Spórolni segít a legdrágább Volkswagen Golf

Volkswagen Golf GTE (2016)

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.03.25. 06.00

30-40 szinte ingyen megtehető, kipufogásmentes kilométer, zöld rendszám, nagy teljesítmény, mindez a már bizonyított Volkswagen Golf VII testében.

Röviden – Volkswagen Golf GTE
Mi ez? Tisztán elektromos üzemben 30-40 kilométeres hatótávú, hálózatról tölthető sportos hibrid Golf.
Mit tud? Tökéletes családi kompakt autó: ha akarom, nem eszik, ha akarom, élményautó, ha akarom, nyaralni megyek vele.
Mibe kerül? 11,8 millió az induló alapár
Kinek jó? Bárkinek, aki a kompakt kategóriában keres tölthető hibridet, ugyanis eddig ez az egyetlen

A Volkswagen a konnektoros hibridek bevezetését sem bízta a véletlenre. Először elkészítették az elmúlt évek legjobb kompakt kocsiját. A hetedik generációs Golf elnyerte az év autója címet, és szép lassan piacra lépett az összes elképzelhető verzió a kis teljesítményű dízeltől egészen az aszfalttépő GTI kivitelig. Az utcakép része lett, a média képzeletbeli keze már görcsöt kapott a sok vállveregetéstől, így a legérdekesebb dobás,  a hibrid a Volkswagen Golf GTE már alaposan előkészített terepre érkezett, Moby Dick fejest ugrott a medencébe, a hullámok pedig magasra csaptak. Már 2015-ben elkezdődött a német hibrid forgalmazása Európában, és ennyi idő elég volt ahhoz, hogy a konnektoros hibridek között a második helyre kússzon fel az eladási listákon, közvetlenül a Mitsubishi Outlander PHEV mögé 17 282 értékesített darabbal. IMG_8955 A környezettudatos autóvásárlói réteg tehát zabálja, a villanyautó-mániájukról híres norvégoknál az idei évben eladott Golfok 74 százaléka volt elektromos, vagy konnektoros hibrid. A piac tehát imádja, de vajon rászolgált a rajongásra a legizgalmasabb Volkswagen Golf?

Megjelenés

Méretét, formáját tekintve azonos a kínálat többi tagjával, inkább könnyen észrevehető apróságok azonosítják a típust. A Volkswagen Golf GTE az elektromos Golf LED-es nappali menetfényét kapta meg, de több apróság a GTI verziót juttatja eszünkbe. A Volkswagen környezetbarát divízióját már hosszú ideje tengerkék dekorációs elemek jelölik, és ez most sincs másképp. Esetünkben a GTI-től örökölt hűtőmaszkon átfutó, horizontális dekorcsíkot változtatták vörösről kékre, valamint a Volkswagen márkajelzések is kék kiegészítést kaptak. IMG_8958   A kerekek alapmérete 16 hüvelykes, felárért 17 és 18 colos felnik is kaphatók, a nagyobb méretek látványosak, de érezhető, hogy aerodinamikai megfontolás is szerepel a formák mögött, mind hajaz a levegőáramlást legkevésbé zavaró teli keréktárcsákra. Kékek még a féknyergek, és meglepő módon a tervezők nem rejtették el a kipufogóvégeket, sőt! Egyfajta vagány kiállásként, német poénként a GTE két jól látható csővel hirdeti, hogy vígan éget benzint, ha úgy hozza a szükség. IMG_8946 Bár szinte teljesen észrevehetetlen, a karosszéria kerek egy centiméterrel alacsonyabban ül, mint a normál Golfok esetén, és ami még láthatatlanabb, az a hibrid hajtás adta plusz tömeg. Az MQB platformra épülő Golf alapból könnyűnek számít a maga kategóriájában (A GTi 1350 kilogramm körül mozog), de csak az akkumulátorpakk 120 kilogrammot ad ehhez az értékhez, így vezetővel együtt 1599 kilogramm a gyárilag megadott össztömeg.

Belső tér

Az ajtókat kinyitva még szembetűnőbb a Golf GTI-s párhuzam. Szinte minden dekorációs elem azonos, csak a szín és a felirat más. A csapott kormányon látványos GTE embléma ül, a váltószoknyán, kárpitikon, kormánykarimán kék varrás fut végig, és az ülésmintázat is kékre átszínezett klasszikus GTI-kockás. Ezektől az apró díszektől eltekintve csak a műszerfal árulja el, hogy nem hagyományos Volkswagen Golfban ülünk. A fordulatszámmérő helyén a motorok összteljesítményét százalékban mutató műszer foglalja el, benne pici körben láthatjuk csak a benzinmotor fordulatszámát.  Érdekesség a skála végén elhelyezkedő “BOOST” fokozat, ami ideiglenes túlerőtöltéssel lódítja az autót, ha a padlógáz már nem lenne elég. IMG_8963 Tehát a különlegességet, másságot hangsúlyozó hibridekkel ellentétben a Golf GTE meg akar maradni a mindennapok átlagautójának, és talán ez is oka a piac sikernek. Megosztó, űrhajókra emlékeztető, mindenképp a mába rántott jövőt sugalló belső helyett ez a nyugat-európai átlagember autója. Ami széles tartományban állítható üléspozícióval, precízen összeszerelt utastérrel, hosszú éveken át csiszolt, tökéletesített működésű kezelőszervekkel várja utasait, az a tipikus Golf, amit minden különlegessége ellenére azonnal könnyen kezelhető használati tárgyként épül be az ember életébe. IMG_8935 Egyedül a csonkolt csomagtér jelent hátrányt  a GTE esetén, 380  helyett csupán 272 literes,  innen rabol teret az akkumulátor, de cserébe a hátsó sor bőséges térkínálata sértetlen maradt.

Milyen vezetni?

Adatlap

Volkswagen Golf GTE

Motor Négyhengeres turbó-benzinmotor/villanymotor
Teljesítmény 150 kW (204 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték 350 Nm 1600-3500 1/min-nél
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,6 s
Végsebesség 222 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 1,5 l/100km
Listaár: 11 800 000 Ft

Összetett élmény, hosszan lehetne ecsetelni, kinek miért és mire alkalmas jelenleg egy Volkswagen Golf GTE. Alapértelmezésként nincs vadulás: elektromos üzemmódban, nesz nélkül indul az autó, és ha elég időt töltött kábelen lógva, ez jó ideig változatlan marad. Némán suhan, a 102 lóerős villanymotor kellő dinamikát ad, és amíg akad tartalék a padlóba épített 8,7 kWh-s akkuban, valamint nem lépjük át a 130 km/órás tempót, addig pihen az 1,4 literes, 150 lóerős turbós benzinmotor. Kivéve ha padlógázt nyomunk, vagyis az automaták jó öreg kickdown kapcsolójára emlékeztető ellenállást is leküzdve tényleg kárpitba passzírozzuk a pedált. Csak ilyenkor porlad, majd ég el az első adag benzin-levegő keverék, és így már 204 lóerős összteljesítmény áll rendelkezésre. Ezt maximálisan kihasználva a GTE 7,6 másodperc alatt van százon, végsebessége pedig 222 km/óra. A benzinmotor indításának ideje változhat az öt lehetőségből választott üzemmód függvényében. A két fő beállítás, a sportos GTE és a teljesen elektromos között a váltó melletti gombokkal válthatunk, de kissé nyakatekert módon, a menüből böngészve akad még lehetőség. A központi kijelzőn szabályozhatjuk az energiafelhasználás módját, lehetőség van az akkumulátor pihentetésére, ilyenkor csak a benzinmotor segíti a haladást,  az áramot befőttként visszük magunkkal, későbbi felhasználásra raktározva. Ez vérbeli zöld gondolkodású autósoknak jön jól, akik egy hosszabb út végén a városba érve semmiképp se szeretnének kipufogni. Nekik szól még a visszatöltés lehetősége, amit aktiválva némi többletfogyasztásért cserébe a benzinmotor generátorként termel vissza pár kilométerre elég energiát. 74763_616157_1000x700 A hatótáv elvileg 50 kilométer, fűtést-hűtést mellőzve inkább negyven, de harmincra sietve, fűtéssel, dugókban dudálással haladva is számíthatunk. A töltés normál hálózati csatlakozón keresztül 2,5-3 órát vesz igénybe – valamennyi energia általában marad a visszatöltések nyomán, de ezt befolyásolja az általunk menüből meghatározott töltési áramerősség, amit 5-16 amper között állíthatunk. Okos ötlet, így egy öregebb háznál is tölthető az autó, és nem kell állandóan résen lenni, mikor kezd füstölni a tíz amperre belőtt vezetékezés a nagyi nyári konyhájában. Az otthoni gyorstöltésre is van lehetőség a VW-től megvehető WallBoxszal (így hívják a garázsfalra szerelhető töltőelektronikát) ezzel 2 óra 15 perc is elég. IMG_8988Nehéz összegezni, milyen autó valójában a Golf GTE, és ennek oka, hogy két lélek osztozik az MQB platformon. Más irányból közelíti meg a hibrid hajtás kérdéskörét mint például a Toyota Prius,  a villany-benzin együttműködés nyomán kerek, takarékos átlag helyett a két üzemmód élesen elhatárolható. Ahogy lejár a villanyos adag, mintha átülnénk egy benzinmotoros autóba, innen már ritkán áll le az 1,4-es TSI, és forgalomfeltartó trükközéssel is nehéz csak a fékezésre hagyatkozva visszatermelni pár kilométernyi hatótávot. Ha rövid utakra használjuk, és van időnk tölteni, akkor a mindennapi ingázás is megoldható benzinfogyasztás nélkül, de egy 200 kilométeres úton autópályán már a benzinmotor dominál, a fogyasztás pedig ehhez igazodva 6-7 l/100 km körül alakul (érdemes böngészni a Spritmonitor.de adatait, jól látszik a szórás, a kitartóan konnektoron lógók tudnak 3-4 literes átlagot, aki pedig hosszabb utakon jár, annál nem ritka a 7 literes átlag). Inkább egy villanyautó-ízelítő, rémisztő hatótávpánik nélkül, ráadásul ott a GTE üzemmód, ami nem csak egyszerű marketingfogás, hanem az a plusz pont, amiért a Golf GTE érdekesebb a testvérmodell Audi A3 e-tronnál. IMG_8969 Mert a váltó melletti gombot megnyomva minden energia a haladás szolgálatába áll, és a hibridek között kimagaslóan mókás előadás veszi kezdetét. Minden picit közvetlenebb lesz, még az erőtlenül zümmögő motor is recsegősebb tónust kap (ebben van némi rásegítés a hangszórókon keresztül), és főleg alacsony tempónál, városban üdítő, ahogy a 350 Nm figyelmeztetés nélkül támad az első kerekekre. A menetstabilizáló kikapcsolásával alattomos gumifalóvá válik a Golf GTE, szürreális, ahogy alacsony fordulaton pörgő benzinmotorral, főleg elektromos nyomatékból húz hosszú csíkot maga után. Nagy sebességnél, tempós kanyarokban érezhető a súlyfelesleg, ilyenkor bicsaklik meg a GTI-testvériség, hiányzik a gázpedállal együtt lendülő fordulatszám. Ez az autó lágyabb karakter, ereje inkább az előzéseknél, sávváltások alkalmával jön jól, és amikor a BOOST feliratba szalad a mutató, a visszapillantóban rohadt gyorsan zsugorodnak a kamionok.

Összegzés, árak

11,8 millió egy Volkswagen Golfért? Lehet akármennyire előremutató, környezetkímélő és sportos egyben, ezt látva ráncolódik a magyar homlok. Pedig minden érvet átrágva még józan döntés is lehet a 160 ezer kilométeres vagy nyolcéves, elektromos egységekre szóló garanciával kínált típus. Mert tényleg piszok jól megy, egyedi élményt nyújt. A GTI szinttől elmarad, de ott lohol a nyomában, és az ikonikus sportkivitel is nyolc millióról indul. Ebben az autóban viszont ott a 30-40, szinte ingyen megtehető, kipufogásmentes kilométer, valamint a városi közlekedésben isten módnak számító zöld rendszám.

A Volkswagen Golf GTE és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Golf GTE (204 LE) 11 800 000
Mitsubishi Outlander PHEV (203 LE) 12 790 000
Audi A3 e-tron (204 LE) 12 800 000
Toyota Prius plug-in 12 470 000

Kategóriájában még nincs konkurencia, de egyre szaporodnak a tölthető hibridek, alternatívaként talán a Toyota Prius Plug-in, Opel Ampera jöhet szóba, méretben a Mitsubishi Outlander PHEV, árban pedig a BMW X5 40e és a Volvo XC90 T8 már más ligát képvisel.

Mellette – Ellene
  • Használható elektromos hatótáv
  • Egyedi vezetési élmény
  • A szokásos Golf-minőség egy kis villanyautóval keverve
  • Hosszú utakon átlagos fogyasztás
  • A GTI-től elmaradó dinamika
  • Magas vételár

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a Volkswagen Golf GTE? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Így vezet villanyautót egy ralilegenda

Rauno Aaltonen a ballábfék pápája, aki még most, 79 évesen is tudja, mitől döglik a légy. A legendás MINI-s pilótát felkérte a BMW, ugyan fusson már egy kört az i3-mal, és ő megtette.

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.