Röviden – Renault Talisman
Mi ez? A Renault középkategóriás modellje, a Laguna utóda, szedán és kombi karosszériával.
Mit tud? Négykerék-kormányzást, adaptív futóművet és sok vezetéstámogató rendszert kínálni
Mibe kerül? Pontosan még nem tudni, de  7 500 000 Ft-tól indul és 12 450 000 Ft-ig emelkedhet az ára.
Kinek jó?  Vállalkozóknak, vezetőknek, akik hagyományos formájú kocsit keresnek, amely családi autónak is megfelel.

Ismét nagy lendülettel veti magát a középkategória csatamezejére a Renault, hogy a Volkswagen Passat, az Opel Insignia, a Ford Mondeo, a Toyota Avensis és társaik ellenében váljon népszerűvé. A francia márka három generáció után dobta a Laguna nevet és helyette Talismannal (szerencsehozó) folytatja. De modell vélhetően a Latitude-öt is pótolni kívánja.

Nem teljesen új a Talisman név, hiszen 2001-ben volt már egy ilyen tanulmányautójuk, illetve 2012-től a Samsung SM7 modellt ezen a néven árulták Kínában.

Külső, karosszéria

Az új modell nem emlékeztet elődeire és névrokonaira sem, sokkal komolyabb autó benyomását kelti. A kellemes arányú formán túl segít ebben a krómdíszítés a hűtőmaszkon, az oldalablakok körül, az autó oldalán, illetve a lökhárítóba integrált kipufogóvég vagy az elsősorban luxuslimuzinokra jellemző, a C- tetőoszlopban elhelyezett kiegészítő ablak. Érdekesség, hogy nemcsak a nappali menetfény világít állandóan a Talismanon, de a 3D hatású hátsó lámpa is – korábban ez több modellnél is gondot jelentett.

A Renault Talisman illik az elmúlt években jelentősen megnyúlt középkategóriás modellek közé, hiszen 4,85 méter hosszú (VW Passat: 4767 mm, Ford Mondeo: 4871 mm).  Ugyanakkor 1,87 méter széles és 1,46 méteres magas. Az autó tágasságát meghatározza nagy, 2,81 méteres tengelytávolsága, amely nyomán nemcsak elöl, de hátul is kényelmesen elférnek a magasabb utasok. Hátul 262 mm-es a lábtér, ami a Renault szerint a kategória egyik legjobbja. Csomagtartója óriási, 608 literes (kombi 572 l).

Ez már a harmadik Talisman, egy tanulmányautó és egy kínai modell is viselte már ezt a nevet

Hátrány, hogy nem ötajtós, de Talisman szedán csomagtartója óriási, 608 literes

Belső, utastér

Összesen 25 liternyi hely jut a kisebb-nagyobb dolgoknak az utastérben, az első ajtókba másfél literes palack is elfér, míg az automata váltóval szerelt autókon a középkonzolban egy különálló hűtött tároló található, amelyben egy 0,33-as doboz és egy fél literes palack utazhat velünk.

A könnyebb beszállás érdekében a vezetőülés 50 mm-t hátracsúszik, majd ha a sofőr beszállt, visszasurrog az eredeti helyzetébe. Az első ülések félmerev műanyag héjszerkezetre épülnek, amely nyomán a hátsó lábtér 3 centivel nagyobb lehet az ülések pedig 1 kilóval könnyebbek. A komfortos utazást segíti, hogy az első ülések fűthetőek, hűthetőek és masszázsfunkció is van. A kormány is fűthető. Fokozza a kényelmet, hogy a Talisman olyan kétzónás automata klímát kap, amely figyeli a párát is, így amikor az utastéri levegő nedvességtartalma átlép egy bizonyos határértéket, akkor a rendszer bekapcsol.

Ahogy már több Renault-modell, a Talisman is változtatható képű, teljesen digitális műszerfalat kap, de a fő attrakció a középkonzolon található. Az alapmodellbe még 4,2 colos képernyő kerül, de a második, Zen felszereltségi szinttől 7, illetve Bose-hifi esetén 8,7 colos kijelzővel találkozhatunk. Előbbi vízszintes, utóbbi függőleges tájolású, de mindkét esetben a Talisman vezérlőegységeként működik.

A rajta futó R-link 2 nevű rendszer autós felhasználásra készült, vezérli a navigációt, hifit, a telefont, de az autót felügyelő Multi-Sense-t (erről később) is. Kezdőoldala testre szabható, illetve elmenthető több felhasználó egyedi beállítása. Van rajta 12V-os, 3,5mm-es Jack, USB csatlakozó és SD kártyát is fogad.

Zenerajongóknak jó hír, hogy a Bose közreműködésével komoly hifi is elérhető a Talismanhoz. 13 nagyteljesítményű hangsugárzó (ebből 2 mélysugárzó) és digitális erősítő igyekszik koncerthangulatot teremteni az utastérben.

Részletes, szépen kidolgozott a színes TFT, amely a hagyományos műszerfalat helyettesíti

Az alapmodellbe 4,2 colos képernyő kerül , a Zen felszereltségi szinttől 7, illetve Bose hifi esetén 8,7 colos kijelzővel találkozhatunk

Hajtáslánc, futómű

Háromféle dízelmotorral és kétféle benzinmotorral készül kezdetben a Talisman, mindegyik Euro6-os. Az 1,5-ös dízelmotor 110 lóerős (260 Nm), az 1,6-os 130 (320 Nm) és 160 lóerős (380 Nm) teljesítménnyel kerül a kocsiba. A leggyengébb motorhoz hatfokozatú manuális sebességváltó tartozik, a duplaturbós, legerősebbhez hatfokozatú automata, a közepes változat mindkettővel elérhető. Minden variáns igen takarékosnak ígérkezik, de a leggyengébb a csúcs, az a szabvány szerint 3,6 litert fogyaszt.

Aki benzinmotorral választ Talismant, az egyelőre csak hétfokozatú duplakuplugos automatával teheti ezt meg. 150 LE (220 Nm) és 200 LE (260 Nm) teljesítményű 1,6 literes turbómotor kerülhet a kocsiba. Utóbbival igen dinamikusnak ígérkezik a Talisman, hiszen 7,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára.

Ám nemcsak a motorok felelnek az új modell vezetési élményéért, hanem a négykerék-kormányzás, a számítógéppel vezérelt lengéscsillapítás és a Multi-sense felügyelet. Utóbbi ellenőrzi az előző kettőt, illetve a gázreakciót, a kormányrásegítést, az automata váltót, a műszerfal színeit, a hallható motorhangokat és a belső fények működését is. Négy előzetesen felprogramozott vezetési módot kínál a Multi-sense: Komfort, Sport, Eco, Semleges, illetve az egyénre szabható, Perso.

Különlegességnek számít a négykerék-kormányzás (4Control) és az adaptív kerékfelfüggesztés. A Multi-Sense módtól függően bizonyos sebesség alatt (50 -70 km/óra) a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak el, így a kocsi fordulóköre kisebb lesz, akár 10,5 m (az új Superbé például 11,7). A fenti sebességértékek fölött a hátsó kerekek ugyanabba az irányba térnek ki, mint az elsők. Ilyenkor az az érzés, hogy a tengelytáv megnő, ezáltal az autó stabilabb, vezetése izgalmasabb.

A felfüggesztés vezérlése másodpercenként 100-szor ellenőrzi az úttal való kapcsolatot, ellenőrzi a lengéscsillapítók mozgását, a kormány szögét, a hossz- és keresztirányú gyorsulást, de figyeli a kerekek forgási sebességét, a motor nyomatékát, a fékkör nyomását, majd ezek alapján a lengéscsillapítók mágnesszelepein keresztül változtat a felfüggesztés feszességén.

Nem nagyon rúghatna labdába az új Renault Talisman kategóriájában, ha nem nyújtana széleskörű vezetéstámogató rendszereket a vevők számára. Így elérhető hozzá adaptív tempomat, aktív vészfékezés, tolatókamera, parkoló asszisztens, head-up display, automatikus fényszóró, de van sávelhagyásra figyelmeztetés, követési távolságra figyelmeztetés, táblafelismerő rendszer, holttérfigyelő és kanyarfényszóró is.

A teljes digitális műszerfal mellé head-up display is kérhető


50 km/ óra alatt a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak el, így a kocsi fordulóköre kisebb lesz

Kinek, mennyiért?

A Renault nem csinál titkot belőle, kiknek szánja a kocsit. Mint mondják: létezik egy ügyfélkör, amely a hagyományos formákhoz ragaszkodik, vagyis kedveli a szedánokat és a kombikat, nem tér át a terepjárókra. Az üzemeltetési költségeket szeretik kézben tartani és ismert, megszokott márkákat keresnek. A Renault Talisman ezekhez az ügyfelekhez kíván szólni – akik az európai flottaeladások 60%-át generálják.

Egyelőre az autó hazai árán még dolgozik az importőr, de annyit azért elárultak, hogy 7 500 000 Ft-tól indul és 12 450 000 Ft-ig emelkedhet a Talisman ára. 2016 elején érkezik az újdonság a hazai szalonokba.

Mellette – Ellene
  • Szép forma
  • Tágas csomagtartó
  • Sokféle vezetéstámogató rendszer
  • Négykerék-kormányzás
  • Jó motorok
  • Várhatóan jelentős értékvesztés
  • Szűk hajtáslánc kínálat
  • Megszűnik az ötajtós változat