Teszt: Subaru Outback 2.0 D Lineartronic

Visszafogott, mégis különc az új Subaru Outback

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.26. 16.00

A terepre szabott japán kombi ötödik generációja, emelt hasmagassággal, összkerékhajtással, fejlett biztonsági rendszerrel felvértezve támad.

Röviden – Subaru Outback 2015
Mi ez? Az Outback ötödik generációja, emelt hasmagassággal, összkerékhajtással
Mit tud? Utasnak, csomagnak gigantikus teret kínál, kellemes menetkomfort
Mibe kerül? 10,5 millió a legolcsóbb, dízelmotoros Outback, míg a legdrágább 12,8 millióba kerül
Kinek jó?  Akinek kényelmes, csendes, hatalmas dízel kombira fáj a foga

Napjainkban szinte minden nagy gyártó kínálatában találunk emelt hasmagasságú, műanyag elemekkel körbedíszített, terepjárós hangulatú  típust, de meglepő módon nem az Audi Allroad Quattro volt az úttörő 1999-ben. De nem is a Volvo V70 XC, hanem az Egyesült Államokra, de főleg ausztrál piacra célzó Subaru.

A japánok már 1994 óta kínálják az Outback típust, aminek nevét is az ötödik kontinens ihlette. “Az “isten háta mögötti vidék” vagyis a vörös sziklák és por borította, őrült méretű sivatagos vidék, amit a helyiek csak outback néven emlegetnek.

Az emelt, megerősített futóművel gyártott Legacy kombi népszerűsítését a korszak legismertebb ausztrál színészére, Paul Honganre, vagyis Krokodil Dundee-ra bízták. Alázta a Chevrolet Blazert, miközben a kávé se löttyent ki a pohártartóból.

Akkor mi még voltunk a célpiac – azért annyira most sem -, de mára a nagy SUV-korszak éveit éljük Európában, mindenki szabadidő-terepjárót vásárol, így a Subaru Outback számára is akadhat babér. Főleg most, hogy a dízel-automata párosítás is elérhető, modern kényelmi és vezetéssegítő rendszerekkel társítva.

Hozzánk egy év késéssel érkezett az ötödik generációs Subaru Outback, az Egyesült Államokban már 2014 nyarán piacra dobták, Európában a Genfi Autószalonon debütált.

Külső

Az előző generáció darabossága helyett harmonikus, elegáns az új Outback, az autó alján végigfutó műanyag karosszériaelemek kevésbé hangsúlyosak a konkurenciával összehasonlítva. Ezt a hatást főképp az okozza, hogy a matt fekete sáv csak a küszöbön és a lökhárítók alsó sávján tűnik fel, a kerékjárati íveken már nem fut végig.

Harmonikus, de biztonsági játék a tervezőktől, nem akartak kirívót alkotni, így ez egy globális ízlésnek elfogadható generáció lett.

Bár hasmagassága 20 centiméter, arányai mégis egyértelműen sugallják, hogy ez egy személyautó, egy nagyméretű családi kombi, ami nehezebb útviszonyok között is elboldogul. Az európai verzió ízléses, rejtett tetősínt kapott, első fényszórói sokkal jobban passzolnak a nyugati ízléshez, mint az előd felhúzott, csodálkozó “szempárja”.

Az ötszögű hűtőrács masszív krómkeretet kapott, nem túl egyedi de látványos.

Hátul LED-es lámpatestek mutatják, hogy a Subaru lépést tart a korral, és tulajdonképpen ez a tanulság vonható le, bármelyik elemét is vizsgáljuk. Kellemes, korszerű, de kevés egyedi jegyet tud felmutatni. A hatszögletű, masszív hűtőrács, a szépen ívelt fényszórók nem adnak markáns karaktert, elkelt volna egy a konkurenciától eltérő alakzatot adó nappali menetfény, vagy legalább egy jó nagy légbeömlő nyílás a motorháztetőre, rendelhető opcióként a ralirajongóknak.

Belső

A mindenek felett álló funkcionalitás, átgondolt, ösztönösen használható belterek kapcsán általában a német gyártókat dicsérjük, pedig a Subarunak sincs oka szégyenkezni. Az Outback sallangmentessége a kilencvenes évek öröksége, szerencsére lilás-zöldes, furcsa pacamintás kárpitok nélkül.

Egyszerű, sallangmentes belső, ami néhány részletével 1998-ba repít vissza. Főleg az ezüst színű műanyag a középkonzolon.

Formai játékokat hiába keresünk, szórakoztató, vicces részletek, poénosan nyíló kesztyűtartó helyett ízléses, meggyőző minőséget sugalló belsőt építettek a japánok. A műszerfal mély csőben ülő órái között nagy felbontású LCD-képernyő tájékoztat minden fontos információról, a központi kijelző kellő közelségben elérhető. Az érintőgombok kialakítása elegáns, bár működtetésük néha problémás, a süllyesztett kialakítás ellenére nem egyszerű menet közben eltalálni a megfelelőt.

A kijelző grafikája elmarad a kategória élmezőnyétől, főleg a gyári navigációra igaz, hogy nehézkes a használata, de a  Subaru StarLink okostelefon-integrációért jár a piros pont.

Magyarul is tud, a kijelző minden információt megad, ami szükséges

A térérzet jó, az üléseken érződik az amerikai/ausztrál piac dominanciája: széles háttámla, elég hosszú ülőlap, puha töméssel. Lapos, mint az Alföld, oldaltartása alig akad, de legalább fűthető, és a vezetőé 12 irányban állítható. A hátsó sor kényelme fejedelmi, vállnak, fejnek, bőven van hely, gigantikus a lábtér, csak a Škoda Superb említhető érdemi ellenfélként.

Szürke, unalmas iparosmunkának mondanánk, de a csodás színekben pompázó belső hangulatvilágítás megmenti a helyzetet. Meglepő, hogy pont ezzel az egyszerű húzással éltek a japánok, összesen tíz árnyalatból választhatunk, és a pohártartótól kezdve a műszerfalon át egészen az ajtókig mindenhol feltűnik a hangulatvilágítás.

Csomagtér

Az Outback 559 literes csomagtartót kínál, lehajtott háttámlájú ülésekkel 1848 literes, sík rakodótér áll rendelkezésre. Praktikus extrákból nincs hiány, strapabíró, vastag gumiból készült csomagtértálca, lökhárítót védő, lehajtható takaró, elektromosan mozgó csomagtérfedél is rendelhető. Igaz, utóbbi lassú működése miatt néha bosszantó, már beülünk a volán mögé, és becsatoljuk a biztonsági övet, mire teljesen leereszkedik. Hátrányként említhető, hogy defektjavító készletet kínálnak a kocsihoz, így azért óvatosabban kell nekivágni az ismeretlen földutaknak.

Hatalmas hátsója bármit elnyel, és a kosz miatt sem kell aggódnunk, hála a gyári gumitálcának.


Vezetés közben

Adatlap

Subaru Outback 2.0 D Lineartronic

Teszt: Subaru Outback 2.0 D Lineartronic 1
Motor 1998 cm3, Dízel, Boxer 4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,7 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km

Az Outback nem a vezetési élményt keresők autója, ez már méretéből, kialakításából adódóan nyilvánvaló. Ezért tökéletes hozzá a dízelmotor és a fokozatmentes, CVT váltó párosa.

Így tökéletes az egyensúly, és hiába kulturáltabb, tüzesebb a 2,5 literes benzines boxer, az alacsonyabb fogyasztás, és az autó célja, azaz a hosszú túrák kényelmes teljesítése jobban illik a 350 Nm nyomatékot kínáló dízelmotorhoz.

Ráadásul ez a CVT kivételesen jól teszi a dolgát. Virtuális fokozatokkal, a gázra gyorsan reagálva dolgozik, kellő időben, a hagyományos egységeket utánozva visszaejti a fordulatot, így a fokozatmentes váltókra jellemző bántó motorüvöltetés jelensége nem annyira szembeötlő.

Szerencsére nem ült fel az erőltetett sportosság vonalára, a Subaru fejlesztői mellőzték a felesleges keménykedést. “Hé, ember, egy majd’ öt méter hosszú, családi batárt vettél, minek neked vesét ütő futómű?” – gondolhatták, és engedtek a ringásnak, a ballonos 18 colos, /60-as abroncsoknak. Ennek köszönhetően az autó viselkedése is méltó méreteihez, stabilan, de lágyan fut, a szimmetrikus, állandó összkerékhajtás nagy biztonságérzetet ad.

Az elődhöz képest közvetlenebb a kormányzás, sokkal merevebb, és legfőképp csendesebb a karosszéria, az 1,6 tonnás tömeg mozgatásához pedig épp elég a 150 lóerős dízel teljesítménye. Jó volna több tartalék, illetve egy erősebb verzió, de a hétköznapi használatra így is alkalmas a Subaru Outback.

20 centiméteres hasmagassága könnyű terepen is használhatóvá teszi

Megtermett darab az Outback, 4,8 méternél is hosszabb, 184 centiméter széles termetével tiszteletet parancsoló jelenség, de stílusa, a karosszéria kialakítása mégis visszafogott, a hivalkodó, túlzottan morcos részletektől mentes.

Bár alaktényezője igen jó, 0,26, mégis egy összkerékhajtású, automata váltós, termetes kocsiról beszélünk, így a 7,5-8 literes fogyasztás elfogadható, bár ezen a teljesítményszinten akad jobb eredmény.

Felszereltség, árak

A Subaru rendkívül büszke az Eyesight fantázianevű, két darab, nagy felbontású kamerából álló vezetéstámogató rendszerére. Nem véletlenül, hiszen az Észak-Amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet a legrangosabb biztonsági díjat ítélte oda a japán gyártónak.

Csak ezzel a 150 lóerős teljesítményszinttel elérhető a Subaru boxerdízele.

A címet és a legmagasabb, “Élenjáró” biztonsági besorolást kapta az EyeSight rendszerrel felszerelt 2015-ös Subaru Outback frontális baleset-megelőző képességéért. A rendszer az autó előtti teret pásztázza, felismeri az autót, motort, kerékpárt, és kiszolgálja a többi, biztonsági kényelmi berendezést, az adaptív tempomatot, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert is. A felszereltséggel tehát nincs gond, különleges, szemet kápráztató extrákat ugyan nem kínál a Subaru, de a mindennapokban hasznos kiegészítőkből nincs hiány.

A Subaru Outback konkurensei
Listaár, forint 
Seat Leon ST X-perience (184 LE)  9 980 040
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive aut. (150 LE) 11 149 000
Skoda Octavia 4×4 Scout (184 LE) 9 120 690
Volvo XC60 D4 AWD  (181 LE) 10 930 000

A Subaru vonzereje pont szürkeségében, és a divatirányzatoktól eltérő hangulatából fakad. Tényleg kényelmes, és a terepképesség sem reklámszöveg, a lemezek alatt pedig egyedi, kifinomult műszaki csemegék lapulnak, amelyek jól teszik a dolgukat. Érdekes, hogy a modellkínálat legolcsóbb tagja ezzel a kétliteres dízelmotorral érhető el, 10 490 000 forintért, a csúcsmodell pedig 12,8 millióba kerül. 


Mellette – Ellene
  • Tágas utastér, hatalmas csomagtartó
  • Kiemelkedő menetkomfort
  • Pedáns összeszerelési minőség
  • Vezetéstámogató rendszerek
  • Egész használható CVT váltó
  • Magas ár
  • A prémium ársávhoz képest alacsony presztízs
  • Nincs erősebb dízel

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Tudom hogy a konlurenseket sosem tudjátok belőni, de ha már a cikkben is írtok az XC70-ről akkor miért az Xc60ast teszitek be. Pláne hogy ott a szinte teljesen egy méretű konkurens az V60 Cross coutry, az A4 Allroadról már nem is beszélve…

    Szóval ha konkurensek akkor inkább ez a kettő. Vagy most minden kocsihoz oda kell írni a CRV-t mint konkurenset?

  • demagóg

    Kívül jellegtelen, belül ízléstelen, de amúgy műszakilag biztos nagyon rendben van.
    Akinek ez elég 13 millióért…

  • zoldfulu2000

    Végül is csak a formát meg a belső anyagokat szúrták el, mégis miért ne csinálhatták volna meg rendesen a műszaki tartalmat? :)

    A kettővel előző Lagacyt próbáltam az akkor friss boxerdízellel (talán 2008ban?). Voltak benne hülyeségek, de összességeben egy remek autó volt, abszolút vállalható eredeti és igényes konkurenset, nem csak valami kibic a fintorgóknak akik elvből nem akarnak se németet se svédet se olaszt.

    Egy jó autó volt, nem értem hogy a Toyotával a hátuk mögött miért felejtettek el autót tervezni?

  • bochi

    Miért kell a CVTnek a hagyományos váltót utánoznia?

  • demagóg

    zoldfulu!
    az első boxerdízel egy rövid életű vacak volt. sok motort kellett akkoriban cserélni…

  • subtotal

    Azt hittem a japánok munkamániások, vagy a formatervezők a Subarunál nem japánok? A forma kábé 10 éve is csak átlagos lett volna, a belseje meg, hát igen, a “letisztult” egy nagyon enyhe understatement…

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.