Teszt: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi

Egy francia autó, teletömve észérvekkel

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.15. 06.00

A franciáknak sikerült olyan csomagot összeállítani józan észérvekből, és érdekes apróságokból, ami elég az eladások folyamatos növeléséhez.

Röviden – Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi
Mi ez? Kívül konzervatív hangulatú, belül egyedi kombi, komoly csomagtérrel
Mit tud? Kitűnő fogyasztást, kényelmet, és tágasabb hátsó sort az ötajtósnál
Mibe kerül? Felszereltségtől függően ötmillióról indul akciós áron, hétmillióért már minden igényt kielégítő konfigurációt lehet összeállítani
Kinek jó?  Akinek tetszenek az egyedi francia apróságok, valamint a szerény étvágyú visszafogott teljesítményű dízelmotor.

Öregszem. Amikor hétvégi célpontnak Horvátországot, azon belül Isztriát néztük ki magunknak egy négyfős társasággal, még ott virított a tesztautók naptárában a Nissan Juke Nismo RS is. 218 lóerő egy mókás, mokány gombócban? Naná, hadd fehéredjenek a hátul ülők, amíg a fordulatszámmérő mutatóját kergetem hatezer fölé a vörös számlapon. 
Nos igen, volt ott egy másik lehetőség. A Peugeot 308 SW, tágas kombi, kényelmesen lágyra hangolt stílussal, és takarékos 1,6 literes dízelmotorral. Utóbbit választottam, és naná, hogy nem bántam meg. 
Mert a Peugeot mellett rengeteg észérv szól, de szerencsére nem csak azok. Szó sincs sótlan, arculatot nélkülöző tucat-kocsiról, a 2014-es Év Autója díj nyertese érdekes karakter, főleg a volán mögül szemlélve. 

Külső

A Peugeot 308 SW-t tovább nyújtották az ötajtós típustársnál, és a hátul ülők számára jó hír, hogy a 33 centiméteres hossztöbbletből 11 a tengelytávra esik. Vagyis nem csak a csomagtartóban bőségesebb tér, hanem a hátul ülők lábainak is. 
Így a megváltozott arányok még komolyabb, elegánsabb jelenlétet adnak a Peugeot 308-nak. Az oldalnézetet uraló, a kilincsek magasságában végighúzódó domborulat, és a krómkeretbe foglalt ablakok még hosszabbnak mutatják az autót, mint valójában. Ez pedig jót tesz a lány vonalakból építkező, tömött hangulatot árasztó formatervnek. 
Könnyen felfedezhető különbség még a rövidebb, ötajtós testvérrel szemben az átrajzolt hátsó lámpatest. A D oszlop alá benyúlóféklámpa ad még egy adag lendületet a farrésznek, csökkenti a méretes lemezfelület egyhangúságát. 

Belső, utastér

A kissé konzervatív külsőt belül ellensúlyozza a puttonyos Peugeot. Az i-Cockpit vezetőfülke meglepő részleteivel minden új utast elszórakoztathatunk jó 800-1000 kilométeren keresztül.
Például amikor keresi a klímát. Hol a jól ismert konzol? Hol a rádió, ha már sok a Dankón játszott citeramuzsika? A váltó előtti, finoman munkált monolit, mint modern márványszobor mered a vezető felé fordítva. Akad egy hangerő gomb, a CD-ket evő keskeny száj, és öt nyomógomb. Minden más a 9,7 colos érintőképernyőről érhető el, csak győzzük nyomkodni. 
Radikális, látványos változás, amit ahogy a Volvo XC90 esetén is megtapasztaltuk, talán túl nagy falat. Legalább a klímarendszer gombjai maradhattak volna hagyományos formában, mert az eltérő funkciók megjelenítése, kezelése így lehetetlen párhuzamosan. Szőrszálhasogatásnak hangzik, de volt eset, amikor a lehetetlen hegyi utakon kanyarogva azért hagytam forrósító fokozatban a klímát, mert a közelgő kanyarok közül csak a térképet ellenőrizve volt biztos a megfelelő döntés.
Ráadásul az érintésre érzékeny felület sem működik mindig első bökésre. 
Igaz a rengeteg extra funkcióval kecsegtető képernyő nem kötelező kiegészítő, de a végeredmény velőtrázóan fapados, képet is alig lehet találni róla, íme:
Másik nagy dobása a típusnak a magasra tolt műszeregység, és az apró volán kettőse. Elsőre szokatlan, de parkoláskor, szűk helyen manőverezve mókás a vaskos, de kis átmérőjű kormányt pörgetni. 
Hogy minden látható legyen, és a kormány karimája ne takarja ki a műszereket, bizonyos esetekben kompromisszumot kell kötnünk. Ez a bizonyos eset a magasabb vezetőkre vonatkozik, nekik kell bűvészkedni, míg a négy irányban állítható kormány és az ülés megfelelő, kényelmes szögét belövik. A siker pedig ekkor sem garantált, de szerencsére a középső, színes kijelzőre kiválasztható a sebesség is, így nem gond, ha kitakar a kormány. 
Szerethető extra még a panorámatető, főleg a hátul utazók értékelik a látványt, de a világosabb kabin mindenkinek javít a hangulatán. Az erősen tűző nap ellen elektromosan mozgatható rolóval védekezhetünk. 
A kategória legkényelmesebb üléseit keresve nálam a Peugeot 308 a megfelelő választás. Az érdekesen ívelő ülőlap kellően hosszú, megfelelően támasztja a combot, a hátlap széles, mégis tart. Egyedül a túldizájnolt fejtámlákat érheti kritika. Hátul megfelelő a helykínálat, de azért akad tágasabb második sor a kategóriában. 
Összbenyomást tekintve a Peugeot 308 2015-ben is egy gondosan összeszerelt, minőségi anyagokat felvonultató belsőt kínál, ízléses dekorációval, esetünkben fém váltógombbal, pedálokkal, de a szellőzőrostélyok krómdíszítéseit, és a központi képernyőt ölelő keretet is érdemes kiemelni.  

Csomagtér

Csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász a Peugeot 308 SW farába (610 liter), mint a kategórialeső, Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.
Négy ember csomagjainak bőven elég egy hétvégi kirándulás során. A nagy méretű ötödik ajtón keresztül könnyű megpakolni a perem nélkül induló rakteret, a két kerékdob mellett elkülönített rekeszek várják az apróbb holmit, a nehezebb cuccokat pedig hálóval rögzíthetjük a sínen csúsztatható szemekhez. A praktikus apróságok sora lehetne hosszabb is. Az esti főzés szatyrokat megzabolázó kampó, és a roló is járhatna könnyebben. 

Vezetés közben

Adatlap

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi

Teszt: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 1
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 120 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,1 sec
Végsebesség 194 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,2 l / 100 km

A “Blue” kifejezés nem egy fogyasztásra optimalizált kivitelre, hanem az AdBlue adalékra utal. A PSA konszern továbbfejlesztett dízeljei tehát AdBlue befecskendezéssel, és SCR-katalizátorral képesek megfelelni az Euro6-os normának. Papíron tehát a motor környezetbarát, minimalizált nitrogénoxid-kibocsátással, 86 gramm/km szén-dioxid értékkel, de amikor a károsanyag-kibocsátási botrányok korát éljük nem meglepő, ha akad olyan olvasó, aki szkepticizmussal fogadja a hihetetlenül alacsony, gyár által megadott értéket.


Nem csak a takarékosság frontján tört előre a francia motorcsalád. Az 1,6 literes nyolcszelepes turbódízel, hajszállal erősebb, és nyomatékosabb, 120 lóerőt és 285, illetve pillanatnyi túltöltéssel 300 Nm-t képes produkálni. 
A katalógust böngészve a lóerők száma karcsúnak tűnhet, de felesleges elcsábulni az erősebb verziók felé. A combos nyomaték, és a jól eltalált fokozatok, valamint az 1,2 tonnás saját tömeg okán könnyű tartani a forgalom ritmusát. Autópályán sincs gond, alacsony fordulat mellett, erőlködés nélkül falhatóak százszámra a kilométerek. 
Hangja kifejezetten visszafogott, hidegen sem szűrődik be zavaró vibráció, csak tompa, távoli zaj a dízelekre jellemző orgánum, még egy kategóriával fentebb is megállná a helyét halk, puha járásával. Igaz, nagyon kínozni sem kell a motort, szinte alapjárattól terhelhető, és csak 1750-es fordulatig kell pörgetni a csúcsnyomaték eléréshez. A 10,1 másodperces százas sprint is kellemes érték, a Peugeot egyenletesen, puhán gyorsít, ami tökéletes összhangban áll az autó egyéb jellemzőivel, hatodikban autópályán 130-al mindössze 2000-es fordulatot mutat a rendhagyó módon, jobbról-balra járó műszer. 
Mert a futómű épp feszesebb, mint az ötajtós esetén, de szerencsére kényelemre hangolt, meg sem közelíti például a Honda Civic keménységét. Rossz minőségű kanyarokban érződik némi bizonytalanság a hátsó tengelyen keresztbordákon, mélyebb repedésekben felüt, de gyanús, hogy a defekttűrő abroncsok bűnösek a kérdésben. 
Viszont átlagos utakon, autópályán, hosszú kirándulások során inkább a a kevésbé fárasztó, lágyabb rugózás, rezgésmentes siklás dominál. Erre való igazán a Peugeot 308 SW, kimenekülni a városból, komótosan felvenni az utazótempót, és a hosszú hatodik fokozatot kapcsolva siklani az úti cél felé. Városban zavaró a rossz kilátás, a vaskos A-oszlop, az országúton előnyként jelentkező méretes tükrök, nagy fejtámlák megnehezítik a manőverezést, életmentő extra a jó felbontású képet adó tolatókamera.
Négy emberrel, csomaggal, Budapestről Isztriára érve is alig lépte át a hatliteres határt (6,1 l/100 km) a fogyasztás, ami  benzinkútról távozva is segít a jó hangulat megőrzésében. 

Összegzés, árak

A Peugeot bőségszaruja rengeteg bepipálásra váró extrát kínál a vásárlóknak, A panorámatető vizuális élménye mellé a füleket kényeztető hangrendszer is rendelhető. A főleg otthoni hifirendszereket és házimozikat gyártó Denon termékén tisztán szólnak a húrok. 25 fejlesztőmérnök 34 ezer munkaórája van abban a hangzásban, ami a négy mély- és négy magassugárzóból betölti a 308-ast. Igaz ennek ára a pótkerék, az erősítő és főleg a mélynyomó elfoglalja a csomagtérpadló alatti teret.
Vetélytársak árai
Listaár, forint 
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI  6 677 580
Škoda Octavia 1.6 TDI 
6 267 000
Opel Astra ST 1.6 CDTI Active 6 130 000
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi 6 175 000
KIA Cee’d SW 1.6 CRDI 
5 379 000
Testi épségünkre több alrendszer figyel, ütközésveszélyre figyelmeztetés, automata vészfékező rendszer, holttérfigyelő, tolatókamera, parkolóasszisztens segíti a haladást. 
A 120 lóerős Euro 6-os motor már a belépő Access felszereltséggel is kérhető, így listaáron 6 050 000 Forint szerepel a modell mellett, ami most használtautó beszámítással 5 350 000 forintra csökken. A legmagasabb Allure felszereltség az említett akcióval 6 985 000, ezért pedig jár a legtöbb biztonsági extra, valamint az első full-LED lámpatestek, amelyek kiemelkedő fényerővel teszik biztonságosabbá az éjszakai haladást.
Bármi is kerül az általam szerzett tapasztalatok alapján az ítélet mérlegére, az eladási mutatók mondják meg a frankót. A statisztikák pedig azt mutatják, hogy a Peugeot 308 húzza a francia gyártó szekerét, 2014 is erős év volt, de idén még jobban belehúztak, 34 százalékkal több, összesen 103 476 darab Peugeot 308 kelt el az európai piacon (az első félévet összehasonlítva).  Ezzel csak a Golf-Focus-Octavia trió előzi meg a francia kompaktot. A konkurencia tehát erős, de a franciáknak sikerült olyan csomagot összeállítani józan észérvekből, és érdekes apróságokból, ami elég az eladások folyamatos növeléséhez.
 
Mellette – Ellene
  • Takarékos dízelmotor
  • Csendes működés
  • Egyedi belső tér
  • Gazdag extralista
  • Egyszerre puha és rázós futómű
  • Megszokást igénylő üléspozíció
  • Érintőképernyőbe zsúfolt funkciók
  • Felesleges masszázs-funkció

Kommentek

  • v_gabe

    Ez a tesztfogyasztás azért sok. Az előző generációs Octavia kombijával (1.6 CR TDI, Greenline) most sikerült 1600 km-en 4,9-es átlagot hozni szintén 4 fővel+csomaggal sebességhatárokon autózva (Bologna mellé mentünk).

  • PAlex

    Ez a 6.1-es fogyasztás nekem is soknak tűnik kizárólag városon kívül haladva.
    Főleg, ilyen hosszú váltó fokozat mellett, könnyű karosszériával.

  • Szabi5

    Fogyasztás szerintem teljesen lábfüggő. Nekem a II-es octavia 1.9 PDTDI autópályán 2 személlyel + csomaggal 6.2-6.3-at eszik 140-160 között. Ha ugyanezt 100-120-al csinálom, akkor 5-öt. Országuton 4.7-4.8. A légellenállás sokat számit. És megkérlek az octáviát ne hasonlítsátok ehhez az autóhoz, mert 100 km után ordítva ugrunk ki belőle a hangszigetelés teljes hiánya és a folyamatosan sustorgó hátsó ablakok miatt. Ez egy fínom és kényelmes franszia autó nem egy német/cseh traktor. Illetve visszavonom. A mai traktorok már süketszobák mellette.

  • v_gabe

    Szabi5: bizonyára nem siklottál el a fölött, hogy nem kalapáló PD TDI Octavia-ról beszéltem, hanem az új, common rail motorosról aminek ráadásul borzasztó hosszú a váltója. Ez csendes autó nagy tempónál is. Van hibája, de nem ez az.

  • Bekakk

    Ezt már összetörték,vagy a gyárban elfelejtették az ajtókat beállítani?

  • luxusbatar

    Ez a Horvátország buzulás valami magyar betegség? Annyi de annyi szép hely van ezen a km-en belül. Ausztria, Csehország, Erdély. Miért mindig a koszos horvátok?

  • v_Petya25

    Bekakk
    Nem, az első 5 évben csak előszériás darabokat csinálnak. :)
    Év autója, ugyanmár…

  • oszkopeter

    Nekem 5,5 litert evett az 5 ajtós egy 2200 km-es úton 95% autópályán. Odafelé nagy forgalomban 130-as tempóval mentem, de ami érdekes hogy visszafelé “megküldve” a hosszú 160-170-as német szakaszokkal sem szállt el a fogyasztás. Az még nem a BlueHDi verzió volt csak egy sima 115 lovas. Nagyon kényelmes, csendes autó, nagy tempónál is stabil futóművel. A kicsi kormány nagyon jó, ha megszokja az ember akkor nehéz visszaülni egy “régimódi” autóba. Szerintem pont ez az egyik legjobb dolog benne, csak jól be kell állítani, ami nem magától értetődő, ugyanis egészen alacsonyra kell állítani, ami szokatlan. A képernyő titka az, hogy a tetején vannak virtuális gyors gombok, így bármikor át lehet váltani a naviról a klímára vagy a rádióra és vissza. Mondjuk én is csak 3 nap után jöttem rá, de meg lehet szokni.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.