Nagyszüleimnek volt egy kutyájuk gyerekkoromban. Amolyan seszínű, kevert fajtájú, térdig se érő falusi kutya volt. Még a neve is csak annyi volt: Kicsi. Nem evett sokat, ugatott, ha valaki a kapu előtt settenkedett, sose rágott meg semmit, többnyire feküdt a küszöbön, szunyókálva. Amikor elmentem mellette, néha oda se figyelve lehajoltam, végigsimítottam a fejét, mire ő felnézett, egyet csóvált a farkán és szunyókált tovább. Valamiért ez a kutya jutott eszembe az 1,2 literes, turbós-benzines, szürke Ibizáról. A Kicsi.

Röviden – Seat Ibiza 1.2 TSI Style 110 LE
Mi ez?A VW Polo alapjaira épített kisautó második facelftjéből egy izmos benzines, a végső hajrá a jövőre érkező új Ibiza előtt
Mit tud?Volkswagenes minőségérzet nem különösebben jutányos áron, szűk hátsó traktus, de nagyon kellemes vezetői környezet, takarékos, erős turbómotor
Mibe kerül?Valamivel négymillió fölött indul a 95 lóerős változat, 4,9 millió ez a 110 lovas, ún. Trend-csomagos változat, sok extrával
Kinek jó? Akinek tetszik a forma, elég a hely és szereti a VW-fílinget, boldog lesz vele

Na jó, azért ennyire nem kicsi, de a hátsó traktus valóban szűk

Forma

Az idei, második ráncfelvarrás inkább csak technikai felzárkóztatást jelentett a kategória élmezőnyéhez, külsőleg nem hozott markáns formai változást. Néhány új felni, a kötelező LED-es menetjelző fény (csak a jobban felszerelt változatoknál), körülbelül ennyi.

Az Ibiza maradt, ami volt: nem túl jellegzetes formájú kisautó, egy darab markáns oldalvonallal. A forgalomban nemigen tűnik fel, pláne nem abban a végképp láthatatlanná tévő szürkében, amivel az importőr megrendelte a tesztautót. Pirosban, fehérben, pláne a modell jellegzetes almazöldjében egy kicsit más lenne a helyzet, de hát mi most ezt kaptuk.

Az oldalív még az előző Leonról ismerős, és a mai Seatokon is felfedezhető, mégsem túl jellegzetes az Ibiza formája


A menetjelző LED-es

Milyen vele közlekedni?

Az első kilométereket az anyósülésben töltöttem a kocsiban, Földes Attila kolléga jött értem a tesztautóval, én csak beugrottam valahol a városban. Nem is igazán értettem elsőre, mi ebben a pláne: végtelenül unalmas szürkeség hömpölygött körülöttem. Nemhogy a spanyol életérzést, de egyáltalán semmilyen életet nem éreztem magam körül a mindent betöltő jellegtelenségben. Attila boldogan lelkendezett mellettem a vezetőülésben, hogy milyen remek ez a kis kocsi, én meg csak néztem rá értetlenül: ennek elment az esze!

Pedig nem, nem bolondult meg a kedves kolléga, erre azonnal rájöttem, ahogy kiszállt mellőlem, én pedig átültem a kormány mögé. Az Ibiza is tudja ugyanazt a mellbevágó egybevan-érzést, általános tökéletességet, amit a mai Volkswagenek úgy általában. Minden a helyén van, minden a megfelelő erőhatásra működik, minden információ egyértelműen leolvasható, lehetetlen belekötni bármibe is a kocsiban.

Az erős közepes felszereltségű tesztautóban jól megfér a színes érintőképernyő a manuális klímával, a multifunkciós kormány az ötfokozatú váltóval

Az idei facelift eredményeképpen multifunkciós kormány, korszerű mobiltelefonos konnektivitás, felárért parkolóradar, sőt, akár -kamera is szerepel az extralistán. A beltér anyagai helyenként finomabbak lettek és többféle stílusú utastéri dekorcsomagból lehet választani megrendeléskor.

Az (immár) érintőképernyős, alap-közeli kivitelében is jól használható HMI-től a kuplung fogáspontjáig minden funkció pont jó helyen van, a kormányzás rásegítésétől az indexkar végére biggyesztett klasszikus VW-s tempomatig minden pont úgy működik, ahogy kell és ahogy elvárható. Egy fikarcnyi lélek sincs sehol, tökéletesen halott gép az Ibiza, de nem is feltétlenül baj ez, egy turmixgépnek, laptopnak, gázkazánnak sincs lelke, nincs megírva sehol, hogy minden autónak rendelkeznie kell ezzel az extrával. Néha elég, ha a dolgok csak úgy egyszerűen működnek.

A kidolgozottság, a minőségérzet, a legutolsó kis gomb klattyanása is csodálatos

Technika

A TDI-botrány közepén igazán jól jön a Volkswagen-csoportnak, ha csak egy rövid ideig is, de benzines motorjaikra terelődik a figyelem. Az 1,2 literes TSI-motor meg is érdemli a figyelmet: csendes, dinamikus, takarékos. 110 lóerős változata bőven elegendő a papíron alig valamivel tonna feletti tömegű Ibiza-testhez, az alapjárat-közelben rendelkezésre álló nagy nyomatékkal és a lelkes pörgéssel az ember nem is érti, miért árulnak egyáltalán ilyen kis kocsikat is dízelmotorral manapság.

Adatlap

SEAT Ibiza 1,2 TSI

Teszt: SEAT Ibiza 1,2 TSI 1
Motor1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény90 LE
Nyomaték160 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,7 sec
Végsebesség184 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,9 l / 100 km

Pláne, hogy a kocsi nem is fogyasztott sokat. Bár a váltó a kifutó Ibizában továbbra is csak ötfokozatú lehet (a Fabiában, Polóban hatgangos váltó is kapható az 1.2 TSI-hez), a teszten vegyes használatban, hajtósan is megállt 6,2 literben a kocsi százon, a benzinkútnál utánaszámolva.

Az új egyliteres turbómotor is felsettenkedett az Ibiza árlistájára a modellfrissítéssel, nagyobb nyomatékkal (200 Nm) és ugyanekkora teljesítménnyel, papíron pér decivel alacsonyabb fogyasztással. Ezt a motort még nem próbáltuk semmiben, így csak annyit mondhatunk: aki automata, benzines Ibizát szeretne, az 1.0 TSI-vel rendelje meg a kocsit, mert úgysincs más választása. Az 1,2-eshez nem lehet DSG-t venni.

Az egyszerű konstrukciójú, de jól eltalált futómű hangolása, a kormányzás a nyugodt, stabil, de kellően dinamikus vezetést támogatja. Elvetemülten régimódi autóvezetők még annak is örülhetnek, a közelgő havazások előtt, hogy a kézifék megmaradt klasszikus mechanikus szerkezetnek:

Egyszerű forma, elfogadható komfort: a vezetőülés hosszú úton sem fárasztó

A tesztautó ugyan halogén fényszórókkal érkezett, de az új Ibizában elvileg elérhető a Leonból már ismert, teljesen LED-es világítótest is.

UPDATE november 25-én: egy kedves kollégám a HVG-től szólt, hogy elnéztem a kocsi adatait és a 90 lóerős változatot vittem el, vagyis a szürke autó hivatalosan nem 110 lovas. Sajnos a Porsche Hungária már eladta a tesztautót, így utólag teljesítménymérést nem tudunk csinálni – hacsak a vevő nem jelentkezik nálunk egy ilyen kalandra. A tamas pont racz kukac vezess.hu címen nagyon örülnék egy emailnek a tulajdonostól, szívesen beméretnénk neki a kocsiját, mert kizárt, hogy ez a szürke kis fenevad valóban is annyi lóerőt tudjon, mint amennyi a papírjaiban szerepel! – a szerző

Térkínálat

Az Ibiza nem tartozik a legkisebb kisautók közé. A Fiestához, Corsához hasonlóan akár kompakt helyett is elképzelhető családi autónak, elöl nagyon is tágas és élhető térrel, de persze hátul azért már a Golf-kategóriánál jóval szűkösebb térkínálattal és kevésbé komfortos hátsó traktussal. A Ford Fiestánál 9 centivel hosszabb Ibizában a hátsó ülésen 181 centivel már befeszült a térdem a támlába, súrolta a fejem a tetőkárpitot magam mögött:

A fejtér hátul szűköske


Térdem magam mögött a támlába préselve: négy felnőttnek hosszú távra nem az igazi választás egy Ibiza

A csomagtartó 292 literes, ami csupán 23 literrel marad el a már újabb VW Polo-padlólemezre épülő új Fabiáé mögött, de a gyakorlatban cseppet sem tűnt tágasnak. Aki cuccolósabb, mindenképp az ST jelzésű kombiváltozatot keresse a szalonokban, annak 430 literes puttonya már valóban kiválthat egy kompakt autót, még a szűkebb kompakt kombi rakterével is csaknem versenyképes (Ford Focus kombi: 476 liter).

Megéri az árát?

Minden spanyolsággal kapcsolatos sztereotípiára rácáfolva józan, racionális, kevés érzelmet generáló  ez az “új” Ibiza. Nehezen hihető, hogy impulzus-szerűen vennék az emberek: Nekem PONT ez kell! Így hát most érkeztünk el cikkünk legfontosabb kérdéshez: racionális döntés-e, megéri-e megvenni. Hiszen ugyanezt a technikát, ugyanezt a németautóságot megkaphatjuk Volkswagen és Škoda emblémával is, az azonos platformra épülő Polo és az újabb fejlesztésű Fabia formájában. Meg még ott a temérdek konkurens, a japánok, koreaiak, franciák, a Corsa, a Fiesta… Na jó, egy ilyen kis kasztniban hasonló élményt adó kis turbómotorja még mindig nincs mindenkinek, de azért sokaknak már igen.

Dinamikus vagy esetlen? Még mindig nem tudom eldönteni

A SEAT most félig-meddig akciózza az Ibizát: egy úgynevezett Trend csomaggal kiegészítve meglehetősen gazdagon felszerelve áll össze a cikk képein látható tesztautó, ugyan csak manuális klímával, de tempomattal, ülésfűtéssel, parkolóradarral, 15 colos alufelnivel. Az alábbi táblázatban nagyjából hasonlóan kistafírozott modellek listaárait hasonlíthatjuk össze a SEAT-éval:

Vetélytársak árai (hasonlóan felszerelt,  változat hasonló teljesítményű kis benzinmotorral)
Listaár, forint 
Seat Ibiza 1.2 TSI Style (110 LE)4 540 480
Škoda Fabia 1.2 TSI Clever (110 LE)
3 935 000
Opel Corsa 1.0 Turbo Drive (115 LE)4 353 000
Peugeot 208 1.2 PureTech Allure (115 LE)4 415 000
Honda Jazz 1.3 Elegance (102 LE)
4 479 000

Sok konkurensnél nehéz ugyan megfelelő konfigurációban pont egy olyan kocsi összerakni, mint ez az Ibiza. (A Mazdánál a legerősebb benzinmotor is szívó, ráadásul a 115 lóerős Mazda 2 csak nagyon drága, Revolution Top kivitelben rendelhető. A Fiat valamiért kivonta a magyar piacon a összes turbómotort a Puntóból, még a dízeleket is. A Hyundaihoz, Kiához még nem érkezett meg az új, egyliteres turbómotor, és így tovább.) De még ebből a fenti listából is látszik, hogy egy Ibiza listaáráért bőven találni más, akár több érzelmet generáló kisautót is a piacon.

Ha már megvan, egy ilyen szürke, jellegtelen kis autónak is lehet nagyon örülni, ahogy egy szürke, jellegtelen kis falusi keverék kutyát is szerethet a gazdája. De ahogy kevesen szeretnének pont egy szürke, jellegtelen kis falusi keveréket, amikor kutyát keresnek maguknak, autóvásárlóként is nehéz meglátni a 2015-ös Ibizában is pont azt, amire mindig is vágytunk tulajdonképpen.

Mellette – Ellene
  • Rugalmas, erős, takarékos kis benzinmotor
  • Kezes, mozgékony viselkedés
  • Kiváló minőségérzet
  • Logikus HMI
  • Jellegtelen, szürke hangulat kívül-belül
  • Szűk a hely hátul