Röviden – Škoda Superb SK 482 Combi 2,0 TDI 150 Style
Mi ez?A Volkswagen-csoport MQB-technikájára épített óriáskombi a középső dízelmotorral.
Mit tud?Nagyon sokat, ha a használati érték az elsődleges, de külseje és kiállása sem mérhető a bumfordi elődhöz.
Mibe kerül?Listaáron 7,4, ténylegesen 6,5 millió forinttól indul a 125 lóerős, ötajtós 1,4 TSI. A Combi felára 326 390 Ft. Ez a modell listaáron 10,4 milliós tétel.
Kinek jó?Arra nehezebb válaszolni, kinek nem jó egy ekkora, kényelmes, biztonságos és keveset fogyasztó autó.

Ha kicsit szigorúbban vesszük, akkor a prémiumtermék az, ahol a kézzelfogható dolgokból kevesebbet, a legalább ilyen fontos érzetekből viszont többet kapunk, mint egy tömeggyártónál. A VW-konszern azért is élheti túl a gyalázatos hazugságokat és törvénysértéseket a környezetszennyezési értékekkel, mert remekül valósítja meg a többmárkás stratégiát. A Passat mellett képes egyszerre képes egy vonzó A4-est és egy szintén vonzó Superbet kihozni, eltérő karakterrel és alapértékekkel.

Formaterv

Nagyon kevés vonallal, de annál jobb érzékkel rajzolták meg a designerek a Superbet. Szemből az értékesnek látszó fényszórók, oldalt a különlegesen penge élek, hátul pedig az ékszerhatású lámpák dobják fel az arányos, tömegében jól elosztott autót. Turbinalapát-szerű keréktárcsái igazán finom rajzolatúak, méretben a kocsi a 18 colos Pegasus kerékszettel (+125 730 Ft) pont jól mutat, korrekt rugózás mellett. Alapáron egy collal kisebb könnyűfém kerék jár.

Belső tér

Adatlap

Škoda Superb Combi 2,0 TDI Style

Motor1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény150 LE
Nyomaték340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9 sec
Végsebesség216 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,6 l / 100 km

Aki céges autót választ, az a formán, a márkaképen és a tulajdonlási költségeken túl a bal egyből hasonlítja össze az autókat. A Superb aduja viszont olyasvalami, amivel nem a vezetőt kényezteti: az átlagon felüli kényelmű hátsó utastér, intergalaktikus lábtérrel.

De a káprázatos térdhely és a javított belső szélesség csak az egyik része a dolognak. A kartámaszban, az ülések belső oldalán, az ajtókban és másutt elszórt rakodóhelyek praktikusak, hátul is van ülésfűtés a finom kárpit alatt, 35 000 forintért rendelhető 230 voltos konnektor.

Egészen óriási a csomagtartó. Nyers mérete lenyűgöző, kialakítása kevésbé. Örvendetesek a nagy oldalsó üregek a két fedél mögött, közülük a bal oldalit elfoglalhatja a hifirendszer mélynyomója. Tetszett a rendes pótkerék alul, hasznosak a szatyorakasztók, kényelmesen használható a hátrasikló kalaptartó.

Amivel gond adódott, az az elsőre nem mindig záródó fedél és lépcső a kibővített csomagtérben az ülések lehajtásakor. Akit ez zavar, meg kell vennie az áthelyezhető raktérpadlót a sík felülethez. A Passatban ezt jobban megoldották. A Škoda elmés és kis költséggel megvalósítható ötletek sokaságával vág vissza, például jégkaparóval a tanksapkafedélben, az elemlámpaként kivehető és a mágnessel a kasztnira rögzíthető csomagtér-világítással valamint egy-egy esernyővel az első ajtókban.

Ez mégiscsak kétszer annyi, amennyit a Rolls-Royce Ghostban találtunk. Megismételhetetlen balkáni kalandtúránkról a Ghost és a Wraith főszereplésével itt olvashattok.

Felármentesen választható bézsszínű ülés- és ajtókárpit az alsó felén világos műszerfallal, ha ez a sötétszürke túl komor. A középső kartámaszban van egy rekesz a tableteknek

Mestermunka a multimédiás rendszer menüstruktúrája, az ujjunk közelítésére előugró, két évvel a Golf VII után is varázslatnak ható menüvel. Gyors és fájdalommentes az okostelefon csatlakoztatása, a kütyüintegráció színvonala igazán magas. Igen szórakoztató az sms-felolvasás, amely angolul igyekezett kiejteni Gyöngyöstarjánt. Nagyon feldobta a napunkat az is, ahogy a puszi szót “pászi”-nak mondja, szóval az üzenetek hallgatása az egyik legderűsebb foglalatosság ebben a komoly, de barátságos autóban.

Milyen városban?

Budapesten járva kellemes meglepetés volt a Superb fordulóköre. Az új Honda Civic Type R és a Ford Focus ST összehasonlító tesztje után (cikk itt) ültem át a kompakt sportmodellekből az óriáskombiba. Nem érzékcsalódás ért, mert a CTR 12,6 méteres körön fordul meg, a Superbé 11,7 méter. Itt nem kell annyira kímélni a féltengelyt, mint a vad sportmodellekben, jobban alávághatóak a kerekek.

308 610 forintba kerülne az adaptív lengéscsillapítás. Megéri az árát, de a jól hangolt futóművel könnyen nélkülözhető

Városban nagyon jól a kezünk alá dolgozik az automatikus váltó, tényleg idegen érzés volna egy ilyen kényelmes autóban kézzel-lábbal vesződni a váltásokkal. Egyedül akkor tűnt sebezhetőnek a vezérlés, ha például kienged valaki és lassú gurulásból hirtelen nagy gázzal indulnánk el, hogy minél kisebb lassításra kényszerítsük az udvarias autóst. Ilyenkor hajlamos tétovázni a váltó és rántással indul meg az autó.

Parkolni viszont ezzel a DSG-s hajtáslánccal könnyű volt, pedig nem egy korábbi tesztautóban nehéznek bizonyult a finom gázadagolás hegynek felfelé centizve. Parkoláskor a kombi viszonylag jól áttekinthető, a míves domborítások a motorházon segítenek a hosszát megbecsülni, hátul pedig a parkolóradarra hagyatkozhatunk, amely előrefelé is figyel. Meglepő volt, hogy a 10,9 milliós listaárú tesztautóban nincs tolatókamera, ez további felárat igényelt volna. (A belső képek technikai okokból egy másik Superb kombiról készültek, ezért térhet el a felszereltség a leírttól.)

Milyen hosszabb úton?

0,279 az alaktényező, ebből fakadóan a szélzaj a háttérben marad. Egyáltalán, minden zaj a háttérben marad, a Superb annyira halkan fúrja magát a levegőbe, akár 180-nál is. A motor ennél a sebességnél nagyjából 2950-et fordul percenként, nem morog bele a hangszórókból egész tisztán szóló zenébe.

Kár kifelejteni konfiguráláskor a magától fékező-gyorsító adaptív tempomatot. A 210-ig működő 213 360 forintba kerülne, a 160-ig dolgozó a felébe és nagyon jól dolgoznak

Pazar utazóautó lett a Superbből. Van hová rámolni, az inkább jó ötleteket, mint pénzt igénylő részletek hosszabb utazásokon nagyon hasznosak. Legyenek azok fineszes tárolóhelyek, a fejtámlára rögzített táblagéptartó, a vizesüveg egykezes nyitását lehetővé tevő pohártartó elöl. A Superb Combi abban is jó, amit nem mindenki vesz észre: kéttonnás utánfutót húzhat, nem 75, hanem 100 kg a megengedett tetőterhelés és a 90 kilós terhelhetőségű vonóhorogra két elektromos bringát is felpakolhatunk.

Sokat javult a modellváltással a rugózási kényelem. Az előd hátul jóval zötyögősebb volt és butábban viselkedett kanyarokban. Az új modellben az a nagyszerű, hogy a márkánál most először rendelhető elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás nélkül is mindent jól csinál.

Furcsa, hogy a Style-ban is feláras a kar meghúzásával működő háttámladöntés. Ledöntött üléstámlákkal sajnos lépcső marad a csomagtér közepében és nincs egy síkban a küszöb a csomagtérrel, ami a Škoda kombik régi baja

Városban, durva úthibákon csak közepes a rugózási kényelem, míg autópályán az eltaláltan feszes hangolással a Škoda csúcsmodellje nyugodtan fut. Persze tudva, hogy a Superbhez kapható adaptív felfüggesztés, hiányoztak a gombnyomásra lehívható kényelmes, dinamikus, takarékos és egyéni üzemmódok, amelyek sokoldalúbbá teszik az autót.

150 lóerő és 340 Nm nem az az érték, amivel elkápráztathatók az ügyfelek, ezért is van a Superbhez 190 lóerős, 400 Nm nyomatékú változat a kétliteres TDI-ből. Biztos jó, de a dízelhez mérten kulturált, cseppet sem kis erejét harmonikusan leadó motorral kerek az élet.

Vezetni nem különösebb élmény a Superbet, utazni benne annál inkább. Nagyon jó a zajszigetelés és az ülés

A nemzetközi bemutatón az Autobahn belső sávjában, 210-nél is megállta a helyét, a 30 ezer forintról induló közigazgatási bírságcsekkek országában aligha van szükség ennél erősebb motorra. Messzi utakon is jól ráérez a DSG a vezetés ritmusára. Sport állásba csak a tapasztalatszerzés kedvéért húztam át a fokozatválasztó kart, sima D-ben megold mindent.

Ár, fogyasztás

Tesztünkön 6,27 l/100 kilométer fogyasztást mértünk, legnagyobbrészt autópályán, elég lendületesen haladva. 800 kilométer megtétele után még negyeden állt az üzemanyagszint, ami a dicséretesen takarékos dízelmotor mellett a 66 literes tank érdeme. A Škoda nem trükközik az alapmodellben 41 literes tankkal csökkentve a kocsi súlyát, elméletben.

10 375 000 Ft az elöl hajtó Superb Combi listaára Style kivitelben a 150 lóerős motorral, automatikus váltóval. A központi kedvezmény 899 999 Ft

Míg a 190 lóerőshöz és összkerékhajtással a 150 lóerős dízelhez is kell AdBlue karbamidoldatot adagolni a pisibefecskendezős nitrogénoxid-közömbösítéshez, az elöl hajtó változat megvan enélkül. Ebben az olajos kuplungos DSG váltóban 60 000 kilométerenként kell olajat cseréltetni, aminek a többletköltsége eltörpül amellett, hogy nem kell kapcsolgatni.

A Superb kombi és jól felszerelt vetélytársai, automata váltóval Listaár, forint
Ford Mondeo 2,0 TDCI Titanium aut. (150 LE)9 565 000
Mazda6 Sportkombi 2,2 CD 175 Revolution Top aut. (175 LE)10 139 900
Peugeot 508 SW 2,0 HDi Allure aut. (180 LE)10 700 000
VW Passat Variant 2,0 TDI Highline DSG (150 LE)10 455 020

Active, Ambition, Style és Laurin &Klement kivitelben kapható az autó. A Style felszereltsége jó, de a 10,9 millió forintos listaárú, a 899 999 Ft központi engedménnyel kereken tízmilliós tesztautó semmi olyat nem kínált az elektromos állítású bőrülésen kívül, amit ne várnánk el egy-két millióval kevesebbe kerülő autóktól.

Elkényezteti a hátsó utasokat a Superb. Felárért van háromzónás légkondicionáló és ülésfűtés is

A láblengetéssel kiegészített motoros csomagtérnyitás, a holttérfigyelés, az adaptív lengéscsillapítás, a radaros sebességtartó tempomat, de még a fáradás-felismerés és a kulcsnélküli indítás is mind-mind extra. Döntő előnye ennek a konfigurációnak, hogy igazolta: a Superb nemcsak karácsonyfává felszerelve lehet a kategória egyik legjobb autója, ha nem hiányzik az A4 és a prémiummárkák presztízse.

Mellette – Ellene
  • Magas biztonsági szint
  • Orbitális csomagtartó
  • Hatalmas belső tér
  • Ügyes részletmegoldások tömkelege
  • Rezzenéstelen komfort autópályán
  • Kihúzható lábtámasz híján is kényelmes ülések
  • Nagyon jó telefonintegrálás és multimédia-rendszer
  • DSG-vel és kézi váltóval is harmonikus hajtáslánc
  • Csekély fogyasztás
  • Nem eléggé mélyre engedhető üléshelyzet
  • Lépcső marad a bővített csomagtérben
  • Style-kivitelben is rengeteg a feláras extra
  • A minőségérzet csak átlagos