az SLK roadster faceliftes és átkeresztelt utódját, amit mostantól SLC-nek kell hívni. Mindkét autó igazán csodálatos szerkezet – az SLC-hez írott szerelmetes fohász után most az S Cabrióról fogok mesélni, természetesen csöpögős imádattal.

Az új S Cabrio 45 éve az első felső-kategóriás nyitott Mercedes

Forma

Nemigen jut eszembe olyan mai Mercedes személyautó (a B-osztályt kivéve), ami ne lenne harmonikus, esztétikus, kellemes a szemnek. De az új márkaarculati stíljegyek valahogy mégis mintha a mérettel lennének összefüggésben: minél nagyobb egy Merci, annál jobban áll neki a jellegzetes LED-es menetfény, a nagy hátsó lámpatest és persze a csillag. Márpedig ez a Mercedes óriási. Kabrió létére is hosszabb öt méternél, majdnem két méter széles, és mivel tető nélkül ugye elég lapos is, ez a nagy alapterület hatványozottan érvényesül.

Enteriőr

Az S-Merci kabrió egy álomautó, az utastér ennek megfelelően normál, hétköznapi autós ésszel elképzelhetetlenül pazar. Mit kezdjünk például egy Polo-Golf-Passat inerciarendszerben azzal, hogy a fehér bőrös kocsikban fehér, a sötétekben sötét műanyagból készülnek a bajuszkapcsolók? Élmény beülni, élmény szagolgatni, élmény végigsimítani a fákat, fémeket, és természetesen a szellőztetett-fűtött, ezerféleképpen testre szabható ülésektől a hangtalan, huzatmentes klímán át a kristálytiszta hangzású hifiig minden olyan, amilyennek egy ilyen luxusautótól elvárható. A helykínálat is mellőz minden kompromisszumot. Csaknem három méter (2945 mm) tengelytávon nem kell sokat bűvészkedni, hogy még egy nyitható tetővel is kijöjjön a négy teljes értékű ülőhely, mögöttük pedig egy 350 literes csomagtér. Na jó, lehajtott tetővel ez a raktér 250 literre csökken, de azért négy cabin-size koffer így is befér, minden másra pedig ott a … card, mint tudjuk.

Fehér bőrök, gyönyörű fák kívánság szerint az utastérben

Fehér bőrök, gyönyörű fák kívánság szerint az utastérben. A bajuszkapcsolók színe is igazodik a belső térhez

Technika

Az S Cabriolet egyelőre kizárólag V8-as motorokkal és kilencfokozatú automata váltóval készül. Az alapkivitel az S500 jelzésű, röhejes 455 lóerős polgári változat. Ennél keményebb a 63 AMG 4Matic nevű cucc, amit a Mercedes gyári tuningműhelyében készült duplaturbós, 5,5 literes motor hajt, és csak összkerékhajtással készül.

Adatlap

Mercedes-Benz AMG S63 4Matic

Motor5461 cm3, V8
Teljesítmény430 kW(585 LE)@5500
Gyorsulás (0-100 km/h)3,9 s
Nyomaték900 Nm@2250-3750
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)10,4 l/100 km
Listaár:58.757.770 Ft

Még pár hónapig nem rendelhető az abszolút csúcsmodell, a szolidabb szupersportautókat is zavarba hozó 65 AMG, hatliteres, szintén duplaturbós motorral, 630 lóerővel és kereken 1000 Nm-es nyomatékkal. A hátsó keréken. Ezt a motort már nem bírná kiszolgálni a 9GTronic váltó, így a legerősebb S Cabrio a régi hétfokozatú automatával készül majd. Alapáras tétel minden S Cabrióban a légrugós felfüggesztés, a sebességfüggő elektro-mechanikus szervokormány, az elöl-hátul lyuggatott, belső ventilációs tárcsafék. A futómű elöl-hátul többlengőkaros, szintén a szériafelszereltség része a folyamatosan változó keménységű adaptív lengéscsillapítás. A belépőmodellen 18 colosak a felnik, 245/50-es gumikkal, az erősebb autókon 19-es illetve 20-as a keréktárcsa, a gumiméret pedig az S63-nál elöl 255/45, hátul 285/40, az S65-nél elöl 255/40, hátul 285/35. A végsebesség valamennyi modellváltozatnál 250 km/h-ban limitált. A 0-100-as sprintet az S500 4,6, az S63 3,9, az S65 4,1 másodperc alatt nyomja le. (Azért rosszabb a legerősebb verzió értéke, mert az csak hátsókerék-hajtású, míg az S63 4Matic összkerekes.) A menetpróbán az S500 és az S63 fogyasztása között alig volt különbség, közepesen nyomulós tempóban, az Erőt azért egy kicsit meg-megpróbálva 17-18 literrel (óra szerint) lehet számolni a nagy luxuskabriókkal. Ha finomabban bánunk a gázzal, le lehet menni 15 liter alá, de nem hinném, hogy lesz S Cabriolet-tulaj a világon, aki ilyesmivel fog bíbelődni a mindennapokban.

A 4,7 literes S500 fogyasztása

A 4,7 literes S500 fogyasztása

Az 5,5 literes 63AMG fogyasztása

Az 5,5 literes 63AMG fogyasztása

Szolgáltatások

A menetpróbán megállapítottuk, hogy az emberiség tökéletesen hülye. Kitaláltuk a klimatizált, zárt kocsiszekrényt, hogy az utasok védve legyenek az időjárás viszontagságai elől. Majd újra feltaláltuk a nyitott autókat, mert rájöttünk, hogy a menetszél, a jól hallható motorhang, a szabadságérzet mégiscsak jó dolog. Aztán most próbáljuk összehozni, hogy bár nyitott az autó, de azért a bent ülők ne kapjanak semmit se a menetszélből, se a motorhangból, se a szabadságérzetből. Így hát az S Cabrio alapértelmezésben zárt tetővel tökéletesen, de nyitott tetővel is elképesztően csendes, felhúzott ablakokkal a menetszél épp csak borzolja a magasabb termetű utasok haját. Akit még ez is képes zavarni, az AIRCAP nevű extrával lehet boldog: gombnyomásra a szélvédő felett kiemelkedik egy légterelő, illetve hátul is felemelkedik egy szélfogó. Ez a két elem ugyan valamivel megnöveli a szélzajt, de teljesen eltünteti a menetszelet.

Nyitva az AIRCAP, felhúzva a motoros szélfogó

Nyitva az AIRCAP, felhúzva a motoros szélfogó

A szelet tényleg megfogja, viszont zajt csinál az AIRCAP

A szelet tényleg megfogja, viszont zajt csinál az AIRCAP

A fázósak hűvös időben az AIRSCARF nevű rendszerrel a fejtámla alól meleg levegőt engedhetnek a tarkójukra. Ja, és a tető teljesen automatikusan nyílik-záródik, még a csomagtartóban sem kell vesződni azzal, hogy átállítsunk egy határolót, mint a legtöbb kabrióban vagy CC-ben, ami a raktérbe engedi a tetejét: a kocsi magától is tudja, hogy befér-e a pakk fölé a vászontető, vagy sem. A nyitás-zárás 20 másodpercet vesz igénybe, és 60 km/h-ig működik. Eredetileg – állítólag – 50 km/h volt a célérték, de a fejlesztők túl jól dolgoztak. És mivel a Mercedesnél is tudják, hogy még a legfegyelmezettebb német milliomos is beleszalad az 55-57-be lakott területen belül néha, úgy döntöttek, hogy inkább a specifikációt emelik meg, nem a tetőnyitó mechanikát fejlesztik vissza. Szimpatikus hozzáállás. Máskülönben, ha a kabrióságot leszámítjuk, az S Cabriolet mindent tud, amit a sima S-osztály, talán csak a kamerás úthiba-figyelő csodafutómű maradt le az extralistáról, de ez megbocsátható egy elvileg sportos(abb) modellváltozatnak. Másrészt viszont minden sávtartó automatika, ütközéselkerülő rendszer és automatikus borulásvédelem mellett is kevés egy kicsit, amit ez a nagyon drága, nagyon nagy Mercedes tud. Hiszen időközben kijött az új E-osztály is. Márpedig az (megfelelő felár ellenében, persze) magától kitolat a garázsból és önállóan vált sávot az autópályán. Ezek az új fejlesztések pedig nem kerültek bele az S Cabriolet-be. Így ha egy új S-kabrió tulaja megpillant egy új E-osztályt, egy nagyon picit, épp csak egy leheletnyit a garat táján megjelenhet némi kesernyés mellékíz is annak a nyelvén, aki kifizette azt a 40-70 millát a legmenőbb, de nem legkorszerűbb mai Merciért.
Egy nizzai parti luxushotel előtt pont veterán kabrió-Merci találkozó zajlott

Egy nizzai parti luxushotel előtt pont veterán kabrió-Merci találkozó zajlott

A fejtámla alatt az AIRSCARF levegőrostélya

A fejtámla alatt az AIRSCARF levegőrostélya

Vezetési élmény

A menetpróbát az S500-assal kezdtük. A két és negyed tonnás autó a 455 lóerővel harmonikusan mozog, a motor hangja finom, fojtott, de minden gázadásra érezteti, hogy a downsizing a Mercedesnél sem minden fejlesztőmérnök számára elsődleges szempont. A hamisítatlan, békebeli luxushangulat tökéletesen érvényesül a belépő modellnek számító S Cabrióban is, a békésen dohogó V8 mögött soha fel sem ötlik az emberben az olajtartalékok végessége vagy a globális felmelegedés. Az üzemmódválasztó gombot lehet nyomkodni, de nem érdemes. Ez a kocsi egy virtigli luxusautó, nincs is értelme a Sport fokozattal hülyéskedni benne. Élvezni kell a csendes suhanást és a nagy erőtartalék nyújtotta biztonságérzetet, a szlalomozás, vadulás nem való neki. Tud persze gumit füstölni, de nem illik hozzá az ilyesmi, annak kell örülni, amikor zöldre váltó lámpánál egy kis gázadásra enyhén elemelkedik az autó gyönyörű orra, és újra és újra büszkén nekivághatunk az aszfaltóceánnak. A kilencfokozatú automata ügyesen és gyorsan kapcsolgat, békésen és pörgősen autózva egyaránt, a kézi kapcsolgatásnak a világon semmi értelme. Az AMG 63 furamód nem volt annyival durvább, mint vártuk, és ennek egy oka van: az összkerékhajtás. Kanyarban tömegét meghazudtolóan stabil az autó, kigyorsításkor nincs semmi farkcsóválás, játékos kitörési kísérlet, csak brutális gyorsulás. A motorhang természetesen hangsúlyosabb, ércesebb, mint a 800 köbcentivel szűkebb S500-ban, azért az AMG-érzésnek is meg kell lennie. Ha van hely, ezt a kocsit már van értelme kicsit provokálni, meglódítani, egy kis túlkormányzással meglóbálni, de ha mi nem erőltetjük a játékot, ő sem fogja – az elsődleges szempont ennek a változatnak a megtervezésénél is érezhetően a rendíthetetlenség, a biztonságérzet megtartása volt, mindenekfelett.

A vászontető 20 másodperc alatt nyílik vagy csukódik

A vászontető 20 másodperc alatt nyílik vagy csukódik

Az alapkivitel is V8-as és drágább 40 milliónál

Az alapkivitel is V8-as és drágább 40 milliónál

Ár

Az S500 alapára 43,4 millió forint, a 63 AMG 4Matic 58,8 millió forintba kerül. Ez bődületes,  tízmillió forintos felár az S-osztályos limuzinokhoz képest, de még az S Coupénál is csaknem ötmillióval többet kell fizetni a nyitható tető eleganciájáért. Teljesen világos a üzletpolitika: Hölgyeim, uraim, ebben a méretben jelenleg csak mi csinálunk kabriót, illetve ennél látványosabb Mercedes pillanatnyilag nincs – alkudni nem lehet, ha ilyet teccenek akarni, tessenek a bukszába nyúlni jó mélyen!

Mercedes S Cabriolet - hány pontot ér a tízből?

444 szavazat - átlag: 8.5 (10-ből)

Mercedes S Cabriolet - hány pontot ér a tízből?