Röviden – Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi
Mi ez?Kívül konzervatív hangulatú, belül egyedi kombi, komoly csomagtérrel
Mit tud?Kitűnő fogyasztást, kényelmet, és tágasabb hátsó sort az ötajtósnál
Mibe kerül?Felszereltségtől függően ötmillióról indul akciós áron, hétmillióért már minden igényt kielégítő konfigurációt lehet összeállítani
Kinek jó? Akinek tetszenek az egyedi francia apróságok, valamint a szerény étvágyú visszafogott teljesítményű dízelmotor.

Öregszem. Amikor hétvégi célpontnak Horvátországot, azon belül Isztriát néztük ki magunknak egy négyfős társasággal, még ott virított a tesztautók naptárában a Nissan Juke Nismo RS is. 218 lóerő egy mókás, mokány gombócban? Naná, hadd fehéredjenek a hátul ülők, amíg a fordulatszámmérő mutatóját kergetem hatezer fölé a vörös számlapon. 
Nos igen, volt ott egy másik lehetőség. A Peugeot 308 SW, tágas kombi, kényelmesen lágyra hangolt stílussal, és takarékos 1,6 literes dízelmotorral. Utóbbit választottam, és naná, hogy nem bántam meg. 
Mert a Peugeot mellett rengeteg észérv szól, de szerencsére nem csak azok. Szó sincs sótlan, arculatot nélkülöző tucat-kocsiról, a 2014-es Év Autója díj nyertese érdekes karakter, főleg a volán mögül szemlélve. 

Külső

A Peugeot 308 SW-t tovább nyújtották az ötajtós típustársnál, és a hátul ülők számára jó hír, hogy a 33 centiméteres hossztöbbletből 11 a tengelytávra esik. Vagyis nem csak a csomagtartóban bőségesebb tér, hanem a hátul ülők lábainak is. 

Már megszoktuk a formát, aminek eleganciája nem kopott az eltelt idő alatt.

Így a megváltozott arányok még komolyabb, elegánsabb jelenlétet adnak a Peugeot 308-nak. Az oldalnézetet uraló, a kilincsek magasságában végighúzódó domborulat, és a krómkeretbe foglalt ablakok még hosszabbnak mutatják az autót, mint valójában. Ez pedig jót tesz a lány vonalakból építkező, tömött hangulatot árasztó formatervnek. 
Könnyen felfedezhető különbség még a rövidebb, ötajtós testvérrel szemben az átrajzolt hátsó lámpatest. A D oszlop alá benyúlóféklámpa ad még egy adag lendületet a farrésznek, csökkenti a méretes lemezfelület egyhangúságát. 

Belső, utastér

A kissé konzervatív külsőt belül ellensúlyozza a puttonyos Peugeot. Az i-Cockpit vezetőfülke meglepő részleteivel minden új utast elszórakoztathatunk jó 800-1000 kilométeren keresztül.

Nem csak szélesnek hat, az is a Peugeot 308, 1,8 méter.

Például amikor keresi a klímát. Hol a jól ismert konzol? Hol a rádió, ha már sok a Dankón játszott citeramuzsika? A váltó előtti, finoman munkált monolit, mint modern márványszobor mered a vezető felé fordítva. Akad egy hangerő gomb, a CD-ket evő keskeny száj, és öt nyomógomb. Minden más a 9,7 colos érintőképernyőről érhető el, csak győzzük nyomkodni. 
Radikális, látványos változás, amit ahogy a Volvo XC90 esetén is megtapasztaltuk, talán túl nagy falat. Legalább a klímarendszer gombjai maradhattak volna hagyományos formában, mert az eltérő funkciók megjelenítése, kezelése így lehetetlen párhuzamosan. Szőrszálhasogatásnak hangzik, de volt eset, amikor a lehetetlen hegyi utakon kanyarogva azért hagytam forrósító fokozatban a klímát, mert a közelgő kanyarok közül csak a térképet ellenőrizve volt biztos a megfelelő döntés.

A szerethető apróságok egyike a magasra emelt műszerfal, ahol a mutatók egymással ellentétes irányban járnak. Miért? Csak!

Ráadásul az érintésre érzékeny felület sem működik mindig első bökésre. 
Igaz a rengeteg extra funkcióval kecsegtető képernyő nem kötelező kiegészítő, de a végeredmény velőtrázóan fapados, képet is alig lehet találni róla, íme:
Másik nagy dobása a típusnak a magasra tolt műszeregység, és az apró volán kettőse. Elsőre szokatlan, de parkoláskor, szűk helyen manőverezve mókás a vaskos, de kis átmérőjű kormányt pörgetni. 
Hogy minden látható legyen, és a kormány karimája ne takarja ki a műszereket, bizonyos esetekben kompromisszumot kell kötnünk. Ez a bizonyos eset a magasabb vezetőkre vonatkozik, nekik kell bűvészkedni, míg a négy irányban állítható kormány és az ülés megfelelő, kényelmes szögét belövik. A siker pedig ekkor sem garantált, de szerencsére a középső, színes kijelzőre kiválasztható a sebesség is, így nem gond, ha kitakar a kormány. 

A hosszú út alatt értékeli az ember csak igazán a beltér kialakítását. Van hely a térdnek, az anyagok puhák, a hangulat még ebben a színösszeállításban is kellemes, és amikor a puhán párnázott, karnak tökéletesen kialakított ajtón pihentetjük a kezünket, érezhető, hogy a franciák eltalálták ezt a típust.

Szerethető extra még a panorámatető, főleg a hátul utazók értékelik a látványt, de a világosabb kabin mindenkinek javít a hangulatán. Az erősen tűző nap ellen elektromosan mozgatható rolóval védekezhetünk. 
A kategória legkényelmesebb üléseit keresve nálam a Peugeot 308 a megfelelő választás. Az érdekesen ívelő ülőlap kellően hosszú, megfelelően támasztja a combot, a hátlap széles, mégis tart. Egyedül a túldizájnolt fejtámlákat érheti kritika. Hátul megfelelő a helykínálat, de azért akad tágasabb második sor a kategóriában. 
Összbenyomást tekintve a Peugeot 308 2015-ben is egy gondosan összeszerelt, minőségi anyagokat felvonultató belsőt kínál, ízléses dekorációval, esetünkben fém váltógombbal, pedálokkal, de a szellőzőrostélyok krómdíszítéseit, és a központi képernyőt ölelő keretet is érdemes kiemelni.  

Csomagtér

Csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász a Peugeot 308 SW farába (610 liter), mint a kategórialeső, Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.

A 610-1660 liter teljes értékű pótkerékkel értendő adat, ha megelégszünk a defektjavító szettel, akkor 660-1775 liternyi teret kapunk, de amikor itthon tengernyi kátyú ütheti javíthatatlanná a felnit, érdemes a pótkerék adta nyugalmat választani.

Négy ember csomagjainak bőven elég egy hétvégi kirándulás során. A nagy méretű ötödik ajtón keresztül könnyű megpakolni a perem nélkül induló rakteret, a két kerékdob mellett elkülönített rekeszek várják az apróbb holmit, a nehezebb cuccokat pedig hálóval rögzíthetjük a sínen csúsztatható szemekhez. A praktikus apróságok sora lehetne hosszabb is. Az esti főzés szatyrokat megzabolázó kampó, és a roló is járhatna könnyebben. 

Vezetés közben

Adatlap

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi

Teszt: Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi 1
Motor1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény120 LE
Nyomaték300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,1 sec
Végsebesség194 km/h
Fogyasztás (vegyes)3,2 l / 100 km

A “Blue” kifejezés nem egy fogyasztásra optimalizált kivitelre, hanem az AdBlue adalékra utal. A PSA konszern továbbfejlesztett dízeljei tehát AdBlue befecskendezéssel, és SCR-katalizátorral képesek megfelelni az Euro6-os normának. Papíron tehát a motor környezetbarát, minimalizált nitrogénoxid-kibocsátással, 86 gramm/km szén-dioxid értékkel, de amikor a károsanyag-kibocsátási botrányok korát éljük nem meglepő, ha akad olyan olvasó, aki szkepticizmussal fogadja a hihetetlenül alacsony, gyár által megadott értéket.


Nem csak a takarékosság frontján tört előre a francia motorcsalád. Az 1,6 literes nyolcszelepes turbódízel, hajszállal erősebb, és nyomatékosabb, 120 lóerőt és 285, illetve pillanatnyi túltöltéssel 300 Nm-t képes produkálni. 
A katalógust böngészve a lóerők száma karcsúnak tűnhet, de felesleges elcsábulni az erősebb verziók felé. A combos nyomaték, és a jól eltalált fokozatok, valamint az 1,2 tonnás saját tömeg okán könnyű tartani a forgalom ritmusát. Autópályán sincs gond, alacsony fordulat mellett, erőlködés nélkül falhatóak százszámra a kilométerek. 
Hangja kifejezetten visszafogott, hidegen sem szűrődik be zavaró vibráció, csak tompa, távoli zaj a dízelekre jellemző orgánum, még egy kategóriával fentebb is megállná a helyét halk, puha járásával. Igaz, nagyon kínozni sem kell a motort, szinte alapjárattól terhelhető, és csak 1750-es fordulatig kell pörgetni a csúcsnyomaték eléréshez. A 10,1 másodperces százas sprint is kellemes érték, a Peugeot egyenletesen, puhán gyorsít, ami tökéletes összhangban áll az autó egyéb jellemzőivel, hatodikban autópályán 130-al mindössze 2000-es fordulatot mutat a rendhagyó módon, jobbról-balra járó műszer. 

A márka többi modelljéhez viszonyítva kifejezetten pontos, de puhán jár a hatsebességes kézi váltó. A fém váltógomb menő, de télen fagyos, nyáron tűzforró.

Mert a futómű épp feszesebb, mint az ötajtós esetén, de szerencsére kényelemre hangolt, meg sem közelíti például a Honda Civic keménységét. Rossz minőségű kanyarokban érződik némi bizonytalanság a hátsó tengelyen keresztbordákon, mélyebb repedésekben felüt, de gyanús, hogy a defekttűrő abroncsok bűnösek a kérdésben. 
Viszont átlagos utakon, autópályán, hosszú kirándulások során inkább a a kevésbé fárasztó, lágyabb rugózás, rezgésmentes siklás dominál. Erre való igazán a Peugeot 308 SW, kimenekülni a városból, komótosan felvenni az utazótempót, és a hosszú hatodik fokozatot kapcsolva siklani az úti cél felé. Városban zavaró a rossz kilátás, a vaskos A-oszlop, az országúton előnyként jelentkező méretes tükrök, nagy fejtámlák megnehezítik a manőverezést, életmentő extra a jó felbontású képet adó tolatókamera.
Négy emberrel, csomaggal, Budapestről Isztriára érve is alig lépte át a hatliteres határt (6,1 l/100 km) a fogyasztás, ami  benzinkútról távozva is segít a jó hangulat megőrzésében. 

Összegzés, árak

A Peugeot bőségszaruja rengeteg bepipálásra váró extrát kínál a vásárlóknak, A panorámatető vizuális élménye mellé a füleket kényeztető hangrendszer is rendelhető. A főleg otthoni hifirendszereket és házimozikat gyártó Denon termékén tisztán szólnak a húrok. 25 fejlesztőmérnök 34 ezer munkaórája van abban a hangzásban, ami a négy mély- és négy magassugárzóból betölti a 308-ast. Igaz ennek ára a pótkerék, az erősítő és főleg a mélynyomó elfoglalja a csomagtérpadló alatti teret.
Testi épségünkre több alrendszer figyel, ütközésveszélyre figyelmeztetés, automata vészfékező rendszer, holttérfigyelő, tolatókamera, parkolóasszisztens segíti a haladást. 
A 120 lóerős Euro 6-os motor már a belépő Access felszereltséggel is kérhető, így listaáron 6 050 000 Forint szerepel a modell mellett, ami most használtautó beszámítással 5 350 000 forintra csökken. A legmagasabb Allure felszereltség az említett akcióval 6 985 000, ezért pedig jár a legtöbb biztonsági extra, valamint az első full-LED lámpatestek, amelyek kiemelkedő fényerővel teszik biztonságosabbá az éjszakai haladást.

Itt már nincs izzó, biztos úr! A full-LED lámpatestek fényereje meggyőző, tompított állásban viszont csak röviden világít előre, talán a szemben közlekedők megvakulását megelőzendő.

Bármi is kerül az általam szerzett tapasztalatok alapján az ítélet mérlegére, az eladási mutatók mondják meg a frankót. A statisztikák pedig azt mutatják, hogy a Peugeot 308 húzza a francia gyártó szekerét, 2014 is erős év volt, de idén még jobban belehúztak, 34 százalékkal több, összesen 103 476 darab Peugeot 308 kelt el az európai piacon (az első félévet összehasonlítva).  Ezzel csak a Golf-Focus-Octavia trió előzi meg a francia kompaktot. A konkurencia tehát erős, de a franciáknak sikerült olyan csomagot összeállítani józan észérvekből, és érdekes apróságokból, ami elég az eladások folyamatos növeléséhez.
 

Mellette – Ellene
  • Takarékos dízelmotor
  • Csendes működés
  • Egyedi belső tér
  • Gazdag extralista
  • Egyszerre puha és rázós futómű
  • Megszokást igénylő üléspozíció
  • Érintőképernyőbe zsúfolt funkciók
  • Felesleges masszázs-funkció