Vezettük: Toyota RAV4 Hybrid – 2016

Hibrid, ami olcsóbb a dízeleknél

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2016.01.25. 03.01

Megújult a Toyota RAV4, a frissítéssel nemcsak új dízelmotor, de hibrid hajtáslánc is került a kocsiba. Első- és összkerékhajtással is kipróbáltuk

Röviden –  Toyota RAV4 Hybrid
Mi ez? A Toyota kompakt méretű szabadidő-autójának negyedik generációja, ráncfelvarrás után már hibrid hajtáslánccal (is)
Mit tud? Tágas belsőt és csomagtartót nyújt, modern, erős, ugyanakkor takarékos hajtáslánccal párosítva
Mibe kerül? 7,1 milliótól indul a RAV4 ára, a hibrid 8,4 milliótól vehető meg
Kinek jó?  Akik tágas, praktikus szabadidő-autót, és egyben hibridet keresnek

A Toyota régóta hangoztatja, hogy minden modelljéből tervezi hibrid változat készítését – ennek is köszönhető, hogy már túl vannak 8 millió eladott hibriden (Európában egymillió). A RAV4 esetében 21 évvel a modell bemutatása, hatmillió (Európában 1,5 millió) eladott autó után, a 2013-ban bemutatott negyedik generációs modell megújításánál – azaz most – érkezett el ez az alkalom.

Ez a Toyota első hibrid szabadidő-autója Európában. Egyes piacokon a Lexus RX400h Toyota megfelelője, a Harrier, illetve a Highlander Hybrid voltak az abszolút elsők. 

Külső, karosszéria

A ráncfelvarrással természetesen alapvetően nem változott meg a Toyota RAV4 kiállása, továbbra is 4,6 méter hosszú, robusztus szabadidő-autó. A tervezők ugyanakkor frissebb, modernebb külsővel ruházták fel 2016-ra, így elöl új lökhárító, hűtőmaszk és fényszórók (a halogén mellett már LED-es kivitelben is) díszítik. Hátul szintén megváltozott a lökhárító, és újak a lámpák, amelyek szintén LED-ekkel világítanak immár.

Oldalnézetből az új kerékívek és a küszöbborítás tűnhet fel, továbbá más rajzolatú 17 és 18 colos felnik választhatóak a Toyota RAV4-hez. A hibrid esetében a többi hasonló Toyota modellt követve a márkalogó feltűnő kék színben kerül a kocsira.

LED-esre cserélték a hátsó lámpákat a ráncfelvarrással


Hivatalosan 4,9 litert fogyaszt százon. A tesztútvonalon 7,8-8,2 között fogyasztottak az autók Spanyolországban


Belső, csomagtartó

Nem elsősorban a formákon, sokkal inkább a minőség javításán dolgoztak a Toyota mérnökei az utastér felfrissítésekor. Megváltozott a műszeregység, amelyben színesre váltott a 4,2 colos képernyő, de más a középkonzol és a váltókar körüli rész is. Érdekesség, hogy eltűnt a műszerfalról a klasszikus japán óra, helyette a középkonzol 7 colos (eddig 6,1 colos volt) érintőképernyőjéről olvasható le ez az adat is.

A minőség javítása érdekében a műszerfal és az ajtópanelek borítását és a középső kartámasz kárpitját is áttervezték. Javítottak a rakodórekeszek kialakításán, a pohártartókba immár füles bögre is elhelyezhető, a középkonzol polca pedig csúszásgátló betéttel bővült. A klíma és a hifi kapcsolói szépen kidolgozottak, de a középkonzol alsó részén lévő gombok (pl. ülésfűtés) nem illenek egy 7-9 milliós kocsiba.

Szerintünk a szövet, Alcantara, bőr kombinációjú utastér sokkal jobb hatású, mint a csúcsmodellek full bőr kialakítása. A kormányon lévő varrott borítás kilóg a sorból, gyenge minőségűnek tűnik, kár, hogy pont egy olyan helyen van, ahol nap mint nap látja a vezető.

Továbbra is igen tágas a RAV4, elöl-hátul egyaránt jut hely a magasabb utasoknak is. Az ülések kényelmesek, kanyarban jól tartja a testet. A kormány jól beállítható, karimája kellően vaskos és nem túl nagy átmérőjű.

Míg a hagyományos motorral szerelt változatokban 547 literes a csomagtartó, a hibridben valamelyest kisebb: 501 liter marad szabadon. A hátsó ülések alatt elhelyezett akkumulátorok miatt a hátsó ülések lehajtása is más, így ott is valamelyest kisebb a hely.

Jó az összeszerelés minősége, egyes műanyagok gyengébb minőségűek


Az Alcantara-szövet bőr kombinációval tűnt a legelegánsabbnak a RAV4


Technika

A felújítással bekerült a RAV4-be is a BMW-től származó – az Avensisben is használt – 2,0 literes turbódízel motor (143 LE), illetve továbbra is elérhető a 2,0 literes szívó benzinmotor (151 LE) is, az igazi nagy durranás azonban a hibrid hajtás bevezetése. Ezt a változatot próbáltuk ki Spanyolországban.

Kétféle változatban érhető el a Rav4 Hybrid, első-, illetve összkerékhajtással. Előbbiben 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor (152 LE, 206 Nm), villanymotor, nikkel-metál hidrid akkumulátor és a teljesítmény-szabályozó alkot egységet. A 4×4-es változatban – az előbbieken túl – a hátsó tengelyhez is csatlakozik egy külön villanymotor.  Az első villanymotor 105 kW teljesítményt, illetve 270 Nm nyomatékot, a hátsó 50 kW-ot, illetve 139 Nm-t tud. A rendszerteljesítmény mindkét változat esetében 197 lóerő, ugyanis nem az számít, hogy hány, és milyen villanymotor kapcsolódik a rendszerbe, hanem az, hogy az akkumulátor mekkora teljesítményt képes leadni. Így is ez a legerősebb Toyota Rav4.

Az erőátvitel úgy működik, mintha állandóan változó áttételű sebességváltó lenne, kézi üzemmód esetén azonban hat előre programozott fokozat között váltogathat a vezető. Ha ilyenkor visszaváltunk, megnő a motorfék és így a visszatáplált energia mértéke is.

Az összkerékhajtású RAV4 Hybrid előnye, hogy 1650 kilót képes vontatni, a csak elsőkerék-hajtású hibrid modell 800 kilójával szemben. Ez sem a motorerő, hanem a fékteljesítmény miatt van így, a plusz villanymotorral ugyanis megnő a RAV4 lassítási képessége.  

Számos vezetőtámogató rendszer érhető el a modellfrissítésen átesett RAV4-hez: ütközés előtti biztonsági rendszer gyalogosfelismerő funkcióval, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, jelzőtábla-felismerő rendszer, távolságtartó tempomat, jelzőtábla-felismerő rendszer, automatikus távolsági világítás, holttérfigyelő rendszer és hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet. A parkolással hadilábon állóknak segíthet az új panoráma kamerarendszer, amely 360 fokos felülnézeti (madártávlati) képet biztosít az autóról és közvetlen környezetéről a kocsi orrán, farán és a külső tükrökben elhelyezett kamerák képe alapján.

Az energiafolyam mellett a többek között, a fedélzeti számítógép, a navigáció és a sebességkorlátozások is megjeleníthető a műszerfalon

A kocsi orrán lévő kamera egy a négy közül, amelyik a 360 fokos madártávlati kép összeállításában segít


Milyen vezetni?

A hibrid rendszer képes a benzin- és villanymotorokkal egyszerre, vagy azokkal külön-külön hajtani a kocsit, a vezető ebből alig érez valamit, csak a motorhangból lehet azonosítani, hogy épp működik-e a benzinmotor. Tisztán elektromos hajtással, finoman hajtva kb. 2 kilométert tud megtenni a RAV4.

Ahogy arra számítani lehet, a legerősebb hajtáslánccal a RAV4 kellően dinamikus. Viszont a hibrid hajtáslánc miatt ez nem jön át ugyanúgy, mint egy belsőégésű motornál – egyenletesebb ugyanis a gyorsulás, ami más élményt ad. A teljesítmény persze meglátszik: 80 km/óráról a 120-at 7 másodperc alatt ér el, és 130-ról is könnyedén gyorsít 150-160 km/órás sebességre.

Egyenletes tempónál kifejezetten csendes az utastér, ami bizonyára annak is köszönhető, hogy javítottak a zaj- és rezgéscsillapítás megoldásokon. Rossz úton a gumik felől érkezik zaj, illetve 150 környékén a szélzaj kezd erősebb lenni. A motor nagyon halk, kizárólag nagy gázadásnál bőg fel hirtelen a benzinmotor, ami a hibridek jellemzője. Emellett szokni kell a trolibusz jellegű elektromos hangokat.

A kormányzását kettősség jellemzi, mert a szervorásegítés nekem túl sok – hölgyek biztosan nem ezt mondanák -, de a kormányáttétel direktsége viszont kifejezetten kanyarvadász.

2,5 literes Atkinson rendszerű motorban szelepvezérlés során a tágulási (munkavégzési) ütem hosszabb, mint a sűrítési, így az égési energia jobb hatásfokkal aknázható ki


A korábbiakhoz képest változott a lengéscsillapítók és a rugók hangolása és dolgoztak a futómű egyéb részletein is. A felfüggesztés igyekszik minden úthibát eltüntetni, már amennyire ezt a szinte hibamentes spanyol utakon meg lehetett állapítani.  A négykerék-hajtású változatnál gyors kanyarokban a karosszéria dőlése foghatja vissza a vezetőt, mert egyébként a kerekek későn veszítenek tapadást. Az elsőkerék-hajtású változat kevésbé agilis, szerpentinen viszonylag hamar kezdtek kipörögni a kerekek, és tolta az orrát kissé. A fékezésen érezni, hogy először csak a villanymotorokkal fékez az autó, és csak erősebb pedálnyomásra kapcsolódnak be a féktárcsák, de hamar megszokható az élmény.

Saját rajtpróbáink alapján, normál útviszonyok között, lámpától rajtolva fél-egy autó különbséget tud hozni a négykerék-hajtás az elsőkerék-hajtással szemben. Papíron ugyanúgy gyorsul a két autó: 8,3 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. Végsebessége 180 km/óra. Kialakításából adódóan földúton is könnyebben boldogul a RAV4, mint egy kisebb hasmagasságú modell, poros, murvás emelkedőn jól jön a négykerék-hajtás, mert azzal könnyedén kapaszkodik fel az autó.

A műszerfalon lévő gombokkal nemcsak tisztán villanyhajtásra kapcsolhatjuk a kocsit, de elérhető a Sport üzemmód is, ilyenkor javulnak a gázreakciók és nő a nyomaték-átvitel. Az autó azt kedveli, ha finom gázadás mellett lendületből autózunk. Ez illik igazából hozzá, ekkor kidomborodik kényelmes utazóautó jellege. A szabvány szerint 4,9 litert fogyaszt, nálunk harmadrészt autópályán, harmadrészt országúton, harmadrészt szerpentinen hajtva 8,2 litert mutatott a fedélzeti számítógép.

Az akkumulátor, miatt 501 literes a a hibridek csomagtartója, szemben a normál változat 547 liternyi helyével


360 fokos kép segíti a parkolást szűk helyeken


Árak, konkurensek

Elsőre azt mondhatnánk, hogy nincs könnyű helyzetben a Toyota, hiszen míg 2010-ben tízféle kompakt méretű szabadidő-autó harcolt a vásárlókért, mára ez a szám közel megduplázódott. Ugyanakkor a piac is bővült 2008 és 2013 között 36 százalékkal, sőt a C-SUV méretosztály az egyike azon kevés kategóriáknak, amelyek még mindig növekednek Európában. A Toyota emellett igazán meggyőző áron kínálja autóját.

A megújult Toyota RAV4 7,1 millió forinttól vehető meg elsőkerék-hajtással és kétliteres dízelmotorral. Aki 4×4-est szeretne, az a kétliteres benzinest választhatja 7,3 milliótól.  A hibrid elsőkerék-hajtással 8,4 millió forinttól, négykerék-hajtással 9,4 milliótól vehető meg. Előbbi ár majd félmillióval alacsonyabb, mint a Prius induló ára, míg utóbbi olcsóbb, mint a hasonlóan felszerelt konkurensek: pl. Ford Kuga 2.0 TDCi 4WD: 9,7 millió; Honda CR-V 1.6 DTEC A/T 4WD: 9,6 millió; Mazda CX-5 2,2 Diesel A/T 4WD: 10,2 millió forint.  De az árelőny a kétliteres dízel RAV4 esetében is megvan a hasonló felszereltségű konkurensekhez képest.

Nem véletlen, hogy a Toyota 2017-re 107 ezer eladott RAV4-essel számol Európában, miközben 2015-ben csak 86 ezer ment el. Itthon már 2016-ban 450 eladott autó a cél, az eddig leadott megrendelések szerint a vevők kétharmada hibridet választ.

A négykerék-hajtás jól jön csúszós, laza talajon. A 4WD változat 1650 kilót vontathat

Mellette – Ellene
  • Tágas belső
  • Csendes motor
  • Takarékos üzem
  • Modern technika
  • Mutatós külső
  • Jó ár
  • Gyorsításánál felbőgő motor
  • Túlszervózott kormány

Kommentek

  • CoIie

    Vajon a zöld rendszám dukál neki?

  • DTF

    Zold rendszam? Nem plug in. De sebaj, a q7 megkapja a maga 10-es atlagaval… A 8,2 sok, 6,5-7 lesz az atlag, de lesz sok 6 kozeli is… Inkabb egy ilyen. Mint egy kerrego/rezonalo, fustokadobagyontubozodd dizel

  • Kempelen.

    Mi van dtf, berúgtál? Csak 12 helyesírási hibád van, kapd össze magad!

  • DTF

    Kempi: epp az h jozan voltam, de ez el,ult, ujbol iszom. De legalabb en nem jarok narancssarga szemeelezoben ;) egeszsegedre!

  • Kempelen.

    dtf, bármennyire is humorosnak gondolod, az írásod alapján egy sutyerák vagy, el sem akarom képzelni, hogy egy olyan alaknak, aki annyit ad a kezéből kikerülő munkára, mint te itt, milyen lehet a cipője, a ruhája és az autója. Inkább etesd meg a máig harcoló német alakulatokat a csomagtartódban, igénytelen fajankó.

  • cuebler

    személy szerint inkább németek, mint oroszok :)
    rekordgyanús ennyi személyeskedés egy hozzászólásban

  • Netuddki

    Kempelen egy fizetett troll!!! Kisebbsegi komplexusat provokalassal probalja elfedni. Az Autonavigatorrol sikerult eluzni ezt a kozveszelyes hazudozot. Meggyozni nem lehet, semmivel nem vegyetek fel amit mond teljesen bolond!!!

  • DTF

    Kempi: oltonyben jarok, luxusatoval, de ettol fuggetlenul igenxtelen vagyok virtualirasban. De ertekelem a humorodat, nem ugy, mint a tobbi ‘ragcsalo’ ;)
    Meg mindig sok ez a 8,2. Ha egy 350 lovas hybriddel siman lehet 8,4-et. Sztem egy tesz szoljon a valoskorulmenyekrol.

  • cszoli

    “Tisztán elektromos hajtással, finoman hajtva kb. 2 kilométert tud megtenni a RAV4.”

    Ez elírás vagy valami tréfa? Kétezer kemény méterről van szó?!

  • oszkopeter

    Elnézegetve a belteret (és tapasztalva személyesen a Corollában) már megint megdöbbentem azon, hogy jelenleg már a KIA-Hyundai páros is igényesebb belsőket gyárt és az új Toyoták nincsenek messze a Daciák szintjétől. Alapvetően nem vagyok belső dizájn mániás, de egy 10 milliós autóhoz mérten ez nagyon szegényes, és nem segít rajta a puha műbőr betét sem.

  • Gianniz

    Bakelit műanyag kerékdobok egy 7-8 milliós autóban. Gratulálok a csúcsminőséghez, az se fog hányadékra karcolódni a raktérben.

Átkelés egy tavon: így ne csináld!

A terepjáráshoz nem csak megfelelő abroncs, összkerékhajtás szükséges. Némi előrelátás, tervezés sem árt, ami jelen esetben hiányzott.

Hamilton gumit égetett a rajongóknak

Érdekes újítással kedveskedtek a szurkolóknak a Forma-1 Magyar Nagydíj szervezői. Szombaton is esélyt adtak a pilótáik aláírásának beszerzésére. Hamilton élményt is osztott.

F1: Leszakadt az ég a Hungaroringen

40 perccel a Forma-1-es Magyar Nagydíj kezdete előtt erős zápor csapott le a Hungaroringre. Ha még kitart egy darabig, igen érdekes kvalifikációnak nézünk elébe.

Gera Zoltánt az F1-ben is ismerik

30-as rajtszámmal egy fiatal brit pilóta is indul a Renault színeiben. Jolyon Palmerrel a budapesti Városligetben beszélgettünk a hungaroringi futam előtt.

F1: Kemény büntetések jönnek a Magyar Nagydíjon

A Nemzetközi Automobil Szövetség bokszutca-áthajtásos büntetéssel jutalmazza majd azokat a versenyzőket, akik szabálytalanul szélesítik ki a Hungaroring kanyarjait.

F1: Hamilton szétesett az utolsó edzésen

Nico Rosberg mindössze két ezreddel verte a Red Bull-os Max Verstappent, a címvédő Lewis Hamilton viszont formán kívül vezetett a Magyar Nagydíj utolsó szabadedzésén.

Világcsúcs Föld-kerülésben

Új világcsúcsot állított fel a Föld hőlégballonnal való körberepülésével Fjodor Konjukov.

10 dohányzóasztal, amiért csoroghat a nyálad

A motorból készített kisasztal nem újdonság, de most összeszedtük a tíz legszebb darabot, ami minden benzinvérű álma.

F1: A Renault idén már nem nyúl a motorhoz

A Red Bullnak is szállító Renault idén már nem tervez újabb fejlesztési lépcsőt a motorjához, csak 2017-ben jön az újabb lépcső.

Meglepték a magyar szurkolók Räikkönent

Kimi Räikkönen hazánkban is az egyik legnépszerűbb Forma-1-es versenyző. Egy molinóval lepték meg a hazai drukkerek a Ferrari pilótáját.

Szeptembertől nem kapható fémtetős Smart

Stílusos, de teljesen értelmetlen modellfrissítést talált ki a Smart: mostantól nem nyitható, fekete szövettető borul az utasok feje fölé.

Nem minden F1-sztárnak jut luxusautó Magyarországon

31. alkalommal rendezik meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat, idén is megnéztük, mivel közlekednek hazánkban a versenyzők. Ritka luxusautók mellett tucatjárgány is szerepel a kínálatban