Vezettük: Audi Q7 e-tron quattro

Lopakodó a TEK-nek

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2015.11.13. 15.00

2,5 tonnát nyom, de a szabvány szerint 1,7 litert fogyaszt. Kipróbáltuk a hibrid hajtású Audi Q7 e-tront, amely osonásra is jó.

Röviden – Audi Q7 e-tron quattro
Mi ez? 5 méteres 2,4 tonnás szabadidő-autó, dízel-elektromos hibrid hajtáslánccal
Mit tud? Luxuskivitelben viszonylag takarékosan közlekedni, szinte már önállóan is 
Mibe kerül? Még nincs hazai ára, Németországban 26 millióra tervezik az indulóárát
Kinek jó?  A luxusra vágyóknak, a high-techre fogékonyaknak, akiket nem zavar, hogy az autót gyakran már nem ők irányítják

Napra pontosan öt éve, 2010. november 11-én történt, hogy Földes Attila kollégám kipróbálta az Audi nagy teljesítményű villanyautóját, az R8 e-tront. Az autó nem került sorozatgyártásba, ám öt év alatt az Audi fejlesztései odáig jutottak, hogy már kínál olyan modellt, amely képes hosszabb távon is elektromos hajtással közlekedni. Az első ilyen modell, a korábban a Vezess által is tesztelt A3 e-tron után az új Q7-ből is elkészült egy ilyen variáns. Az Audi Future Performance Days program keretében Spanyolországban vezettük a kocsit.

A sebességváltóba került a villanymotor


Villanyautónak is jó

Nem tisztán elektromos autóról van szó, a Q7 e-tron konnektorról is tölthető hibrid, amely azonban több mint ötven kilométert képes tisztán villanyautóként is megtenni. A Madrid környékén kipróbált kocsi hajtáslánca dízel- és elektromos motor kombinációjára épül. Előbbi 3,0 literes V6-os, de adózási szempontok miatt nem a normál modellekben kínált 272, hanem csak 258 lóerős kivitelben alkalmazzák. Erőhiányra azonban senki nem fog panaszkodni, hiszen a 94 kW (128 LE) teljesítményű villanymotorral együttműködve 373 lóerőt és 700 Nm nyomatékot kínál a Q7 e-tron hibrid rendszere.

Ha padlóig nyomjuk a gázt, és beindul a boost program (minden rendszer a csúcsot adja), a kocsi képes 6 másodperc alatt elérni a 100 km/órás sebességet, a végsebessége pedig 225 km/óra. Mindezt hibrid hajtással, hiszen az autó négyféle módban használható. Az EV mód esetén az akkumulátor kapacitásáig tisztán elektromos hajtással vezethető a kocsi, a “hybrid” használatakor a rendszer dönt szabadon a hajtás módjáról. A “battery hold” kiválasztása esetén későbbre tartalékolhatjuk az elektromos energiát, a “battery charge” üzemmódban pedig a belső égésű motor használata mellett tölthető az akkumulátor. Az Audi Q7 e-tron az indítást követően mindig a villanymotorokkal indít, és csak ezt követően kapcsol a kiválasztott módra.

Tisztán villanyautóként vezetve a kocsit a forgalom ritmusát tudtuk tartani, nem mi nyertük a gyorsulási versenyeket a lámpától, de a hétköznapokon nem okozna hátrányt így autózni. Elektromos hajtással elvileg 125 km/órás végsebességre képes a Q7 e-tron, de mi sík úton kényelmesen elértük a 135 km/órás tempót is. Ilyenkor persze nincs motorhang sem, eggyel több indok, hogy ilyen legyen a TEK kommandósainak ilyen Q7-esük is, hiszen ezzel majd csendben odasurranhatnak a bevetés helyszínére.

Így suhan villanyautóként autópályán a Q7:


Minden a takarékosságért

Az Audi mérnökei szinte minden ma elérhető megoldást bedobtak, hogy az autó takarékosan üzemeljen és az akkumulátorokban tárolt energiát maximálisan kihasználja a kocsi. Egyenletes tempó mellett a nyolcfokozatú váltó 160 km/óráig képes lekapcsolni a motort a hajtásról, és vitorlázó üzemre váltani. Bár óriási féktárcsák vannak elöl a Q7-esen, de a mindennapos használat során a generátorüzemre váltó elektromos motor lassít a fékpedál megnyomásakor – a kissé nyúlós érzést szokni kell -, hiszen a fékezéskor felszabaduló energia egy részét így elektromosság formájában képes visszanyerni a rendszer.

Az Audi Q7 e-tron egyik különlegessége a hőszivattyúval működő hőmenedzsment, amellyel a hajtásrendszer komponenseinek maradék hője az utastér fűtéséhez is használható. Az elektromos kompresszor olyan jó hatásfokú, hogy 3 kW hőt képes előállítani 1 kW elektromos áramból, ez összevetve egy hagyományos légkondicionálóval, hat kilométerrel növeli az elektromos hatótávolságot. Elméletileg teljesen feltöltött akkumulátorral 56 kilométert tehetünk meg tisztán elektromos hajtással.

A kiértékelő táblát látszik, hogy a 100 kilométeres körön, hol működött a dízelmotor(piros) is és hol hajtottunk tisztán villanymotorral (zöld)


A zöld útszakasz jelzi a a még elektromos hajtással megtehető távot, a sárga a belsőégésű motorral hátra levőt

Ahhoz, hogy ezt elérjük, jobb, ha rábízzuk magunkat a gépre, mert az sokkal okosabb, mint mi. A szervezők egy majdnem pontosan 100 kilométeres próbakört jelöltek ki az autót tesztelő párosoknak, autópályával, országúttal, szerpentinnel, várossal. Mi persze sokkal inkább az autó nyújtotta vezetési élményt és dinamikát hajszoltuk, mint a takarékos vezetést, és magunk váltogattunk a négy üzemmód között, így 9,4 literes átlagfogyasztást produkáltunk, de a legjobb magyar is 7,2-t ért el. Nemigen hittük el, de állítólag egy japán csapat 3,1 literig jutott. Persze ez is messze van a szabvány szerinti 1,7 literes átlagtól.

A szakemberek elmondása szerint a hibrid módban hagyva jelentős javulást értünk volna el, mert az intelligens rendszerek számos trükköt tudnak. A hibridmenedzsment igyekszik az adott szituációnak legmegfelelőbb hajtásmódot kiválasztani, hogy ott használja az elektromos, illetve belső égésű motort, ahol az a leghatékonyabb. Továbbá, ha a GPS-rendszerbe beállítjuk az úti célunkat, akkor a navigációs adatbázis és a valós idejű közlekedési információk alapján menetstratégiát számít, amely tovább fokozza a hatékonyságot.

Ám ott van még a – normál Q7-eshez is elérhető – gazdaságossági asszisztens, amely a navigációs rendszer és a kamera adataiból, valamint az adaptív sebességszabályozás radarérzékelőinek információiból akár három kilométerrel előre lát, felismerve a domborzati és sebességviszonyokat. Így pedig nemcsak az történik, hogy autópályán belső égésű motorral, városban pedig tisztán elektromos hajtással haladunk, hanem a sebességkorlátozások, kanyarok, útkereszteződések előtt jelez a kocsi, hogy engedjük el a gázpedált. Mutatja a műszerfalon, illetve az aktív gázpedál rezeg is.

A csúcs, ha aktiváljuk a távolságtartó tempomatot, mert akkor a kocsi elvégzi a lassításokat és gyorsításokat is a forgalom többi résztvevője, a sebességhatároknak és az útviszonyoknak megfelelően. Igaz ezek a forgalom ritmusához képest sokkal visszafogott ütemben történnek, így a többiek anyáznak majd ránk. Viszont baromi takarékosak leszünk.

A drive select rendszerrel módosítható a motorszabályozás és -hang, valamint az automata sebességváltó és a kormányrásegítés karakterisztikája is a vezető igényének megfelelően

A szellőzőrostélyszerű díszítés szélesnek, laposnak mutatja a műszerfalat

Az e-tron állítható dőlésszögű támlával készült hátsó ülései kívánságra hosszirányban is eltolhatók


Milyen mint autó?

Ez a megfontoltság illik a hibrid Q7-eshez. A kocsi ugyan megmutatta nekünk, hogy képes nagyon gyorsan legyűrni a kanyarokat, szerpentineket, de nem csábít ilyen mutatványokra. Bár a normál Audi Q7 rengeteget fogyott elődjéhez képest, a hibrid variáns sokat visszahízott, mivel a hibridséghez szükséges elemek, azaz a lítiumion akkumulátor és az elektromos rendszerek 375 kilót nyomnak együtt. Ezzel a Q7 e-tron üresen 2445 kilós, ez pedig érezhető a kanyarokban és fékezésekkor is. Nem véletlen, hogy óriási, 400 milliméteres féktárcsákkal szerelik fel, igaz, ezeket csak agresszív fékezéskor kezdi használni.

Az, hogy mégis képes viszonylag gyors kanyarvételre a kocsi, az adaptív futóművének és intelligens összkerékhajtásnak köszönhető, amely gyors fordulókban az ívbelső kerék enyhe lefékezésével növeli a jármű agilitását és stabilitását.

Kiváló utazóautó a Q7 e-tron, amelyből az elméleti – 1400 kilométeres – hatótávolság legyűrése után sem elgyötörve szállunk ki. Elképesztően csendes az utastér, a külvilágból nagyon kevés zaj szűrődik be. Ugyanez a helyzet az úthibákkal is, a kocsi kisimítja az aszfaltot, lazán megy át a fekvőrendőrökön. Az ülések nagyon kényelmesek, az utasok pedig tágas helynek örülhetnek. Ebben pont ugyanazt nyújtja, mint a hagyományos Q7. Csomagtartója kissé szűkebb a hibridnek, de így is bőséges, 650 literes. Az anyagminőség hibátlan, a kidolgozás példás. Igazi luxusautó.

Az éjjellátó képe a műszerfalon:

Ahogy a többi Q7-ben, itt is teljes egészében digitális műszeregység fogadja a vezetőt. A 12,3 colos kijelzőfelület azonban a hibridre jellemző adatokat is képes megjeleníteni. Így az energiaáramlások és akkumulátor töltöttségi szintje is megjeleníthető, illetve a hatótáv is látható, jelölve, hogy mennyi tisztán elektromos üzemben és mennyi összesen.

A hibridhez kifejlesztett sok okos megoldás mellett számos vezetőtámogató rendszer kerülhet a Q7 e-tronba, így elérhető kikerülés asszisztens, bekanyarodás asszisztens, hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, vontatmány asszisztens is. A legjobb az autonóm közlekedést megvalósító közlekedési torlódás asszisztens, amely 65 kilométer/óráig átveszi a gyorsítás, a lassítás és a kormányzás feladatát a lassú és sűrű forgalomban.

2016 tavaszán kezdik meg az Audi Q7 e-tron forgalmazását, hazai árát egyelőre nem ismerjük, Németországban 80 500 euróról (kb. 26 millió forint) indul majd. Drága, de a felhalmozott luxust és főleg technológiai tudást látva, megtapasztalva, nem tűnik túlárazottnak. Olyan ellenfelek várják a hibrid Q7-est, mint a Porsche Cayenne S Hybrid, a Mercedes-Benz GLE 500e, BMW X5 xDrive40e, Volvo XC90 T8.

Mellette – Ellene
  • Remek hajtáslánc
  • Villanyautóként is jó
  • Csendes utastér
  • Kiváló anyagminőség
  • Remek futómű
  • Nagy önsúly
  • Kevés visszajelzés a kormányon
  • Drága
  • Csak 5 személyesként elérhető

Az Audi Q7 e-tron felépítése:

Kommentek

  • DTF

    A japánaok azrt mentek ilyen jót, mert a toyotával/lexusszal elég sok tapasztaltuk van, tudják h miként kell vezetni a hbyrid autókat. ez nem a teljesítményről szól, max néha, amikor ki kell hazsnámni az erősségét.
    kíváncsi lennék h tényleg menyi fogyaszt a hétköznapokban.
    mondjuk napi 15-20 km-re tökéletes lenne (én ennyit megyek többségében), de páláyn és orzságútn i sjól teljedítene.
    kár h dízle…
    de én még mindig zat mondom h hybribdne za etalon a toxota/lexus,a töbi a noymába sem ér… nem hobáa nem erőlteti alexus a plug-in suv-okat… sima új rx450h-val lehet 7-7,5 fels átlagot pordukálni (előző generaációdal 8-8,5 liter). a titok az h hybridként kell vezetni..

  • Benics

    “Napra pontosan öt éve 2015. nov. 11….” ??? what??

  • Guevara

    “Mi persze sokkal inkább az autó nyújtotta vezetési élményt és dinamikát hajszoltuk, mint a takarékos vezetést…”

    De miért? Miért kell egy ilyen autóban is egy lélekben tuningolt Swiftet vezető boyracerré válnia egy elvileg szakember újságírónak?

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.