Röviden – Suzuki Baleno
Mi ez?A legújabb Suzuki, amely 14,5 centivel hosszabb a Swiftnél
Mit tud?Nem csak az öccsénél, de az összes 4 méter alatti kisautónál tágasabb, sőt, “enyhe hibrid” is lesz belőle, de egyliteres turbós is
Mibe kerül?Egyelőre nincs európai ára, tavasszal érkezik a kontinensre
Kinek jó? Majdhogynem családi autó, remélhetőleg a Suzukitól megszokott áron, ezért a kategóriában racionális szempontok szerint vásárlóknak tökéletes választásnak tűnik

Ismerik a sztorit? Éppen javították az utat valamelyik Suzuki-szalon előtt a nyári hőséget tovább izzítva a forró aszfalttal, amikor – talán egy hűsítő italért – betévedt az egyik munkás a kereskedésbe. Egy óra múlva boldog újautó-tulajdonosként távozott, és még az asszony sem dobta ki este otthonról, mikor megtudta, hogy milyen feltételekkel lett övék az a szép, új, és a feleség kedvéért piros Swift. Olyan 2007-et írtunk.

Hogy ez a konkrét történet csak legenda vagy megtörtént, teljesen mindegy, összességében jól illusztrálja a hazai újautó-piac válság előtti éveit: kispénzű emberek százezrei vásároltak Suzukit, “a mi autónk”, csúnya ezt így kimondani, de a szegényebb rétegek kocsija lett Magyarországon. Ez az őrület a kijózanodás 2008 utáni éveiben számos következménnyel járt a sokakat megnyomorító hitelkonstrukciók eltörlésétől a márka logójának értéktelenedéséig.

Ma már nem lehet egyetlen személyivel új autót venni, és a Suzuki-brand is egyre szebben csillog, tegyük rögtön hozzá, hála a jó Istennek mindkettőért! Mi most kizárólag az utóbbival foglalkozva bemutatjuk a japán cég legújabb kisautóját, ami még tovább erősíti ezt az őszinte, az áráért rendre megfelelő értéket adó márkát.

Külső és belső

A Baleno régi név a Suzukinál, akinek volt szerencséje valamelyik változatához, az felejtse is el gyorsan, annyival szexibb az újdonság. Sőt, ha éppen Swift-vásárlás előtt áll, akkor vegyen gyorsan egy mély levegőt, dőljön hátra, nyugalom, nem biztos, hogy az az ön Suzukija. Már első ránézésre is modernebb és vagányabb kiállású a tőle 14,5 centivel rövidebb tesónál, a mindössze 2 esztendős S-Cross-nál pedig egy évtizeddel fiatalosabbnak hat a dizájnja. De ez csak a külső, ami nem mindenkinél perdöntő.

A 3995 mm hosszú, 1745 széles és 1470 magas Baleno súlya felszereltségtől függően 900 kiló körüli. Kisautós adatok, pedig belül a kompaktoktnál megszokott méretű az utastér

Pufi, de inkább izmos, mint hájas szumós a Baleno, ami olyat tud ebben a kategóriában – és itt jön a lényeg -, mint senki más. Ritkán kezdem egy újdonság belsőjének jellemzését a hátsó lábtérrel, de ebben a kisautóban akkora helyet alakítottak ki hátul, ami már-már egy teljes kategóriával felette jellemző. Nem féllel, egy kategóriával. A külső méretbeli különbségnél sokkal nagyobb belül a differencia például a Swifthez képest, és meglepő módon nem a csomagtartó rovására. Elsőre nem tűnik nagynak, de a padló felszedése után 15 centivel mélyül a csomagtartó, így már valóban 355 literesnek látjuk, ami gyakorlatilag kategóriaelső méret.

Indiában gyártják, és később sem fogják a csúcsra járatott Esztergomban. Remélhetőleg ez nem látszik meg majd a magyarországi árán, de pimasz akciós árcédulára éppen emiatt senki ne készüljön a tavaszi bevezető kampány idején

Csak az összehasonlítás kedvéért: a Swiftnek 211 literes a csomagtartója, a 208-as Peugeot-nak 311 liter, a Skoda Fabiának 330 liter. Mivel tavasszal kerül a hazai szalonokba a Baleno, még nincs magyar ára, de ismerve a márka árképzését, az indiai gyártás ellenére (vagy másként: a nem esztergomi gyártás ellenére) utóbbi kettőnél szinte biztosan olcsóbb lesz. Megismétlem még konkrétabban az előző állítást: a 208-asnál és a Fabiánál is tágasabb belül, plusz a csomagtartója is méretesebb, de mondhatnék más, az összehasonlításban elvérzendő 4 méter alatti versenyzőket.

Amiért pedig türelemre intem a Swiftre vágyókat, valószínűleg csak pár százezerrel lesz majd drágább a Baleno, markáns árkülönbségre nem számítok.

A műszerfal nélkülözi a fantáziát, de olcsó kisautónál legyen inkább praktikus, mint progresszív. Több helyen puhának látszanak, de mégis kemények a műanyagok, viszont ezekben a csúcsközelinek gondolt változatokban, amiket Spanyolországban vezethetett a sajtó, méretes a képernyő, tolatókamerák figyelnek, és még ülésfűtés is volt. Valószínűleg 3 felszereltségi szint lesz, de, hogy ezek közül melyik gurul majd mondjuk 15-ös kiábrándító lemezkereken, egyelőre a márka illetékesei sem tudtak válaszolni. A méretes oldalsó lemezfelületek miatt remélem, csak az alapváltozat, a képeken látható 16-os alufelniknél kisebb nem állna jól neki.

Korrekt formák és kemény műanyagok, amiket persze csak az újságíró nyomogat. A tesztút alatt nem hibázott a navi. Okostelefon-mániásoknak van Apple CarPlay rendszer

Motorok, technika

Két blokk, háromféle meghajtással, és kétféle váltóval kerül a vadonatúj alvázra, amely 100 kilóval könnyebb a Swifténél, így a Baleno súlya motortól, váltótól és felszereltségtől függően 865 és 980 kiló között mozog. A kisebb az erősebb motor: a 3 hengeres, 998 köbcentis Boosterjet nevű kis turbós 110 lóerős, míg a konzervatívabb, 4 hengeres, 1242 köbcentis szívó 90 lovas.

Utóbbiból csináltak a japánok egy általuk “enyhe hibridnek” elnevezett változatot is, mindig értékeltem a japánok szerénységét, ezúttal tényleg indokolt részükről a mérsékelt jelző használata. Az SHVS-nek keresztelt hibrid hajtásuk valójában a nem túl vérbő 1,2-es megtámogatása a rendszerbe integrált gyújtásgenerátorral (ISG), ami valamelyest besegít gyorsításkor, és energiát termel a fékezéskor, amit egy nagyjából normál méretű lítium-ion akkumulátorban tárolnak.

Az egyliteres, 3 hengeres, turbóval 110 lóerős (170 Nm) Bossterjet a jó választás

A gyári adat szerint ez a hibrid hajtás pont 4 literes átlagfogyasztásra képes 93 g/km-es károsanyag-kibocsátás mellett, míg a sima 1,2-es adatai 4,3 liter és 98 g/km. Ha nem mondtam volna, már ezek a gyári adatok mutatják, hogy szerintük sem tesz hozzá túl sokat az amúgy is takarékos szívó motorhoz ez a generátor. Az egyliteres turbós sem sokkal iszákosabb a 4,5 literes gyári átlaggal, ami az 5 fokozatú váltóval ennyi, a 6-os automatával 4,9 liter. El ne felejtsem, a hibridet a kézi váltóval szerelik.

Miközben a különféle változatok 175-200 km/óra közötti végsebességét megadta a gyártó, a gyorsulási adatokat egyelőre titkolja. Meg is jegyeztem Barcelonában a Suzuki egyik munkatársának, hogy ne legyenek Ssangyong, a dél-koreai gyártó szokta eltitkolni járműveinél ezeket a számokat. Remélem, idővel kitalálják, hogy mennyit írjanak a papírra.

Nem mondtam, pedig a gyártó büszke rá: az új Baleno kapható lesz önműködő vészfékező rendszerrel, távtartó tempomattal és iPhone-kompatibilis központi egységgel is.

Vezetés

Ezúttal a nemzetközi bemutatókra jellemzőnél is rövidebb tesztúton próbálhattuk ki a Balenókat, ezért maradjunk annyiban, hogy például a fogyasztásra vonatkozó tapasztalatainkat kezeljük inkább első benyomásként. A kis turbóssal olyan 50 kilométert mentem nagyrészt dimbes-dombos vidéki utakon kevés településsel, majd némi autópályával a végén, így 5,6 litert mutatott a műszerfal kellemes grafikájú kijelzője a kulcs leadásakor. Szerintem nagyjából ezt tudja is átlagként, ahogyan a hasonló adottságú motorok többsége, teljesen korrekt szám. A Baleno váltója kimondottan precíz, az egyetlen kifogás – különösen autópályán – a 6-ik fokozat hiánya, kormánya talán még közvetlenebb is a kategória átlagánál, rövidke kis előre-hátra tili-toliknál fordulékony a kocsi, ami ezzel a motorral jól vezethető, kellően rugalmas.

Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS) – ilyen változat is lesz, de nem biztos, hogy nálunk. A gyári adat szerint 4 liter benzinnel beéri

Érezhetően álmatagabb a 20 lóerővel gyengébb SHVS, igen, pont ugyanannyi a teljesítménye, mint a sima 1,2-esnek. Az enyhe hibridet bő 10 kilométert vezettem úgy, hogy nem volt módom összehasonlítani az ISG nélküli változattal. Nem annyira vagány, mint a feltöltős, tőle ráadásul valamivel könnyebb másik változat, de városban tökéletes választás lehet. Ott talán még a rövidke és lendületes tesztút 4,5 literes átlagánál is szerényebb fogyasztással is beérheti, tényleg őszintén kíváncsi vagyok rá, hogy Budapest belvárosában mennyivel kavirnyál el A-ból B-be, miközben még az sem biztos, hogy egyáltalán kapható lesz Magyarországon.

A Boosterjet biztosan jön, én momentán azzal szívesebben is közlekednék. Élmény vezetni. Érdekes, hogy a 3 hengeres motornak alig van hangja, 70-80 körül inkább némi gördülési zaj hallatszik be az utastérbe, 100 fölött pedig már szerényen, de szinte szünet nélkül a szélzaj is.

180 centi körüli felnőttek kényelmesen elférnek, egy riválisa sem tud ekkora hátsó lábteret

Összegzés

A jelen állás szerint áprilistól kapható Balenónak egyelőre nincs publikus ára, de azt érzékeltette a Suzuki egyik illetékese, hogy a 2,65 milliónál kezdődő Celerio, a 3,29 millióról induló Swift, és a Baleno nyitóárai olyan 800 ezer forinton belül lesznek. Erre rögtön beugrott az S-Cross, és az eladásait házon belül kannibalizáló Vitara duója, szerintem, ha körülbelül csak 300 ezer forinttal lesz drágább a Swiftnél, legyalulja annak jelenleg szép értékesítési számait, mert az újdonság utas-, és csomagterének mérete sokkal jobb vétellé teszi.

Plusz rabolhat vevőt a kategória más kisautóitól is, ahogyan említettem, nem csak az árával. Mostantól bizony ez a 4 méter alatti autók Skoda Superbje! Az új hivatkozási pont, ha hátsó lábtérről beszélünk.

Még egy dolgot meg kell, hogy említsek, és itt kanyarodok vissza a bevezetésnél részletezett “szegényemberes” Suzuki-imázshoz, ami egyértelműen kopásnak indult. Még pár ilyen trendi kisautót piacra dob a Suzuki, és a szerény jövedelműek autójából a pénzét racionálisan költő alsó-középosztály márkájává válik a szemünk előtt. Remélem, pár év alatt eljön az idő, amikor senki nem gondolja majd, hogy ciki Suzukit venni.

A szimpátiámat gyorsan elnyerő Baleno egyértelműen ebbe az irányba húzza a márkát.

Mellette – Ellene
  • Divatos, masszív külső
  • Hatalmas belső tér
  • Kategóriaelső csomagtartó
  • Remek egyliteres, turbós motor
  • Az előzőnél is takarékosabb SHVS-változat
  • Barátságtalan anyagok az utastérben
  • Nincs 6 fokozatú kézi váltó
  • Gördülési és szélzaj (a motorok viszont kimondottan csendesek)