Teszt: Opel Astra 1.4 Turbo – 2016

Az új Astra: korszerű és jellegtelen

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.11.12. 06.00

Egy új Astrát legalább akkora várakozás övez a szerkesztőségben, mint egy új Ferrarit. Vajon milyenre sikerült az a kocsi, ami hamarosan meghatározza az utcaképet?

Az első benyomás: milyen szép a slusszkulcsa! A második: milyen szép maga az autó! A harmadik: no de egyiken sem látszik, az emblémát leszámítva, semmilyen jól azonosítható opeles márkajelleg. És a teszthét során végig ez az érzés motoszkált bennem: jó autó, szép autó, és teljesen jellegtelen autó.

Röviden – Opel Astra K – 1.4 Turbo sok extrával

Mi ez?

Az új kompakt Opel, abból is egy agyonextrázott példány

Mit tud? Tágas, erős, nem túl szomjas, az autóipar szinte minden, ebben a kategóriában már megjelent szolgáltatása elérhető hozzá
Mibe kerül? Hatmillióért már egész jól felszerelt 150 lovas Astrát kapni, a tesztautó kb. nyolcmillió forint (nem magyar autó, nem magyar specifikáció, nincs pontos ár)
Kinek jó?  Aki eddig is Astrázott, egy könnyebb, praktikusabb új modellbe ülhet át. Aki nem, az is elégedett lehet ezzel a korszerű kompakt modellel

Az Astra K-sorozat, vagyis az A-Kadettől számított tizedik generációs kompakt Opel nemzetközi sajtóbemutatóján Szörényi kolléga az összes általános fejlesztést, újdonságot összefoglalta nagyszerű riportjában. Aki tehát kíváncsi arra, hány kilóval lett könnyebb (sokkal), hány mm-rel rövidebb (nem sokkal) az új Astra, minden fontos információt megtalál a menetpróbáról írott cikkünkben. Itt és most pedig azt mesélem majd el, hogyan teljesített magyar földön, magyar családi autóként egy héten át ez fehér, német rendszámos, 150 lóerős decens kis fenevad.



Forma

Az új Astra mindenkinek tetszik, de mindenkinek meg is kell mutatni, hogy elmondhassa, hogy tetszik, ugyanis senki nem veszi észre, sem az utca forgatagában, sem akkor, ha egymagában áll a Hortobágy közepén. A J-modell sokkal nagyobb gurítás volt a maga idejében, azt mindenki kiszúrta, amikor megjöttek a tesztautók – ezt senki. Ideális lenne feltűnésmentes titkosszolgálati autónak.

A formák, vonalak, ívek ugyan szépek, az autó arányos és sportos, de egyetlen részletbe se tud belekapaszkodni a szem. Lámpatesttől kilincsen át felniig minden szép, de semmi sem különleges. Ha Hyundai-, Citroen- vagy Fiat-embléma lenne a kocsin, az se tűnne fel senkinek. Amennyire egyértelműek a márka-stíljegyek egy-egy mai Fordon, VW-n, Peugeot-n, annyira semmilyen ez az új Opel.

Még a legérdekesebb részlet, a fekete C-oszlop sem az azonosíthatóságot szolgálja, sokkal inkább az aerodinamikát. A karosszériáról lelépő levegőt ez a különlegesen kiképzett elem választja le örvénylésmentesen, ez a kis trükk is benne van az ötajtós kasztnitól nagyon jó, 0,285-ös cW-értékben.


Utastér

A kocsiba beszállva sem változik a helyzet. Az ajtóbelsők, a kormány, a műszeregység, a középkonzol szép, helytakarékos és logikus elrendezésű minden, de a kormány közepén díszelgő emblémán kívül semmi sem jelzi: ez egy Opel.

Adatlap

Opel Astra 1.4 Turbo

Teszt: Opel Astra 1.4 Turbo – 2016 1
Motor 1399 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 245 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,3 sec
Végsebesség 215 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

A műszeregység nem TFT-s, igazi mutatók kalimpálnak rajta, ezáltal – szerintem – szebb és elegánsabb, mint a manapság dúló virtuális kijelző-áradat bármelyik képviselője; akár tömegmárka, akár presztízsmárka modelljeiről legyen is szó. A komplexebb információkat remekül megjeleníti a kormány mögötti kis kijelző vagy a középkonzol nagy érintőképernyője. Ez utóbbinak a képminősége mondjuk elmarad a legjobbakétól, a tolatókamera képe szétesős és tompa színű rajta.

Az Opel a sokak által kritizált, valójában egész jól megszokható gombrengeteg kiirtásával egy kicsit átcsapott az ellenkező végletbe. A nagy érintőképernyő menürendszerének logikája sok tanulást igényel, érthetetlen, miért csak a főképernyőn keresztül, két lépésben válthatunk rádióról navigációs nézetre rajta, mert lemaradt a MAP vagy NAVI gomb a képernyő alatti gombcsoportról is és a virtuális gombok közül is. A kormányküllőkről vezérelhető kismenü ellenben jól sikerült, az ember hamar rászokik, hogy a rádióállomások között is inkább itt keressen, ne a nagy kijelzőn.



Az Astra egyik legkomolyabb versenyelőnye az összes konkurenssel szemben a hihetetlenül kifinomult ergonómiájú, elektromos mozgatású, memóriás, kihúzható combtámaszos, nem csak fűthető, de szellőztethető első ülés, amit ortopéd orvosok bevonásával fejlesztett az Opel. Majdnem 400 ezer forint a spéci székek felára, de nagyon megéri: én inkább ülnék egy manuális klímás, egyliteres motoros, háromajtós változatban, ha a megspórolt pénzért egy ilyen csodálatos ülés kerülhetne a fenekem alá cserében.

A hátsó traktusban parádés a helykínálat, tenyérnyi hely marad a térdem mögött magam mögé beülve. Az ülések itt is kényelmesek, viszont érthetetlen, miért kellett kispórolni egy pár hátsó szellőzőrostélyt és a lehajtható középső könyöklőt, amikor egyik sem ritkaság a kategóriában. A csomagtartó ugyan papíron 10 literrel szűkebb a Golfénál, de az előszériás tesztautóban a hiányzó fenéklap miatt így is megdöbbentően nagynak tűnt.



Technika

A General Motors úgynevett SGE, Small Gasoline Engine családjába tartozik az Astrához is rendelhető háromhengeres, egyliteres mellett a fehér tesztautó 1,4 literes turbómotorja. A Szentgotthárdon készülő motor nem összekeverendő a hazai piacon szintén kapható, 1,4 literes, százlóerős motorral, az még az előző generációhoz tartozik. Az új 1,4-es direkt befecskendezős, változó szívócső-hosszúságú, ráadásul nagyon csendes, állítólag működés közben hangereje csupán fele az 1,4 literes Volkswagen-féle TSI-motorénak. Már 1500-as fordulaton leadja maximális nyomatékát, csúcsteljesítménye viszont magasan, csaknem 6000-es fordulaton érkezik. Ha érezni akarjuk az erejét, kell is pörgetni rendesen.

Az új Astrával az Opel is beállt azon gyártók sorába, amelyek különböző motorteljesítményhez különböző futóműveket kínál. A 150 lóerős motorhoz már a teljesen független hátsó felfüggesztés dukál. Az új Astrához már nem rendelhető változó csillapítású lengéscsillapító, a vevők nem igényelték ezt az extrát, így a Sport és Tour gomb elköltözött a műszerfalról.

Az új Astra mindenre kiterjedő súlycsökkentési kúra eredményeként sokkal könnyebbé vált, noha a hazai eurotax-adatbázisban szereplő 1203 kilogramm és a német forgalmiban szereplő, 13 mázsa feletti tömeg közül szerintem azért inkább az utóbbi az igaz. A fogyasztás vegyes üzemben, elég sok kihúzatással-próbálgatással 7,3 liter lett 100 kilométerre; egy kis odafigyeléssel nem kunszt hét liter alatt tartani a 150 ló étvágyát.

Szolgáltatások

Egyszerűbb elmondani, mi nincs az új Astrában, mint hogy mi minden lehet, ha beikszelgetjük az opciós lista rubrikáit. Követőradaros tempomat, az nincs egyedül. Fura, hogy az aktív kormányzással a kocsit a sávban tartó, a felfestéseket sztereokamerával figyelő automatika, a szembejövő autót körülölelő, a reflektort szinte sosem kikapcsoló, teljesen automatikus, LED-mátrixos fényszóró, a kulcsnélküli nyitás-indítás és a GM IntelliLink nevű, számtalan online szolgáltatás nyújtására is képes, érintőképernyős vezérlésű HMI-rendszere mellett ez miért is maradt ki. Pláne, hogy a követett forgalmat figyelő ütközés-elkerülő rendszer is benne van az Astrában.


A német rendszámú autók még az előszériás gyártásból valók, így csak azért említem meg a néhány kis hibát, amit a menetpróbán tapasztaltam, hogy az Astra-vásárlást fontolgató kedves olvasó ellenőrizhesse majd a bemutatóautón a szalonban, tényleg orvosolta-e az Opel ezeket a kis bajokat.

A legidegesítőbb, hogy a gyári szőnyeg beleakad a visszafelé térő kuplungpedálba. Inkább csak vicces, hogy a navigáció hangutasításait nem lehet kikapcsolni, hiába nyomtam bőszen a kis kockát a menürendszer megfelelő pontján az érintőképernyőn, az elhallgathatatlan néni csak mondta tovább, hogy hol merre kellene fordulni. Fura volt a stop-start rendszer sztrájkja. Ha magamtól fullasztottam le a motort (egy-két alkalommal előfordult, emelkedőn indulva), simán újraindított a kuplung kinyomására, de a piros lámpánál megállva tojt a CO2-parára és nem állította le a motort, soha, se hidegen, se melegben, se klímázva, se fűtve. Ja, és a motor kis fordulaton, padlógázra be-befulladt pár pillanatra.

Vezetési élmény

Eltekintve a fentiektől, az új Astrát ezzel a motorral kifejezetten jó volt vezetni. Érződik, hogy nem csak papíron, hanem valójában is sokkal-sokkal könnyebb az elődnél, talán még ennél is fontosabb, hogy a súlyelosztása is jobb, nincs már az a rettentő orrnehézség, ami volt.

 

A kormányzást már-már túlságosan is áthangolták, azonnal reagál a kocsi a legkisebb kormánymozdulatra is, ettől eléggé idegesen viselkedik az Astra. A könnyen járó váltó, a jól adagolható fék közel nem ilyen kihegyezett, és inkább ez a finom, puha működés illene a kormányzásban is a decens polgári autóhoz. Hagyományos kézifék nincs, a téli játszadozás kizárva, a rögzítőfék motoros. Az immár fix karakterisztikájú csillapítással a futómű inkább kényelmes, mint sportos, de gyors kanyarokban sem esik kétségbe.

Az Astra csendes, gyors, komfortos autónak bizonyult, jellemétől távol áll a harcias, sportos közlekedés. Autópályán nyugisan, pihentetően falja a kilométereket, a jól pakolható raktérrel jó partner nyaralásokhoz is. Ezzel együtt érezni benne a potenciált egy kicsit vadabb beállítások és erősebb motorok elviselésére: kíváncsian várjuk az OPC-változatot és a háromajtós új GTC-Astrákat.

Kinek ajánljuk?

Az új Opel Astrát azoknak ajánljuk, akiknek a régit is ajánlottuk. Az általános korszerűsödéssel és néhány avítt motor kidobásával az Astra felzárkózott a konkurenciához, de maradt, ami volt: a mindennapokban könnyedén, egyszerűen használható, hétköznapi kompakt autó. Az alapértelmezett, minden Opelre vonatkozó két éves, kilométer-korlátozás nélküli garancia további két évvel kiterjeszthető, maximum 150 ezer kilométer erejéig.

Az 1,4 literes turbóval, kézi váltóval remekül egyensúlyoz az autó a sportos-dinamikus és a takarékos-komfortos autózás hangulatának mezsgyéjén, a tesztfogyasztás pedig ugyancsak kitolja a 870 ezer forintos dízel-felár alacsonyabb gázolaj-fogyasztással elérhető megtérülését, valahova a végtelenbe. (Igen, a 136 lóerős 1,6 literes dízel majdnem 900 ezer forinttal drágább a 150 lovas benzinesnél.)
A 150 lovas, alapáras Astra és ötajtós, turbós konkurensei Listaár, forint 
Opel Astra 1.4 Turbo Enjoy (150 LE)
Ford Focus 1.5 EcoBoost Technology (150 LE) 
5 150 000
5 150 000
Peugeot 308 1.6THP Active (156 LE) 5 730 000
VW Golf 1.4 TSI Comfortline (150 LE) 5 710 530

Más kérdés, hogy egy új Astra áráért igen széles merítésből válogathatunk a konkurencia modelljei közül is. Így aztán kinek-kinek magának kell eldöntenie, hogy a Kiák hétéves garanciája, a Volkswagenek remek értéktartása, a francia modellek óriási árkedvezményei – vagy épp az új kompakt Opel formája és szolgáltatásai jönnek be neki inkább.

A magunk részéről itt a szerkesztőségben úgy vagyunk vele, hogy ha nem is feltétlen egy Opel Astrát vennénk nyolcmillióból, vagy nem azt választanánk egy ekkora keretből céges autónak, ha ezt tenné alánk egy flottakezelő, elégedetten közlekednénk vele az elkövetkező években. Jó kis autó, ennyi és semmi több.


Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Divatos, simulékony forma
  • Korszerű extralista
  • Nagyon kényelmes csúcs-ülés
  • Teljesítményéhez képest takarékos motor
  • Szép slusszkulcs
  • Jellegtelen dizájn
  • Nehézkes logikájú, unalmas grafikájú HMI

Szavazás

Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • DTF

    Ujonnan 7-8 millioert maganszemely ilyet nem vesz, az tuti. Nem is eri meg. Ha vki kompaktat akar, akkor5-6 korul mar talalni egy 2-3 eves hasznalatat, relativ keves km-mel. Kotsz ra plusz garit (mkndjuk 3-4-5-ot) a maradek penzbol meg tankolod.arrol nem is beszelve h uj a technologia, rizikos, tutii nem megy el ez amozot 200-25ekm-et
    Sztem nem eri meg uj autot venni manapsag, inkabb nehyna eves hasznalt.

  • hova

    Mindenki vágyik arra,hogy egyszer új autója legyen-ha teheti, meg is veszi.Szerintem egy jó vágású autó, igenis a hétköznapi embernek készítették és többre becsülöm az Opelt, mint a Vw bármelyik típusát. Nem veszik észre? Dehogynem. De amellett, hogy jól néz ki, szerintem kiszolgálja a gazdit! Nem “atomhasadás”de arra nincs is szükség.

  • norbi50

    Beszarás, hogy ezek a méretosztályú autók 5-5.5 millióba kerülnek – és még csak nem is dízelmotorral, vagy valami hú de sok extrával.
    Magyar átlag nettó fizuból (mondjuk 2x160e Ft) mennyi idő alatt lehet egy ilyen árának csak a felére is összespórolni ?!
    Ez persze nem az Opel hibája.
    De nem hiába válogatnak az emberek a 2-3 M Ft közötti, szétfingott modellek között.

  • Gianniz

    5 millió Ft az csak 16.000 euró. Ha most is 250 Ft lenne az árfolyam, mindjárt 4 millió lenne az autó. Nyilván a világ nem Ft-ban számol. AZ meg legyen a mi bajunk, hogy 3-ik világbeli fizetésért beállunk rabszolgának.

  • demagóg

    ha ez az autó jellegtelen/semmilyen, akkor mit lehet mondani a golfra?

  • Calogero

    Kedves Szerkesztoseg! Miert K astra ez? Az elozo modell volt az I. A J hova lett? Kimaradt az ABC-bol? Homalyositson fel valaki.

  • v_johny

    Calogero – 2015.11.12 22:01

    Te merre jártál az elmúlt 5-6-7 évben??? :-) Sosem létezett I generáció… A most leköszönő a J. Azért nem akart az Opel I-t, mert az a római 1-es egyben, így nem akarták hogy valaki még véletlenül is Astra 1-nek hívja az akkor új generációt.

  • v_johny

    Én is azon gondolkodom, ha ez jellegtelen, akkor a csoportelső Golf micsoda? Formatervezési műremek? (A Focus pofázmányáról vagy a PUG 308 formájáról most nem is szólva.) Ember legyen a talpán (autóbuzik kizárva, maradjuk a hétköznapi embereknél), aki egy 5-ös, 6-os és 7-es Golf-ot meg tud különbözteti az utcán amikor elsuhan mellette…

    Az is érdekes, hogy a tömeg kapcsán huhogók csoportja most nyaralni van… ;-)

    Az is jópofa, hogy vagy sok vagy kevés a gomb a műszerfalon, úgy tűnik sehogy se jó…

    Magyar átlagembernek drága ez is, de mi nem az.

    Nekem összességében nagyon bejön ez az autó, kíváncsian várom a kombit…

  • Bekakk

    Szemből olyan,mintha a H prototípusa lenne,ami nem baj, mert még mindig megbámulom a H astrát :)

  • MC Pite

    Könyörgöm, valaki tegye már át auto fehéregyensúlyra a fényképezőt/kalibrálja be a monitort… :(

  • menőmanó

    “Az is érdekes, hogy a tömeg kapcsán huhogók csoportja most nyaralni van… ;-)”

    Mi a probléma?
    Sok év elteltével meglépte az Opel azt, amit már régen meg kellett volna. Ezért nem jár dicséret.
    Azt pedig mindig egyértelműen dőreség volt hangoztatni, hogy a tömeg nem számít.
    Ezt bizonyítja, hogy nincs olyan teszt ahol ne említenék, hogy jelentősen csökkentették az autó tömegét. Még az Opel is büszke rá, pedig ez a mai világban magától értetődő kell hogy legyen.

  • Bekakk

    Nem azért jár dicséret mert csökkent az Opel Astra tömege,hanem hogy mennyivel!Ugyanis olyan jól sikerült, hogy kategóriájában a legkönnyebb.Bizony még a Mazdánál is könnyebb.

  • v_johny

    menőmanó – 2015.11.13 22:52

    Mi a probléma? Nem érzed úgy hogy a saját pofonodba futottál bele???
    Mert ugyebár azok (mint pl Te is) akik a J generáció kapcsán semmit nem tudott mondani csak mantrázni hogy a “legnehezebb-legnehezebb a kategóriájában”, annak most felállva kellene tapsikolnia hogy a legkönnyebb a szegmensben és ez mennyire hű de überel mindent, mert hát a tömeg a legfontosabb (pl szerinted)?

  • menőmanó

    v_johny

    Te felnagyítod a dolgokat. Szó sem volt arról, hogy a tömeg a legfontosabb.

    Mindig is azt írtam, hogy azonos hajtáslánccal, azonos váltóval, azonos futóművel és azonos motorral egy kisebb tömegű autó gyorsabb, kevesebbet fogyaszt és jobban irányítható. Ezt nem tudtad cáfolni, mert nem is lehet.

    Nem tudom, de nem is érdekel, hogy igaz e, hogy az Opel most a legkönnyebb, hiszen a papír sok mindent elbír. Az viszont tény, hogy a tömeg csökkentése egyértelműen jót tesz az autónak.

  • Liverpool87

    Gyönyőrű autó nagyon tecikk akárki akármit mond!!!!

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.