Röviden – Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG
Mi ez?A legújabb MQB-technikára épülő nagy Škoda, bődületes térrel, okos ötletekkel
Mit tud?Bármit, amire szükségünk lehet, a kitűnő használati érték mellé pedig már modern külső is dukál
Mibe kerül? Ez a modell listaáron 10,5 milliós tétel, a tesztautó 4×4 hajtással DSG váltóval 14,3 millió.
Kinek jó? Aki józan érvek alapján egy hatalmas, kényelmes, biztonságos autót keres, kitűnő ár/érték aránnyal

Nincs ellenérv a Škoda Superb harmadik generációjával szemben. Ezt már akkor így gondoltam, amikor egy centit sem vezethettük a prágai világpremieren. Ahol 35 országból összetrombitált 800 vendég, és a cseh filharmonikusok előadása mutatta, a márka mára sokkal több a német nagybácsi által örökbefogadott unokaöcsnél.

Annál az unokaöcsnél, aki a mostohatesók levetett ruháiba öltözik. Most, a sokadik teszten vezetve sem változott a véleményem. Hiába a rengeteg közös alkatrész, az érezhetően a Passat alá belőtt kivitel és felszereltségi lista, a fontos pontokon olyan tehetséget villant a Superb, amire ellenállhatatlan vággyal kattan a célközönség.

Megjelenés

Kik is ők? Akik szívesen újságolják mosolyogva, hogy vadonatúj autót vettek, gigantikus utastérrel és csomagtartóval, fejedelmi kényelemmel, tele okos ötletekkel, a prémiummárkák árszínvonala alatt. Vagy cégvezetők, esetleg államtitkárok.

Nincs az a magas döntéshozói pozíció, ahol nyafogásra adhatna okot az új Superb megjelenése. Amíg csak futó pillantást vetünk rá, egy Audiba oltott puffasztott, morcosított Octavia, de megéri elmerülni a részletekben. Így fedi fel magát a sok apróság, amit az egyszerű, de szembetűnő fő formai vonások mellett elrejtettek a tervezők. Veszett jó, ahogy átmentették az előd bárgyún lógó fényszóróit, csak kőkemény szögletességgel. Itt is lóg egy csipazacskó, de petyhüdt lebernyeg helyett kőkemény, szikár izom.

A cseh ólomkristályt idéző betét az első-hátsó fényszórókban igazi jutalom a nyitott szemmel bámészkodónak. Minden éles, szögletes ív a helyére került végre a 4,86 méter hosszú karosszérián. Az előző generáció púpos farának nyoma sincs, végre az ötajtós szedán is legalább annyira eltalált, mint a hangárnyi helyet kínáló kombi. A pengeéles vonalak határolta fényjáték elrejti a hatalmas testet, hiába nagyobb, mint a Passat, csak akkor tűnik fel a különbség, ha egymás mellett áll a két típus (a tengelytáv terén 5 cm, hosszban pedig szűk 10 cm a különbség).

Messziről semleges, egyszerű, tekintélyt parancsoló, közel ötméteres szedán.

Közelről viszont fény derül a részeltekre, a fényszórók például ékszeres dobozra emlékeztetnek.

Belső tér

“Superb? Ja igen, a csúcs-Škoda, amiben hátul focizni lehet!” Körülbelül ez a jellemző, amit mindenki fejből vág, ha szóba kerül a modell. Eddig talán igaz is volt, de a harmadik generáció több területen emeli a tétet, a pazar térkínálat megtartása mellett. Érdemes ezért hátulról közelíteni, a négyajtósnak tűnő karosszéria egyik okos megoldása a teljes hátsó szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtó. Ezt csomagokkal a kézben akár egy láblendítéssel is nyílásra bírhatjuk, feltéve, ha az elektromos mozgatást bepipáltuk az extralistán.

A korábban is komoly méretű csomagtér az új modellben 30 literrel bővebb, már 625 literes. Ha ennyi sem lenne elég, akkor csak le kell dönteni a hátsó üléseket, és a kompakt kombikat kenterbe verő 1760 literes raktér áll rendelkezésre. A magasra nyíló csomagtérajtó egyszerűbb, mint a korábbi Twindoor koncepció, amely négyajtósként is engedte nyitni a hátsó ajtót. Bár elmés technikai csemege volt, nagyobb súlya és bonyolultabb mechanikája, valamint magasabb költségei miatt mennie kellett.

Praktikus ötletek iránt vonzódó embereknek valódi kéj megismerni a Superb képességeit. A kivehető kalaptartó miatt tényleg hatalmas egybefüggő teret kapunk, a csomagrögzítő hálók egy szülőlátogatás lötyögő levessel, szatyornyi almával súlyosbított szeretetcsomagját is kényelmesen megzabolázzák. 12 voltos ajzat, kivehető csomagtér-világítás, teljes értékű pótkerék, ja és még pár rögzítőkampó, valamint nagy oldalsó üregek a két fedél mögött. Hogy mindezek mellett miért nehezíti perem a pakolást, és képez lépcsőt a hátradöntött üléssor? Ez biztos fel sem tűnt a cseheknek…

A Superb belső akár egy szűkszavú bölcs. Csak semmi sallang, ami helyet kap, annak fontos helye is van!

Ahogy az sem, hogy az első ülésekhez dukálna az állítható hosszúságú ülőlap. Nyilván ezek az apróságok adják meg a Passat privilégiumát, de a megengedett mozgásteret maximálisan kihasználták a Škoda Superb fejlesztői, az első ülés így, fix valójában is kellemes, kényelmes darab, és a térdünk is puha borítású felülettel találkozik a váltó mellett. Hátul a kényeztető térkínálat elnyomja, hogy meredek a háttámla, kissé rövid, és a lábat nem tartja maximálisan az ülés, cserébe úgy terpeszkedünk, fetrengünk, ahogy kedvünk tartja. Ráadásul a döntéshozó pozícióban, vagyis a jobb hátul ülő bármikor előre tessékelheti az anyósülést a számára az üléstámlán kialakított gombokkal.

Hiába a Golf VII öröksége, a közelítő kézre felbukkanó menüvel reagáló, 8 colos Columbus multimédia-rendszer még mindig lenyűgöző darab, a maga józan, sallangmentesre tervezett módján. Nagy felbontású képet ad, menüi egyértelműek, rengeteg funkcióval, valamint a Škodánál is feltűnő mobilos integrációval (a mobil képét tükröző MirrorLink mellett az Android Auto és az Apple CarPlay is elérhető). Ennek köszönhetően, akár a hátsó ülésről okostelefonról/táblagépről is akadnak elérhető funkciók, az adott kütyüt pedig gyári tartókeretbe illeszthetjük.  

Pozitív csalódás az elegáns hangulatvilágítás, a zónánként állítható erősséggel derengő LED szerencsére csak három választható árnyalattal kecsegtet, itt nincs esély a MINI-féle szivárványszín diszkóra.

A kombi ráadásul még nagyobb. Talán már felesleges is ekkora hely.

Jöhet a vett malac. 625 literje a szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően kombikat megszégyenítő űrré bővíthető.

Vezetés közben

Adatlap

Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG

Teszt: Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 DSG 1
Motor1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény190 LE
Nyomaték400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)7,6 sec
Végsebesség230 km/h
Fogyasztás (vegyes)5 l / 100 km

Mozgásában semmi mackósság, méreteihez képest kifejezetten könnyednek tűnik a Superb, de szerencsére nem erőltették túl a feszes hangolást. Ezért nem tudok eléggé hálás lenni, a villamossíneken halk “plump-plump” kíséretében átringó autó is élmény ám, nem csak az orrvérzésig tolt sportos dinamizmus.

Ez a leginkább tetsző vonása az autónak, a 300 000 forintos, elektronikusan állítható lengéscsillapítás. A Comfort állást hívhatnánk Budapest üzemmódnak is, átsiklunk az aszfalthullámokon, kengurubébik vagyunk anyu erszényében, lágy vajként csúszunk a forró serpenyőn.

Zseniális, nagybetűs “nagyautós”, épp egy új Audi A4-re cseréltem, és az Árpád híd felé fordulva hátsóm minden jeladója visszakívánta a puha Škodát (nyilván a cikázó, agilis Audinak is megvan az előnye, de erről majd később). Sport állásban valamivel feszesebb, hamarabb vált vissza, és keményebb a kormányzás, de pár perc után mindig a felhő ikonnal feltüntetett Comfort állásra tértem vissza.

Autópályán tökéletes. A zajszigetelés példás, a már említett rugózással magabiztosan, mégis lágyan túrja előre orrát a Superb, a Canton hifi brutál hangerőn is tisztán, pontosan szól. 2-300 kilométer szinte csak laza meditáció, a suhanó táj terápiás kezelés csupán, a biztonságérzet kitűnő.

Az orrban dolgozó kétliteres dízel visszafogott hangjával, és még visszafogottabb fogyasztásával remekelt, a nagy kibocsátási botrányból pedig az AdBlue adalék és SCR katalizátora miatt maradt ki. 190 lóerejéhez 400 Nm csúcsnyomaték társul, mégpedig egész széles 1750-3250/perc közötti fordulaton. Ez pedig bőségesen elég, mivel az MQB platform előnyei itt is lecsapódnak, a Superb könnyű. Sofőrrel együtt a gyári adatok szerint összkerékhajtással 1615 kilogramm a tömege, ez pedig nem rossz egy közel öt méter hosszú, összkerékhajtású dízelmotoros autótól.


Csak hatfokozatú DSG rendelhető, ami gyorsan dolgozik indulás után, de a rajtnál tart némi hatásszünetet.

A duplakuplungos DSG váltók szokásos viselkedése ennél a típusnál is tetten érhető. A hatfokozatú egység késéssel reagál, a gázpedál lenyomása után egy leheletnyi szünetet követően lódul meg az autó, egy bolygóműves, hagyományos automata finomabban dolgozik, valamint a hétsebességes is pengébb, de az a gyengébb motorokhoz érhető el.

Rövid városi utak, és hosszabb, 400 kilométeres autópályázás után 7,1 literre jött ki az átlagfogyasztás, de érezhető, hogy van még tartalék, óvatos jobb lábbal, kevesebb várossal elérhető a hat liter körüli tartomány.

Ha pedig lemondanánk a 730 000 forintos felárért kapható, 5. generációs Haldex tengelykapcsolóval szerelt összkerékhajtásról, még jobb lehetne az eredmény. Most, a nyálkás, ködös időben jól jött a 4×4. Ahol más tesztautó villogó menetstabilizálóval fogta vissza a gázt, ott a Superb gond nélkül elrugaszkodott. Direkt forszírozott helyzetekről van szó, a felár, és a fogyasztási többlet miatt fogas kérdés a hajtásrendszer szükségessége.

Összegzés, árak

A Volkswagen Passat előjogaihoz kétség sem fér,a teljes LED első fényszórók, a még erősebb biturbó csúcsdízel blokk 240 lóerővel nem kérhető a Škodához, ahogy a teljes digitális műszerfal sem. Igaz, utóbbi lassan érkezik majd, de nem kell sietniük a németeknek.

Ha nem nézzük meg alaposan csak egy felfújt Octavia, pedig ezernyi részlet ad neki saját karaktert

Ez az autó így kerek, ebben a konfigurációban is bőségesen túlmutat a mindennapok igényein, de állami döntéshozókat fuvarozva sem kellene szégyenkeznie. Apró ötleteit, az ajtóba rejtett esernyőt, a flakonnyitást segítő pohártartót, a táblagéptartót nehéz mérlegre tenni, de pont ezek az apróságok adják a típus vonzerejét.

A Superb 2.0 TDI 4×4  és jól felszerelt vetélytársai, automata váltóval Listaár, forint 
Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium aut. (180 LE) 9 460 000
Mazda6 Sportkombi 2,2 CD 175 Revolution Top aut. (175 LE)10 490 900
Peugeot 508 SW 2,0 HDi Allure EAT6 (180 LE)8 890 000
VW Passat Variant 2,0 TDI Highline DSG (150 LE)10 455 020

Ez a 4×4-es kivitel 10 536 300 forintos alapárról indul Style felszereltséggel, ehhez józan extrákat választva 11,5 millióból kijön egy olyan Superb, ami minden igényt kielégít, de a habzsolási vágy visszafogása miatt is jár a vállveregetés a konfiguráció összeállítójának. Főleg, ha nem a saját pénzéről van szó.

Mellette – Ellene
  • Kimagasló ár/érték arány
  • Hangárnyi tér utasnak és csomagnak egyaránt
  • Lágy, mégis magabiztos adaptív futómű
  • Modern, tetszetős külső
  • Takarékos dízelmotor
  • A VW-konszern legfrissebb extrái kimaradnak
  • Nincs sík raktér
  • Fabetét, egyéb luxuskellékek hiánya