Villany Volvókat vezettünk

Elektromos a svéd jövő

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.10.20. 16.15

A Volvo szerint pár éven belül nagyot nőhet a villanyautók piaci részesedése. Nem is vacakolnak sokat, gyorsan megszórják a piacot elektromos autókkal.

Röviden – Jönnek az elektromos Volvók
Mik ezek? Konnektorból is tölthető hibrid Volvók
Mit tudnak? Takarékosak, zöldek és akár tisztán elektromos hajtással is mennek
Mibe kerül? Egyelőre csak az XC 90 T8-nak van ára, az 3 millióval drágább, mint a nem hibrid változat
Kinek jó?  Bárkinek, aki a biztonságos és tiszta, takarékos kocsira vágyik. És meg is tudja fizetni

A narancssárgák az elektromos részek

A Volvo szerint most jött el az annak az ideje, hogy lépjenek egy nagyot a teljes modellpaletta elvillanyosítása felé. Nő az akkumulátorok kapacitása, ezzel párhuzamosan az áruk is egyre megfizethetőbb és szintén egyre nagyobb az egy töltéssel megtehető távolság. Emellett az elektromos töltőállomások is szépen gyarapodnak. Úgy látszik, a Volvo elhatározása komoly, rögtön két új padlólemezzel csapnak bele az elektromos lecsóba.

Ő egy 40 éves elektromos próbálkozás. Nem igazán csinos.

A márka új középtávú stratégiájában az elektromos hajtással is ellátott Volvókkal már szabad szemmel is jól látható – 10 százalék körüli  részesedést tartanak reálisnak. Sőt, 2019-re a konnektorból tölthető hibridek mellett egy teljesen új, elektromos üzemű modellt is ígérnek.
A villamosítási stratégia első lépéseként a 90-es és a 60-as széria hálózatról is tölthető, tisztán elektromos hajtással is mozgásképes hibrid autóival találkozhatunk. Mindennek az alapja a kétféle új padlólemez, amelyből a nagyobb, a Scalable Product Architecture (SPA) fantázianevű összkerékhajtás befogadására is képes, míg a kisebb, kompakt autóknak szánt változat pedig a Compact Modular Architecture nevet (CMA) kapta a keresztségben. Mindkettő a végletekig variálható, mindössze az első tengely és a tűzfal közötti távolság fix, minden más irányban tetszés szerint változtathatóak a méretek. 

Szinte minden irányban nyújtható, módosítható a kasztni mérete

Míg a kompakt változatban a hagyományos belső égésű és a villanymotor az autó elejében található sziámi ikrekként összenőve, addig a nagyobb padlólemezben a villanymotor a hátsó tengelyhez költözött és a hátsó kerekeket hajtja. Mechanikus kapcsolat nincs is az első és hátsó tengely között, kardántengely egyáltalán nem megy a hátsó hídhoz. Logikus a kérdés, hogy mi van akkor, ha lemerülnek az akksik, de mégis szükség volna az összkerékhajtásra? Akkor a belső égésű motor melletti generátor termel annyi áramot, amennyi elég a hátsó kerekek hajtásához.

Középen az akkipakk

Mivel a kardánalagút amúgy is kihasználatlan lenne, hogy mégse kongjon üresen, bután, a Volvo mérnökei oda tették a villanymotorok működéséhez szükséges akksikat. Duplán jó helyre, mert így védett helyen vannak a telepek, és értékes helyet sem vesznek el az autó csomagtartójából. De nézzük, milyenek is a jövő elektromos Volvói:

S60L TE

Kezdetnek az S60-as hosszított változatát próbáltuk ki. Ez az első olyan Volvo modell, amit már Kínában, Csengduban gyártottak. Míg az XC90 T8-at a globális, a V60 D5/D6 Twin Engine modelleket európai, addig az S60L TE-t kifejezetten a kínai piacra szánja a gyár. Az autó orrában kétliteres, négyhengeres benzinmotor dolgozik, a hátsó kerekeket pedig 50 kW-os villanymotor hajtja, amelyet 11,2 kWh-s akksi lát el energiával. A két motor együttesen 306 lóerőt (238 + 68) illetve 350 és 200 Nm-nyi nyomatékot képes leadni, 49 g/km-es CO2 kibocsátás mellett. Tisztán elektromos üzemben 53 kilométer a hatótáv, károsanyag-kibocsátás nélkül, néma csendben.

S60L TE - az első Kínának, Kínában gyártott Volvo

Volvo C 30 Electric

Az időközben már gyártásból kivont C 30-as Volvóból készült néhány teljesen elektromos hajtású darab is. Valamikor 2011 év vége felé kezdték őket kiszállítani, de az irreálisan magas ár miatt – bőven 20 millió forint feletti árról van szó – az autókat végül nem értékesítették, hanem csak lízingelték. Hogy szegény C30-asok ne unatkozzanak a nyugdíjasotthonban, kettőt elhoztak nekünk kipróbálni. Jó ötlet volt.

Nagy kár, hogy nem lett belőle sorozatban gyártott modell

Elektromos hajtású autóban mindig fájdalmas dolog télen autózni. Ha villannyal kell fűteni, akkor a vártnál jóval gyorsabban fogynak el a megtehető kilométerek. Mivel fagyos autóban kellemetlen és veszélyes is utazni, a legtöbb villanyautóban rafináltan a kevesebb energiát fogyasztó ülésfűtés használatát ajánlják, amíg lehet. A Volvo ezzel szemben zseniális húzással oldotta meg a problémát, rövidtávra megmarad a villanyfűtés, de ha a megtehető 150 kilométerre mind szükség van, akkor bio-etanol üzemű benzinkályha ontja magából a meleget.

Nagyméretű ampermérő mutatja az energia útját

A C30-asban 23 kWh-s lítium-ion akkumulátor csomag van, amelyek két, 140 kilogrammos csomagként, az eredeti üzemanyagtank helyén foglalnak helyet. A 400 voltos üzemi feszültségű kompakt villanymotor 111 lóerőnyi teljesítmény és 220 Nm-nyi nyomaték leadására képes. Mezei 230 voltos, 10 amperes hálózatról 10, 16 amperesről 6-8 óra a teljes töltés időigénye.
Üzem közben a 250 darab elektromos Volvo C30-as folyamatosan gyűjtötte a felhasználási szokásokat, így járulva hozzá ahhoz, hogy a következő villanyautók még inkább olyanok legyenek, mint amilyenre valóban várnak az autósok.

Egy hátra és két előre fokozat van az autóban. A H állásban alig van motorfék

A rendezvény főszereplője mégis a Volvo XC 90 T8-as modell volt, amely kategóriájában egyedülállónak számít. Mármint ha hétüléses, konnektorból is tölthető, tisztán elektromos üzemben is mozgásképes nagyméretű szabadidő-autók között keresgélünk, mást nem nagyon fogunk találni. A hibrid XC90-es a jövő év elejétől lesz kapható, 2016 második felétől pedig az új S90 limuzin és más modellek plug-in hibrid kivitele is megérkezhet.

3 millió forinttal lesz drágább a konnektorból tölthető XC90-es a mezei változathoz képest

Mennyivel drágább?
Az XC90 T8 Twin Engine Momentum felszereltségi szinttel durván 3 millió forinttal kerül többe, mint a hasonló felszereltségű, de villanymotor és akksi nélküli társa. Cserébe igazi hétszemélyes szabadidő-autó, 407 lóerővel, 640 Nm-es csúcsnyomatékkel (320 + 87 LE, 400 és 240 Nm) és röhejes, 49 grammos CO2 kibocsátással, 2,1 literes gyári fogyasztással. Tisztán elektromos hajtással 43 kilométert képes megtenni, és hibrid üzemmódban, mindkét motorjával 5,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. 

Kommentek

  • zselatyne

    “Tisztán elektromos hajtással 43 kilométert képes megtenni, ÉS 5,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. ”

    El van írva, nem ÉS, hanem VAGY. :D

  • a.szorenyi

    Kedves Zselatyne! Köszönjük, ezt a részt egyértelműsítettük. Egész pontosan hibrid üzemmódban képes erre az autó.

    Üdv, Szörényi András

  • DTF

    Hat azert kivancsi leszek h egy nem Plug ihybrid (pl uj lexus rx) mennyivel jobb vagy rosszabb enel, foleg fogyasztas tekinteteben.

  • DTF

    Kozben megnezetem, varosabn benyel 10-11 lityot uh sztem atkag 7-8 liter jon ki, uh egy uj rx450h tudja ezt oedig nem plugin.
    Mar ertem h a lexus miert nem erolteti a konnrktorrol toltheo hybrideket.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették a péntek éjjel balesetet szenvedett autóbuszt, mely megfelelő műszaki állapotban volt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.