Mercedes E-osztály: újra a csúcson

Vezettük: Mercedes-Benz E-osztály, 2017

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.22. 15.00

Az új Mercedes E-osztály valami elképesztően jóra, érdekesre, igényesre és stílusosra sikerült. Nagyon elemében van manapság a Mercedes, a kompakt modellek, a C és S után az új E-vel is töretlen a diadalmenet.

Röviden – Mercedes-Benz E osztály, 2017-es modellév
Mi ez? A Mercedes felső-középkategóriás modelljének ötödik generációja, egyben igazi odavágott kesztyű az összes többi autómárkának: nesztek, összekaptuk magunkat és megint mi vagyunk a legjobbak!
Mit tud? Ha elég mély a buksza, az új E-Merci mindent tud, amit a mai autóipar kínálhat, a légrugózástól a hibridhajtástól a 23 hangszórós hifin át a variálható színű beltérvilágításig
Mennyibe kerül? Tavasz közepére várjuk a hivatalos magyar árlistát, Németországban a kifutó modellnél valamivel drágábban, 19% ÁFA-val 45 300 euróról indul a W213 kódjelű új E
Kinek jó? Aki szereti a Mercedest, az is boldog lesz vele, aki csak egy nagyon tuti prémium felső-közép autót szeretne, az is. Szerintem még akkor is, ha 5-ös BMW-ből vagy A6-os Audiból ül át

A ’90-es évek végére, a XXI. század elejére a Mercedes nagyon megtanulta, hogy még neki sem lehet a régi idők dicsőségéből megélni az autópiacon. A kidolgozatlan, meghibásodásokra hajlamos, rozsdásodó Mercik szégyenteli időszaka után aprólékos, átgondolt munkával, lépésről lépésre kapaszkodott vissza a márka oda, ahol 130 évének túlnyomó részét töltötte. A csúcsra. Az új E-osztállyal sikerült elérni, hogy különösebb pirulás nélkül mondhassa ki egy magát objektívnek tartó autós újságíró is a menetpróba után: ez a kocsi most kétségkívül kategóriája legjobb autója. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne olcsóbb, gyorsabb, megbízhatóbb, sportosabb modell a felső középkategóriában, de a szó esszenciális értelmében véve jobb – nincs. (Figyelem, figyelem, kedves olvasó: az alábbi képre kattintva hetven-valahány képes galéria nyílik. Javaslom végigkattintgatni őket, mert az új E-osztály annyira komplex jószág, hogy a cikk szövegén és a beillesztett néhány fotón túl igazán érdemes megnézni a többi képet is, a hozzájuk tartozó kis képaláírásokkal együtt!)

Hosszú tengelytáv, hosszú motortér: igazán elegáns autó


Külső, dizájn

Elődjénél 4,3 centivel hosszabb, pár milliméterrel keskenyebb és laposabb, mégis sokkal kecsesebb az új Mercedes E-osztály. Nem is csoda. A hat és fél centivel megnyújtott tengelytáv, a klasszikus stílusban döntött hátfal, a hosszú gépháztető a mindenütt harmonizáló, lágy, finom vonalakkal sokkal egységesebb formát ad ki, mint a korábbi modell. A W212 a facelift előtt és után egyaránt fura fényszóróival, összevissza futó fény-árnyék vonalaival sosem volt szép autó. (Noha kétségkívül elegáns volt az is.) Az új E remekül illik a C és S modellek közé. Távolról nézve, amíg nem egyértelműek az autó méretei, nehéz is megállapítani, mit is lát éppen az ember. Hogy ezen fanyalog-e az ember, vagy épp lelkesedik az egységes márkastílusért, ízlés dolga, mindenesetre a kocsi megjelenése egyszerre korszerű, elegáns, klasszikus és erőt sugárzó, ami igazán komoly teljesítmény a Mercedestől. Kétféle hűtőmaszk, temérdek szín és felni kompozíciójából a legkülönbözőbb megjelenésű kocsik rakhatók össze, nagyot nem lehet hibázni egyikkel sem. Azért én a konfigurátorban kattintgatók figyelmébe ajánlanám az egyik új színt, egy napfényben a legszebb döglegyek hátához hasonlatos tündöklésben fürdő árnyalatot, a fantáziátlanul csak türkiz metálnak nevezettet, ami valóban egy türkiz metál:

Az egyik legszebb szín ez a türkiz metál

Az egyik legszebb szín ez a türkiz metál

Félhátulról a dizájnskiccen

Félhátulról a dizájnskiccen

Félhátulról a valóságban

Félhátulról a valóságban


Belső, utastér

A Mercedes sajtórendezvény-szervező gárdájánál nagyon kitettek magukért, csak full-fullos autókat hoztak a bemutatóra. Így egyelőre csak azt tudom elmesélni, milyen a nagyon-nagyon drága, minden földi jóval felszerelt E-Mercik utastere: gyönyörű, stílusos, minőségileg kifogástalan, és mindenütt nagyon jó fogdosni. Az ülések formáját karcsú derekú női testről mintázták. A hifi kis hangsugárzói, mint megannyi tökéletesre csiszolt Alessi-sajtreszelők. A műszerfal középső részén a billentyűsor klasszikus sportkocsikat idéz. A két hatalmas, életteli színeket produkáló, éles képet adó, 12,3 col átmérőjű TFT-panel ellenben mint a legkorszerűbb mobiloké, tableteké. Nem bírtunk betelni az új E-osztály utasterével, tesztautótól tesztautóig szaladgáltunk és élveztünk minden részletet. A csodásan lakkozott fabetétektől a leglélegzetelállítóbb változat fehér bőrkormányáig, a lyuggatott fehér-barna bőrfoteltől a finoman kattanó szellőzőrostélyok mechanikus kis csodájáig. Elképesztő tud lenni ez az autó, ha van keret gazdagon ikszelni az extralistán:

A legszebb a temrédek beltér-konfiguráció közül

A legszebb a temérdek beltér-konfiguráció közül

Egyelőre egy E-Merciben sincs kézi váltó, a programválasztó kar pedig a kormány mellett van, így csodásan tágítja a teret a kiálló lőcstől mentes középkonzol, illetve váltóalagút:
Egyelőre nincs kézi váltós E, minden kocsiban ilyen szabad a tér a műszerfal mögött

Egyelőre nincs kézi váltós E, minden kocsiban ilyen szabad a tér a műszerfal mögött

Ez persze azzal is járt, hogy minden eddiginél látványosabban szakítani kellett az egy autó – egy bajuszkapcsoló hagyománnyal. Az elektromosan állítható kormány bütykével és a tempomat karjával egy új E-osztályon már négy kormánybajusz is található. A helykínálat is grandiózus, az autó mindenfelé tágasabb lett az elődhöz képest – kivéve a csomagteret. Ez 530 literre csökkent 540-ről, de a finom kárpitozás és a fenéklap alatti echte német szervezettség láttán biztosan nem fog senki sem panaszkodni:
Németesen precíz rend a raktér alján

Németesen precíz rend a raktér alján


Szolgáltatások

Természetesen a Mercedes-Benz új limuzinja mindent tud, amit tudnia kell, sőt, egy kicsit mindent jobban tud. Kulcsnélküli nyitás-indítás? Na jó, de az E-Merci rendelhető NFC-chipes nyitással is, vagyis egy új mobiltelefont is használhat slusszkulcsnak a tulaj. (Amit persze induktívan tölt az autó a műszerfal alatti kis bölcsőben.) Ütközés előtti öv-előfeszítő, felkészülő biztonsági rendszerek? Na jó, de az Mercedes E-osztály a csattanás előtt spéci hangot sugároz a hifi hangszóróiból, amely elindít egy reflexet, ezáltal a belső fül kvázi lezárja magát és megelőzi a halláskárosodást, amit a durranó légzsákok okozhatnának. Pár hónapja a BMW a 7-eshez a felső kategóriában automatikus parkolást mutatott be? Na jó, de ezt a Mercedes az E-osztályban most egy szinttel lejjebb is megcsinálta. Az Audiban kiemelkedik a műszerfalból a Bang & Olufsen csipogója? Na jó, de a Mercedesben a Burmester hangszórója forog is kiemelkedés közben:

Újdonság a Car-to-X kommunikációs képesség. Fedélzeti mobilnet használatával a kocsi képes folyamatosan adatokat sugározni és letölteni az adatközpontból, így figyelmeztethet más járműveket a környezetében, ha bajba kerül, illetve jelzést kaphat, hogy “vigyázz, állóra fékeztem előtted 200 méterrel”. Tiszta sci-fi. Bár a Mercedes lassan már egyedüliként továbbra is tartja magát ahhoz, hogy az érintőképernyő veszélyes (pedig legutóbb az új Hetessel már a BMW is megadta magát a tapizós kijelzők áradatának), a kormányküllőkre két érintésérzékeny, simogatással kezelhető gombot applikáltak, amelyekkel a millióképpen konfigurálható, kormány mögötti kijelző menüiben mászkálhatunk. Ez is újdonság az autóiparban. Változtatható színű hangulatvilágítás? No, ez már nem újdonság, de a Mercedes fényjátéka 64 színt képes megjeleníteni az ajtóbelsőkön és a műszerfal alján. Kicsit bazári, de azért látványos. Távolságtartó tempomat, sávtartó önkormányzás? Hahaha, ki nem tud már ilyet, de mi, a Mercedesnél azt is megcsináltuk, hogy ha lenyomva majd felemelve tartod az indexkart, a kocsi önállóan sávot vált az autópályán, megelőzi a szüttyögőt és visszatér a külső sávba. Kipróbáltam, tényleg megcsinálja. Hihetetlen.
Automatikusan vált sávot a kocsi az indexkar nyomására. Kipróbáltuk, működik

Automatikusan vált sávot a kocsi az indexkar nyomására. Kipróbáltuk, működik


Technika

Az elegancia és a modern szolgáltatások köre hatékony, korszerű technikával párosul. A 0,23-as alaktényező pillanatnyilag a kategória legjobbja. A légrugós felfüggesztés, az összkerékhajtás, a hibridrendszer, mind része a Mercedes E-osztály műszaki portfóliójának. Az új E-osztály forgalmazása egyelőre az alábbi motorpalettával indul Európában (ja, mellesleg a Mercedes véget vet a CDI-zős korszaknak, az új E-szériában a dízeleket csak egy sima d betűvel jelöli):

Hengerűrtartalom (cm3) Telj. (kW/LE) Nyomaték (Nm) Gyorsulás (0-100 km/h, s) Átlagfogyasztás (l/100 km)
E200 1991 135/184 300 7,7 5,9
E300 1991 180/245 370 6,3 6,6
E400 4Matic 2996 245/333 480 5,3 7,7
E220 d 1950 143/194 400 7,3 3,9
E350 d 2987 190/258 620 5,9 5,1
E350 e (hibrid) 1991 210/286 550 6,2 2,1

(Nem hivatalos, előzetes adatok)

A legfontosabb újdonság ezek közül a kétliteres dízelmotor. A mára kissé elöregedett, nem igazán kulturált járású, nem csendes és nem takarékos 2,2 literes dízel helyett a 220d-ben egy teljesen alumínium blokkos és hengerfejes vadiúj konstrukció dolgozik. Később ebből lesz majd egy gyengébb verzió, 150 lóerővel (200d néven). A másik érdekesség a hibrid, amelyben a kétliteres turbómotor 211 lóerejét egy 88 lóerős villanymotor egészíti ki. A kocsi a csomagtér méretét enyhén lekorlátozó lítium-akkumulátorral 30 km-t képes megtenni füstölés nélkül, így az emissziómentes zónákba is be lehet hajtani vele. A 6,2 kWh kapacitású akku 230 voltos konnektorról körülbelül három óra alatt töltődik fel, ha teljesen lemerítettük.

Töltőn lóg a hibrid E350

Töltőn lóg a hibrid E350


Milyen vezetni?

Négy különböző motorral is kipróbáltuk az autót, a négyhengeres 220d-vel, a V6-os 350d-vel, a brutálisan erős és stabil E400-zal és az E350 Hybriddel. Ami közös volt mindben: az új E Merci bármilyen motorral végtelenül finom, komfortos, csendes, nyugodt és kellően erős a hétköznapi forgalomban. Jó illatú, amiről egyébként a bőrök és fák mellett beépített aromatizáló is gondoskodik. Akárhová nyúlunk, nagyon kellemes tapintású anyagokat találunk, még a gyári szőnyeg is olyan tömött és mégis puha, hogy az ember legszívesebben lekucorodna szunyókálni egyet a lábtérbe néha. A klimatizálás csendes és hatásos, a (feláras) fűtött ajtóbehúzókkal, kartámaszokkal tökéletes az anyaméh-hangulat. A kormányzás jobb, mint bármikor volt korábban az E-osztályban. A kilencgangos automata villámgyors és előre kitalálja, mi a szándékunk. A vezetéstámogató rendszerek finoman, észrevétlenül működnek, a zene – kell-e mondjam – csodás a high-end Burmesterrel, a rendíthetetlen béke érzése lengi át az autót, akármilyen motorral akárhol közlekedünk vele. Az estorili F1-es pálya szakadó esőben olajosan csúszóssá vált, de még Sport+ üzemmódban, a túlkormányzottságot driftelésig engedő menetstabilizáló elektronikával, a légrugót alaposan bekeményítve is olyan volt a 333 lóerős E400 4Matic (ez egyelőre a csúcsváltozat), mintha szmokingban, kezünkben koktéllal siklottunk volna ide-oda egy gálaesten a többi vendég között.

Dupla turbós V6-os a csúcsmotor

Dupla turbós V6-os a csúcsmotor

A legkisebb, négyhengeres, új fejlesztésű dízelmotor, a 220d is olyan csendes és erős és nyomatékos volt a maga 194 lóerejével és 400 Nm-ével, hogy egy pillanatig sem kívánkoztunk át a hathengeresbe, sem a városban, sem a sztrádán. Ez életem első Mercedese, ami annak ellenére igazi, hamisítatlan Merci-limós hangulatot tudott előállítani, hogy az ehhez szükséges eddigi minimumnál legalább eggyel kevesebb hengere van. A 350d érdekes módon hangosabb volt, mint a kis dízel, finom morgása még alapjárat-közelben is ott ólálkodott az utastérben. De bánta a fene, azért ahogy a motorból érkező 620(!) Nm kiemelte a csillagot padlógázra, úgy éreztem, méltatlanság is lenne, ha teljesen lenémítanák az NVH-mérnökök ezt a V6-os csodát. A hibrid pedig a kétliteres benzines turbómotorral és a hozzá kapcsolódó elektromos technikával a teljesen néma suhanás és a 30-35 kilométerre biztosított emisszió-mentes közlekedés örömét is megadja az embernek, amellett, hogy ha kell, 286 lóerő terem a jobb láb alatt. Az pedig egy kis virtigli német humor, ahogy a gázpedál bosszúsan visszarugdossa az ember talpát, ha ECO üzemmódban túlságosan mélyre találnánk nyomni nagy sietségünkben: lassabban, hej, hát mi lesz így a Földdel?
Töltőn lóg a hibrid, ilyenkor a kijelző olyan, mint egy telefoné

Töltőn lóg a hibrid, ilyenkor a kijelző olyan, mint egy telefoné

Nagyszerű autó volt ez mind, csodás élmény vezetni őket, kiváló az összhang a bonyolult elektronika szolgáltatásai és a klasszikus vezetési élmény között. Alig várom, hogy kipróbálhassak majd egy alapáras, 150 lovas, textilkárpitos és lehetőleg kézi váltós változatot is; talán majd egy müncheni taxizás alkalmával, pár hónap múlva.

Kinek ajánljuk?

Az új Mercedes-Benz E-osztály remekül sikerült felső-középkategóriás autó ugyan, de azért nyilván nem fogja alapjaiban megrendíteni az autópiacot. Ugyanazt a helyet foglalja el a status quo-ban, mint eddig: műbőr huzattal, kis dízellel lesz belőle temérdek német taxi. Brutális benzinessel és AMG-tuninggal lesz belőle yuppie-játékszer. Változatos szín- és kárpitkollekcióval lesz belőle még felsővezetői autó és gazdagnyugdíjas-mobil a legnyugatibb országokban.

Mondjuk úgy könnyű, hogy minden második német taxi egy E-osztály

Mondjuk úgy könnyű, hogy minden második német taxi egy E-osztály

De hiába kínál minden eddigi E-nél jobb vezetési élményt és kifinomultabb stílust, nyilván nem fogják elhagyni miatta a BMW-ket, Audikat, Lexusokat e márkák rajongói. És nyilván nem ez lesz az a Mercedes-modell, amely a gyártó stratégiájának megfelelően a leginkább nyitja meg a csillagos autók világát a fiatalabb tehetős vásárlók felé. Mindazonáltal az Estoril környékén szerzett tapasztalataim alapján azt javaslom nekik is: ha régen voltak már Mercedes-szalonban, a legújabb 5-ös vagy A6-os megrendelése előtt azért látogassanak el nyugodtan az egyikbe. Ez a Mercedes nagyon más, mint a korábbi háromgenerációnyi modern E-osztály volt. Lehet, hogy ugyanazt a legendát teremti majd újra, ami ebben a kategóriában utoljára a W124-esenek sikerült.

Szavazás

Hány pontot ér a tízből az új E-osztályos Mercedes?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.