Teszt: Mini Cooper D – 2015

Háromhengeres dízelgokart

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.24. 15.00

Számtalan “vajon” volt bennünk, mielőtt megkaptuk a háromhengeres dízel Minit. És minden “vajon”-ra nagyon is megnyugtató választ kaptunk a teszt során.

HIRDETÉS
Röviden – Mini Cooper D

Mi ez?

A brit-német kisautó legtakarékosabb, ugyanakkor nagyon is sportos és fürge dízelverziója, az új háromhengeres BMW-dízellel

Mit tud? Erős, játékos, takarékos, jó vezetni és nagyon stílusos
Mibe kerül? 6,184 millióról indul a listaár, de a 600 ezres felniszettel, 300 ezres sportülésekkel, 800 ezres infotainmenttel, stb. a tesztautó kb. 8,5 milla
Kinek jó?  Aki szereti a Minit, szereti a dízeles nyomatékból autózást és szeret spórolni az üzemanyagon

Az előző Miniben még négyhengeres volt az alap-dízelmotor. A gokartélményeket nem ölte meg a kerregés, az 1,6 literes dízellel is Mini tudott maradni a Mini. No de vajon mi történik, ha elveszünk egy hengert a négyből? Vajon nem lesz rossz a hangja? Nem lesz vajon gyenge? És vajon mi lesz a gokartozással? És megmarad-e a prémiumautós hangulat vajon a Wartburgból, ezres Régiswiftből ismerős hengerszámmal?

Mókásan rövid a háromhengeres blokk a motortérben


Hagyományos Mini az új motor körül

Tavaly februárban mutatta be a BMW Csoport az általa újrateremtett brit legenda, az alap-Mini harmadik újkori generációját. A recept már az első modellváltásnál egyszerű volt: legyen az új is olyan, mint az előző volt! Olyan is lett. Aztán olyan is maradt. Az emberek 95%-a valószínűleg még csak tippelni sem mer, hogy egy első (2000-2006), második (2006-2013) vagy harmadik generációs új Minit lát elsuhanni az utcában. Az utastérben kicsit egyszerűbb a tippelés: az új Miniben már nem egy nevetséges levesestányér a sebességmérő középen. A fő műszerek a kormány mögé vándoroltak, a váltókar előtti nagy körben pedig a HMI-rendszer nagy kijelzője kapott helyet, a navi, hifi, telefon információival.

A fura formák az utastérben, az összetéveszthetetlen, egyedi belső – varázslat – egy pillanatig sem megy az ergonómia rovására. Pláne, hogy a menürendszerben már nem egy fura pöcökkel, hanem a BMW-kből egy az egyben átvett, érintésérzékeny felületű tárcsával barangolhatunk. Minden kényelmes távolságban van a vezetőtől (jó, mondjuk ez adottság: egy ekkora kocsiban semmi nem bír messze lenni). Bármilyen kicsi is a kocsi, megmaradtak benne a programozható rádiógombok, amit nagyon értékel, aki régivágású módon nem MP3-at tol, hanem szívesen szörfölget az éter hullámain vezetés közben.  A nagy, jó fogású hangerő-szabályzó gomb is ritkaság manapság az autókban, de a Miniben ott van.

Első pillantásra fura, játékautós, de használat közben kiderül: nagyon is ergonomikus, logikusan felépített a Mini műszerfala

A multifunkciós kormányon is okosan-ügyesen helyezték el a kormánygombokat. A tempomat vezérlése nagyon praktikus: 1-1 km/h plusz a kis nyomás a gombon, 10 a nagy nyomás, és közben el sem kell emelnünk még az ujjunkat sem a kormányról.

A hátsó traktus olyan, amilyen egy Miniben lehet: a fejtérrel nincs gond, de átlagos testalkattal magunk mögé beülve már szűkös a lábtér. 180 centivel már nagyon kompromisszumosan előre kellett húznom a vezetőülést, hogy beülhessek magam mögé. Gyerekeknek való elsősorban, bár kérdés, hogy a kisgyerekes családok közül hányan választanak egy háromajtós Minit.

Jó helyen van az USB csatlakozója, még két pohártartó is elfért középen, az ajtórekeszek is meglepően öblösek. A dupla kesztyűtartót pedig igazán nem várnánk el egy Mini méretű kocsitól – a megoldás még akkor is vicces, ha a felsőben nem fér el egy nagyobb telefon sem.

A felső kesztyűtartóba nem sok minden fér be, talán egy fél pár kesztyű, de a gag-et díjazzuk


Technika

Az új Mini ugyan 25 kilóval nehezebb lett papíron, de 116 lóerő és 270 Nm váltotta le a korábbi 1,6-os alap-dízel 110 lóerejét és 240 Nm-ét. A különbség nem nagy, de az új Cooper D kevesebb hengerrel is lényegesen erősebbnek érződik elődjénél.

Adatlap

Mini Cooper D

Teszt: Mini Cooper D – 2015 1
Motor 1496 cm3, Dízel, S3
Teljesítmény 116 LE
Nyomaték 270 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,2 sec
Végsebesség 205 km/h
Fogyasztás (vegyes) 3,5 l / 100 km

A másfél literes, háromhengeres, kettős megfúvású turbóval töltött új motor nagyon nyomatékos. Egészen alulról, már 1200-ról is húz, sosem fulladtam le vele, ellenben fent is erős és szeret pörögni. A Stop-Start automatika programozása remekül sikerült, sosem tévesztett ritmust a technika. Remekül harmonizál a kis motor a kis kocsival, jobban, mint a Cooper S erősebb dízele – a kétliteres négyhengerest meghagynám a Countrymannek, Clubmannek, esetleg a négyajtós Mininek.

Az előző Cooper D-hez képest a hosszabb váltóval a 0-100-as gyorsulás ugyan romlott, de rugalmasságban cseppet sem viselkedett lomhábban az autó elődjénél. Sportos városi autózásnál csak az 1-2-3, amit használni érdemes: ez dízeltől ugyan szokatlan, de jó móka. Hosszú az utolsó, hatodik fokozat is: 110-nél forog 2000-et a motor hatodikban. A motor különben nagyon csendes, csak alapjáraton halljuk, tempóban elnyomja a gördülési zaj és a szél. Keret nélküli ablak, ami szép, csak erős szélzajjal jár sztrádán.

Az átlagfogyasztás hajtós, élvezetes vezetés mellett vegyes üzemben 5,8 literre jött ki. El lehetne ketyegni négy és féllel is, a motor simán képes rá, de aki egy kicsit is élvezi a vezetést, úgysem bírja megállni, hogy ne lépjen oda állandóan – az élményért kifejezetten baráti ár ez a hat liter alatti étvágy a kis vadóctól.

Iszonyat szélesen terpeszt az autó, a sofőr kellemesen közel ül a kocsi tömegközéppontjához széltében is, hosszában is


Van élmény 3 hengerrel? Vajon?

A sarkokba tolt kerekekkel, széles nyomtávval, mélyre eresztett, a tömegközépponthoz hosszában is, keresztben is közel lévő vezetőülésével a háromajtós Mini alapmodell alighanem még akkor is képes lenne fülig érő szájat eredményező élményt kínálni, ha egy közepes teljesítményű turmixgép motorja hajtaná. A kemény, határozottan csillapító futómű (elöl MacPherson, hátul multilink), a pontosan adagolható, hatásos fék és a képtelenül közvetlen kormányzás kanyarban akkora királyság, hogy szinte másodlagos, mit tud a motor.

Pedig sokat tud: a valóban gokartos alapélményt a hosszú váltóval különleges stílusban teljesíti ki az új háromhengeres. Halkan, remegésmentesen jár, de közben már-már veszélyesen erős is néha. Fehér aszfalton, pláne esőben könnyen elkaparnak a kerekek, az ESP pedig sokat megenged, mielőtt közbelépne, vagyis a Mini hajlamos azonnal kidobni az orrát gázadásra mondjuk egy körforgalomból kifelé. Ez a kis gonoszkodás gyakorlatlan sofőröknek ijesztő lehet, de a kocsinak nagyon jól áll. A Mini Cooper D ettől lesz igazán szimpatikus, hamar megmutatja, hogy nem elkényeztetett öleb, hanem vérszomjas kis terrier. A váltókar mögött megmaradt a hagyományos kézifék, aminek egy ennyire kezes kisautóban bizony megvan a maga szerepe, ha valaki vadulni akar. Gázelvétellel lehet fordítani a kanyarban, kontrolláltan állítható keresztbe, remek játékszer.

Rendes, igazi kézifékkel lehet várni a havat a Miniben

A váltókar alatti gyűrűvel választhatunk az alapbeállítás, a Green és Sport üzemmód között. Greenben sem túl erőtlen, Sportban sem túl agresszív, bár az élénkebb gázreakcióval azért gonoszabb. Tulajdonképpen felesleges ez az üzemmód-választó, a Mini mindig gokart marad, de hát a divat nagy úr. Szintén divatos, teljesen funkciótlan, mégis lelkesítőbb a Mini light-show-ja, a változtathatú színvilágú belső világítás.  A fényjáték aranyosan parodisztikus fast and furious-hangulatot ad az éjjeli gokartozásnak.

És nem csak jól vezethető, aranyos és divatos ez a Mini. Sokkal komolyabb autó, mint amilyennek gondolnánk. A minőségérzet, a betonszerű tömörség az egész kocsit áthatja. Semmi nem nyikken-nyekken, semmi nem zörög, a BMW-k se mindig tudnak ilyen egybeöntöttség-fílinget adni. A Mini abszolút hozza a prémiumságot – és ehhez képest valójában nem is olyan magas az ára, mint első pillanatra látszik.

Mondom, hogy prémium: teleszkópok emelik a gépháztetőt


Kinek ajánljuk?

Szó se róla, a Mini nem igazán az az autó, amit józan mérlegelés alapján vesznek az emberek. Tetszik, AKAROM, nagyjából ennyi lehet a döntési folyamat – de azért íme, egy kis táblázatban megmutatjuk, mit lehetne helyette választani és mennyiért, ha a márkaimidzs és a különleges karizma nem, csak a spórolós de élvezetes dízelmotor és a jó vezetési élmény számítana valakinek prémium kisautó-vásárlásnál:

A Mini Cooper D és szintén alapáras prémium konkurensei Listaár, forint 
Mini Cooper D (116 LE)
(Citroen) DS 3 1.6 BlueHDI Style (99 LE) 
6 184 000
5 910 000
Audi A1 1.4 TDI Basis (90 LE) 5 407 890
Alfa Mito 1.3 JTD Distinctive (90 LE) 5 045 000

Bár elsőre a Mini tűnik a legdrágábbnak, ez csak azért van, mert messze a legerősebb az alap dízelmotor, ami a brit-német kocsihoz kérhető. Ha a többi prémiumtörpe árát is 1,6-os, 100 lóerő feletti dízellel nézzük meg, mindjárt nem is olyan drága a Mini. (A Fiat 500 és a Lancia Ypsilon is vetélytárs valamelyest, sokkal olcsóbbak is, de ezeknek a lifestyle-miniknek a legerősebb dízelmotorja is csak 95 lovas, igazán erős változat nincs belőlük – bár jellegét tekintve hasonlók az alap-Minihez, mégis más ligában játszanak.)

Annak a rendszámnak igazából egy BMW-n volna a helye, bár az igaz, hogy épp nincs új 323-as

Aki szereti a Minit, pláne a leghitelesebb, legretrósabb, háromajtós alapmodellt, remekül vezethető, takarékos és erős gokartot kap akkor is, ha az új dízellel rendeli. A teszt után csak azt mondhatjuk: nem kell félni az új motortól, semmivel sem lett kevesebb a hengerszám-csökkentéstől a Cooper D. Sőt!

Mellette – Ellene
  • Utánozhatatlan stílus
  • Remek vezetési élmény
  • Szerény fogyasztás
  • Korszerű szolgáltatások, gazdag extralista
  • Magas ár
  • Szűk hátsó traktus

Szavazás

Hogy tetszik?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hova

    Igazi egyéniség!

  • Iceman.

    Soha nem értettem ezt a gokart kifejezést, amíg nem ültem miniben. Először anyóson vittek és konkrétan halálfélelmem volt, minden egyes húzósan vett kanyarban az volt az érzésem, hogy vagy frontálisan ütközünk, vagy telibeverjük a padkát… De nem. Ez simán, dőlés és nyikorgó gumi nélkül elfordult.

    Aztán vezettem is és se előtte se utána nem éreztem ilyen közvetlen kapcsolatot az úttal, ilyen brutális közvetlenséget, including Porsche cayman és 911. Egyszerűen nevetséges mókafaktor van benne, folyamatosan fülig ért a szám, amíg tempósan közlekedtünk. Persze az is igaz, hogy 60-70-nel végigcsattogva a hunágria-róbert károly körúton legszívesebben felgyújtottam volna a végére annyira kemény volt, a Cayman S egy kényelmes GT az új mini 1. generációjához képest.

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.