Röviden – Subaru Outback 2015
Mi ez?Az Outback ötödik generációja, emelt hasmagassággal, összkerékhajtással
Mit tud?Utasnak, csomagnak gigantikus teret kínál, kellemes menetkomfort
Mibe kerül?10,5 millió a legolcsóbb, dízelmotoros Outback, míg a legdrágább 12,8 millióba kerül
Kinek jó? Akinek kényelmes, csendes, hatalmas dízel kombira fáj a foga

Napjainkban szinte minden nagy gyártó kínálatában találunk emelt hasmagasságú, műanyag elemekkel körbedíszített, terepjárós hangulatú  típust, de meglepő módon nem az Audi Allroad Quattro volt az úttörő 1999-ben. De nem is a Volvo V70 XC, hanem az Egyesült Államokra, de főleg ausztrál piacra célzó Subaru.

A japánok már 1994 óta kínálják az Outback típust, aminek nevét is az ötödik kontinens ihlette. “Az “isten háta mögötti vidék” vagyis a vörös sziklák és por borította, őrült méretű sivatagos vidék, amit a helyiek csak outback néven emlegetnek.

Az emelt, megerősített futóművel gyártott Legacy kombi népszerűsítését a korszak legismertebb ausztrál színészére, Paul Honganre, vagyis Krokodil Dundee-ra bízták. Alázta a Chevrolet Blazert, miközben a kávé se löttyent ki a pohártartóból.

Akkor mi még voltunk a célpiac – azért annyira most sem -, de mára a nagy SUV-korszak éveit éljük Európában, mindenki szabadidő-terepjárót vásárol, így a Subaru Outback számára is akadhat babér. Főleg most, hogy a dízel-automata párosítás is elérhető, modern kényelmi és vezetéssegítő rendszerekkel társítva.

Hozzánk egy év késéssel érkezett az ötödik generációs Subaru Outback, az Egyesült Államokban már 2014 nyarán piacra dobták, Európában a Genfi Autószalonon debütált.

Külső

Az előző generáció darabossága helyett harmonikus, elegáns az új Outback, az autó alján végigfutó műanyag karosszériaelemek kevésbé hangsúlyosak a konkurenciával összehasonlítva. Ezt a hatást főképp az okozza, hogy a matt fekete sáv csak a küszöbön és a lökhárítók alsó sávján tűnik fel, a kerékjárati íveken már nem fut végig.

Harmonikus, de biztonsági játék a tervezőktől, nem akartak kirívót alkotni, így ez egy globális ízlésnek elfogadható generáció lett.

Bár hasmagassága 20 centiméter, arányai mégis egyértelműen sugallják, hogy ez egy személyautó, egy nagyméretű családi kombi, ami nehezebb útviszonyok között is elboldogul. Az európai verzió ízléses, rejtett tetősínt kapott, első fényszórói sokkal jobban passzolnak a nyugati ízléshez, mint az előd felhúzott, csodálkozó “szempárja”.

Az ötszögű hűtőrács masszív krómkeretet kapott, nem túl egyedi de látványos.

Hátul LED-es lámpatestek mutatják, hogy a Subaru lépést tart a korral, és tulajdonképpen ez a tanulság vonható le, bármelyik elemét is vizsgáljuk. Kellemes, korszerű, de kevés egyedi jegyet tud felmutatni. A hatszögletű, masszív hűtőrács, a szépen ívelt fényszórók nem adnak markáns karaktert, elkelt volna egy a konkurenciától eltérő alakzatot adó nappali menetfény, vagy legalább egy jó nagy légbeömlő nyílás a motorháztetőre, rendelhető opcióként a ralirajongóknak.

Belső

A mindenek felett álló funkcionalitás, átgondolt, ösztönösen használható belterek kapcsán általában a német gyártókat dicsérjük, pedig a Subarunak sincs oka szégyenkezni. Az Outback sallangmentessége a kilencvenes évek öröksége, szerencsére lilás-zöldes, furcsa pacamintás kárpitok nélkül.

Egyszerű, sallangmentes belső, ami néhány részletével 1998-ba repít vissza. Főleg az ezüst színű műanyag a középkonzolon.

Formai játékokat hiába keresünk, szórakoztató, vicces részletek, poénosan nyíló kesztyűtartó helyett ízléses, meggyőző minőséget sugalló belsőt építettek a japánok. A műszerfal mély csőben ülő órái között nagy felbontású LCD-képernyő tájékoztat minden fontos információról, a központi kijelző kellő közelségben elérhető. Az érintőgombok kialakítása elegáns, bár működtetésük néha problémás, a süllyesztett kialakítás ellenére nem egyszerű menet közben eltalálni a megfelelőt.

A kijelző grafikája elmarad a kategória élmezőnyétől, főleg a gyári navigációra igaz, hogy nehézkes a használata, de a  Subaru StarLink okostelefon-integrációért jár a piros pont.

Magyarul is tud, a kijelző minden információt megad, ami szükséges

A térérzet jó, az üléseken érződik az amerikai/ausztrál piac dominanciája: széles háttámla, elég hosszú ülőlap, puha töméssel. Lapos, mint az Alföld, oldaltartása alig akad, de legalább fűthető, és a vezetőé 12 irányban állítható. A hátsó sor kényelme fejedelmi, vállnak, fejnek, bőven van hely, gigantikus a lábtér, csak a Škoda Superb említhető érdemi ellenfélként.

Szürke, unalmas iparosmunkának mondanánk, de a csodás színekben pompázó belső hangulatvilágítás megmenti a helyzetet. Meglepő, hogy pont ezzel az egyszerű húzással éltek a japánok, összesen tíz árnyalatból választhatunk, és a pohártartótól kezdve a műszerfalon át egészen az ajtókig mindenhol feltűnik a hangulatvilágítás.

Csomagtér

Az Outback 559 literes csomagtartót kínál, lehajtott háttámlájú ülésekkel 1848 literes, sík rakodótér áll rendelkezésre. Praktikus extrákból nincs hiány, strapabíró, vastag gumiból készült csomagtértálca, lökhárítót védő, lehajtható takaró, elektromosan mozgó csomagtérfedél is rendelhető. Igaz, utóbbi lassú működése miatt néha bosszantó, már beülünk a volán mögé, és becsatoljuk a biztonsági övet, mire teljesen leereszkedik. Hátrányként említhető, hogy defektjavító készletet kínálnak a kocsihoz, így azért óvatosabban kell nekivágni az ismeretlen földutaknak.

Hatalmas hátsója bármit elnyel, és a kosz miatt sem kell aggódnunk, hála a gyári gumitálcának.

Vezetés közben

Adatlap

Subaru Outback 2.0 D Lineartronic

Teszt: Subaru Outback 2.0 D Lineartronic 1
Motor1998 cm3, Dízel, Boxer 4
Teljesítmény150 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,7 sec
Végsebesség195 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,9 l / 100 km

Az Outback nem a vezetési élményt keresők autója, ez már méretéből, kialakításából adódóan nyilvánvaló. Ezért tökéletes hozzá a dízelmotor és a fokozatmentes, CVT váltó párosa.

Így tökéletes az egyensúly, és hiába kulturáltabb, tüzesebb a 2,5 literes benzines boxer, az alacsonyabb fogyasztás, és az autó célja, azaz a hosszú túrák kényelmes teljesítése jobban illik a 350 Nm nyomatékot kínáló dízelmotorhoz.

Ráadásul ez a CVT kivételesen jól teszi a dolgát. Virtuális fokozatokkal, a gázra gyorsan reagálva dolgozik, kellő időben, a hagyományos egységeket utánozva visszaejti a fordulatot, így a fokozatmentes váltókra jellemző bántó motorüvöltetés jelensége nem annyira szembeötlő.

Szerencsére nem ült fel az erőltetett sportosság vonalára, a Subaru fejlesztői mellőzték a felesleges keménykedést. “Hé, ember, egy majd’ öt méter hosszú, családi batárt vettél, minek neked vesét ütő futómű?” – gondolhatták, és engedtek a ringásnak, a ballonos 18 colos, /60-as abroncsoknak. Ennek köszönhetően az autó viselkedése is méltó méreteihez, stabilan, de lágyan fut, a szimmetrikus, állandó összkerékhajtás nagy biztonságérzetet ad.

Az elődhöz képest közvetlenebb a kormányzás, sokkal merevebb, és legfőképp csendesebb a karosszéria, az 1,6 tonnás tömeg mozgatásához pedig épp elég a 150 lóerős dízel teljesítménye. Jó volna több tartalék, illetve egy erősebb verzió, de a hétköznapi használatra így is alkalmas a Subaru Outback.

20 centiméteres hasmagassága könnyű terepen is használhatóvá teszi

Megtermett darab az Outback, 4,8 méternél is hosszabb, 184 centiméter széles termetével tiszteletet parancsoló jelenség, de stílusa, a karosszéria kialakítása mégis visszafogott, a hivalkodó, túlzottan morcos részletektől mentes.

Bár alaktényezője igen jó, 0,26, mégis egy összkerékhajtású, automata váltós, termetes kocsiról beszélünk, így a 7,5-8 literes fogyasztás elfogadható, bár ezen a teljesítményszinten akad jobb eredmény.

Felszereltség, árak

A Subaru rendkívül büszke az Eyesight fantázianevű, két darab, nagy felbontású kamerából álló vezetéstámogató rendszerére. Nem véletlenül, hiszen az Észak-Amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet a legrangosabb biztonsági díjat ítélte oda a japán gyártónak.

Csak ezzel a 150 lóerős teljesítményszinttel elérhető a Subaru boxerdízele.

A címet és a legmagasabb, “Élenjáró” biztonsági besorolást kapta az EyeSight rendszerrel felszerelt 2015-ös Subaru Outback frontális baleset-megelőző képességéért. A rendszer az autó előtti teret pásztázza, felismeri az autót, motort, kerékpárt, és kiszolgálja a többi, biztonsági kényelmi berendezést, az adaptív tempomatot, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert is. A felszereltséggel tehát nincs gond, különleges, szemet kápráztató extrákat ugyan nem kínál a Subaru, de a mindennapokban hasznos kiegészítőkből nincs hiány.
A Subaru Outback konkurensei
Listaár, forint 
Seat Leon ST X-perience (184 LE) 9 980 040
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive aut. (150 LE)11 149 000
Skoda Octavia 4×4 Scout (184 LE)9 120 690
Volvo XC60 D4 AWD  (181 LE)10 930 000

A Subaru vonzereje pont szürkeségében, és a divatirányzatoktól eltérő hangulatából fakad. Tényleg kényelmes, és a terepképesség sem reklámszöveg, a lemezek alatt pedig egyedi, kifinomult műszaki csemegék lapulnak, amelyek jól teszik a dolgukat. Érdekes, hogy a modellkínálat legolcsóbb tagja ezzel a kétliteres dízelmotorral érhető el, 10 490 000 forintért, a csúcsmodell pedig 12,8 millióba kerül. 

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér, hatalmas csomagtartó
  • Kiemelkedő menetkomfort
  • Pedáns összeszerelési minőség
  • Vezetéstámogató rendszerek
  • Egész használható CVT váltó
  • Magas ár
  • A prémium ársávhoz képest alacsony presztízs
  • Nincs erősebb dízel