Vezettük: Suzuki Baleno – 2016

Itt van kérem a kisautók új méretbajnoka! Egy Suzuki!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2015.11.14. 06.00

Pöpec dizájnnal, kategóriaelső belső térrel, és hibrid hajtással is jön a legújabb Suzuki, amit tényleg jó vezetni. Igaz, az pont nem a hibrid változat.

Röviden – Suzuki Baleno
Mi ez? A legújabb Suzuki, amely 14,5 centivel hosszabb a Swiftnél
Mit tud? Nem csak az öccsénél, de az összes 4 méter alatti kisautónál tágasabb, sőt, “enyhe hibrid” is lesz belőle, de egyliteres turbós is
Mibe kerül? Egyelőre nincs európai ára, tavasszal érkezik a kontinensre
Kinek jó?  Majdhogynem családi autó, remélhetőleg a Suzukitól megszokott áron, ezért a kategóriában racionális szempontok szerint vásárlóknak tökéletes választásnak tűnik

Ismerik a sztorit? Éppen javították az utat valamelyik Suzuki-szalon előtt a nyári hőséget tovább izzítva a forró aszfalttal, amikor – talán egy hűsítő italért – betévedt az egyik munkás a kereskedésbe. Egy óra múlva boldog újautó-tulajdonosként távozott, és még az asszony sem dobta ki este otthonról, mikor megtudta, hogy milyen feltételekkel lett övék az a szép, új, és a feleség kedvéért piros Swift. Olyan 2007-et írtunk.

Hogy ez a konkrét történet csak legenda vagy megtörtént, teljesen mindegy, összességében jól illusztrálja a hazai újautó-piac válság előtti éveit: kispénzű emberek százezrei vásároltak Suzukit, “a mi autónk”, csúnya ezt így kimondani, de a szegényebb rétegek kocsija lett Magyarországon. Ez az őrület a kijózanodás 2008 utáni éveiben számos következménnyel járt a sokakat megnyomorító hitelkonstrukciók eltörlésétől a márka logójának értéktelenedéséig.

Ma már nem lehet egyetlen személyivel új autót venni, és a Suzuki-brand is egyre szebben csillog, tegyük rögtön hozzá, hála a jó Istennek mindkettőért! Mi most kizárólag az utóbbival foglalkozva bemutatjuk a japán cég legújabb kisautóját, ami még tovább erősíti ezt az őszinte, az áráért rendre megfelelő értéket adó márkát.

Külső és belső

A Baleno régi név a Suzukinál, akinek volt szerencséje valamelyik változatához, az felejtse is el gyorsan, annyival szexibb az újdonság. Sőt, ha éppen Swift-vásárlás előtt áll, akkor vegyen gyorsan egy mély levegőt, dőljön hátra, nyugalom, nem biztos, hogy az az ön Suzukija. Már első ránézésre is modernebb és vagányabb kiállású a tőle 14,5 centivel rövidebb tesónál, a mindössze 2 esztendős S-Cross-nál pedig egy évtizeddel fiatalosabbnak hat a dizájnja. De ez csak a külső, ami nem mindenkinél perdöntő.

A 3995 mm hosszú, 1745 széles és 1470 magas Baleno súlya felszereltségtől függően 900 kiló körüli. Kisautós adatok, pedig belül a kompaktoktnál megszokott méretű az utastér

Pufi, de inkább izmos, mint hájas szumós a Baleno, ami olyat tud ebben a kategóriában – és itt jön a lényeg -, mint senki más. Ritkán kezdem egy újdonság belsőjének jellemzését a hátsó lábtérrel, de ebben a kisautóban akkora helyet alakítottak ki hátul, ami már-már egy teljes kategóriával felette jellemző. Nem féllel, egy kategóriával. A külső méretbeli különbségnél sokkal nagyobb belül a differencia például a Swifthez képest, és meglepő módon nem a csomagtartó rovására. Elsőre nem tűnik nagynak, de a padló felszedése után 15 centivel mélyül a csomagtartó, így már valóban 355 literesnek látjuk, ami gyakorlatilag kategóriaelső méret.

Indiában gyártják, és később sem fogják a csúcsra járatott Esztergomban. Remélhetőleg ez nem látszik meg majd a magyarországi árán, de pimasz akciós árcédulára éppen emiatt senki ne készüljön a tavaszi bevezető kampány idején

Csak az összehasonlítás kedvéért: a Swiftnek 211 literes a csomagtartója, a 208-as Peugeot-nak 311 liter, a Skoda Fabiának 330 liter. Mivel tavasszal kerül a hazai szalonokba a Baleno, még nincs magyar ára, de ismerve a márka árképzését, az indiai gyártás ellenére (vagy másként: a nem esztergomi gyártás ellenére) utóbbi kettőnél szinte biztosan olcsóbb lesz. Megismétlem még konkrétabban az előző állítást: a 208-asnál és a Fabiánál is tágasabb belül, plusz a csomagtartója is méretesebb, de mondhatnék más, az összehasonlításban elvérzendő 4 méter alatti versenyzőket.

Amiért pedig türelemre intem a Swiftre vágyókat, valószínűleg csak pár százezerrel lesz majd drágább a Baleno, markáns árkülönbségre nem számítok.

A műszerfal nélkülözi a fantáziát, de olcsó kisautónál legyen inkább praktikus, mint progresszív. Több helyen puhának látszanak, de mégis kemények a műanyagok, viszont ezekben a csúcsközelinek gondolt változatokban, amiket Spanyolországban vezethetett a sajtó, méretes a képernyő, tolatókamerák figyelnek, és még ülésfűtés is volt. Valószínűleg 3 felszereltségi szint lesz, de, hogy ezek közül melyik gurul majd mondjuk 15-ös kiábrándító lemezkereken, egyelőre a márka illetékesei sem tudtak válaszolni. A méretes oldalsó lemezfelületek miatt remélem, csak az alapváltozat, a képeken látható 16-os alufelniknél kisebb nem állna jól neki.

Korrekt formák és kemény műanyagok, amiket persze csak az újságíró nyomogat. A tesztút alatt nem hibázott a navi. Okostelefon-mániásoknak van Apple CarPlay rendszer


Motorok, technika

Két blokk, háromféle meghajtással, és kétféle váltóval kerül a vadonatúj alvázra, amely 100 kilóval könnyebb a Swifténél, így a Baleno súlya motortól, váltótól és felszereltségtől függően 865 és 980 kiló között mozog. A kisebb az erősebb motor: a 3 hengeres, 998 köbcentis Boosterjet nevű kis turbós 110 lóerős, míg a konzervatívabb, 4 hengeres, 1242 köbcentis szívó 90 lovas.

Utóbbiból csináltak a japánok egy általuk “enyhe hibridnek” elnevezett változatot is, mindig értékeltem a japánok szerénységét, ezúttal tényleg indokolt részükről a mérsékelt jelző használata. Az SHVS-nek keresztelt hibrid hajtásuk valójában a nem túl vérbő 1,2-es megtámogatása a rendszerbe integrált gyújtásgenerátorral (ISG), ami valamelyest besegít gyorsításkor, és energiát termel a fékezéskor, amit egy nagyjából normál méretű lítium-ion akkumulátorban tárolnak.

Az egyliteres, 3 hengeres, turbóval 110 lóerős (170 Nm) Bossterjet a jó választás

A gyári adat szerint ez a hibrid hajtás pont 4 literes átlagfogyasztásra képes 93 g/km-es károsanyag-kibocsátás mellett, míg a sima 1,2-es adatai 4,3 liter és 98 g/km. Ha nem mondtam volna, már ezek a gyári adatok mutatják, hogy szerintük sem tesz hozzá túl sokat az amúgy is takarékos szívó motorhoz ez a generátor. Az egyliteres turbós sem sokkal iszákosabb a 4,5 literes gyári átlaggal, ami az 5 fokozatú váltóval ennyi, a 6-os automatával 4,9 liter. El ne felejtsem, a hibridet a kézi váltóval szerelik.

Miközben a különféle változatok 175-200 km/óra közötti végsebességét megadta a gyártó, a gyorsulási adatokat egyelőre titkolja. Meg is jegyeztem Barcelonában a Suzuki egyik munkatársának, hogy ne legyenek Ssangyong, a dél-koreai gyártó szokta eltitkolni járműveinél ezeket a számokat. Remélem, idővel kitalálják, hogy mennyit írjanak a papírra.

Nem mondtam, pedig a gyártó büszke rá: az új Baleno kapható lesz önműködő vészfékező rendszerrel, távtartó tempomattal és iPhone-kompatibilis központi egységgel is.

Vezetés

Ezúttal a nemzetközi bemutatókra jellemzőnél is rövidebb tesztúton próbálhattuk ki a Balenókat, ezért maradjunk annyiban, hogy például a fogyasztásra vonatkozó tapasztalatainkat kezeljük inkább első benyomásként. A kis turbóssal olyan 50 kilométert mentem nagyrészt dimbes-dombos vidéki utakon kevés településsel, majd némi autópályával a végén, így 5,6 litert mutatott a műszerfal kellemes grafikájú kijelzője a kulcs leadásakor. Szerintem nagyjából ezt tudja is átlagként, ahogyan a hasonló adottságú motorok többsége, teljesen korrekt szám. A Baleno váltója kimondottan precíz, az egyetlen kifogás – különösen autópályán – a 6-ik fokozat hiánya, kormánya talán még közvetlenebb is a kategória átlagánál, rövidke kis előre-hátra tili-toliknál fordulékony a kocsi, ami ezzel a motorral jól vezethető, kellően rugalmas.

Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS) – ilyen változat is lesz, de nem biztos, hogy nálunk. A gyári adat szerint 4 liter benzinnel beéri

Érezhetően álmatagabb a 20 lóerővel gyengébb SHVS, igen, pont ugyanannyi a teljesítménye, mint a sima 1,2-esnek. Az enyhe hibridet bő 10 kilométert vezettem úgy, hogy nem volt módom összehasonlítani az ISG nélküli változattal. Nem annyira vagány, mint a feltöltős, tőle ráadásul valamivel könnyebb másik változat, de városban tökéletes választás lehet. Ott talán még a rövidke és lendületes tesztút 4,5 literes átlagánál is szerényebb fogyasztással is beérheti, tényleg őszintén kíváncsi vagyok rá, hogy Budapest belvárosában mennyivel kavirnyál el A-ból B-be, miközben még az sem biztos, hogy egyáltalán kapható lesz Magyarországon.

A Boosterjet biztosan jön, én momentán azzal szívesebben is közlekednék. Élmény vezetni. Érdekes, hogy a 3 hengeres motornak alig van hangja, 70-80 körül inkább némi gördülési zaj hallatszik be az utastérbe, 100 fölött pedig már szerényen, de szinte szünet nélkül a szélzaj is.

180 centi körüli felnőttek kényelmesen elférnek, egy riválisa sem tud ekkora hátsó lábteret


Összegzés

A jelen állás szerint áprilistól kapható Balenónak egyelőre nincs publikus ára, de azt érzékeltette a Suzuki egyik illetékese, hogy a 2,65 milliónál kezdődő Celerio, a 3,29 millióról induló Swift, és a Baleno nyitóárai olyan 800 ezer forinton belül lesznek. Erre rögtön beugrott az S-Cross, és az eladásait házon belül kannibalizáló Vitara duója, szerintem, ha körülbelül csak 300 ezer forinttal lesz drágább a Swiftnél, legyalulja annak jelenleg szép értékesítési számait, mert az újdonság utas-, és csomagterének mérete sokkal jobb vétellé teszi.

Plusz rabolhat vevőt a kategória más kisautóitól is, ahogyan említettem, nem csak az árával. Mostantól bizony ez a 4 méter alatti autók Skoda Superbje! Az új hivatkozási pont, ha hátsó lábtérről beszélünk.

Még egy dolgot meg kell, hogy említsek, és itt kanyarodok vissza a bevezetésnél részletezett “szegényemberes” Suzuki-imázshoz, ami egyértelműen kopásnak indult. Még pár ilyen trendi kisautót piacra dob a Suzuki, és a szerény jövedelműek autójából a pénzét racionálisan költő alsó-középosztály márkájává válik a szemünk előtt. Remélem, pár év alatt eljön az idő, amikor senki nem gondolja majd, hogy ciki Suzukit venni.

A szimpátiámat gyorsan elnyerő Baleno egyértelműen ebbe az irányba húzza a márkát.

Mellette – Ellene
  • Divatos, masszív külső
  • Hatalmas belső tér
  • Kategóriaelső csomagtartó
  • Remek egyliteres, turbós motor
  • Az előzőnél is takarékosabb SHVS-változat
  • Barátságtalan anyagok az utastérben
  • Nincs 6 fokozatú kézi váltó
  • Gördülési és szélzaj (a motorok viszont kimondottan csendesek)

Kommentek

  • zselatyne

    Furcsa módon a Honda Jazz-t nem említette a szerző, annál is tágasabb a Baleno?

  • apaarpi

    Pöpec design?

    Hát, ez is eléggé bamba lett, nem annyira, mint az S-Cross, de a Vitara orra szerintem sokkal jobb.

  • Walaky

    900 kg?Ez is papírból van,mint a többi!Miért gyártanak ilyen fostalicskákat?Egy erősebb szél lelöki az útról.

  • mtbe

    Az első képről nekem se a pöpec jelző jutott eszembe, inkább a tömbszerű. De oldalról-hátulról egész jó.

  • aasgeier

    Walaky. Nincs ezzel semmi gond,viszont neked nehéz gyerekkorod lehetett,vagy van.

  • v_gabe

    A Jazz annak lehet tágas, aki nem nőtt 180 cm fölé.

  • v_johny

    Egész pofás összességében. De mindent egybevetve, ezen szegmensben nálam -egyelőre- az i20 a befutó minden tekintetben.

  • Ankhiszesz

    Hát nem ítélem el a szerző ízlését, de amit a dizájnról írt, arról nekem folyamatosan az ellenkezője fogalmazódott meg… a Swift, de még az sx4 s-cross is jobban néz ki, szerintem ez a forma a 2000-es években lett volna modern. (Nekem még a régi Balenó is jobban tetszik…) Ettől függetlenül biztos jobb mint a Swift, már csak a méreteiből adódólag is, de nem szebb az biztos.
    A mai Suzuki palettáról nekem egyértelműen a Vitara a befutó, német-autó pártiként is azt mondom, hogy tetszik. ;)

  • hova

    Nincs ezzel az autóval semmi gond. A belső tér és a csomagtartó mérete nagyon okos,akinek nem tetszik az anyag, nyerjen a lottón. Tetszeni fog a Magyaroknak-de szerintem nem csak nekünk.

  • Guevara

    Tisztességes kis autónak tűnik, remélem itthon is forgalmazzák majd. Egyébként nem tudom hogy miért érdekes a 0-100 gyorsulás ideje, én a mai napig nem tudom hogy az én autómnál mennyi ez az érték, pedig meg van 6 és fél éve. Aki számok alapján vesz autót, azt nem írígylem.

  • PDA FAN

    Walaky: Nagyszilárdságú acéllal könnyű és mégis erős. Nem papír, mint a régi Swift. Egyébként miért legyen másfél tonna egy autó? Csak hogy többet fogyasszon? Mert az ütközésvédelmet egy könnyű autónál is meg lehet jól csinálni.

  • oszkopeter

    Az a baj, hogy ezekkel a mély csomagtartókkal meg a padló alatti literekkel nem sokra megy az ember. A gyakorlatban jóval fontosabb a csomagtér hossza, hogy egy nagyobb sporttáskát vagy bőröndöt be lehessen hosszában tenni. Ha 10-20 centivel megtoldották volna a hosszát a csomagtér javára, akkor tényleg ez lenne a tuti mindenes kisautó, így csak egy lesz a sok közül, hiába a hangzatos literek.

  • kellervin

    Nem európai színvonal, pláne nem 2015-ben. Fele ennyi pénzért bármilyen, sokkal jobb és használhatóbb használtautó kapható. Széámomra gyedül a Vitara tűnik korszerű és versenyképes autónak a palettáról…

  • japancar

    A súlya kevésnek tűnik, ennek is vékony a lemeze. Kíváncsi lennék egy objektív töréstesztre. A szuperturbó, stb. motoroktól nem vagyok elájulva. Az ilyen picike motorból 110 lóerőt csak az élettartam rovására lehet kihozni. A külseje viszont szép.

  • japancar

    kellervin – 2015.11.17 // 11:38
    Pont a kinézete az ami nagyon sikeres. Ami a használt kocsikkal összehasonlítást illeti, ez egy új kocsi és a motor is új konstrukció. Valószínűleg kelendő lesz Európában. (Amerikában ekkora kocsit nem fognak megvenni, oda nagyobb vasat kell vinni.)

  • hova

    kellervin:
    Nem európai szinvonaló, hanem Japán! Tehát ezen gondolkodj picit.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidőautó

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.