Vezettük: új Ford Focus RS

Focus RS: Négy kerékkel füstölő

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2016.02.08. 08.00

Összkerékhajtással és 350 lóerővel sokkol a vadonatúj RS. Affér a rendőrséggel, versenypálya, négy kerékkel füstölés driftelés közben. Ez mind megvolt a menetpróbán.

Röviden – Ford Focus RS 2015
Mi ez? Közértbe járós sportmodell a konkurenseknél izgalmasabb köntösben
Mit tud? Finoman gurulni és őrült módjára száguldani, 1 g feletti oldalgyorsulással. És négy füstölő kerékkel driftelni!
Mibe kerül? 12,1 millió forinttól indul
Kinek jó?  Az erős négykerék-hajtású kompaktot kedvelőknek, pályanapra járóknak

Közértbe járós sportmodell. Az utolsó néhány évben ez a jelszó az erős modelleket kínáló autógyártók között. Az extrém sportosat szerető vásárlóközönséget egyszerűen nem érdemes megszólítani a tömeggyártóknak, mert van annál kifizetődőbb opció is. “Legyen kényelmes, kellemes, mindennapi használatra alkalmas, és legyen egy kapcsolható keményebb, rázósabb, sportosabb mód” – ez a működő recept, így lesz nagyobb a profit. A lóerők és a vezetés szerelmesei pedig rendre kénytelenek kevesebbel beérni, és kicsit keserű szájízzel várni valami újra. Valami olyanra, mint a harmadik generációs Focus RS.

350 lóerővel nem lehet unalmas

Nem, mintha a legújabb RS-modell fejlesztése merőben más irányvonalat követett volna. Ez a változat az elődökkel ellentétben kizárólag praktikus, ötajtós karosszériával készül – ez kapásból egy újabb pofon lehet a klasszikus erős autókban gondolkodóknak. Sőt, a valenciai reptérről a forgalomban elindulva úgy éreztük, akár egy 1,6-os Focusban is ülhetnénk, minden olyan finoman és csendesen működött. Kicsit túlságosan is csendesen!


Szerencsére a Focus RS-ben van néhány olyan elem, amit mesterségesen sem lehet visszafogni. Az egyik ezek közül az európai Mustang 2,3 literes turbómotorja, amely egy szteroidkúra és sok-sok megbízhatósági teszt után már kereken 350 lóerős, 440 newtonméteres nyomatékkal (túltöltéssel 470 Nm). Ilyen teljesítményt pedig már nem lehet véka alá rejteni.

Az előd, a második Focus RS a Revo knuckle névre hallgató – átalakított MacPherson – futóművének hála még az elsőkerék-hajtására volt büszke – joggal, mert a 305 lóerő valóban szép teljesítmény, ha a rossz tengelyen próbáljuk azt talajra vinni. Az új RS már nem próbálkozik ilyen butasággal, a kezdetektől fogva összkerékhajtásúnak szánták. Ford Performance rendszernek hívják az új négykerékhajtást, amelynek működésére, vezethetőségére és bonyolultságára egyaránt nagyon büszke a gyártója.

Ford Performance AWD

A rendszer lelkét  a hátsó hajtómű adja, a két elektronikus vezérlésű tengelykapcsolóval és a vezérlőegységgel. Itt dől el az első/hátsó nyomatékmegosztás mértéke, valamint a hátsó tengely oldalankénti vonóerő-elosztása. A vezérlőegység másodpercenként százszor kap információkat a jármű szenzoraiból és ennek megfelelően folyamatosan változtatja a nyomatékelosztást. A rendszer maximum a vonóerő 70 százalékát tolja a hátsó tengelyre, amit akár 100 százalékban képes az egyik oldalra továbbítani. Egy bennfentes szerint az RS képes 100 százalékban is hátul hajtani speciális esetekben – például jégen álló első kerekkel, de nem ilyen igénybevételre tervezték a hajtást.  

A Ford Performance AWD szorosan együttműködik a menetstabilizáló rendszerrel, amely a nyomatékvektor-szabályozást egy-egy kerék fékezésével segíti.

 

A valóban intelligens hajtás lényege, hogy a Focus RS az sportos hátsókerék-hajtásúként viselkedik, de egy AWD biztonságával kapaszkodik az útba. A Focus ST modellnél jelentősen feszesebb rugókkal (elöl 33, hátul 38 százalékkal), a megerősített, merevebb futóművel és karosszériaelemekkel együtt pedig 1 g-s oldalgyorsulásnál magasabb értékeket is ki kell bírjon az RS a gyáriak szerint. “Fun to drive” – hangzott el többször a fordosok szájából a kifejezés, ami a vezetési élményt jelenti magyarul. És egyben azt is, hogy egyelőre nincs semmilyen köridő, ami alapján összehasonlíthatnánk bármelyik konkurensével az RS-t. Hasonlítani egyébként csak a prémium gyártók modelljeihez tudjuk:Audi RS3, BMW M135i xDrive, Mercedes A 45 AMG.


A jó futómű és az erős motor után már csak egy hatásos és kitartóan lassító fékre van szükség a száguldáshoz. A Ford itt sem aprózta el a dolgot, elöl négydugattyús Brembo nyergek feszítik a betéteket a 350 milliméteres tárcsáknak, amely ez elődnél 14 mm-re nagyobb átmérőjű. Mivel az autót intenzív versenypálya-használatra találták ki, ezért a fékek hűtését is alaposan kigondolták: a lökhárítón lévő légbeömlők, a padlóban található légcsatornák mellett még a lengőkarokra is kerültek légterelő lapátok, amelyekkel együtt a Ford 30 perc intenzív használatot is kibír, mielőtt elmelegedne a fék rajta. Legalábbis a gyáriak szerint. Ha ez mind igaz, akkor már levett a lábunkról az RS. De milyen élőben?

Műszaki adatok
Lökettérfogat (ccm) 2261
Furat x löket (mm) 87,6 X 94
Hengerek/szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (LE/ford.) 350/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 440/2000-4500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 4,7
Végsebesség (km/h) 266
Fogyasztás (papíron)
Város (l/100 km) 10
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,3
Vegyes (l/100 km) 7,7
CO2-kibocsátás (g/km) 175
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4390/1858/1472
Tengelytáv (mm) 2647
Csomagtér (liter) 260
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1599/426
Üzemanyagtank-kapacitás (liter) 51
Gumiméret 235/35 R19
Alapár (forint) 12 100 000

Villámgyors: 4,7 másodperc alatt százra

Hoppá! Az új RS-ben van egy menüből aktiválható rajtprogram, ami szépen és egymás után többször is működik – ez már önmagában nagy szó. Indítása a szokásos módon történik: kuplung kinyom, egyes fokozat, padlógáz, kuplungról leugrik. Ötezres fordulatszámról lő ki ilyenkor a Focus, és iszonyatosan megindul. A kettős megfúvású turbó egyenletesen húz pincétől a padlásig, hiába szalasztjuk el az 5900-nál felvillanó RS lámpácskánál a váltást, 6800-ig sem gyengül érezhetően, de itt már muszáj lesz feljebb kapcsolni. 

Váltóból az ismert hatfokozatú kézi váltó van, ez gyorsan és pontosan kapcsolható, még ha nem is jár rövid úton a kar. A Ford állítólag gondolkodott egy duplakuplungos váltó alkalmazásán is, amely szerintük gyorsulásban három tizedet hozott volna százig, de az első tengelyre nehezedő plusz 30 kilós súly miatt romlott volna az autó egyensúlya.  Egy dinamikus vezetési élményre tervezett autóhoz pedig talán jobban is illik a kézi váltó – legalábbis ilyen teljesítményszinten.

Miután a padlóba tapostuk a gázpedált, a Focus RS 4,7 másodperc után el is érte a 100 km/órás sebességet. Ülésbe szorító erő ez, a gyomrunk kicsit liftezni kezd, pedig egyéb érzékszerveinkkel nem érezzük 5 másodperc alattinak az időt. A Michelin Pilot Super Sport abroncsok minimális nyikkanással harapnak az aszfaltba, a motorhang pedig dögös ugyan, de csöppet sem tolakodó, a sebességérzet is meglehetősen visszafogott. Talán túlságosan is. A 4,7 másodperc viszont akkor is 4,7, olyan idő, amihez egyetlen elsőkerék-hajtású kompakt autó sem érhet fel. Az előd 5,9 alatt tudta ugyanezt, de az új Civic Type R-nek is 5,7 másodperc kell hozzá. Ez bizony egy nagyon komoly sportautóra utaló jel, ráadásul a végsebességet sem korlátozták, gyorsulhatunk egészen 266-ig.


Ízlés szerint

Egyenesben nem lényeges, de kanyargós úton jól jöhetnek az utazás megfűszerezésre kitalált hajtási üzemmódok: Normál, Sport, Track és Drift módok között lehet szemezgetni a Drive Mode feliratú kapcsolóval.

Az üzemmódok egyedileg hangolják át az összkerékhajtás (AWD), a lengéscsillapítók és az ESP beállításait, a kormánymű és gázpedál reakcióját illetve a kipufogó hangzását. Utóbbi miatt azonnal érdemes Sport üzemmódra váltani, mert ilyenkor izgalmas durrogásba kezd a kipufogó gázelvételnél, az utastérben pedig a hifi-rendszeren keresztül érkező mélyebb zúgás fokozza az izgalmat – egész eredményesen. A lengéscsillapítók ekkor még a normál beállításban maradnak, amit a bajuszkapcsoló végén lévő kapcsolóval külön is bekeményíthetünk. Utóbbira egyébként semmi szükség nem volt, a hazainál jobb minőségű spanyol utak és szerpentinek sem kívánták az érezhetően feszesebb és pattogósabb sportos karakterisztikát.

Az RS már alaphelyzetben is eszméletlen jól fekszik a kanyarban, semlegesen fordul, és csöppnyi alulkormányzottsági hajlamot sem mutat. Igaz túlkormányzásra is a Track üzemmódban hajlamos legkorábban, de a kigyorsítások ereje, a tapadás, a kormányzás pontossága mindenért kárpótol bennünket. Ezt az autót tényleg öröm vezetni, iszonyatosan kezes, és minden úgy történik benne, ahogyan mi szeretnénk. A spanyol motoros rendőrök persze pont rajtakaptak egy enyhe kanyarlevágáson a nagy örömködésben, amiért 100 eurós büntetéssel jutalmaztak. A szabály az szabály!


A versenypálya réme, a gumisok álma

A második nap senki nem szólt az ideális íven való haladás miatt, vagy azért, ha padlóig tapostuk a gázpedált. A helyszín a valenciai versenypálya. Itt az opciós, sokkal drágább szupersportautókon megszokott Michelin Pilot Sport Cup 2 abroncsokon gurultak a Fordok. A beállított Track mód kicsivel nagyobb csúszást enged az autónak, de a bemelegítő kör kivételével mintha sínen fordulna az RS. Ennél könnyebben vezethető autót aligha tudnánk elképzelni, de ezt most nem nehezményeztük, mert ezzel együtt is élményszámba megy a száguldás.


Ereje, kormányzása, fékei bőven elegendő adrenalint képesek termelni olyanokban is, akik nem először ülnek erős autóban. A Focusok farcsóváló hajlama is a múlté, még kanyarban, nagy tempóról satufékezve is stabil marad az autó, szinte lehetetlen kibillenteni az egyensúlyából. Befordul, ahova kell, orrtolás sehol, egy pirinyó farcsóválás inkább, ha kicsit besokallunk. Az opciós Recaro kagylóülések pedig mindig a helyünkön tartanak, miközben kifejezetten kényelmesek is. Garantáltan siker ez egy pályanapon.

Nem kell ide Ken Block

Ken Block, a gymkhana fenegyereke többször kipróbálta és véleményezte az RS-t a fejlesztés során. Nem az ő nevéhez fűződik a Drift mód, sőt mostantól egy kicsit könnyebbnek is tűnik már, amit csinál. A Drift mód úgy tolja hátra a hajtást, hogy azzal bárki könnyedén farolásba hozhatja az autót, és akár körbe-körbe, kilinccsel előre haladhat, amíg rá nem keni az összes gumit az aszfaltra. Ennek mi értelme? A bohóckodáson kívül nem  sok, mégis hatalmas ötlet és leginkább kiváló élmény. A videón egy első próbálkozás látható  – úgyhogy sikerült a terv, és a gumisok is örülhetnek.


Mibe kerül?

A Ford Focus RS már rendelhető 12,1 milliós alapáron Magyarországon is, amivel jóval közelebb áll a prémium kategóriás konkurensek árához, mintsem az eddig annak számító tömeggyártók termékeihez. De ne legyen kétségünk, a Focus RS jóval többet is tud azoknál. Erősebb, stabilabb, szórakoztatóbb vezetni, és ráadásul könnyebb és biztonságosabb határhelyzetekben is. Ezt most újra eltalálta a Ford.

Mellette – Ellene
  • Élénk, erős motor
  • Négykerék-hajtás
  • Nagyon jó futómű
  • Kiemelkedő vezetési élmény
  • Drift mód/rajtprogram
  • Csak ötajtósban van
  • Visszafogott méretű csomagtartó
  • Szerény motorhang
  • Csak kézi váltóval van

Kommentek

  • vargagixxxer

    498 literrel visszafogott méretű a csomagtartó??? Golf R – 343 liter, A Klasse még összkerék nélkül is 341, a WRX Sti meg szedán létére is csak 460 liter, Audi RS3 260 literét már ide se merem írni! Tehát a kategóriája legnagyobb csomagtartója negatívum, mert kicsi….öööö….

  • Ragnotti

    Szerintem csak elírás a 498 liter, a Focus RS csomagtere 5 üléssel a kalaptartóig 260 liter, ledöntött ülésekkel a tetőig 1045 liter. (Az elsőkerekes Focus ST-nél 363/1262 l). A Civic Type R-nek 498 literes a csomagtere, az maradhatott benne a táblázatban.

  • lala23

    Miért negatívum hogy csak kézi váltóval van kedves Balázs? Mivel kéne szerelni egy ilyen kocsit? Talán egy duplakuplungos csodával, mert az gyorsabb 3 tizeddel? Ez szempont lehet a forma 1 -ben a köridőknél, de nem az közúton.
    Ja tudom már, így nem veheti meg sok profi aki nagyon tud vezetni….automatát…..:) mert az az igazi vezetési élmény…

  • demagóg

    Egy ilyen autóhoz nem illik az automata. A Type-R-hez sem kínálnak.
    Aki ilyent vesz, az nem fog a dugóban araszolni reggelente a melóhelyre.

    A 4,7 mp-es gyorsulás iszonyatosan jó érték…

    A 100 eurós büntetést megérdemelte az újságíró.
    Szerintem egy motoros rendőr érzékenyebb az ilyenre, mint egy autós rendőr…

  • Lovy11

    Ez nagyon penge verda lett. Ugyanakkor a 12,1 milliós alapár hamar lesz 14 felextrázva, amiért pont a Ford ad 5.0 ás Mustangot. Akkor már élményautónak biztos inkább azt választanám.

  • kawaninja

    csatlakozom az előttem szólókhoz.
    a negatívumként felhozott tulajdonságokat én mind az előnyök közé sorolnám. jó, a csomagtartó méretét azt hagyjuk, egy ilyen autónál az nem igazán kellene feszegetni.
    szerintem úgy ahogy van, telitalálat!

  • Guevara

    Na de mi az a “közért”? (egy vidéki)

  • menőmanó

    Nem is emlékszem mikor adtam 10 pontot egy autóra.
    Számomra tökéletes lenne. Az ára is reális a tudásához képest. Ebbe nem igazán való az a sok “hülye” vezetést támogató rendszer (sávelhagyás, táblafelismerés, önfékezés stb).
    A “prémium” márkákat ilyen teljesítménnyel szinte csak automatával lehet kapni, ami a szememben komoly hátrány.
    A garanciája is kiváló. Le a kalappal a Ford lőtt.

  • menőmanó

    A kihalt úton átlépni a záróvonalat egy ilyen autóval magától értetődik.
    Persze nem a mazsoláknak. :)

  • vaLacky

    Szuper az RS, de nekem elég lenne egy ST is, azt sem tudnám kihasználni. Ez nem a Magyar utakra való, hanem versenypályára.

  • ballábfék

    :-) Bocs…. megrendeltem:-)

  • DTF

    Ez egy kivalo auto, de belul gagyi, bar karpotol a futomu es a kormanyzas. Nekem astra opc jobban bejon.
    100 eur? Itthon is ennyi :D tehat itthon nem magask a birsagok :D
    Ma lattam: egy auto ugy allt meg h nem tudtak tole kiallni a parkolobol, odamnet ket baromarcu kozters, megbuntettek, raraktak acsekket az ablaktorlore es elmentek. Annyi eszuk nem volt h hivjanak egy trailert es elvitessek. Ebnol is katszik h baromira nem arr amennek ra h megszuntessek az akadalyt… Ja es meg 1 oran keresztul ott volt az auto…

  • demagóg

    menőmanó!
    “A kihalt úton átlépni a záróvonalat egy ilyen autóval magától értetődik. Persze nem a mazsoláknak. :) ”

    Beláthatatlan kanyarban viszont komoly felelőtlenség, mivel egy bedöntött motorral közel sem olyan egyszerű korrigálni, mint egy autóval.

  • menőmanó

    “…spanyol motoros rendőrök persze pont rajtakaptak egy enyhe kanyarlevágáson…”

    A mellékelt képen és a szövegben sem volt szó beláthatatlan kanyarról.
    A képen látható enyhe íveket simán ki szoktam egyenesíteni nagy sebességnél, sőt még előzni is szoktam.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.