Még titkos, de 2,5 litert fogyaszt

Vezettük: Kia Optima hibridek

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.01.05. 06.00

Koreában, álcázva vezettük a Kia Optima hibrid és 2,4 litert fogyasztó, konnektorról tölthető hibrid kivitelét. A képeken a típus ottani, K5 jelzésű megfelelője szerepel.

Röviden – Kia Optima Hybrid és Plug-in Hybrid
Mi ez? A Kia Optima benzin-elektromos hibrid és konnektorról tölthető hibrid kivitele.
Mit tud? Kényelmes és tágas középkategóriás autó, amelynek konnektoros változata akár 43 kilométert is képes árammal megtenni, feltöltött akkuval szabványos átlagfogyasztása 2,4 l/100 km.
Mikor érkezik? Előre láthatóan jövő év közepén érkezik, a normál hibrid felára 25, a konnektorosé 45 százalékra várható.
Kinek jó?  Azoknak, akik inkább ülnek hibridben, mint dízelben. Kisebb csomagtartója miatt, és mert képes csak árammal is haladni, a konnektoros használata inkább városban előnyös, a normálé mindenhol.

Korábban is kínált már a Kia az Optima alapjaira épülő hibridet, de ezt nem nagyon lehetett észrevenni. Ennek legfőbb oka, hogy elsősorban a hibridek iránt fogékonyabb Egyesült Államokban árulták – míg az óceán innenső felén a koreai márka inkább a dízeleit próbálta értékesíteni. A másik ok, hogy talán ők is érezték, van még mit csiszolni az egyébként ésszerűen egyszerű technikán.

Sok kicsi…

Ez most, az Optima új generációjának érkezésével egyidejűleg megtörtént. Az alapkoncepció nem változott, azonban szinte minden részleten finomítottak. A benzin-elektromos hibridrendszer benzines része továbbra is egy kétliteres benzinmotor, csakhogy a legkorszerűbb, közvetlen befecskendezéses, 154 lóerős kivitel, amely a takarékosság jegyében elektromos hűtőfolyadék-szivattyút kapott. Az állandó mágneses, váltakozó-áramú szinkron elektromotor a hatfokozatú automataváltóban kapott helyet, teljesítménye a normál hibridben 38 kW, a konnektorról tölthetőben 50 kW.

A motorburkolat feliratán kívül csak a vastag narancssárga kábelek alapján tudható, hogy egy hibriddel akadt dolgunk

A két egységet továbbra is többtárcsás, olajban futó kuplung köti össze, amelyet úgy módosítottak, hogy még simábban kapcsoljon. Ezzel azonban nem elégedtek meg! Az elektromotor olyan vezérlést kapott, hogy a kuplung kiemelésekor kis nyomatéklökettel ellensúlyozza a nyomatékfolyam megszakadását. Az automataváltó pedig elektromos olajszivattyút kapott, hogy alkalmas legyen 60 és 160 km/órás sebesség között az úgynevezett vitorlázó üzemmódra. (Ha például sebességkorlátozó táblához közeledve levesszük a gázt, az autó leállított benzinmotorral, motorfékezés nélkül gurul el a tábláig, ahol újabb gázadással felvehetjük az előírt, vagy kívánt tempót.)

Más a tár

A hibrid és a konnektoros hibrid változat között nemcsak az elektromotor teljesítményében van különbség, hanem természetesen akkumulátoraik méretében is. A korábbi Optima hibridben a csomagtartóban helyezték el az akkumulátort, ami nyilván nem volt előnyös a csomagtartó befogadóképességére nézve. Az új Optimát azonban már úgy tervezték, hogy az 1,62 kWórás lítium-polimer akkut bezsúfolhassák a csomagtér padlója alá, amely így végre teljes értékűvé vált és térfogata 381 literről 425-re nőtt – ami már elfogadható érték.

Minimálisan, csupán néhány gombban különbözik a hibridek utastere a belsőégésű motoros változatokétól. A nagy kijelzőn figyelemmel kísérhető, a hibridrendszer működése és az energiaállapot

A konnektoros hibridről nincs ilyen jó hírünk, annak csomagtartójába összesen 307 liternyi poggyász fér. Az ok prózai: ennél még egy akkumulátort kellett beépíteni, ami nem fért máshova, mint a hátsó ülések támlája mögé, és ezzel egy jókora sporttáskának megfelelő helyet vesz el a csomagtartóból. Cserébe azonban 9,6 kWórányi összkapacitással számolhatunk, amivel akár 43 kilométert is megtehetünk kizárólag elektromosan, méghozzá akár 120 km/órás sebesség elérése mellett! Ezt az akkut – mint az autó elnevezése is utal rá – tölteni is lehet, a művelet 240 voltos hálózatból 3 óráig tart.

Áramvonalasabb

Nemcsak a ruha alatt különböznek azonban a hibridek a csak belsőégésű motorral hajtott Optimáktól. Ha messziről nem is feltűnő, de  közelebbről már észrevehető eltérés például, hogy a normál hibriden EcoHybrid, a konnektoroson EcoPlug-in emblémát helyeztek el az első sárvédőkön, valamint, hogy az utóbbin a tanksapka fedélen kívül még egy nyitható fedelet találunk: az elektromos töltőcsatlakozó számára. Ha pedig tovább folytatjuk a vizsgálódást, néhány további eltérést is felfedezhetünk.

Most zárt a zsalu a hűtőrácsban, így kicsi a légellenállás. Csak akkor nyílnak ki, ha lassú tempóban túlmelegedne a motor

A csak belsőégésű motoros kivitelekhez képest mindkét hibridnek más az első és a hátsó lökhárítója, méghozzá olyan kialakítású, hogy csökkentse a légellenállást. Ugyanezen okból a hűtőrácsba egy zsalut építettek, ami a hűtési igénynek megfelelően nyílik – amire leginkább városban, dugóban lehet szükség. Országúton, autópályán azonban többnyire csukva marad, és ezzel jelentősen hozzájárul a légellenállás mérsékléséhez, amit a nagyon jónak mondható 0,24-es alaktényező számszerűsít.

Selymes

A rövid próbaút során ezt sajnos nem ellenőrizhettük, azonban az kiderült, hogy mindkét hibridben tökéletesen észrevehetetlenek a kapcsolások, de ami ennél is fontosabb, a fékpedálon sem nagyon lehet érezni, mikor lassítunk elektromosan, és mikor a tárcsafékek használatával. Meglepő tapasztalat volt, hogy a nyilvánvalóan nehezebb konnektoros hibrid élénkebben reagált a gázpedál lenyomására, azaz jobban ugrott rá. Ennek magyarázatát az elektromotor nagyobb teljesítménye adhatja, és az a tény, hogy előszériás kivitele miatt a normál hibridben nem lehetett kapcsolni a Sport üzemmódot.

Ha kormánya nem is kényeztet el sok-sok visszajelzéssel, de fürgesége és jó kanyarstabilitása miatt kellemes vezetni mindkét hibridet. Hosszabb utakon utasterének csendessége, városban takarékossága tűnik fel. Utóbbiban főként a konnektoros változat jeleskedhet, amely akár 43 kilométert is képes megtenni csak árammal

Alapvetően mindkét kivitel kényelmes közlekedő és utazóautónak mutatta magát, bár a normál hibrid rugózásán talán puhíthatnának egy kicsit. Csendben, nyugodtan lehet velük autózni, és az ígéretek szerint takarékosan is. Teljesen feltöltött akkumulátorral a konnektoros hibrid fogyasztása – amerikai szabvány szerint mérve – 2,4 liter benzin100 kilométerenként, de lemerült akkuval – vagyis csak benzinmotorral – sem nagyobb az átlagfogyasztás 6 liternél. Körülbelül ezt az értéket hozza a normál hibrid is, amely kedvező körülmények és óvatos vezetés mellett egy kicsit kevesebbel is beéri. Hogy mégis mennyivel, azt reméljük a jövő év közepén egy teszt keretében mi is lemérhetjük.

Mellette – Ellene
  • Tágas és csendes utastér
  • Kényelmes ülések
  • Teljes értékű csomagtartó (normál hibrid)
  • Finom működés
  • Kényelmes rugózás (konnektoros)
  • Nagy elektromos hatótáv (konnektoros)
  • hatásos fék
  • Kis csomagtartó (konnektoros)
  • Feszes rugózás (normál hibrid)
  • Visszajelzésekben szegény kormány
  • Korlátozott kilátás

Kommentek

  • subtotal

    Ez a szürke csúnyán kiadja az orr összevisszaságát…
    A középkonzol tiszta BMW, a kormány Audi.

    Ha a normál hibrid ugyanannyit eszik, mint a benzines, akkor miért is jó ez az egész technológia?
    A konnektorosnak olyan kicsi a csomagtere, hogy családi autóként bukó, ráadásul az utastér felé nem is bővíthető, ha jól értem.

    Kombi mikor jön tádéval?

  • zoldfulu2000

    amikor kijött az Optima, meglepően lenyűgözött. A formák az anyagok, nagyjából minden tetszett amit egy felszínes élmény alapján meg lehet ítélni.

    Ez a képek alapján se4 nem eredeti, se nem szép. Nm értem minek nyúltak hozzá. Csak rontottak rajta…

  • PDA FAN

    Subtotal, te mennyit mész egy nap autóval? Az autósok jelentős részének a plugin hibrid gyakorlatilag megfelelne elektromos autóként, mert a napi munkába jutást akár teljes mértékben elektromos üzemmódban megfutnák. Ha távolabbra kell menni, akkor bezizzen a benzinmotor, ha meg nem, akkor lehet tisztán elektromos üzemmódban közlekedni. Továbbá kapsz rá zöld rendszámot, adókedvezményt, ingyen parkolást. A benzinmotor csak akkor fogyaszt 6 litert, ha az akku már lemerült.

  • adiba

    2,4 L/ első 100 km-en!!!!! Utána 6L!!!!! És még ezt valaki elhiszi? Egy, bármilyen autóhoz megadott fogyasztási adat sem stimmelt még!!!! Persze normál használat mellett. Nem tojásgázzal, gurulással, mások feltartásával!! Az a 2,4L=6L!!!

  • subtotal

    PDA: nem használok autót napi munkába járásra, viszont olyan évi 5ekm-t megyek városban, további 10-15ekm-t pedig pályán.
    Ha jól értem olyan 2mFt felára van a hibridnek és csak városban előnyös, adjunk neki olyan 2 litert 100km-re (van ennyi?), ami évi 10ekm városnál 200 liter üzi, azaz még 400Ft-os benzinnel is 80eFt per év. 25 év megtérülés, de inkább a bonyolultabb technika miatt ez elmegy majd pluszban szervizre.

  • PDA FAN

    subtotal – 2016.01.06 12:30:

    Nyilván nem téged céloznak a hibriddel, hanem a városi és elővárosi ingázókat, akiknek a napi 30-40 km akár tisztán elektromos üzemmel is összejöhet. Egyébként a szívóbenzines hibridek nem jelentősen bonyolultabbak, sőt, pl. a Prius esetén látszik, hogy még a sima benzines autóknál is valamivel alacsonyabb a karbantartási költségük.

  • subtotal

    PDA, konnektoros értem amit írsz, de egy normál hibriddel hogy is minden nap 30-40km tisztán elektromosan?
    Oké, vegyük ki a karbantartást és számoljunk 25 év megtérüléssel. Ez rettenet sok, akár zöld a rendszám, akár ideiglenesen ingyé van a parkolás.
    Adókedvezmény ügyében nem vagyok naprakész, mit is takar az pontosan?

  • PDA FAN

    subtotal – 2016.01.06 18:40:

    Nem írtam, hogy a normál hibriddel napi 30 km-t mész elektromosan. Nyilván a Plugin hibridről van szó.

    Regadó, átírási illeték, gépjárműadó (ex-súlyadó), cégautó adó – ezek vagy nincsenek, vagy alacsonyabbak már a hibrideknél is. Továbbá a megtérülésnél ne csak az üzemeltetési és költségeket nézzük, hanem az autó értékvesztését is. A hibrideknél az látszik, hogy az első 3 évben jó nagy az értékvesztésük, mivel eleve drágábbak a kategórián belül, de ahogy az értékük “összeér” a kategóriájuk nem-hibrid verzióival, már nincs nagy különbség az értékvesztésben.

    További szempont lehet, hogy ugyan jópár éves lemaradással, de Magyarország is próbálja a környezetbarát autókat preferálni. Ez ma még nem jelent komoly előnyt, de pár éven belül megváltozhat. Lehet, hogy ami ma csak adókedvezmény a környezetbarát autóknak, az pár év múlva súlyos plusz adóteher a nem környezetbarát autóknak. Vagy például bevezethetik nálunk is, hogy bizonyos helyekre csak elektromos és plugin-hibrid autóval hajthatsz be.

  • subtotal

    Oké, köszi a válaszokat, akkor a következtetéseim: :)
    – 3-4 évesen kell megvenni mire elbukja kábé a hibridfelárat (ez pont ellene szól annak, hogy újonnan vegye az ember)
    – családi autóként akármekkora is, csak nagyon korlátozottan használható (csomagtartó akkupakkja a plugin-nek)
    – nem az itthoni viszonyokra van kitalálva (minő meglepetés: )

  • Szaky

    Használhatatlan szar az összes hibrid!Városi cirk

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.