Röviden -Kia Sportage 2016
Mi ez? A Kia kompakt szabadidő-autójának negyedik generációja
Mit tud? Szebb – ezt mondjuk lehet vitatni -, modernebb és jobb az elődjénél
Mibe kerül? Az árlista az 1,6-os benzinessel kezdődik, listaáron 5,8 millióért – ez most akciósan 5,6 milla – és a 11 250 000 forintos 2,0-s dízellel ér véget, GT-Line felszereltséggel. Akciósan persze ez is olcsóbb 200 ezerrel.
Kinek jó? Meglepő módon annak, aki kompakt szabadidő-autóra vágyik. És aki nem él-hal a presztízsmárkákért.
Az 1993 nyarán bemutatott első generációs Sportage volt a Kia legelső összkerékhajtású autója. Azóta eltelt 23 év, már a Sportage negyedik generációjánál tartunk és a városi szabadidő-autók még most is népszerűek. Sőt, évről évre egyre jobban mennek. A Kia számára ebből a szempontból különösen fontos modell a szlovákiai Zsolnán készülő Sportage, amiből tavaly 105 ezer darabot adtak el Európa-szerte, amely a Kia eladásainak 27,4 százalékát teszi ki.

Tegye fel a kezét, akinek erről az arcról tigris jut eszébe

Külső

A Sportage negyedik generációja biztosan elég megosztó lesz. Külsőre mindenképpen. Az előző generáció felnőttes megjelenésével szemben mintha visszalépés lenne a mostani dizájn és eljött az a pillanat, amikor a Hyundai-Kia összehasonlításban a két hasonló kategóriás autó közül a korábban épp az európai ízléstől távolabb álló Hyundai lehet a hazai szemnek kellemesebb.
A csúszkát jobbra-balra rángatva lehet nézni a generációk közötti változást:
Sportos, erőteljes formát álmodtak az autónak a frankfurti dizájnstúdióban, amibe Koreából és Amerikából is bele-beleszóltak. Az autó leghangsúlyosabb és egyben legnagyobbat változott eleme az orr lett, a furcsa hűtőmaszkkal – tigrisnek kéne róla eszembe jutni, de én inkább citromba harapott bohóchalat látok benne – ami nem feltétlenül néz ki jól. Jellegzetes, abban nincs vita. A magasabbra kerülő lámpák csinosak, a száraz Martiniben úszkáló jégkockákra emlékeztető ködlámpa különösen klassz lett, ugyanúgy, mint a rafinált domborulatokkal feldobott motorháztető. De az a hűtőmaszk… Oldalról a pár centis hossznövekedés nem fog feltűnni, – 4480 mm hosszú az új Sportage, nagyjából hasonló méretű a Renault Kadjarral, VW Tiguannal – de a hátra jobban elnyúló légterelő, illetve a nagyobb első, kisebb hátsó túlnyúlás már észrevehetően változtat az autó profilján. A Sportage magassága, szélessége nem változott, az ugyanúgy 1635, illetve 1855 milliméter, mint az elődé. A GT-Line felszereltségi szinttel dupla kipufogó, és fémhatású hátsó diffúzor tesz hozzá a sportos megjelenéshez.
Persze vannak új színek is, amelyek közül pár egész mókás. A fegyverszürke is jól mutat, de az arany, illetve a libafoszöld is egész szemrevaló. Nem biztos, hogy fizetnék ezért a fényezésért, de tényleg sokkal érdekesebb így az autó, mint mondjuk dögunalmas ezüstszürkében.

A Sportage belseje

Bent is nagyobb lett a Sportage, a fejtér elöl 5, hátul 16 milliméterrel, a lábtér 19 és 7 mm-rel lett nagyobb. Az összeszerelés minősége hibátlan, meggyőzően nyílnak, csukódnak, kapcsolódnak, kattannak benne a dolgok. Az anyagminőséggel is elégedett lesz a Sportage vásárlója, bár érdekes, hogy a műszerfal felső része ránézésre kemény, olcsó valaminek tűnik, de megérintve kiderül, hogy igazából puha, viszont a kesztyűtartó és környéke már valóban kemény plasztikból van. Belsejének elrendezése követi az új Kia Optimánál alkalmazottat, ugyanúgy tagolódik különféle funkciójú részekre. Vízszintesen kétfelé osztható: egy felső, információs szintre, itt találhatók a műszerek, monitorok (a 7 colos érintőképernyős navigációs berendezés alapáras) és egy vezérlőszintre, ahol a gombok, kapcsolók kaptak helyet. Ergonómiailag támadhatatlan.

Nagyvonalú beltér, civilizált berendezéssel

Csomagtartója alapállásban 491 literes, – ez  a tájékoztatón elhangzott adat, míg a sajtóanyagban 503 litert említenek, ami valószínűleg a pótkerék miatt van – amely a hátsó ülések támláinak ledöntésével 1492 literre növelhető. A padló alatt 86 mm magas pince is található, amit nem szívesen mutogatnánk a csomagtartóban, azt érdemes oda rejteni a kíváncsi szemek elől. Pótkereket nem, csak gumijavító készletet találtunk az autókban. A hátsó ülések háttámlájának dőlésszöge 23 és 37 fokos szög között 7 fokozatban állítható, az állítókar jobban kézre eső helyre, az ülőpárna mellé, oldalra költözött, a jobban felszerelt változatokban pedig a fűthető és szellőztethető első mellett a második üléssor foteljei is fűthetőek. Az üléspozíció kellemesen magas, az autóból remekül átlátható a forgalom, a külső tükrei elég nagyok, hátranézve is jól kilátni belőle, de a problémásabb lavírozásoknál a tolatókamera képére is számíthat a vezető.

Jó fogású, közvetlen kormány

Extrák:

Kiviteltől függően 7 vagy 8 colos központi kijelző található a Sportage-ben, amelyen TomTom navigáció fut. 320 wattos hifi, 8 JBL hangszóróval, vezeték nélküli telefontöltő és egyéb finomságok is kerültek bele. Van sávelhagyásra figyelmeztető, sávtartó berendezés, holttérfigyelő, parkolóhelyről kitolatásnál keresztirányú forgalomra figyelmeztető jelzés, önműködő vészfékező rendszer, fényszórósegéd, és táblafelismerő rendszer is.

Zseniálisak a Kia sokszögletű lámpái

Milyen vezetni?

Frissítettek a motorokon is, nagyobb nyomatékot adnak le alacsonyabb fordulatszámon, tisztábbak lettek, és új, hétfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval is rendelhető lesz a Kia Sportage. Elsőként a nagyon puccos, minden jóval teletömött, kétliteres 185 lóerős változatot néztük meg közelebbről, összkerékhajtással, hatfokozatú automatikus váltóval. A plusz hangszigeteléstől csendes, kényelmes járgányt tisztességgel mozgatja a 185 lóerős dízelmotor, de ha csukott szemmel kéne tippelni, biztos egy harmincassal kevesebbet mondanék ennél a teljesítménynél. Hogy az összkerékhajtásnál, vagy az automata váltónál  forgácsolódnak-e le a lóerők, nem tudom. Lényeg, hogy nem annyira izgága, mint amit a katalógusadatok alapján tippelnénk.
A Kia összkerékhajtását a Magna szállítja, a szerkezet olajban dolgozó tárcsáinak elektronikus vezérlésével akár 0-100 százalék arányban is képes elosztani az előre illetve hátramenő nyomatékot. Kormányzása közvetlen, futóműve inkább sportos, a GT-Line óriási, 19 colos felnijeivel néhol már túl sportos is, különösen fekvőrendőröknél. A választék másik véglete az 1,6-os, 132 lóerős benzines, elsőkerék-hajtással, hatos kézi váltóval, amely nem túl vérpezsdítő, autópályán minden mozdulatot meg kell vele gondolni, a laza előzésektől pedig elbúcsúzni. Csendes, kényelmes autózáshoz azonban ez is elég.
Árlista:

Mikortól, mennyiért?

Magyarországon február elsejétől indul a forgalmazás, és rögtön a listaárnál 200 ezer forinttal kedvezőbb áron is el lehet vinni az akciós, első Sportage-eket. Érdekes, hogy egy darabig még párhuzamosan megvehető az új és a kifutó modell is, az árkülönbség az 1,6-os benzines LX felszereltségű modellek között mindössze 600 ezer forint, mindkét esetben az akciós árat nézve. A metálfényezés 130 ezer, a panoráma-napfénytető 300 ezer, a hatfokozatú automatikus váltó 450 ezer, a hétfokozatú duplakuplungos 550 ezer forintos felárért csapható az autóhoz.