Kipróbáltuk: Airwheel A3

Kerékpár, amivel biztos megbámulnak

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.11.24. 07.00

Kényelmes, csendes, csak hülyén nézel ki rajta. Bevállalnád?

Röviden – Airwheel A3
Mi ez? Kétkerekű, önegyensúlyozó elektromos járgány, amin már ülni is lehet
Mit tud? 35 kilométeren át csendben, kényelemben szállít bárkit 120 kilogrammig
Mibe kerül? Akciósan 499 000 forintba
Kinek jó?  Bárkinek, aki vonzódik a mókás járművekhez és nem szeret, akar, vagy tud sokat gyalogolni

Egy átszörpözött gyerekzsúr után 8 évesen magam is így képzeltem el a jövő kerékpárpótlóját

Amikor azt hiszed, hogy már mindent láttál, amit két keréken száguldó, giroszkóppal stabilizált guruló izékből ki lehet hozni, akkor a kínaiak még mindig tudnak újat mutatni. Az Airwheel A3 a márka első, üléssel is felextrázott, magát egyensúlyozó szerkezete.

Külső

Unortodox kerékpár, két egymás mellett álló kerékkel, narancs-fehér színben és hasonló szín-összeállítású bőrüléssel. A bizarr megjelenésű járgányból egy kormány is kinyúlik, amelyet a hasonló izéknél megszokott jobbra-balra döntögetés helyett a hagyományos bringakormányhoz hasonlóan kell kezelni. Fékkar nincs. A fehér műanyagok tisztességes minőségűek, a narancsszínű rugó, amely lengéscsillapítót ölel körbe, szintén jól néz ki. 
Sajnos az ülésmagasság nem állítható, így 180 centi felett már kezdi rajta magát igen nyomorultul érezni az ember, a nyakába húzott térdeivel. Kormányának közepén 4 colos LCD-kijelző mutatja a legfontosabb információkat, pillanatnyi sebességet, akksitöltöttséget, hőmérsékletet, stb. Egyetlen suta alkatrésze van az A3-asnak, ez pedig a cingár kitámasztórúd, amely nagyon idegenül fest az amúgy teljesen összeszedett, látványos formatervű vázon.

Irányjelző. MAgától működik, hozzá sem kell nyúlni. Nagy fekete BMW-kbe ideális extra lenne.

Az Airwheel különféle mókás gépeit a forgalmazó bemutatótermében, biztonságos körülmények között ki is lehet próbálni. Vannak könnyen kezelhető modellek, a bevállalósabbak pedig egykerekű, egész extra típusok kezelésébe is beleszagolhatnak. 

Milyen vele menni?

Ha lehúztuk a töltőről – fura módon töltőkábellel a fenekében is simán bekapcsolható a szerkezet – akkor a csatlakozó melletti főkapcsolóval lehet életre kelteni a gépet. Ilyenkor ordibál velünk egy kicsit angolul a járgányban lakó, fura akcentussal beszélő robotasszony – hogy vigyázzunk magunkra stb. – aztán már meg is próbálhatunk felülni a nyeregbe. Jó hír, hogy az életviteli tanácsokat nem kell minden indításnál végighallgatni, ha a főkapcsolót nem piszkáljuk, csak a kormányon fityegő távirányítóval kapcsolgatjuk az Airwheelt, akkor megússzuk a dumát. 

Lehajtható lábtartó. Akár állni is lehet rajta. De ez hülyeség, hiszen van rajta ülés is.

Nyeregből már teljesen ismerős az irányítás, egyensúlyozni egyáltalán nem kell, a gép mindent csinál helyettünk, előre dőlve gyorsul, hátra dőlve lassul, vagy tolat, irányt pedig meglepő módon a kormánnyal kell váltani. Nem túl bonyolult. Legfeljebb a hirtelen, tempós kanyarokat kerüljük az elején, mert az aránylag közeli kerekek miatt a külső íven kanyarodó kerék hajlamos elemelkedni a talajtól. De pár kanyar után már remekül érezhető, kényelmesen irányítható. Szépen gyorsul, zokszó nélkül bírja az emelkedőket és aki nálunk ügyesebb, akár kisebb lépcsőfokokon is leugrathat vele. Egy töltéssel a 30 kilométer sem elérhetetlen, így akár munkába járáshoz is megfelelhet, ha nem kell sokszor lépcsőn cipelni. A tempó éppen elég, valahogy nem kívánt rajta az ember komolyabb száguldást átélni. 
A 34 kilogrammos saját tömeg pont határeset, egy átlagos kombi csomagtartójába már simán beemelhető a járgány. Ha még a kormány is egy mozdulattal kiszedhető lenne, még kényelmesebb lenne a szállítása, de így sem vészes. Egy Segway méretű dolgot így nem tudnánk mozgatni, az tuti. 

Az amúgy utálatos forgóajtó sem leküzdhetetlen feladat vele

Technikai részletek:
 Csúcssebesség  16 km/h (12 km/h-nál jelez)
 Biztonságos kapaszkodóképesség  15° (60 kg-os vezetővel 18°)
 Akkumulátor kapacitás  520 Wh
 Működési hőmérséklet tartomány   -10 – 40 °C (Opt. 20-30 °C)
 Terhelhetőség  120 kg
 Töltés  230 V 
 Töltési idő  360 perc
 Méretek  Magasság: 1204 mm, hossz: 720 mm, szélesség: 438 mm
 Pedálmagasság  247 mm
 Kerékméret  16″
 Saját tömeg  34 kg
Videón az Airwheel A3:

Biztonság

Mint a legtöbb önegyensúlyozó elektromos izé, ez a szerkezet sem túl gyors. Nem véletlen a 16 km/órás sebességkorlátozás, ez még nagyjából az a tempó, ami mellett ha valami baj van, leugorva és futásra váltva megmenekülhetünk a komolyabb zakótól. 

Ha hirtelen kéne lefékezni, ezt a gombot kell megnyomni

A biztonságos közlekedést szolgálja a bringalámpa, a féklámpa, valamint az automatikus irányjelző is, az elektronika megtébolyodásától pedig a létfontosságú szervek megduplázása véd. Ha ez egyik csip elfüstöl, akkor sem kell orra esni, hanem átveszi az irányítást a kettes számú. A legtöbb hasonló járgányban a gyors fékezés jelenti a legnagyobb kalandot. Ezt a szerkezetet is testsúlyáthelyezéssel lehet lassítani, de ha ezt mégsem éreznénk elég hatékonynak, a kormány bal oldalán található nyomógombbal még intenzívebb lassulás is elérhető. Akár egy vészfék. Emellett van benne riasztó és GPS is, és az Airwheel saját, telefonra letölthető alkalmazásával a járgány pontos helye is meghatározható. 

Váháhá, utólagos, pálcika kitámasztó. Az Airwheel egyetlen suta alkatrésze

Mire jó?

Elsőre nehéz elhinni, hogy a majom a köszörűkövön című szórakoztató magánszámon kívül másra is alkalmas lehet ez a szerkezet. Pedig olyan helyeken, ahol nagy távokat kell gyalogolni, aranyat ér egy hasonló jószág. Biztonsági őrök, parkolóőrök, raktáráruházban dolgozók, repülőtéri személyzet is hasznát veheti, de kényelmes egyéni, vagy akár szervezett városnéző túrákhoz is tökéletes választás lehet. Bár a várost ellepő, airwheeles nyugdíjas turistahordáktól talán még egy darabig nem kell tartani.

Mennyibe kerül? 

Az Airwheel A3-as jelenleg akciósan éppen valamivel félmillió forint alatt van. Ehhez 1+1 év kiterjesztett garancia is jár. 
Mellette – Ellene
  • Aránylag könnyen szállítható
  • Kényelmes
  • Civilizált működés
  • Tisztességes kivitel
  • Éles kanyarban instabil
  • Béna kitámasztó pálcika
  • Nem állítható az ülésmagasság

Kommentek

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

Mindig is imádtad a 007-est? Akkor ez tetszeni fog.

Ez a patent kis infógrafika összeszedte James Bond kedvenc autóit, és néhány tudnivalót róluk.

Ezek a legjobb használt dízelek

A brit Diesel Car magazin kielemezte a piacot, és összeállította kedvenc használtautóinak listáját. Szerintük ma ezeket érdemes megvenni Európában másodkézből.

F1: Massa nem adja vissza az ajándékautót

Felipe Massa azt mondja, Forma-1-es visszatérése miatt nem fogja visszaadni a Williamsnek a visszavonulása alkalmából kapott Forma-1-es autót.

Vidéken is tiltják az autóhasználatot

A levegő minőségének romlása miatt hétfő reggel a városi szmogriadó-bizottság elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Nyíregyházán.

F1: Évi 100 millió dollártól búcsúzhat a Ferrari

A Forma-1 új tulajdonosa eltörölné a Ferrarinak évről évre elképesztő összegeket hozó bónuszrendszert, a bevételek elosztásának egyenlősítését tervezik.

Ogier Forddal is rögtön nyert

Sébastien Ogier nyerte a rali-világbajnokság monte-carlói nyitóversenyét.

F1: Vettel egyedül leverte a világot – videó

A Race of Champions gálaversenyen Sebastian Vettel csapattárs nélkül küzdötte végig a nemzetek kupáját, amelyen hetedszerre is Németországot tette győztessé.

Limitált szériával nyit az Alfa Stelvio

280 lóerős, kétliteres turbómotorral, automata váltóval, összkerékhajtással kínálja a Stelvio első, megvásárolható szériáját az Alfa.

Meghosszabbították a szmogriadót Budapesten

A magas szállópor-koncentráció miatt hétfő reggel 6 órától Budapest közigazgatási területén tilos azzal a gépjárművel közlekedni, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0; 1; 2; 3; 4, vagy amelyek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

Mi kerül ezen a ventilátoron 94 ezerbe?

Két tanulság kristályosodott ki a sztori végére. Egyrészt aki öreg prémium autót vesz, az magára vessen, másrészt nem a profi kereskedőkhöz, szervizekhez, hanem a baráti közösségekhez, márka-, típusfórumokhoz érdemes legelőször segítségért fordulni, ha alkatrész kell!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.