Teszt: Ford S-Max Titanium 2.0 TDCi – 2015

Nőjön be az orra lika, aki a csomagtérajtót programozta!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.12.02. 06.00

Az új S-Max elég jól közelíti a Tökéletes Családi Autót, és még azt is nagyon könnyű megmondani, mitől nem éri el mégsem. Csak pár apró dologról van szó.

Röviden – Ford S-Max, 2015
Mi ez? Sportos buszlimuzin, akár 5+2 üléssel
Mit tud? Tágas, sportos, szép, korszerű és jó benne lakni
Mibe kerül? 9,5 millió a 180 lóerős, jól felszerelt Titanium dízel, a bordó tesztautó kb. 12 millió forintba kerül
Kinek jó?  Optimális családi autó 3 (akár 4-5) gyerek mellé, kiváló taxi

A Ford új családi sport-buszlimuzinját erős dízelmotorral, kézi váltóval és sok-sok, de messze nem az elérhető legtöbb extrával teszteltük. Tetszett, kéne, még ha pár apróság miatt el-el is húztuk néha a szánkat.

Forma

Akárcsak a 2016-os modellévre elkészült új Galaxy, a Ford Mondeo-alapú buszlimuzin laposabb, sportosabb testvére is megtévesztően úgy néz ki, mintha csak egy közepes ráncfelvarrás eredménye lenne. Pedig nem: száz százalékig új autóról van szó.

Az Aston Martin ihlette hűtőmaszk manapság általános Ford-stíljegy, ezt leszámítva pedig tényleg kiköpött olyan az új S-Max is, mint a régi. Ami nem is baj. A tágasabb Galaxynál messze népszerűbb volt a sportosabb S-Max; a tesztautóval járva mellbevágóan erős volt a zöldtrabant-effektus: hirtelen ráeszméltem, milyen elképesztően sok S-Max rohangál az utakon. Ezt a sikert pedig nem akarta kockáztatni a Ford, tehát amit csak lehetett, hagyott úgy, ahogy már bevált.


Akármilyen óvatos is volt a megújítás, a sokküllős felniktől a haragos hűtőmaszkon át a szépen megkreált hátsó lámpáig markáns, határozott, szép és lendületes minden az S-Maxon – pont, ahogy eddig is volt.


Utastér

Úristen, ha ez a laposabb-szűkebb verzió, mekkora is volt a Galaxy? – próbáltam visszaemlékezni a még nagyobb Forddal szerzett tapasztalataimra. Az S-Max akkora belül, hogy csak a leghátsó sorban beszűkülő fejtér és a harmadik üléssor mögötti apró csomagtér miatt kellhet – esetleg – Galaxy bárkinek helyette, még akkor is, ha taxis az illető, vagy érettségiző gyerekei vannak.

És nem csak tágas, nagyon-nagyon élhető is a kabin. A könyöklő alatti üreg hihetetlenül mély, a dupla mélységű pohártartókban eltűnik a félliteres flakon, a kesztyűtartó és az ajtózsebek is öblösek, padló alatti tárolókba is dughatunk ezt-azt. A Ford nem luxusmárka, de az S-Max olyan luxust kínál, ami bizony még a prémiummárkáknál sem gyakran érhető el: a grandiózus térkínálat luxusát.


A hátsó ülések (mind az öt) gombnyomásra dönthetők a padlóba, de itt azért becsúszott egy kis bibi. Egyrészt a támlák folyton nyöszörögnek, ami nagyon zavaró az amúgy csendes kabinban. Másrészt ez a döntés hol sikerül, hol nem, és ez az esetlegesség nem igazán bizalomgerjesztő egy új autóban.

De az ergonómia nagyszerű. A motoros-memóriás ülések felárért nem csak fűthetők, szellőztethetők is, a pedál-kormány-ülés háromszög precizitása viszont inkább sportos, mint luxushangulatot kelt a pilótában. A beszállás az okosan előrecsúszó középső-külső ülések mellett leghátra is könnyű. A tükrök nagyok, a kocsi határai jól érzékelhetők, a nagy érintőképernyő és a kormány mögötti műszeregység által közölt információk komplexitása, a HMI-rendszer működése pedig talán a legjobb, amit meg lehet kapni pénzért a mai autókínálatban.

Szó se róla, a nagy, sivár plasztikfelülettel borzasztóan kiábrándító a műszerfal és a középkonzol, valamint a kijelzők grafikája is lehetne szebb. Ellenben maga a tartalom tökéletes. Az érintőképernyő alapnézetében egyszerre kapunk infókat a klíma, a navigáció, a rádió és a telefon működéséről, és mindenről pont annyit, amennyit kell. A kormány mögött a digitális kijelzőn egyszerre láthatjuk a fedélzeti számítógép és az aktuálisan használt alrendszer adatait, de úgy, hogy nem veszünk bele a részletekbe, mert a legfontosabb infókat valahogy mindig kiemelten látjuk a sok sallang között. Ennyi adatot ilyen természetességgel még soha, semmilyen autó nem tudott elém tenni egyszerre – legalábbis  nem Head Up Display nélkül. Zseniális, de tényleg:



Technika

A kétliteres turbódízel 150 vagy 180 lóerővel rendelhető a Ford S-Maxba. (Felárért akár összkerékhajtással is.) A bődületes, 400 Nm-es nyomatékkal a 17 mázsás autó dinamikusan gyorsít, bármilyen tempónál – viszont egy kicsit jobban megkéri a haladós vezetés árát, mint a legjobb mai kétliteres dízelek szokták. Vegyes üzemben, nem is nagyon hajtva 8,1 liter volt az átlag, ami kézi váltóval egy cseppet sem nevezhető jó értéknek. Ha nagyon finomkodunk, el lehet járni 7-7,5 literből is, de ez inkább magas építésű crossoveres érték, nem olyan hűdejó fogyasztás, amit az aerodinamikus, lapos forma sejtetne.

Adatlap

Ford S-Max Titanium 2.0 TDCi

Teszt: Ford S-Max Titanium 2.0 TDCi – 2015 1
Motor 1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 180 LE
Nyomaték 400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,7 sec
Végsebesség 211 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

A futómű alapkivitelben se rossz, de felárért változó keménységű csillapítás is rendelhető a kocsihoz. Sőt: hamarosan a változó áttételű kormányzás is rendelhető lesz, ami ebben a bumfordi családi kategóriában egészen újszerű élményt jelent majd. Bizonyára.

A tesztautóban hatfokozatú kézi sebességváltó volt, ami nagyon nem illik se a motorhoz, se a kocsi jellegéhez. Igaz, hogy a kar rövid utakon jár, nagyon pontos és autópályán takarékos, mert hatodikban alig pörgeti a motort, de akkor is. Egy ilyen drága, nagy családi kocsiban 2015-ben már hülyén néz ki a kavargatás, a túl hosszú kettes miatt pedig városban különösen kényelmetlen volt a kapcsolgatás. Mivel az S-Max automatája duplakuplungos mechanikus szerkezet, még a fogyasztást se növeli a komfortos automata.

Szolgáltatások

A Ford élen jár manapság a korszerű biztonsági és kényelmi extrák “lehúzásában” a megszokottnál kisebb, olcsóbb kategóriába. Éppen ezért nem is nagyon csodálkoztam a sávtartó automatika, a kormányfűtés, a táblafelismerő rendszer meglétén (a tesztautóban nem volt, de követőradaros tempomat is rendelhető hozzá, vagyis az S-Max is azon maroknyi, bár egyre nagyobb maroknyi autó exkluzív klubjába tartozik, amelyek bizonyos körülmények között már-már vezető nélkül is képesek lennének közlekedni). Két igazán izgalmas dolog volt ebben az elektronikus kényeztetésben: az egyik, hogy ez a sok cucc így együtt azért máig kevés kocsiban van meg. A másik pedig ez elektromotoros kormánymozgatás volt: tudomásom szerint mindmáig ezt a luxust kizárólag a prémiummárkáknak tartották fenn. Megint ledőlt egy tabu.

A legtöbb elektronikus okosság nem csak egy pipát jelent a konkurenciaharcban, hanem valóban jól működik. A Ford volt az első autó alattam, ami tényleg gyorsan és normálisan be tudott parkolni önállóan egy útirányra merőleges helyre – igaz, előtte egyszer, amikor véletlenül nyomtam meg a gombot, úgy informált, hogy ha akarom, a Demszky-karók közé is szívesen felparkol az Etele tér mellett. A sok használható elektronikus extra után igazi rémálom volt viszont az ötödik ajtó motoros nyitása-zárása.

Már a Kugában is gyűlöltem a Fordnál valamiért extrém lassan működő motoros csomagtér-nyitást, de az S-Maxban sikerült tökélyre fejleszteni az élet megkeserítését ezzel az extrával. Elvileg itt is láblendítéssel nyitható fel az ötödik ajtó, ha tele a kezünk csomagokkal, de a szenzor nagyon kívülre került és nagyon érzékeny. Naponta többször nyílt úgy az ajtó, hogy nem akartam kinyitni, hol a kutya nyitotta ki otthon egy farkcsóválással, hol a laptoptáska lendülő szíja nyitotta vissza, amikor már indultam fel a mélygarázsból. De néha csak úgy, minden látható ok nélkül csukta a fejemre, esetleg nyitotta neki a falnak a raktérajtót a tréfás kedvű elektronika. Gyűlöltem, üvöltöttem miatta a kocsival, erőszakkal, anyázva rángattam vissza a fedelet néha – csodálatos, hogy elég nyugodt alaptermészetem mellett milyen intenzíven hozta ki belőlem az állatot ez a feláras kényelmi szolgáltatás.

De az S-Maxnak sosem esett nehezére kiengesztelni egy-két szándékolatlan nyitás vagy zárás után. Míg vele jártam, volt pár fagyos reggel – és mi mással szerettethetné meg magát egy kocsi mínuszos hajnalokon, ha nem ezzel a csodával, ami sok éve örvendezteti már a fordosokat, de valamiért nagyon kevés más márkánál érhető el:

Az automatikus fényváltós, a szembejövő vagy követett autót “kitakaró” mátrix LED-fényszóró csodálatos dolog az éjszakai autózás alkalmával, a sávtartó automatikával együtt csomagban 275 ezer forintos extra igazán hasznos holmi.

Ahogy a Mondeóból van, a Ford S-Maxból is lesz Vignale kivitel. Kíváncsian várjuk a full-full-full Fordot, van egy olyan érzésünk, hogy nagyon kellemetlen helyzetbe hozza majd ez a kommersz modell a prémium gyártókat is, a maga kategóriájában.

Vezetési élmény

Sok-sok esetben az extradömping csak arra szolgál, hogy elfedje az autó alapvető hiányosságait. És egy autó alapvető hiányossága, ha nem jó vezetni. Nos, az előző S-Maxot sok kritika érte túlontúl is sportos, kemény futóműve miatt – vajon az új, komfortosabb generáció kevesebb élményt kínál a sofőrnek?

Szerintem: nem. Precíz a kormányzás, határozott a felfüggesztés viselkedése, a motor erős és elképesztően nyomatékos, a váltó, ha túl hosszú is, könnyen kapcsolható, a fék jól adagolható, a kocsi átlátható, a karosszéria sarkai-végei még a nagy méret mellett is jól érzékelhetőek.


Hosszú úton a csendes üzem és a (levett loudness-szel) egész kulturált hangzású Sony hifi miatt jó vezetni az S-Maxot. Ha nagyon unatkozunk, egészen jópofa dolgokkal szórakozhatunk. A szűk városi utcákon jól jön az előre-oldalra kitekintő frontkamera, autópályán pedig azzal lehet elütni az időt, hogy a váltókart kihúzva sebességből, a gyűrűt felhúzva, a kart a rükverc felé tolva bekapcsol a tolatókamera, így meg lehet hekkelni azt a biztonsági rendszert, ami minden parkolókamerás kocsiban meggátolja nagy tempónál a hátrafelé nézegetést.

Viszont most visszatérnék a váltóra. A hatgangos manuális szerkezet fokozatkiosztása a környezetvédelmi kamunormák teljesítése érdekében egy kicsit elmebetegre sikerült. Az egyes átlagosan rövid, viszont a kettes már nagyon hosszú – a legtöbb szűk kanyar bevételéhez egyesbe kell visszalökni a kart. Nem gyakran fulladtam le még ennyiszer kocsival, mint a kézi váltós S-Maxszal, kettesben lefulladásban pedig szerintem egyéni csúcsot értem el. Ezt az autót, ezzel a motorral csak automata váltóval javaslom megvételre, küszködjön helyettem a számítógép a motor életben tartásával.


Kinek ajánljuk?

Az S-Max új modell, kétliteres dízelmotorjának fajlagos teljesítménye kiemelkedően magas, opciós listáján megtalálható az összes korszerű biztonságos és kényelmi extra. Elődje nagyon népszerű volt – érthető, hogy a Ford nem szerénykedett, amikor beárazta a modellt:

A legmagasabb felszereltségű, kézi váltós, 180 lovas S-Max és
néhány konkurense – listaárak, hét üléssel

Ford S-Max 2.0 TDCi Titanium (180 LE) 9 485 000 Ft
Fiat Freemont 2.0 MJet Lounge (170 LE) 9 215 000 Ft
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Drive (170 LE) 8 594 000 Ft
VW Sharan 2.0 TDI Highline (177 LE) 11 175 000 Ft (11 738 990 Ft)

Ezzel együtt elmondhatjuk, hogy a kocsi ár-érték aránya a kiváló minőségérzet, a nagyszerű élhetőség és az élvezetes vezethetőség miatt egyáltalán nem rossz. A valamivel olcsóbb Zafira és Freemont mellett teljesen indokolt a Ford felára, ellenben a Volkswagen Sharan jóval magasabb listaára nemigen magyarázható egy S-Max-menetpróba után. És persze a Ford mindig is hajlott a szép szóra, ha valaki alkudni akar.

Nincs kétségünk: a Galaxy kistestvére továbbra is sikeres autó lesz, a második generáció 2015-ben van olyan jó és korszerű sportos buszlimuzin, mint az első széria volt 2006-ban. Csak két javaslatom volna azoknak, aki a vásárlást fontolgatják: lehetőleg automata váltóval vegyék, és ne rendeljék meg a motoros csomagtér-ajtót!

Mellette – Ellene
  • Tágas
  • Kényelmes
  • Fejlett elektronika
  • Erős motor
  • Remek vezetési élmény
  • Kiválóan élhető utastér
  • Szomjas motor
  • Apró tökéletlenségek

Kommentek

  • borianm

    A fütött szélvédöben az a legjobb (pláne ebben az idöben), hogy képtelen bepárásodni a szélvédö.

  • Steveh

    Valaki elmagyarázza nekem, hogy a 7-7,5 liter vagy akár a 8.1-es fogyasztás egy 180LE-s motorban, ami majdnem 2 tonnát mozgat, miért sok?
    Mondeóban ugyan ez a motor automatával 6.5 közepes közlekedési sebességgel.

  • hova

    Fűtött szélvédő valóban arra való!
    Szerintem sem kell kiabálni rémülten a fogyasztásért,mert nem
    játék autóról van szó: 2 tonna az 2 tonna.

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.