Ár-érték arányban verhetetlen az új Fiat Tipo?

Vezettük: Új FIAT Tipo

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.03.18. 16.00

Menő külsővel, tágas, kényelmes belsővel és jól csengő névvel tarolhat a FIAT titkos fegyvere, a Tipo.

Ár-érték arányban verhetetlen az új Fiat Tipo?
Röviden – Autó típus
Mi ez? A FIAT új négyajtósa – később lesz belőle kombi és ötajtós változat is – amivel a jól csengő Tipo nevet is felélesztették
Mi tud? Formás négyajtós, hatalmas belsővel, remek ár-érték aránnyal
Mibe kerül? A belépőmodell, 1,4-es benzinmotorral 3,7 millió forintba kerül
Kinek jó? Akik nagyon jó áron akarnak vállalható külsejű szedánba ülni

Az isztambuli Fiat Tipo világpremier – ahol még Fiat Aegeának nevezték – és a nemzetközi menetpróba után már hazai utakon is kipróbálhattuk a FIAT legfrissebb, legígéretesebb modelljét, a Tipót. Olaszországban a legerősebb, 120 lovas dízel változatot tudtuk csak megkóstolni, így idehaza a belépő, 1,4-es 95 LE-s benzinmotoros változatra ugrottunk rá.

Tipo, újratöltve

Az új Tipo persze nem az, mint az ötajtós, 1989-ben Év Autója díjat is nyert elődje volt. Az újkori modell alapfelállásban négyajtós – így is tervezték, nem pedig kényszermegoldásként aggattak némi pluszfeneket egy ötajtós kasztnira -, de lesz belőle pár további karosszériaváltozat is, az ötajtós nyáron érkezik, míg a kombira egész szeptemberig kell még várni. Árképzés tekintetében is a négyajtós az alap, a többiek ennél érezhetően többe fognak kerülni.


Külső

A legtöbb, főleg kényszerből született olcsó szedántól eltérően az autó határozottan jól néz ki. 4532 mm-es hosszával, tekintélyes, 2636 mm-es tengelytávjával, rövid túlnyúlásaival, autószerű arányaival teljesen harmonikus képet mutat, és még elegáns, jópofa részletekre is maradt energiájuk az olaszoknak. Az első-hátsó lámpatestek lettek különösen erősek, illetve a hűtőmaszk 3D-s kis bigyói is remekül néznek ki, és a krómozott kivitelben is rendelhető kilincs is igényes, klassz megoldás. A tetőben lévő két hosszanti dudor nemcsak formai játék, hanem a fejteret is növeli valamivel.

1DM39605

Csomagtartója 520 literes, de ez csak a pótkerék nélküli, defektjavító készlettel szállított verziókra igaz. Igazi pótkerékkel 470 literre apad a kihasználható tér. A csomagtartó óriásinak látszik, de a már megszokott finomságok – dupla fenekű kialakítás, elektromos csatlakozók, stb. – nem fértek bele az árba és a csomagtartó ajtajának zsanérjai is rendesen belelógnak a hasznos térbe. Utastérben található tárolórekeszből 9 található az autóban, összesen 12 liternyi befogadóképességgel.

Belső tér

Beleülve is tágas, korrekt méretűnek érződik az utastér, elöl 190 centiig bőven elég a tér, hátul azonban már csak 185 centiméterig tart a komfort, utána a magasabbaknak már nyomasztó lehet a plafon közelsége. Szerencsére az elöl 1390, hátul 1372 milliméteres belső szélesség mindkét sorban elég teret hagy vállban. Kormánya, váltógombja nagyobb, mint amit normálisnak gondolnánk, de megszokható. Mondjuk a navigációs képernyő, ami a tolatókamera képét is megmutatja, már fájdalmasan aprónak tűnik, nagyjából, mint egy okostelefon kijelzője, akkora az egész.

1DM39539

Műanyagjai átlagosak, pihepuha süppedős plasztikok alig jutottak bele, de vannak olyanok is. Kapcsolói, gombjai mind jó helyre kerültek, a kezelésük is teljesen logikus, érzetre azonban vegyes a kép. A klímavezérlés nagy méretű tekerőgombjai például jól sikerültek, tapintásra, használati élményre is, viszont az ablakemelő gombok már nagyon bizonytalanok, túl lágyan mozognak.

Ülései kényelmesek, a vezetőülést szinte a padlóig le lehet engedni, a kárpitozással sincs nagyobb baj, kiválasztásánál vélhetően a prémium fíling helyett a strapabíróság volt a fontosabb szempont.

Milyen vezetni?

A kipróbált 1,4-es, 95 lóerős benzinmotor a Fire család egyik utolsó képviselője. Katalógus szerint 11,5 mp-es gyorsulást és 185 km/órás csúcssebességet lehet vele elérni, az 1225 kilogrammos autóval. Papíron ehhez 5,7 liter benzinre van szüksége 100 km-en, de ezt ne vegyük készpénznek. 3 emberrel még fájdalommentesen lehet vele autózni, de élvezni valószínűleg nem fogjuk a vezetést. Futóműve határozott, feszes darab, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű sokkal jobb, mint amit ránézésre elvárnánk az autótól.

1DM39566

Konkurensek, költségek

  Listaárak, felszereltségek: Motor Tipo Easy Lounge
  Benzin 1,4 3 375 000 4 105 000 4 405 000
  Benzin 1,6 aut 4 605 000 4 905 000
  Dízel 1,3 MJet 4 505 000 4 905 000
  Dízel 1,6 MJet 5 205 000 5 505 000

 

Adatlap

Modell

Motor 1368 cm3
Teljesítmény 95 LE
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,5 sec
Nyomaték 127 Nm
Végsebesség 185 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,7l
Listaár 3,7 millió forint

Az új Fiat Tipo 4-féle motorral és 3-féle felszereltségi szinttel érkezik. A legolcsóbb modell az 1,4-es, 95 lóerős benzines, amihez hatfokozatú kézi váltó jár, a sorban ezt az 1,6-os benzines követi, 110 lóerővel, azonban ehhez a motorhoz egyelőre csak hatfokozatú automatikus váltó rendelhető. Dízelből is kétféle teljesítményszintű található az árlistán, az 1,3-as 95 lovas és az 1,6-os 120 lóerős változat. Előbbi öt-, utóbbi hatfokozatú manuális váltóval.

Felszereltségi szintek közül a Tipo a belépő szint, amely klímát, menetstabilizálót, pontmátrixos kijelzőt, 2 elektromos ablakemelőt, 2 légzsákot tartalmaz. Az autó 15 colos lemezfelnivel és 4 fejtámlával érkezik. A következő szint az Easy, már 6 légzsákkal és 4 elektromos ablakemelővel, bőrkormánnyal, TFT kijelzővel, puha műszerfallal és szövetbetétekkel az ajtókárpitban. A csúcsváltozat a Lounge, ebben eső- és alkonyatérzékelő is megtalálható, a tempomat, ködlámpa, fényre sötétedő visszapillantó tükör és a kartámasz mellett. Ez a változat már 16 colos alufelnivel érkezik, króm kiegészítőkkel.

1DM39568

Ezenkívül különleges felszereltségi szinttel is kapható az új Fiat Tipo, az Opening Edition szint az előzőeken kívül 17 colos alufelnit, tolatóradart, BT-os telefonkihangosítót, tolatókamerát, elektromos deréktámaszt is tartalmaz. Mindezt 1,4-es benzinmotorral, 3 990 000 forintért.

A FIAT Tipo és konkurensei – akciós árak
Renault Fluence 1,6 4 150 000
Peugeot 301 1,2 3 385 000
Ford Focus 1,6 4 050 000
Fiat Tipo 1,4 3 490 000
Mellette – Ellene
  • Tágas belső
  • Vállalható forma
  • Nagy csomagtartó
  • Jó ár-érték arány
  • Ügyes futómű
  • Olcsó műanyagok a belsőben
  • Gyengécske 1,4-es motor
  • Hatalmas kormány és váltógomb

Szavazás

Hány pontot adnál az új Fiat Tipo-nak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

F1: Valentino Rossi nem bánja, hogy nem váltott

A MotoGP-legenda Valentino Rossi nem bánkódik amiatt, hogy egy évtizeddel ezelőtt nemet mondott a Forma-1-re.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz versus autó viták.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

Félretájékoztatták az autósokat, nincs 150 ezres bírság

Hétfő reggel óta él Budapesten a szmogriadó riasztási fokozata, ami rengeteg autóst érint. A hivatalos híradásokban megjelent 150 000 forintos maximális bírság elrettentő, ezért utánajártunk a büntetési tételeknek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.