Vezettük: Fiat Tipo 2015

Olcsó családi autó a Fiattól: feltámadt a Tipo

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.12.08. 17.10

A Fiat bemutatta legújabb modelljét, a jól csengő nevű Tipót. A négyajtós modellel komoly tervei vannak.

Röviden – Fiat Tipo 2015
Mi ez? Új Fiat, jól csengő névvel, de csak négy ajtóval
Mit tud? Tágas, formás, megfizethető autó
Mibe kerül? Hazai ára még nincs, az autó csak 2016-ban érkezik
Kiknek jó? Akik megfizethető, tágas, klasszikus megjelenésű autóra gerjednek

2,64 méteres tengelytávjával kényelmes, tágas belsőt ígér a Tipo

“Dodici mille cinquecento euro” mondja vagy ezredszer a rádióban hallható reklámhang a Tipo hirdetésében, miközben Torino környékén próbálgattuk a Fiat új autóját. Igen, Olaszországban már van ára, 12 500 euró, és kapható is a Fiat legújabb modellje, a Tipo. Nálunk még várni kell rá egy kicsit, de kitartás, már nem olyan sokat.
Emlékeznek még az előző Fiat Tipóra? Arra, amit 1988-ban kezdtek gyártani, az akkor kifutó Ritmo helyét vette át a sorban, és bemutatása után egy évvel az Év Autója címet is elnyerte? Az öt- és háromajtós változatban is kapható autó fényes karrierje 1995-ig tartott, amikor a Bravo/Brava páros váltotta a kínálatban. A most bemutatott változat már csak nevében idézi az ős-Tipót, hiszen az új koncepció teljesen más, ez egy 4 ajtós szedán. Később lesz belőle 5 ajtós és kombi karosszériaváltozat is, így aki inkább azokra a változatokra gerjed, annak sem kell lemondania a Tipóról.

Európa keletebbi felén fogynak igazán a négyajtósok

Bár a Fiat nagy reményt fűz hozzá, igazi tömegmodell szerepet várnak tőle, a négyajtós kialakítás a jelenlegi statisztikák szerint nem a legszerencsésebb választás akkor, amikor leginkább a kisméretű szabadidő-autók piaca nő látványosan. A négyajtós modellek főleg a közép- és kelet európai piacon pörögnek jól, ott, ahol a régi Fiat Albea, Renault Thalia volt népszerű, vagy ahol a konkurensek kínálatában jelenleg is megtalálható Peugeot 301-es, Citroën C-Elysée, 4 ajtós Focus szerepel. Ezeken a piacokon – ahol a klasszikus autószerű forma, a jól pakolható, óriási csomagtartó és a megfizethető ár a legfontosabb szempont – egy jól kitalált árral nagyot szakíthat a Fiat is.

Külső, forma

Nekünk nem akkora meglepetés a Fiat Tipo, hiszen a Vezess csapata már végigizgulta a Tipo világpremierjét Isztambulban, ahol még Fiat Aegeának nevezték. Az útnak más fiatos apropója is volt, most ez nem annyira fontos, de ide kattintva érdemes pár anyagba beleolvasni, ne süllyedjenek már el örökre az internet iszapos mélyére.
Videón így mutat a Fiat Tipo:
Szóval a Tipo egy közepes méretű, 4,5 méter hosszú, 1,8 méter széles, 1,5 méter magas kompakt szedán, 2,64 méteres, tekintélyes tengelytávval. Méghozzá egy tényleg szedánnak tervezett autó, nem pedig egy kényszerűségből kisautóra tapasztott hatalmas puttonyú torzszülött. A forma konzervatív, klasszikus, elegáns  megjelenésű, de mégis akadnak benne látványos elemek is, mint példásul a 3D-s hűtőrács, vagy a szintén nagyon térbelire rajzolt hátsó lámpatest. Klassz lett a krómba burkolt kilincs is, amely érzésre zseniális. Nyitáskor először egy kis nyelvet mozdít meg a kéz a kilincs belső felén, majd az egész kilincs elmozdul. Apró hülyeség ugyan, de határozottan jó érzés kinyitni az ajtaját. Az új Tipo háromféle felszereltségi szinttel, négyféle motorral, és háromféle váltóval – őt-, illetve hatfokozatú kézi és hatfokozatú automatikussal – kapható.

Kicsit komor, fekete a Tipo belseje

Belül

A kissé komor, nagyon fekete belsőben a normálisnál kicsit nagyobb kormánykerék várja a vezetőt. A helykínálatra elöl nem lehet panasz, 190 centiig hibátlan minden irányban. Ülése kényelmes, a kipróbálásra kapott autóban még elektromos deréktámasz is volt. Ergonómiailag rendben van az autó, a gombok, kapcsolók jó helyen vannak, a klímavezérlés finoman tekerhető, nagyméretű, jó fogású tekerőgombot kapott, a tolatókamera képét is megmutató multifunkciós kijelző jó helyre, elég magasra került.Utasterének műanyagjai viszont átlagosak, inkább csak olcsó benyomást keltenek. A feláras Uconnect rendszer kormányról vezérelhető telefonkihangosítót tartalmaz, hangvezérlésre és a szöveges üzenetek felolvasására is képes, valamint a telefonon tárolt zenéket is lejátssza.

Klassz, jól működő darab a hatfokozatú kézi váltó

Hátul már szűkül a fejtér, ide már a gyártó is legfeljebb 185 centis embereket ültetne nyugodt szívvel, és igazuk is van, 190 centivel már ha finoman is, de bele-beleér a fej a tetőkárpitba. Csomagtartója hatalmas, 520 literes és mivel a Tipót Európa rosszabb minőségű útjaira szánják, a legalsó szinten igazi pótkerék van a más, a csomagtartó méretre erősen kihegyezett modelleknél megszokott defektjavító barkácskészlet helyett.

Milyen vezetni?

Valami különös oknál fogva a tesztparkban csupa dízelmotoros autó várta, hogy megautóztassuk őket, pedig egy árérzékeny vevőkörre szabott modellnél talán a benzines bemutatóautók munkába állítása racionálisabb döntés lett volna.
 1,4 95 HP  1,6 110 HP  1,3 95 HP  1,6 120 HP
Lökettérfogat (cm3)  1368  1598  1248  1598
Teljesítmény (LE/kW)  95/70 @ 6000  110/81 @ 5500  95/70 @ 3750  120/88 @ 3750
Nyomaték (Nm)  127 @4500  152 @4500  200 @1500  320 @1750
Váltó  6 fok. kézi  6 fok. automatikus  5 fok.  6 fok.
Gyorsulás (0-100 km/h)  11,5 s  11,2 s  11,7 s  9,7 s
Csúcssebesség km/h  185  192  180  199
Hossz/szélesség/magasság (mm)  4532/1792/1497  4532/1792/1497  4532/1792/1497  4532/1792/1497
A legerősebb, 120 lóerős dízelt vihettük el próbakörre, hatfokozatú kézi váltóval. Az erősebb dízel tisztességes darab, gond nélkül mozgatta hegyen-völgyön az 1270 kilogrammos autót. Igazán 1500-as fordulat fölött jön meg az ereje, de 3000-es fordulat felett már megjön a hangja is. Felfüggesztése, futóműve is érezhetően a keleti piacra hangolt darab, az átlagos úthibáktól egyáltalán nem jön zavarba. Kár, hogy jó úton mégis beszivárog valami a gördülési zajból.

520 literes csomagtartó

Hatfokozatú váltója pontos, és a mozgatáshoz szükséges erőt is ügyesen lőtték be, kormányzása pedig kétféle erősségű rásegítéssel is képes dolgozni. Országúton a normál beállítás a jobb, míg városban, parkolóban, szűk utcákon kanyarogva érdemes a könnyebb kormányzást kínáló City módot bekapcsolni.

Mikortól, mennyiért?

Az új, négyajtós Fiat Tipo 2016. február-március környékén érkezik a kereskedésekbe, és az ára is majd csak akkor derül ki. Olaszországban jelenleg 12 500 eurótól – 3,9 millió forinttól – vihető el az alapállásból is aránylag gazdagon felszerelt autó. Reméljük, itthon is sikerül a lélektani határt jelentő 4 millió alá lőni az autót.

Kommentek

  • piritkarcsi

    Az emberiség hány százaléka 190 centinél magasabb, hogy ezt minden cikkben el kell sütni??? És ezeknek vajon hány százaléka szokott a hátsó ülésen utazni? Fura bömszli ez a kocsi, mintha 2-3 centivel magasabbra lenne emelve a kelleténél vagy a kerekei túl kicsik? A Peugeot 301 vagy a Skoda Rapid formára jobban sikerült, bár a Skoda meg elég drága.

  • MetroGoldwinMayer

    A kasztni szép, tényleg kicsit furák azok a kerékjáratok oldalról……a kategória meg sikeres, nem csak keleten, hanem pl. a legfontosabb Fiat piacon, Olaszországban, Spanyolországban, rengeteg Logan futkos. Oroszországról és Törökországról nem is beszélve, ott eddig is Linea volt az összes taxi.

    Ez is van olyan jó mint a Fluence, 301, Logan….müanyagbuziknak ott a Rapid + 1 millióért.

    + a Fiat berakhatja a 77 lovas 1,4es punto motort is akkor jó kezdőárat tunak mellérakni.

  • m.marton

    Lada Vesta teszt mikor lesz?

  • Guevara

    MGM: 1200 kilós autóba nagyon kevés a 77 lovas 1.4-es

  • szaboata

    Remélem,hogy nemcsak a Tipo támad fel,hanem a Fiat is.De biztos nem ezzel a Tipoval.Úgy néz ki,mint egy távol keleti,feltörekvő országban viszonylag korektül megtervezett és összerakott személygépkocsi.semmi több.

  • Guevara

    Sajnos ez is bukta lesz. Mi van veled Fiat???

  • apaarpi

    Oldalról tiszta Renault Fluence ez a köcsi, csak talán ez még durvábban utánozza a bömös féle hokiütőt.

    piritkarcsi:

    Igazad van a 190 centivel, azért lehet ez így, mert a vezess.hu szerkesztőségben abszolút túlreprezentált a 190 cm körüliek aránya az emberiséghez képest, ha jól számolom, vannak vagy négyen.
    Bennünket a családban is érint, a “kisfiam” 198 cm-es.

  • cszoli

    Albea II.

  • pernye

    Bár én személy szerint szurkolok a Fiatnak, és az egész olasz autógyártásnak, de engem ez az autó nem győz meg. Jellegtelen megjelenésével az eredeti Tipo nyomába sem érhet. Szerintem a Fiat hattyúdalát jelenti majd. Olaszország autóipara Anglia sorsára jut majd. A Lancia gyakorlatilag már halott, ugyanez vár a Fiatra is, az Alfa a Giuliával még feltámadhat.

  • Kanyaró Malvin

    Azért kell mindig leírni, hogy hány centis ember fér el benne, mert ha valaki 172 centisen jól elfér maga mögött, az nem ugyanaz, mintha 190 vagy az említett 198 centis fiatalember meg tudja csinálni

    Nyomi egy megoldás, hogy a Linea külső zsanérjai helyett, ami nem préseli össze a táskákat, itt megint az olcsó megoldás tánik fel. A Fluence, a 301 és a többi is ilyen. Formára nekem a C-Élyséé a kedvencem, de jó árral a Tipo meg fogja találni a közönségét. A neve furcsa, jobb lett volna megtartani egy rendes alsó közép autónak a Giulietta technikájával. De legalább tudni róla, hogy Fiat.

    Szerintem a Fiat nem fog eltűnni, a haszonjárműből jön a pénz, a Chrysler is életben tartja őket, amíg 30 év bénázás után újra képesek lesznek normális modellpolitikát folytatni. Pl. bemutatni végre egy kompakt kombit. Tragédia, amit elővezetnek, de akinek van Fiatja, az mindig dicséri őket és nem rohadnak le. Legyen az taxis Lineával, Puntót gyilkoló anyuka, pandás nyugdíjas, aki tulajként ismeri a márkát, az elégedett vele ezért a pénzért.

  • Kempelen.

    Mindig is kedveltem a Fiatot. Még a legsötétebb éveiben is. Örülök ennek az autónak. Klassz lenne, ha az utcakép nem csak Octaviákból állna (nincs azzal sem bajom).

  • hova

    Az utcakép mindenhol más, “nálunk” ábszolute nem Octaviákból áll, sőt kimondottan nem. ! fejlődnek az emberek errefelé/ Az egyik utolsó dobása ez a Fiatnak, bármennyire szomorú .

  • péloday

    Még jó ,hogy a vevők nem közületek valók.

  • matyusv

    Milyen hattyudalrol beszeltek?
    500 es az 500X sikertermek (utobbi EU 8. legtobb peldanyszamban ertekesitett autoja ugy, hogy 1 eve forgalmazzak)
    A haszonjarmuvek szinten futnak, jovore jon 3 fele Tipo, ev vegen a Punto utodja es az uj Scudo. Nem lesz itt baj.

  • Fahrer

    Nem tudom, hogy mennyire fut, vagy nem fut jelenleg a Fiatnak, így nem alkotnék arról véleményt, hogy mi lesz a márka jövője.

    Ez az új Tipo nekem elölről és oldalról kifejezetten tetszik, belülről is jól néz ki a képek alapján. A hátulja nem tetszik, szerintem az nem lett szép, ráadásul tiszta Superb kinézetű és a zsanérok a csomagtérbe csukódnak, ami nálam kizáró ok lenne. Ám lesz belőle praktikus 5 ajtós és kombi is, amiknek lehet máshogy lesz rajzolva a feneke. Az is szimpatikus, hogy 6 fokozatú az alapmotorhoz a váltó. Majd az árak és a töréstesztek eredményének ismeretében fogom jó, kevésbé jó, vagy rossz vételnek gondolni.

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.