Vezettük: Lexus GS 2016

Hibridek a dízelek ellen

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.02.09. 17.00

Modellfrissítéssel válaszolt a Lexus a GS kategóriájába özönlő új modellekre. A Grand Sedan jó autó volt, és az is maradt.

Röviden – Lexus GS 2016
Mi ez? 2011-től gyártott, felső középkategóriás autó hátsókerék-hajtással, enyhén átdolgozott formában.
Mit tud? Aratni az ügyfél-elégedettségi felmérésekben, kétféle hibridváltozattal megnyerni az erre fogékonyakat.
Mibe kerül? 12,7 millió forinttól indul a turbós 200t ára, a 450 hibridé 21,5 milliónál tetőzik.
Kinek jó?  Elegáns, egyedi, kiváló minőségű autót keresőknek, ha együtt tudnak élni pár sikktelen részlettel és a nagyon nem Európára szabott választékkal.

Nagy dolgok történnek mostanában a felső középkategóriában. Itt, ahol a modellciklusok inkább hosszabbak az átlagnál, hogy a nagyon sok pénzért kifejlesztett autók kitermeljék az árukat, majd öntsék a pénzt a kasszába, megbolydult a mezőny. Új Ghibli a Maseratitól, új XF a Jaguartól, új S90 a Volvótól, W213 a Mercedes-Benztől, és előbb-utóbb az F10-es BMW is búcsúzik. Nyilvánvaló, hogy a Lexus GS sem maradhatott a régi.

Formaterv: minor change

Toyotás terminológiával a Lexusnál is minor change a kisebb modellápolás neve, amin a GS átesett. Bár eddig sem volt mimóza, orra rámenősebb lett. Az elvileg L-betűt formázó nappali menetfény a fényszóró tövétől elválva, mostantól önállóbb elem a lökhárítóban.

Eltérő a hűtőmaszk és az F-Sport kivitel rácsozása ritkább, nagyobbak a lyukak a háló alsó részében. Az elegánsabb verziókat a vízszintes lamellájú hűtőrácsról könnyű megismerni, amilyen a cikkhez fotózott kék autóé. Hátul a fényszórók belseje változott.

Belső tér: full screen

Belül a klímapanel sajnos maradt a régi, felső kategóriás japán autókban sokszor látni, hogy vagy nem érdeklik őket ezek a részletek, ha funkcionálisan jól működnek vagy mást látnak szépnek, mint az európaiak. A vezető előtti műszeregység új, középen a 12,3 collos kijelzőben pedig mostantól van teljes képernyő funkció, ami segít például a térképmegjelenítésben.

A helyenként kevéssé sikkes kapcsolók ellenére a GS (Grand Sedan) utastere meggyőző. Attól, mert érezni az anyagok minőségén és az összeszerelés gondosságán, hogy évtizedekre konstruálták. Az autóra jellemző igényesség mesze a mostani kor előttre datálódik, amikor úgy születnek élménybeszámolók helyekről, hogy valaki csak a Google-ből ismeri a környéket.

488 centis karosszériában közepes helykihasználással is megfelelő méretű utas- és csomagteret lehet kialakítani. Mivel a szépség fontos szempont, a GS nem különösebben tágas. A hátsó fejtér csekély nagyobbra nyúlt utasoknak, lábhely viszont van elegendő.

Alapesetben 520 literes a csomagtér, ami a hibridekben is elegendő 450 literrel. De mivel az akkumulátor a hátsó ülések mögött van, a hibridekben semmilyen módon nem bővíthető a csomagtér. Az üléstámla a 200t-ben sem hajtható le, de itt van sílécátdugási lehetőség az utastér felé.

Motorok: opcióként turbóval

A modellfrissítéssel a GS-ben is elérhető a kétliteres turbómotor, amely az NX terepjáróban jött ki. A fejlett benzines itt is 245 lóerős, maximális nyomatéka 350 Nm 1650-4400 között. A GS 200t-t sajnos nem sikerült vezetni, a 7,3 másodperces százra gyorsulás és a hidrodinamikus nyomatékváltós, nyolcfokozatú automata jót ígér.

Nem sokkal kerül többe nála a 300h, tehát az Atkinson-ciklusban működő, 2,5 literes benzinesre és két elektromotorra épülő hibrid. Helyesebben full hibrid, ami attól teljes hibrid, hogy a 105 kW (143 LE) teljesítményű szinkronmotor folyamatosan hajtja az autót.

Nagyobbrészt a 181 lóerős benzinessel együtt, néha csak magában. A másik villamos gép a benzinest újraindító motor-generátor, amely gyorsításnál rásegít és álló helyzetben tölti a hibridrendszer nagyfeszültségű akkumulátorait. Az akkuk továbbra is nikkel fémhidrid (NiMH) konstrukciójúak.

Gazdaságos és erőhibridek

Tempós vezetéssel, nagyrészt országúton és autópályán adódott a rendkívül kedvező fogyasztás. Városban még lejjebb mehet


Ma már annyiféle hibrid Toyota és Lexus van, hogy kategorizálás is létezik közöttük. Én a minap hallottam az alábbi besorolást: vannak a gazdaságos hibridek, amilyen a CT200h és a Prius vagy a Yaris HSD. Itt a fogyasztás és a környezetszennyezés csökkentése az elsődleges cél.

Készülnek a kettő között álló hibridek, amilyen a 223 lóerős rendszerteljesítményű IS 300h, a GS 300h vagy az átdolgozott RAV4 hibridváltozata. Itt a hibridhajtással már a menetdinamika javítása is cél, az adott teljesítményszinthez mérten csekély fogyasztás mellet.

Feljebb lépve következnek az erőhibridek, például a keresztmotoros RX 450h villanymotoros hátsókerék-hajtással és a hosszmotoros, tisztán hátsókerék-hajtású GS 450h. Az izomhibridekben a közel 300 lóerős V6-os benzines és a két vagy három villamos gép priméren a lóerőélményt szolgálja. Ám a mozgási energia egy részének elektromos árammá alakításával a fogyasztás még itt is alacsony a rendszerből kipréselhető gyorsuláshoz képest.

Magyarországon nem kapható a 473 lóerős GS F, a V8-as szívómotorú sportváltozat, sem a 3,5 literes 350-es, amely összkerékhajtású modellként Oroszországban például fontos tényező a kínálaton belül.

Milyen vezetni?

A hathengeres dízelek ellenfeleként a japán prémiummárka a GS 450h-t indítja, 345 lóerős rendszerteljesítménnyel és 5,9 másodperces százra gyorsulással. Ezt a modellt vezettem a nemzetközi sajtóbemutatón, mert gyönyörűen fújt és izgalmas pigmentekben, fémrészecskékben tobzódó fényezésével jól mutat a fotókon.
 

Jól feltöltött hibridakkumulátorral és meleg motornál indítás után csak a Ready felirat jelzi, hogy indulhatunk. Tolatni a hajtó villanymotorral lehet, síri csendben, de kis gázzal vezetve városi sebességnél egész sokáig szunnyad a V6.

A benzines motor rezzenéstelenül kapcsolódik be a hajtásba, az üzemállapotok változását a kijelzőkön követhetjük. A számítógépes vezérlés magától variálja a villamos gépek és a benzines szerepét az autó hajtásában, igazodva a takarékostól Sport S+-ig hevíthető üzemmódokhoz.
 

Autópályán élvezet volt szabadjára engedni a hibridrendszert. A GS nagyon kulturáltan adja elő az erődemonstrációt, de attól ez még masszívan erődemonstráció. Talán még a mesés bőrkárpit perforációi is látszanak az ingünkön kilövés után. Nem csodálom, hogy a kulturált és bikás 450h-ból szinte senki nem ül vissza dízelbe.

Főleg, mert a fogyasztás is több mint kedvező. A GS 450h-ban a lendületesen megtett, nagyobbrészt országúti és autópályás tesztút végére 8,2 l/100 kilométeres értéket kalkulált a fedélzeti számítógép.

Nálam okosabbak tudják a nagy benzinesről, hogy kis és közepes terhelésnél ugyan Atkinson-ciklusban működik, de a szívó és kipufogó oldalon változó szelepvezérlés padlógáznál átáll normál vezérlésre, hogy a hathengeres kifuthassa magát, 292 lóerő leadásával. Az Atkinson-üzem elhagyása jó hatással van a fajlagos teljesítményre: a CT 200h benzines 55,55 lóerőt ad le literenként, ez a V6 84,5-öt.

Árak, felszereltség

Hazánkban az összesen egy szalonban már rendelhető az átdolgozott GS. Az alapmodell 12,7 milliós árral a 200t. 13 330 000 és 19 330 000 Ft között mozog a 300h ára. A csúcsmodell, a 15 490 000 és 21 530 000 Ft közötti áron rendelhető GS 450 hibrid.
 

Az igen fejlett GS kényelmi, biztonsági és elektronikai felszereltsége káprázatos szintre hozható. A GS 450-ben a változó áttételű kormányzás alapfelszerelés, rendelhető adaptív lengéscsillapítás és hátsókerék-kormányzás. A komfortot felárért Mark Levinson-hangrendszer javítja, ami engem órákra a kocsiba szegezne megérkezés után, annyira telten szól. Az ülőlap hosszát villanymotor állítja, az ülések testreszabhatósága a kategóriához méltó, a bőrkárpitok finomsága végképp.

Kombit, dízelmotort, összkerékhajtást nélkülöző választékával, egyetlen értékesítési ponttal várhatóan a 2016-os GS is résmodell marad mifelénk. Aki viszont beleszeret az egyedi kocsiba, nem csalódik a minőségi limuzinban.


Mellette – Ellene
  • Egyedi autó
  • Igényes, fejlett technika
  • Mesés hibridrendszer, kétféle teljesítménnyel
  • Dízelszinten fogyasztó hibridek
  • Lehengerlő erő a 450h-ban
  • Kiváló minőség
  • A német konkurensekénél gazdagabb alapfelszereltség
  • Temérdek vezetőtámogató rendszer
  • Sikktelen kapcsolók, gombok az utastérben
  • Közepes fejtér hátul
  • Nem dönthető le a háttámla
  • Nem rendelhető összkerékhajtás
  • Nincs kombiváltozat
  • Egyetlen márkakereskedés országszerte

Kommentek

  • DTF

    Nem tudom miert irjak az ujsagirok h jol feltoltott akkuval az elindulas utan csak az elektomotorok hajtanak. Ez csak akkor igaz ha megfelelo hometsekletu a benzinmotor. Probaljak ki azt h feltoltott aksival egy egesz ejszakai allas utan elindulnak: 2-3 sec es megy a benzinmotor is.
    Nagyon jo ennek a fogyasztasa, atlagban siman elmegy ez 7,4-7,5-tel (ez pont 1 lityoval kevesebb, mknt az elozo gen, ennyit fejlodott).
    S belso dizajn japanos, ahogy a helykinalat is, nem europai emberre szabjak.
    Az egeszen biztos h muszakilag ez 15-20 mulva is auto,de anyagmonseg teren… Hat… Tudnek meselni… :)
    Nem reklam, de az nem igaz h csak egy markakereskedes van, inkabb 1,5, mert a masik hivatalos szerviznel is lehet uj lexusokat venni.
    Majd 3-4 ev mulva atulok egy ilyenbe, de meg az ls-t is kell probalni :D

  • subtotal

    A felni szép olyan Audis, a belső egy kellemes F10 másolat, a full screen navi egy okos ötlet, az én 14 éves E39-esem is tudja :D
    Állítható lábtámasz az egyik képnél nem tudom mi, gondolom combtámasz.
    A porszívó száj önmaga karikatúrája, de kétségtelenül kevésbé groteszk mint a többin, a hátsó lámpa nem előnyére változott, ellentétben az elsővel.
    8,2-es fogyasztásnál gondolom marad a motor Atkinsonban :), egyébként nem rossz érték, de azért ennél egy 3 lityós dizel sokkal jobbat tud, főleg országúton.
    Dízel nélkül még sokáig nem lehet Európában labdába rugni a felső középben, ahol 80% körüli a dízel arány.

  • DTF

    Ez az auto kb 350 le. Pl a6 hasonlo dizel vagy 335 xd fizrl boven 8 felett uh ugxsnilyen teljesitmenyu dizel tobbet fogyadzt, ez teny. Persze ott a 200-250 le-s dizelek, de az nem egyenerteku ezzel.

  • subtotal

    Országút és autópálya vegyesben egyik 3 literes dízel sem eszik 8-at, még összkerékkel sem, max hajtósabb pályatempónál, mondjuk 160-ra belőtt tempomattal.
    Nem kell ennyire kampányolni DTF, sajnos ilyen vasak jönnek amúgy is. :(

  • demagóg

    subtotal!
    ez egy rétegmodell, szerintem meg lesz a maga közönsége.

    A fogyasztása pedig igenis kb. annyi mint pl. egy 535D-nek.
    http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/38-5er.html?fueltype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2015&power_s=280&power_e=350&minkm=2000&gearing=2&powerunit=2

  • subtotal

    Arra próálok rámutatni, hogy pl az 535d 8,2-es belinkelt értékében benne van a városi fogyasztás is. Ezt kivéve a 8,2-ből, országúton és 130-as pályatempónál ennyit nem eszik, valahol 6-6,5 között inkább.
    Azt is értem, hogy a hibrid jobb fogyasztást produkál városban.

  • fank1970

    Évekkel a többiek előtt…

  • a.szorenyi

    Kedves DTF!

    Köszönöm, ez valóban úgy pontos, hogy meleg motorral, ezért kiegészítettem a cikket.

    Üdv, Szörényi András

  • zoldfulu2000

    Egy jó 8 vagy 9 sebsességes váltóval a mai dízelek nevetségesen keveset fogyasztanak pályán. Nagy sebességnél még inkább kijön az előny. Valahol a sűrű városi forgalom az, ahol összeér a két adat (3.0d vs V6 hibrid 450h). A kisebbik hibrid egy lebutított dízel (pl 18d) menetdinamikáját hozza egy 1.6 dízel nyomatékával. 9.2mp-et a 518d is megfutja szerintem. Mondjuk dízel híján a 300h áll a legközelebb amit Európában keresnek…

    Jó lenne ha fölvennének valakit aki rendbe tenné a Toyota csoport dizájnrészlegét, és vinne némi határozottságot a formanyelvbe.

  • PDA FAN

    zoldfulu2000: A benzinmotor mellé számold hozzá a villanymotor 300 Nm-es nyomatékát is. Szóval annyira azért nem kehes a 300h sem, bár tény, hogy nem szaggatja fel az aszfaltot.

  • DTF

    Dízel: pályára való iknább, lehet vele menin 140-150-nel
    Hybrid: városi és elővárosi közlekedésre, nyugodt stlius, de ha kell erő, akkor bármikor van

    Fogyasztásban uyganott van kb midnegyik (hybrid jobb vmivel, ált. 05,-1 literrle) és sztem károanygakibocsátásban, működésben és kultráltásgban a dízel fölé nő.

    egy gs300h 6-6,5 körül fogyasszt, 8,5-9 alatt van százon, bőven elég. És nincs benne tudbó meg uiylemnoylan szarsáégok.a bmw 5-ös 520 xdrive-ja meg kb hansoló menetjesítmynekkel bír (bár pár tizedel jobb), de foygasztsában 0,5-1 literrel rosszabb. (és nem tudni h most auotmták-e ezek abmw-k vagy sme)

  • zoldfulu2000

    DTF: a dízel nem “pályára való”, hanem a pályán agyba főbe veri a hibridet MINDENBEN (így nagy betűvel). Lehet velük 200-zal is menni, miközben a 8-9-ik fokozatban 2000-et pörög, és fogyaszt 6-7 litert (130-nál “vitorlázva” inkább 5-6). És gyorsul ha kell. Országúton a különbség 2-3 liter ami azért van 30-40%.

    A városban a részecskeszűrővel lehet gond, de azért ez nem olyan ami rendszeresen jelentkezik. Extrém terhelés kell hozzá. Viszont amióta a start-stop-ot bevezették nem tud a hibrid akkorát hozni a dízelen városi fogyasztásban. Ezt mindenkinek magának kell megnézni, de a jelenlegi használatunknál a hibridnek semmi értelme.

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.