Teszt: Suzuki Celerio, a spécibb egyliteressel

A Suzuki, ami nincs

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.01.09. 06.00

A Suzukitól elkértünk egy olyan tesztautót, ami nálunk tulajdonképpen nem is létezik. A kis Celeriót a Magyarországon nem árult motorral is kipróbáltuk. Jó volt.

I

Röviden – Suzuki Celerio, Eco+ motorral
Mi ez? Apró, de négy felnőttnek is kényelmes városi autó, 4-5 literes fogyasztással és adottsággal a városhatár tábla elhagyására
Mit tud? Az autózás új alapegysége: keveset eszik, de alkalmas a közlekedésre
Mibe kerül? Nálunk ez a motorváltozat nem kapható, Németországban a kevésbé fejlett motorhoz képest 1100 euró a felár, tehát kb. 3 millió lenne ez a kék kocsi
Kinek jó?  Akinek olcsón kell spórolós, használható kisautó és nem érdekli a presztízs

A legkisebb Suzuki Magyarországon mindössze egyetlen motorváltozatban kapható, a 68 lóerős, egyliteres, háromhengeres benzinessel. Egyes piacokon viszont egy másik motor is rendelhető hozzá, ami egy 68 lóerős, egyliteres, háromhengeres benzines. Nem hülyültem meg, tényleg: a Németországban Eco+ Paket néven megkülönböztetett másik motor kábé ugyanazt tudja, mint az alap, csak egy kicsit tisztább és takarékosabb; legalábbis papíron. Na, egy ilyet kaptunk most a magyar Suzukitól tesztre.

A Celerio formájának, praktikumának értékelésébe most nem megyünk bele, ezzel kapcsolatban mindent elmeséltem az egyszerűbb motoros, ugyanilyen színű változat tesztjében (ami itt olvasható). Ebben a rendhagyó tesztben csupán három kérdésre kell válaszolnom: jobb-e a tisztább, takarékosabb motorváltozat az alapnál, mennyivel eszik kevesebbet, illetve megérné-e megvenni bő 300 ezer forint felárral, ha lehetne itthon is kapni. (Németországban 1100 eurót kérnek el a korszerűbb motorral szerelt Celeriókért.)

A katalógusban 3 Nm, 0,5 másodperccel jobb gyorsulás és 7 decivel jobb fogyasztás az előnye az egyszerűbb motorral szemben


Hogy nálunk is lehet-e majd ezzel a motorral kapni a Celeriót? A válasz egyelőre homályba vész


Mitől jobb ez a motor?

A Celeriót nálunk a K10B jelű motor K-Next nevű változatával árulják. Ez a háromhengeres, láncos vezérlésű, két vezértengelyes, hengerenként négyszelepes kis szerkezet is teljesíti az Euro-6 szabványt, csendes és méretéhez képest nem is gyenge, de egy kis fejlesztéssel még jobb lett.

K10C: ez a motor dolgozik az NHG-545-ben. 1:11 helyett 1:12 arányú a kompressziója, a vezérlés pedig változtatható (VVT), ezáltal az égés jobban szabályozható eltérő fordulatszám-tartományokban.

Suzuki Celerio motorok K10B
(nálunk kapható)
K10C
(nálunk nem kapható)
Teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50[68]/6000 50[68]/6000
Nyomaték (Nm/ford) 90/3500 90/3500
Lökettérfogat 998 998
Furat x löket 73 x 79,5 73 x 79,5
Vezérlés fix szívóoldalon változó
Sűrítési arány 1:11 1:12
Hengerek/szelepek száma 3/12 3/12
Kombinált fogyasztás (l/100 km) 4,3 3,6
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 13,5 13,0
Végsebesség 155 155
Jármű tömege 880 890
Stop-Start rendszer nincs van
Kipufogógáz-visszavezetés nincs van
CO2-emisszió (g/km) 99 85
Dinamikában, rugalmasságban nemigen érezhető különbség az alapmotorhoz képest. Városban kellően nyomatékos a kocsi, országúton elmegy, autópályán viszont határozottan megérzi az emelkedőket és néha még négyesbe is vissza kell váltani a 130 tartásához.

A 35 literes tank 700 kilométeres hatótávot biztosít, átlagos használatban


Nagyobb kompresszió, változó vezérlés a tisztább üzem titka

A picike, takarékos benzinmotornak egy érdekes negatív hatását is sikerült megtapasztalni a decemberi teszten. Akárcsak a kis dízelmotorral szerelt autók, a Celerio is nehezen fűti fel az utasteret elindulás után. Kevés a veszteséghő, kevés a fűtési teljesítmény, ez a hatékony technika ára.

Mennyit fogyaszt?

A hivatalos adatokban található hét decis különbség nagy része a korszerűbb motorhoz járó stop-start rendszernek tudható be, de ez csak a szabványos mérési ciklusban, illetve városi környezetben, sok piros lámpa alatti ácsorgással járó használatban jelent gyakorlati előnyt is. (Ezt tükrözi, hogy a hivatalos adatokban városi üzemmódban egy liter, országúton csak három deci a korszerűbb motor előnye: 5,1 versus 4,1 illetve 3,7 versus 3,4 liter az adat százon.)

A gyakorlatban, vegyes használatban, kábé fele város, sok autópálya és némi országút mellett a kútnál számolgatva 5-5,1 litert evett a korszerűbb motorral Celerio – pont ugyanannyit, mint korábbi tesztünkben valamivel kevesebb autópályával az olcsóbb motoros kivitel.

4,8, kútnál mérve 5 liter: kis odafigyeléssel, felerészt városban, felerészt országúton és sztrádán ezt lehet kihozni belőle


A nagyon hatékony kis motor hihetetlenül gyorsan hűl ki és hideg reggeleken nehezen melegszik be, dízelesen vacogós az utastér ilyenkor

Tapasztalataim szerint városi üzemben tud tényleg takarékosabb lenni a modernebb technika, de ez a különbség csak akkor válhat igazán jelentőssé, ha nagyon-nagyon odafigyelünk a fogyasztásra, folyamatosan tojást képzelünk a gázpedál és a cipőnk közé. Ez is jelzi, hogy tényleg nagy baj van a hivatalos fogyasztásmérési módszerekkel: a gyakorlatban nem realizálható az elvileg látványosan fejlettebb technika előnye.

Megérné megvenni, ha lehetne?

Ha lenne nálunk Celerio ezzel a motorral, és annyiért adnák, mint a német piacon (tehát kábé hárommillióért), ezt a cikket azzal zárnám, hogy a 0,9 literes, turbós Dacia Sandero mellett (2,85 millió 90 lóerővel, klímával) labdába se rúghat. Így viszont csak azt mondhatom: ha valaki valamikor valamiért majd a német használtautó-piacon keresgél Celeriókat öt-tíz év múlva, mindenképp ezt a valamivel spórolósabb motort keresse. Addigra az árkülönbség elkopik, a korszerűbb technika, kisebb fogyasztás viszont megmarad – a Celerio, ha nem is drasztikusan, de nyilvánvalóan jobb városi kisautó a modernebb motorral.

Mellette – Ellene
  • Kívül kicsi, belül nagy
  • Tartósságot ígér
  • Alig eszik
  • Nagyon csendes a motor kis fordulaton
  • Nulla presztízs
  • Országúton és sztrádán erőtlen
  • Nem lehet nálunk kapni

Kommentek

  • crystalfusions

    …ha kedvelném anyosomat vmit venni akarnék neki csak is ilyen kocsit tutti,soha jobbat.

  • Fahrer

    Mivel a cikkből kiderül, hogy a valóságban nem realizálódik a laboratóriumi mérés alapján megadott fogyasztási előny, így nem érné meg megvenni közel 350 ezer Ft-tal drágábban a németországi verziót. Ha valóban a megadottal kevesebbet fogyasztana is, nagy futásteljesítmény kellene ahhoz, hogy valakinek hasznot hozzon.

    A Suzuki presztízse meg nem egyértelmű. Valóban nem lehet vele “villantani”, de egy jó állapotú régi Swift Magyarországon is annyiba kerül, mint egy azonos korú Astra, ráadásul nem véletlen, hogy Nyugat-Európából nem hoznak be Magyarországra Suzukikat. A Suzuki drágább kint, mint Magyarországon, mert nagyon jól tartja az értékét; azoktól az autóktól szabadulnak olcsón a németek, osztrákok, svájciak stb., melyek fenntartása már nem kifizetődő. A Suzuki meg megbízható, így mindenhol egy olcsón fenntartható autó.

  • ktoni

    A Daihatsu Sirion = Toyota Passo már tíz éve jobb ilyesmi kiskocsit gyárt.

  • Adrian

    Sziasztok, én nemrég vettem egy K10B motorost 2. autónak. Városban nagyon rugalmas alacsony fordulat mellett is, élmény vezetni. Bírja a pörgetést, de nem érdemes, 3000 fölött kiérezni a kis motort, hiába pörög. Ami furcsa, hogy 1000 fordulathoz 50km/h sebesség jár 5. sebességben. 120 – 130 at szereti, de sokkal többet is bírna, csak érezhetően jobban kell taposni a pedált. A gyári végsebességét 3. ban is megfutja (150) , tovább nem nyüstöltem. A váltó feleslegesen hosszú. A lényeg, hogy még 1x sem kellett visszaváltani pályán, ellenben városban kis sebességnél kívánja az első fokozatot, és figyelni kell, hogy az ember 3. fölé is felváltson. Az utastér nagyon hamar bemelegszik, a cikket nem értettem. Senki észre nem veszi a forgalomban, de én jobban szeretnem vezetni városban mint a saját Tourant. :-))

  • japancar

    A háromhengeres négyütemű motorokból már régen kiszerettem. Amúgy a motor alapból gyenge az adatok szerint és a benzintakarékosság nem a legfontosabb szempont. Az autóknak a futóműve, belső térkihasználása, stb. legalább ennyire fontosak a használat során. Ültem az új 3 hengeres Suzuki Alto kocsiban. A hering jobban érzi magát a konzervdobozban, mint egy felnőtt ember ebben a kocsiban.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

Decemberben is nőtt az EU-s autópiac

Decemberben nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Kevés volt a V6-os az Alfába, hősünk radikális megoldást választott

Az Alfa Romeo GTV elérhető volt kétliteres négyhengeres Twinspark motorral is, de a rajongók szerint csak a V6-os blokk az igazi. Úgy tűnik, van, akinek ez sem elég.

F1: Utcát neveznek el Jules Bianchiról

Szülővárosában, Nizzában hamarosan közterület viseli majd a 2014-es Japán Nagydíjon szerzett sérüléseibe belehalt fiatal Forma-1-es versenyző nevét.

A magyar autósokat is szívatják Párizsban

Minden Párizsban közlekedő gépjárművön, a külföldi rendszámúakon is kötelező hétfőtől a környezetvédelmi megfelelőséget jelölő plakett feltüntetése. A matrica bevezetése része annak az intézkedéssorozatnak, amelyet a francia főváros önkormányzata indított a szmog csökkentésére.

A terep-Porsche 918 jobban kéne, mint egy Macan

Egy észt grafikus engedett a csábításnak, és elkészítette ezt a nagyon állat virtuális Porsche 918 Spydert.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.