Vezettük: Toyota RAV4 Hybrid – 2016

Hibrid, ami olcsóbb a dízeleknél

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2016.01.25. 15.15

Megújult a Toyota RAV4, a frissítéssel nemcsak új dízelmotor, de hibrid hajtáslánc is került a kocsiba. Első- és összkerékhajtással is kipróbáltuk

Röviden –  Toyota RAV4 Hybrid
Mi ez? A Toyota kompakt méretű szabadidő-autójának negyedik generációja, ráncfelvarrás után már hibrid hajtáslánccal (is)
Mit tud? Tágas belsőt és csomagtartót nyújt, modern, erős, ugyanakkor takarékos hajtáslánccal párosítva
Mibe kerül? 7,1 milliótól indul a RAV4 ára, a hibrid 8,4 milliótól vehető meg
Kinek jó?  Akik tágas, praktikus szabadidő-autót, és egyben hibridet keresnek

A Toyota régóta hangoztatja, hogy minden modelljéből tervezi hibrid változat készítését – ennek is köszönhető, hogy már túl vannak 8 millió eladott hibriden (Európában egymillió). A RAV4 esetében 21 évvel a modell bemutatása, hatmillió (Európában 1,5 millió) eladott autó után, a 2013-ban bemutatott negyedik generációs modell megújításánál – azaz most – érkezett el ez az alkalom.

Ez a Toyota első hibrid szabadidő-autója Európában. Egyes piacokon a Lexus RX400h Toyota megfelelője, a Harrier, illetve a Highlander Hybrid voltak az abszolút elsők. 

Külső, karosszéria

A ráncfelvarrással természetesen alapvetően nem változott meg a Toyota RAV4 kiállása, továbbra is 4,6 méter hosszú, robusztus szabadidő-autó. A tervezők ugyanakkor frissebb, modernebb külsővel ruházták fel 2016-ra, így elöl új lökhárító, hűtőmaszk és fényszórók (a halogén mellett már LED-es kivitelben is) díszítik. Hátul szintén megváltozott a lökhárító, és újak a lámpák, amelyek szintén LED-ekkel világítanak immár.

Oldalnézetből az új kerékívek és a küszöbborítás tűnhet fel, továbbá más rajzolatú 17 és 18 colos felnik választhatóak a Toyota RAV4-hez. A hibrid esetében a többi hasonló Toyota modellt követve a márkalogó feltűnő kék színben kerül a kocsira.



Belső, csomagtartó

Nem elsősorban a formákon, sokkal inkább a minőség javításán dolgoztak a Toyota mérnökei az utastér felfrissítésekor. Megváltozott a műszeregység, amelyben színesre váltott a 4,2 colos képernyő, de más a középkonzol és a váltókar körüli rész is. Érdekesség, hogy eltűnt a műszerfalról a klasszikus japán óra, helyette a középkonzol 7 colos (eddig 6,1 colos volt) érintőképernyőjéről olvasható le ez az adat is.

A minőség javítása érdekében a műszerfal és az ajtópanelek borítását és a középső kartámasz kárpitját is áttervezték. Javítottak a rakodórekeszek kialakításán, a pohártartókba immár füles bögre is elhelyezhető, a középkonzol polca pedig csúszásgátló betéttel bővült. A klíma és a hifi kapcsolói szépen kidolgozottak, de a középkonzol alsó részén lévő gombok (pl. ülésfűtés) nem illenek egy 7-9 milliós kocsiba.

Szerintünk a szövet, Alcantara, bőr kombinációjú utastér sokkal jobb hatású, mint a csúcsmodellek full bőr kialakítása. A kormányon lévő varrott borítás kilóg a sorból, gyenge minőségűnek tűnik, kár, hogy pont egy olyan helyen van, ahol nap mint nap látja a vezető.

Továbbra is igen tágas a RAV4, elöl-hátul egyaránt jut hely a magasabb utasoknak is. Az ülések kényelmesek, kanyarban jól tartja a testet. A kormány jól beállítható, karimája kellően vaskos és nem túl nagy átmérőjű.

Míg a hagyományos motorral szerelt változatokban 547 literes a csomagtartó, a hibridben valamelyest kisebb: 501 liter marad szabadon. A hátsó ülések alatt elhelyezett akkumulátorok miatt a hátsó ülések lehajtása is más, így ott is valamelyest kisebb a hely.



Technika

A felújítással bekerült a RAV4-be is a BMW-től származó – az Avensisben is használt – 2,0 literes turbódízel motor (143 LE), illetve továbbra is elérhető a 2,0 literes szívó benzinmotor (151 LE) is, az igazi nagy durranás azonban a hibrid hajtás bevezetése. Ezt a változatot próbáltuk ki Spanyolországban.

Kétféle változatban érhető el a Rav4 Hybrid, első-, illetve összkerékhajtással. Előbbiben 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor (152 LE, 206 Nm), villanymotor, nikkel-metál hidrid akkumulátor és a teljesítmény-szabályozó alkot egységet. A 4×4-es változatban – az előbbieken túl – a hátsó tengelyhez is csatlakozik egy külön villanymotor.  Az első villanymotor 105 kW teljesítményt, illetve 270 Nm nyomatékot, a hátsó 50 kW-ot, illetve 139 Nm-t tud. A rendszerteljesítmény mindkét változat esetében 197 lóerő, ugyanis nem az számít, hogy hány, és milyen villanymotor kapcsolódik a rendszerbe, hanem az, hogy az akkumulátor mekkora teljesítményt képes leadni. Így is ez a legerősebb Toyota Rav4.

Az erőátvitel úgy működik, mintha állandóan változó áttételű sebességváltó lenne, kézi üzemmód esetén azonban hat előre programozott fokozat között váltogathat a vezető. Ha ilyenkor visszaváltunk, megnő a motorfék és így a visszatáplált energia mértéke is.

Az összkerékhajtású RAV4 Hybrid előnye, hogy 1650 kilót képes vontatni, a csak elsőkerék-hajtású hibrid modell 800 kilójával szemben. Ez sem a motorerő, hanem a fékteljesítmény miatt van így, a plusz villanymotorral ugyanis megnő a RAV4 lassítási képessége.  

Számos vezetőtámogató rendszer érhető el a modellfrissítésen átesett RAV4-hez: ütközés előtti biztonsági rendszer gyalogosfelismerő funkcióval, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, jelzőtábla-felismerő rendszer, távolságtartó tempomat, jelzőtábla-felismerő rendszer, automatikus távolsági világítás, holttérfigyelő rendszer és hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet. A parkolással hadilábon állóknak segíthet az új panoráma kamerarendszer, amely 360 fokos felülnézeti (madártávlati) képet biztosít az autóról és közvetlen környezetéről a kocsi orrán, farán és a külső tükrökben elhelyezett kamerák képe alapján.


Milyen vezetni?

A hibrid rendszer képes a benzin- és villanymotorokkal egyszerre, vagy azokkal külön-külön hajtani a kocsit, a vezető ebből alig érez valamit, csak a motorhangból lehet azonosítani, hogy épp működik-e a benzinmotor. Tisztán elektromos hajtással, finoman hajtva kb. 2 kilométert tud megtenni a RAV4.

Ahogy arra számítani lehet, a legerősebb hajtáslánccal a RAV4 kellően dinamikus. Viszont a hibrid hajtáslánc miatt ez nem jön át ugyanúgy, mint egy belsőégésű motornál – egyenletesebb ugyanis a gyorsulás, ami más élményt ad. A teljesítmény persze meglátszik: 80 km/óráról a 120-at 7 másodperc alatt ér el, és 130-ról is könnyedén gyorsít 150-160 km/órás sebességre.

Egyenletes tempónál kifejezetten csendes az utastér, ami bizonyára annak is köszönhető, hogy javítottak a zaj- és rezgéscsillapítás megoldásokon. Rossz úton a gumik felől érkezik zaj, illetve 150 környékén a szélzaj kezd erősebb lenni. A motor nagyon halk, kizárólag nagy gázadásnál bőg fel hirtelen a benzinmotor, ami a hibridek jellemzője. Emellett szokni kell a trolibusz jellegű elektromos hangokat.

A kormányzását kettősség jellemzi, mert a szervorásegítés nekem túl sok – hölgyek biztosan nem ezt mondanák -, de a kormányáttétel direktsége viszont kifejezetten kanyarvadász.


A korábbiakhoz képest változott a lengéscsillapítók és a rugók hangolása és dolgoztak a futómű egyéb részletein is. A felfüggesztés igyekszik minden úthibát eltüntetni, már amennyire ezt a szinte hibamentes spanyol utakon meg lehetett állapítani.  A négykerék-hajtású változatnál gyors kanyarokban a karosszéria dőlése foghatja vissza a vezetőt, mert egyébként a kerekek későn veszítenek tapadást. Az elsőkerék-hajtású változat kevésbé agilis, szerpentinen viszonylag hamar kezdtek kipörögni a kerekek, és tolta az orrát kissé. A fékezésen érezni, hogy először csak a villanymotorokkal fékez az autó, és csak erősebb pedálnyomásra kapcsolódnak be a féktárcsák, de hamar megszokható az élmény.

Saját rajtpróbáink alapján, normál útviszonyok között, lámpától rajtolva fél-egy autó különbséget tud hozni a négykerék-hajtás az elsőkerék-hajtással szemben. Papíron ugyanúgy gyorsul a két autó: 8,3 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. Végsebessége 180 km/óra. Kialakításából adódóan földúton is könnyebben boldogul a RAV4, mint egy kisebb hasmagasságú modell, poros, murvás emelkedőn jól jön a négykerék-hajtás, mert azzal könnyedén kapaszkodik fel az autó.

A műszerfalon lévő gombokkal nemcsak tisztán villanyhajtásra kapcsolhatjuk a kocsit, de elérhető a Sport üzemmód is, ilyenkor javulnak a gázreakciók és nő a nyomaték-átvitel. Az autó azt kedveli, ha finom gázadás mellett lendületből autózunk. Ez illik igazából hozzá, ekkor kidomborodik kényelmes utazóautó jellege. A szabvány szerint 4,9 litert fogyaszt, nálunk harmadrészt autópályán, harmadrészt országúton, harmadrészt szerpentinen hajtva 8,2 litert mutatott a fedélzeti számítógép.



Árak, konkurensek

Elsőre azt mondhatnánk, hogy nincs könnyű helyzetben a Toyota, hiszen míg 2010-ben tízféle kompakt méretű szabadidő-autó harcolt a vásárlókért, mára ez a szám közel megduplázódott. Ugyanakkor a piac is bővült 2008 és 2013 között 36 százalékkal, sőt a C-SUV méretosztály az egyike azon kevés kategóriáknak, amelyek még mindig növekednek Európában. A Toyota emellett igazán meggyőző áron kínálja autóját.

A megújult Toyota RAV4 7,1 millió forinttól vehető meg elsőkerék-hajtással és kétliteres dízelmotorral. Aki 4×4-est szeretne, az a kétliteres benzinest választhatja 7,3 milliótól.  A hibrid elsőkerék-hajtással 8,4 millió forinttól, négykerék-hajtással 9,4 milliótól vehető meg. Előbbi ár majd félmillióval alacsonyabb, mint a Prius induló ára, míg utóbbi olcsóbb, mint a hasonlóan felszerelt konkurensek: pl. Ford Kuga 2.0 TDCi 4WD: 9,7 millió; Honda CR-V 1.6 DTEC A/T 4WD: 9,6 millió; Mazda CX-5 2,2 Diesel A/T 4WD: 10,2 millió forint.  De az árelőny a kétliteres dízel RAV4 esetében is megvan a hasonló felszereltségű konkurensekhez képest.

Nem véletlen, hogy a Toyota 2017-re 107 ezer eladott RAV4-essel számol Európában, miközben 2015-ben csak 86 ezer ment el. Itthon már 2016-ban 450 eladott autó a cél, az eddig leadott megrendelések szerint a vevők kétharmada hibridet választ.

Mellette – Ellene
  • Tágas belső
  • Csendes motor
  • Takarékos üzem
  • Modern technika
  • Mutatós külső
  • Jó ár
  • Gyorsításánál felbőgő motor
  • Túlszervózott kormány

Kommentek

  • CoIie

    Vajon a zöld rendszám dukál neki?

  • DTF

    Zold rendszam? Nem plug in. De sebaj, a q7 megkapja a maga 10-es atlagaval… A 8,2 sok, 6,5-7 lesz az atlag, de lesz sok 6 kozeli is… Inkabb egy ilyen. Mint egy kerrego/rezonalo, fustokadobagyontubozodd dizel

  • Kempelen.

    Mi van dtf, berúgtál? Csak 12 helyesírási hibád van, kapd össze magad!

  • DTF

    Kempi: epp az h jozan voltam, de ez el,ult, ujbol iszom. De legalabb en nem jarok narancssarga szemeelezoben ;) egeszsegedre!

  • Kempelen.

    dtf, bármennyire is humorosnak gondolod, az írásod alapján egy sutyerák vagy, el sem akarom képzelni, hogy egy olyan alaknak, aki annyit ad a kezéből kikerülő munkára, mint te itt, milyen lehet a cipője, a ruhája és az autója. Inkább etesd meg a máig harcoló német alakulatokat a csomagtartódban, igénytelen fajankó.

  • cuebler

    személy szerint inkább németek, mint oroszok :)
    rekordgyanús ennyi személyeskedés egy hozzászólásban

  • Netuddki

    Kempelen egy fizetett troll!!! Kisebbsegi komplexusat provokalassal probalja elfedni. Az Autonavigatorrol sikerult eluzni ezt a kozveszelyes hazudozot. Meggyozni nem lehet, semmivel nem vegyetek fel amit mond teljesen bolond!!!

  • DTF

    Kempi: oltonyben jarok, luxusatoval, de ettol fuggetlenul igenxtelen vagyok virtualirasban. De ertekelem a humorodat, nem ugy, mint a tobbi ‘ragcsalo’ ;)
    Meg mindig sok ez a 8,2. Ha egy 350 lovas hybriddel siman lehet 8,4-et. Sztem egy tesz szoljon a valoskorulmenyekrol.

  • cszoli

    “Tisztán elektromos hajtással, finoman hajtva kb. 2 kilométert tud megtenni a RAV4.”

    Ez elírás vagy valami tréfa? Kétezer kemény méterről van szó?!

  • oszkopeter

    Elnézegetve a belteret (és tapasztalva személyesen a Corollában) már megint megdöbbentem azon, hogy jelenleg már a KIA-Hyundai páros is igényesebb belsőket gyárt és az új Toyoták nincsenek messze a Daciák szintjétől. Alapvetően nem vagyok belső dizájn mániás, de egy 10 milliós autóhoz mérten ez nagyon szegényes, és nem segít rajta a puha műbőr betét sem.

  • Gianniz

    Bakelit műanyag kerékdobok egy 7-8 milliós autóban. Gratulálok a csúcsminőséghez, az se fog hányadékra karcolódni a raktérben.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.