Teszt: Suzuki Celerio, a spécibb egyliteressel

A Suzuki, ami nincs

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.01.09. 06.00

A Suzukitól elkértünk egy olyan tesztautót, ami nálunk tulajdonképpen nem is létezik. A kis Celeriót a Magyarországon nem árult motorral is kipróbáltuk. Jó volt.

I

Röviden – Suzuki Celerio, Eco+ motorral
Mi ez? Apró, de négy felnőttnek is kényelmes városi autó, 4-5 literes fogyasztással és adottsággal a városhatár tábla elhagyására
Mit tud? Az autózás új alapegysége: keveset eszik, de alkalmas a közlekedésre
Mibe kerül? Nálunk ez a motorváltozat nem kapható, Németországban a kevésbé fejlett motorhoz képest 1100 euró a felár, tehát kb. 3 millió lenne ez a kék kocsi
Kinek jó?  Akinek olcsón kell spórolós, használható kisautó és nem érdekli a presztízs

A legkisebb Suzuki Magyarországon mindössze egyetlen motorváltozatban kapható, a 68 lóerős, egyliteres, háromhengeres benzinessel. Egyes piacokon viszont egy másik motor is rendelhető hozzá, ami egy 68 lóerős, egyliteres, háromhengeres benzines. Nem hülyültem meg, tényleg: a Németországban Eco+ Paket néven megkülönböztetett másik motor kábé ugyanazt tudja, mint az alap, csak egy kicsit tisztább és takarékosabb; legalábbis papíron. Na, egy ilyet kaptunk most a magyar Suzukitól tesztre.

A Celerio formájának, praktikumának értékelésébe most nem megyünk bele, ezzel kapcsolatban mindent elmeséltem az egyszerűbb motoros, ugyanilyen színű változat tesztjében (ami itt olvasható). Ebben a rendhagyó tesztben csupán három kérdésre kell válaszolnom: jobb-e a tisztább, takarékosabb motorváltozat az alapnál, mennyivel eszik kevesebbet, illetve megérné-e megvenni bő 300 ezer forint felárral, ha lehetne itthon is kapni. (Németországban 1100 eurót kérnek el a korszerűbb motorral szerelt Celeriókért.)

A katalógusban 3 Nm, 0,5 másodperccel jobb gyorsulás és 7 decivel jobb fogyasztás az előnye az egyszerűbb motorral szemben


Hogy nálunk is lehet-e majd ezzel a motorral kapni a Celeriót? A válasz egyelőre homályba vész


Mitől jobb ez a motor?

A Celeriót nálunk a K10B jelű motor K-Next nevű változatával árulják. Ez a háromhengeres, láncos vezérlésű, két vezértengelyes, hengerenként négyszelepes kis szerkezet is teljesíti az Euro-6 szabványt, csendes és méretéhez képest nem is gyenge, de egy kis fejlesztéssel még jobb lett.

K10C: ez a motor dolgozik az NHG-545-ben. 1:11 helyett 1:12 arányú a kompressziója, a vezérlés pedig változtatható (VVT), ezáltal az égés jobban szabályozható eltérő fordulatszám-tartományokban.

Suzuki Celerio motorok K10B
(nálunk kapható)
K10C
(nálunk nem kapható)
Teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50[68]/6000 50[68]/6000
Nyomaték (Nm/ford) 90/3500 90/3500
Lökettérfogat 998 998
Furat x löket 73 x 79,5 73 x 79,5
Vezérlés fix szívóoldalon változó
Sűrítési arány 1:11 1:12
Hengerek/szelepek száma 3/12 3/12
Kombinált fogyasztás (l/100 km) 4,3 3,6
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 13,5 13,0
Végsebesség 155 155
Jármű tömege 880 890
Stop-Start rendszer nincs van
Kipufogógáz-visszavezetés nincs van
CO2-emisszió (g/km) 99 85
Dinamikában, rugalmasságban nemigen érezhető különbség az alapmotorhoz képest. Városban kellően nyomatékos a kocsi, országúton elmegy, autópályán viszont határozottan megérzi az emelkedőket és néha még négyesbe is vissza kell váltani a 130 tartásához.

A 35 literes tank 700 kilométeres hatótávot biztosít, átlagos használatban


Nagyobb kompresszió, változó vezérlés a tisztább üzem titka

A picike, takarékos benzinmotornak egy érdekes negatív hatását is sikerült megtapasztalni a decemberi teszten. Akárcsak a kis dízelmotorral szerelt autók, a Celerio is nehezen fűti fel az utasteret elindulás után. Kevés a veszteséghő, kevés a fűtési teljesítmény, ez a hatékony technika ára.

Mennyit fogyaszt?

A hivatalos adatokban található hét decis különbség nagy része a korszerűbb motorhoz járó stop-start rendszernek tudható be, de ez csak a szabványos mérési ciklusban, illetve városi környezetben, sok piros lámpa alatti ácsorgással járó használatban jelent gyakorlati előnyt is. (Ezt tükrözi, hogy a hivatalos adatokban városi üzemmódban egy liter, országúton csak három deci a korszerűbb motor előnye: 5,1 versus 4,1 illetve 3,7 versus 3,4 liter az adat százon.)

A gyakorlatban, vegyes használatban, kábé fele város, sok autópálya és némi országút mellett a kútnál számolgatva 5-5,1 litert evett a korszerűbb motorral Celerio – pont ugyanannyit, mint korábbi tesztünkben valamivel kevesebb autópályával az olcsóbb motoros kivitel.

4,8, kútnál mérve 5 liter: kis odafigyeléssel, felerészt városban, felerészt országúton és sztrádán ezt lehet kihozni belőle


A nagyon hatékony kis motor hihetetlenül gyorsan hűl ki és hideg reggeleken nehezen melegszik be, dízelesen vacogós az utastér ilyenkor

Tapasztalataim szerint városi üzemben tud tényleg takarékosabb lenni a modernebb technika, de ez a különbség csak akkor válhat igazán jelentőssé, ha nagyon-nagyon odafigyelünk a fogyasztásra, folyamatosan tojást képzelünk a gázpedál és a cipőnk közé. Ez is jelzi, hogy tényleg nagy baj van a hivatalos fogyasztásmérési módszerekkel: a gyakorlatban nem realizálható az elvileg látványosan fejlettebb technika előnye.

Megérné megvenni, ha lehetne?

Ha lenne nálunk Celerio ezzel a motorral, és annyiért adnák, mint a német piacon (tehát kábé hárommillióért), ezt a cikket azzal zárnám, hogy a 0,9 literes, turbós Dacia Sandero mellett (2,85 millió 90 lóerővel, klímával) labdába se rúghat. Így viszont csak azt mondhatom: ha valaki valamikor valamiért majd a német használtautó-piacon keresgél Celeriókat öt-tíz év múlva, mindenképp ezt a valamivel spórolósabb motort keresse. Addigra az árkülönbség elkopik, a korszerűbb technika, kisebb fogyasztás viszont megmarad – a Celerio, ha nem is drasztikusan, de nyilvánvalóan jobb városi kisautó a modernebb motorral.

Mellette – Ellene
  • Kívül kicsi, belül nagy
  • Tartósságot ígér
  • Alig eszik
  • Nagyon csendes a motor kis fordulaton
  • Nulla presztízs
  • Országúton és sztrádán erőtlen
  • Nem lehet nálunk kapni

Kommentek

  • crystalfusions

    …ha kedvelném anyosomat vmit venni akarnék neki csak is ilyen kocsit tutti,soha jobbat.

  • Fahrer

    Mivel a cikkből kiderül, hogy a valóságban nem realizálódik a laboratóriumi mérés alapján megadott fogyasztási előny, így nem érné meg megvenni közel 350 ezer Ft-tal drágábban a németországi verziót. Ha valóban a megadottal kevesebbet fogyasztana is, nagy futásteljesítmény kellene ahhoz, hogy valakinek hasznot hozzon.

    A Suzuki presztízse meg nem egyértelmű. Valóban nem lehet vele “villantani”, de egy jó állapotú régi Swift Magyarországon is annyiba kerül, mint egy azonos korú Astra, ráadásul nem véletlen, hogy Nyugat-Európából nem hoznak be Magyarországra Suzukikat. A Suzuki drágább kint, mint Magyarországon, mert nagyon jól tartja az értékét; azoktól az autóktól szabadulnak olcsón a németek, osztrákok, svájciak stb., melyek fenntartása már nem kifizetődő. A Suzuki meg megbízható, így mindenhol egy olcsón fenntartható autó.

  • ktoni

    A Daihatsu Sirion = Toyota Passo már tíz éve jobb ilyesmi kiskocsit gyárt.

  • Adrian

    Sziasztok, én nemrég vettem egy K10B motorost 2. autónak. Városban nagyon rugalmas alacsony fordulat mellett is, élmény vezetni. Bírja a pörgetést, de nem érdemes, 3000 fölött kiérezni a kis motort, hiába pörög. Ami furcsa, hogy 1000 fordulathoz 50km/h sebesség jár 5. sebességben. 120 – 130 at szereti, de sokkal többet is bírna, csak érezhetően jobban kell taposni a pedált. A gyári végsebességét 3. ban is megfutja (150) , tovább nem nyüstöltem. A váltó feleslegesen hosszú. A lényeg, hogy még 1x sem kellett visszaváltani pályán, ellenben városban kis sebességnél kívánja az első fokozatot, és figyelni kell, hogy az ember 3. fölé is felváltson. Az utastér nagyon hamar bemelegszik, a cikket nem értettem. Senki észre nem veszi a forgalomban, de én jobban szeretnem vezetni városban mint a saját Tourant. :-))

  • japancar

    A háromhengeres négyütemű motorokból már régen kiszerettem. Amúgy a motor alapból gyenge az adatok szerint és a benzintakarékosság nem a legfontosabb szempont. Az autóknak a futóműve, belső térkihasználása, stb. legalább ennyire fontosak a használat során. Ültem az új 3 hengeres Suzuki Alto kocsiban. A hering jobban érzi magát a konzervdobozban, mint egy felnőtt ember ebben a kocsiban.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

F1: 2017-re kicsinálták az előzéseket

A versenyzők elmondása alapján beigazolódtak az előzetes félelmek, a 2017-es Forma-1-es autókkal igen nehéz, ha nem lehetetlen előzni. Idén körmenetek jöhetnek.

Egy apró csavar élete az F1-ben

Egy aprócska alkatrész, ami hatalmas utat tesz meg, mire behelyezik egy Forma-1-es autóba. Most végignézheted a folyamatot.

Idén is lazajlott a hazai legnagyobb autós és tuningszeánsz

Idén is megrendezték a legnagyobb, legszínesebb benzingőzös hazai bulit, az AMTS-t, és mi idén is kimentünk egy fényképezőgéppel, hogy lőjünk pár fotót.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós véget vet az autósok rommá bírságolásának

Tarlós István szerint változtatni kell a közterület-felügyeletek szellemiségén az autósok bírságolását illetően, a főpolgármester módosítást is kezdeményez az ügyben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.