Röviden a mezőnyről
Mik ezek? Középméretű aszfaltterepjárók, gazdag felszereltséggel, benzines turbómotorokkal. 
Mit tudnak? Divatos, vágyott és sokoldalú autóként a boltba elugrástól az adriai nyaralásig megoldani mindazt, amit egy családi autónak tudnia kell.
Mibe kerülnek? 5,5 millióról indul a Qashqai és a Kadjar, 6,1 millió forinttól a Tucson. Arányos motorral a dízelfelár 790 000 Ft, a Hyundainál a 177 lóerős 1,6 T-GDi benzinesnél 600 000 forinttal kerül többe a 136 lóerős dízel.  
Kinek jók?  Azoknak, akik igénylik a magas üléshelyzetet, bármire befogható, divatos autóra vágynak, és nem hajlandóak megfizetni a dízelek felárát.

Új formatervvel, a régi-új néven, vadonatúj turbómotorral jelent meg a Hyundai középméretű szabadidő-autója. A Tucsont az Autó és Stílus magazinnal együttműködve két erős kategóriatárssal vetettük össze, szintén turbós benzines motorral. A három aszfaltterepjáró kapcsán arra is kíváncsiak voltunk, hogy a benzinesek a turbósítással fel tudnak-e nőni a kategóriát uraló dízelekhez?

Design

Mindhárom autó karakteres, a népes kategóriában egyik konkurenst sem majmolták. A mi gusztusunk szerint a Hyundai elegáns, túlzásoktól mentes autó. Időtlen formatervét, remek arányait látva van mitől félni a Volkswagennél és a többi európai márkánál. Nyoma sincs az előd hatásvadász kuszaságának, amelyre annyi ívet meg domborítást préseltek, amennyi három autónak elég lett volna, ráadásul a Ford Kugára is emlékeztetett.

Formatervben nekünk a Kadjar tetszett a legjobban

Nekünk a Nissan irányvonala is tetszik, bár szemből kétszer kell megnéznünk, hogy melyik az X-Trail és melyik a Qashqai. A családi egyenarcból a Pulsar is profitált. A Renault importőre hagyományosan remekül konfigurálja a tesztautókat, a Kadjarból is kihozták a maximumot. A Renault SUV vörös fényezésével és a Hyundaiéhoz hasonlóan 19 colos, látványos felnijével a legvagányabb autó. Nemcsak itt, talán az egész kategóriában.

Belső tér

Sokat javult a Qashqai minőségi összképe a modellváltással. Műszerfala igényesebb lett, jobbak az anyagok, így már eléri a kategóriában elvárható szintet. Értékeltük benne a rakodóhelyeket is. A Kadjarban ez nem jött össze, de a Qashqaiban és főleg a Tucsonban sokfelé pakolhatunk.

Súlyával jó minőséget sugall a Tucson jeladója. Elegáns a Renault indítókártyája, a Qashqai slusszkulcsa kevésbé míves

Minőségérzetben a Hyundai már a slusszkulcs, vagyis a jeladó súlyával az élre tör, bár a Kadjar gyönyörű fehér kártyája ugyanígy elhiteti az emberrel, hogy minőségi autót választott. Erre a részletre érdemes volna a Nissannál is jobban odafigyelni, mert a Qashqai kulcsa szimplább, pedig ezzel aztán minden be- és kiszálláskor konfrontálódik a tulaj. Idegesítő a másik két autóban az egyetlen becsípődésgátlós, egy mozdulatra felszaladó ablakemelő, ezen az ázsiaiaknak túl kellene lépni, a Renault-nak meg kár volt eltanulnia a sóherséget.

Belső terének kivitelével a Qashqai megelőzi a testvérmodellt, amely a tesztautóban nyikorgó műanyagokkal rombolta le a kulcskártyával megteremtett minőségi aurát. Ez a tesztkocsi egyedi hibája is lehet, de zavaró.
 

Sokat javult a Qashqai minőségérzete a modellváltással

Mindhárom autóban sok a hely, de nem egyformán. A Nissan a Renault-nál 7,2, a Hyundainál 9,8 centivel rövidebb. A Qashqai második sora kevésbé tágas, mint a másik két autóé, de a tesztet Csordás Gábor kollégámmal végeztük, aki van vagy 194 centis, én meg 190, és egyikünk sem szorongott benne.

Ezzel együtt a hátsó üléseken a Tucsonban a legkényelmesebb elnyúlni, ahol az üvegtető ellenére is elegendő a fejtér és állítható dőlésszögű háttámlák javítják a komfortérzetet. Itt van külön hátsó légrostély, amely a többiekből hiányzott. A Hyundai jó szokása a hátsó ülésfűtés, bár ez hátul csak az ülőlapot melegíti, deréktájon nem temperál.

Állítható a háttámla dőlésszöge, van levegőkilépő és ülésfűtés is hátul

Elöl kellemes meglepetés a fűthető kormánykerék és az ülésszellőztetés. A Hyundai érintőképernyője nagyon gyorsan és könnyen használható, energikusabban reagált a nyomkodásra, mint a másik két autóé.

A Kadjar menüfelépítése több megszokást igényel, mint a vetélytársaké. A Nissan navigációs rendszerét az ésszerű menü és az útelágazások ügyes megjelenítése miatt kedveljük, a korosodó grafikán, a kevésbé szép kijelzőn viszont lehetne frissíteni.

Csomagtérben, már csak a háttámlaállítás miatt is, a Hyundai a legsokoldalúbban használható. Nagy trükkje, hogy a kulccsal a zsebünkben a zárt ajtó mögött megállva sípolás kíséretében felnyílik a fedél. Ez még annál is kényelmesebb, mint a Kugában és más autókban látott módon a lökhárító alatt kalimpálni az egyik lábunkkal.

Lendületes a formaterv, de túl kevés rakodóhely van a Kadjarban

Nagyon hasznos a Kadjar üléstámladöntése a csomagtér oldalfalában lévő karral. A padlórekeszek alatt itt szükségpótkerék van, a Hyundaiban pedig valódi, teljes méretű pótkereket kapunk, amely az optimális megoldás defekt esetén. Tetszett a kivett kalaptartónak kialakított alsó rögzítés is, így a Tucsoné nem veszik el.

Milyen vezetni őket?

Műszakilag nincs lényeges különbség a Nissanban és a Qashqai technikájára ráhúzott Kadjarban, kivéve a motort. A Nissan a 115 lóerős, 190 Nm nyomatékú verziót választotta, a Renault-ban az 1,2 TCe 130 lóerős és 205 Nm nyomatéka is magasabb.
 

9,1 mp alatt gyorsul 100-ra a Hyundai a hétfokozatú duplakuplungos automatával, 177 lóerővel végsebessége 201 km/ó. A Qashqai két adata 10,9 mp és 185 km/ó, a Renault gyorsulása 10,1 mp, végsebessége 192 km/ó

Ezt azonban az adatlapból tudjuk, a 10 százalék körüli eltérések menet közben nem domborodnak ki. Motorjuk egyformán ügyesen boldogul a felszereltségtől függően 1,3 tonna körüli, könnyűnek mondható autókkal.

A Renault palettájáról csak a 110 lóerős 1,5 és a 130 lóerős 1,6 dCi választható a jó kiállású aszfaltterepjáróhoz, a Nissan viszont elérhető a 163 lóerős, 1,6 literes turbómotorral is. (Off: ugyanez a gép 190 lóerővel a Pulsarhoz is választható, nagyon kedvező áron. A Pulsar 1,6 DIG-T meglepett bennünket, mennyire takarékos és harmonikus autó az erős benzinessel. Teszt róla itt. On.)
 

Mindhárom modellhez elérhető több vezetőtámogató rendszer, de a Renault és a Nissan előnyben van a Tucsonnal szemben

Nagy mágia az autók hangolása, mert azonos hardverrel a Kadjar kényelmesebb, nyugodtabb autónak hat, finomabb rugózással. A Qashqai fürge, energikusnak érződő autó, de kicsit rázósabban fut.

Független felfüggesztésű hátsó futóművével a Hyundai igényesebb megoldást kínál, mint a csatolt hosszlengőkaros konstrukciójú testvérpár. Mindháromból van sima elsőkerekes és 4×4-es modell, de a Qashqai és a Kadjar csak az 1,6 dCi dízellel hajthatja mind a négy kerekét, míg a Tucson az erős benzines turbómotorral is lehet összkerékhajtásos.

Komoly autónak mutatja magát a Tucson, ebben a legigényesebb a hardver

Méltányos összeg, 600 000 Ft a 4×4-es hajtás felára. A nem túl valószínű terepes kiruccanásokat a meredélyeken automatikusan fékező, egyenletes sebességet tartó lejtmenetvezérlés és Lock funkció segíti. Utóbbival 50:50 arányban rögzíthetjük a négykerék-hajtás erőelosztását, ha valamit elnéztünk és a hátsó kerekek automatikusan, pillanatok alatt aktivált hajtása nem volna elég.

177 lóerejével és 1500-as fordulatszámtól 4500-ig állandó 265 Nm nyomatékával a Tucson lényegesen fickósabb a nagyobb turbómotorral, de ez természetes is. Igazán abban a magabiztos suhanásban mutat nagyot, amelyet hosszabb utakon nyújt. Stabil, megnyugtató, masszív és felnőttes autó, mérsékelt oldaldőléssel kanyarokban.

177 lóerős az új fejlesztésű turbós benzines, 265 Nm nyomatékal. Az 1,6 literes gép átlagos, jó erőben van, de a tesztautó sokat fogyaszt

Ráférne némi finomítás a dupla kuplungos automatikus váltó programozására, mert nem mindig találta az összhangot a feltöltött benzinessel. Többnyire jól dolgozik, de a fogyasztáson nem tudott segíteni. Benzinkúton mérve 100 városi kilométeren 13,8, autóúton 9,6 literes fogyasztást jegyeztünk fel. Ez még összkerékhajtással is sok.

Más motorok, önálló tesztek

Most először járt nálunk a Tucson, ezért mutatjuk be a képgalériában ezt a típust részletesebben is. A dízelmotoros Kadjar 1,5 dCi-ről már közöltünk tesztet, a menetpróbát itt találjátok. A 110 lóerős dízelmotorral szerelt Nissan Qashqai tesztjéért kattintsatok ide, az összehasonlításban szereplő 1,2 DIG-T önálló tesztjére mutat ez a link. Ez pedig egy alapos bemutató a Qashqai technikájáról Gajdán Miklóstól, aki a Totalcart erősítő Csikós Zsolttal együtt az Év autója zsűri magyar tagja.

Az elöl hajtó konkurencia a kisebb turbós benzinesekkel beéri vegyes üzemben 8 literrel. Értékeltük a Renault-kban mindig is jól működő takarékossági tippeket, mert itt nem ahhoz ragaszkodik a számítógép, hogy az 1300-at ne lépje túl a fordulatszám, a gázálláshoz jól passzol a javasolt váltási pontok kijelzése.

Ár, felszereltség

5,5 millió forintnál kezdődnek az árak, dízelmotorral és négykerék-hajtással mindhárom típus csúcsmodellje 9,5 millió forint köré ugrik, nem számolva az árkedvezményekkel.

Magas alapára és a csekélyebb kedvezmény miatt a Tucson hátrányban van. A másik két autó ára szinte egyforma


Listaárak

Hyundai Tucson (116-177 LE) 6 099 000-9 799 000 Ft
Nissan Qashqai (115-163 LE) 5 590 000-9 570 00 Ft
Renault Kadjar (110-130 LE) 5 390 000-9 370 000 Ft

Hátsó légrostélyéval és ülésfűtésével, a független hátsó futóművel a Tucson több részletben elhúz a másik kettőtől

Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető. Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető. Nagy engedményeket ne várjunk, mert mindhárom frissen lépett piacra, és ezeket az autókat könnyű eladni, a középméretű SUV-modellek diadalmenete még jó ideig nem fog megszakadni. A Renault-nál a 250 000 forintos használtautó-beszámítási támogatás mellett modelltől függően listaáron 150-250 ezer forintos felszereltségi csomag javítja az ár-érték arányt.

Qashqait választva 400 000 Ft központi kedvezményre számíthatunk a táblázatban szereplő listaárakból, kivéve, a benzines alapmodellt. A Visia 1,2 DIG-T árelőnye 600 000 Ft, így ugyanúgy 4 990 000 forintos indulóárral hirdetik, mint a Kadjart. Itt tényleg ízlés és márkapreferencia dolga a választás. Mivel a Qashqai és a Kadjar listaárai között csekély a különbség, várhatóan jobb értéktartásával a Nissan jobb vételnek bizonyul.

Jóval többe kerül náluk a Tucson, ráadásul az importőri kedvezményszint itt a legszerényebb. 200-300 ezer forintos akcióra számíthatunk, 5,8 milliós indulóárral. A derék koreai döntéshozóknak emlékezniük kellene a túl magasan nyitó i40 kudarcára, amely itthon nem tudta kifutni magát.

Papíron azonos a Qashqai és a Kadjar technikája, de a Renault motorja 130 lóerőt és 205 Nm-t ad le, a Nissan 115 lóerős, 190 Nm nyomatékú verziót szerel be a közös ezerkettes turbómotorból

Garanciális feltételeivel a Hyundai nyújtja a legtöbbet. Sokat autózóknak az öt év kilométer-korlátozás nélkül nagy érv a márka mellett, a Hyundaiok jó minőségét a többmárkás autószalonok szervizes szakemberei is megerősíthetik.

Ám hazánkban a Renault az 5 év/100 000 kilométeres alapgaranciával majdnem ugyanekkora biztonságot ígér azoknak a vevőknek, akik átlagos futásteljesítménnyel terveznek. Bár a Nissan nyújtott itthon elsőként ötéves garanciát, jó ideje 3 év/100 000 km az ajánlat. Ez a periódus 61 200 forintért egy évvel toldható meg, 143 600 forintért pedig 5 év/150 000 kilométerig, ami nem nagy tétel az autó árához képest.

Értékelés

Érezhetően sokat invesztált a Tucsonba a Hyundai, aminek meg is van az eredménye. Felnőttebb, komolyabban megcsinált autónak érződik a másik kettőnél. Dízelmotorral valószínűleg megnyerné a tesztet.

Nehéz lenne dönteni. A szívó benzines motor miatt a Tucson alapmodelljénél vonzóbb a turbós konkurencia, de dízellel kijön a Hyundai komolysága

Ám a Tucson a belépőmodellhez szívó benzines négyhengerest kínál, és az 1,6 GDi nem állja a versenyt a nyomatékosabb, finoman működő 1,2 literes turbómotorokkal a Qashqaiban és a Kadjarban. A belépő benzinesektől elrugaszkodva a Hyundai kínál jobb autót, de az alapmotor szintjén a Nissan és a Renault többet ad a pénzünkért.

Mind a Qashqai, mind a Kadjar esetében megfontolandó a kis benzines motor. Halk, harmonikus autók a 115 lóerős négyhengeressel. A Tucson viszont a nyomatékszegény 1,6 literes szívómotor és a torkos 1,6 turbó korlátai miatt továbbra is vonzóbb valamelyik dízelmotorral.