Vezettük: Toyota Mirai

Ez itt a jövő - kipróbáltuk

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.10.20. 06.00

Háromperces feltöltés után újra képes akár 550 kilométert megtenni a Toyota üzemanyag-cellás villanyautója, a Mirai. Igaz, nem áramot, hanem hidrogént kell bele tölteni.

Röviden – Toyota Mirai 2015

Mi ez?

Tüzelőanyag-cellás elektromos autó. 
Mit tud? Úgy megy és úgy kell vezetni, mint egy elektromos autót, de hidrogént kell tankolni bele, nem áramot.
Mibe kerül? Magyarországon egyelőre nem kapható, Németországban a nettó ára 66 000 euró, Nagy-Britanniában 61 000 font.
Kinek jó?  Annak, aki hidrogén-kút közelében lakik és káros anyagok kibocsátása nélkül, tisztán szeretne autózni.

A Toyota Mirai tankolásánál arra kell ügyelni, hogy eltaláljuk a töltőpisztoly szögét! – hívta fel figyelmemet a művelet egyetlen nehézségére a Toyota ott segédkező munkatársa. És tényleg! A tanksapka alatt nem egy viszonylag nagy lyuk tátong, ahová egy csövet kell bedugni, hanem lényegében fordítva: az autóból egy csonk áll ki, és arra kell ráhúzni a nagyobb kaliberű pisztoly csövét. A fordított felállás azonban nem indokolatlan, hiszen nem folyadék ömlik át kis nyomáson a pisztolyból az autóba, hanem hidrogéngáz, méghozzá 700 baros nyomáson, ami annyi, mintha valakinek egy kisautót ejtenének a kisujja körmére.

Na arra a kis csőcsonkra kell rátolni a pisztolyt, és már húzhatjuk is a ravaszt. A 700 báron tárolt hidrogén áttöltését mára kút végzi. A művelet végét egy zöld lámpa kialvása jelzi.

A dízelmotorok égésterében fellépő csúcsnyomás háromszorosának megfelelő nyomásnak azonban nem nagyon tapasztalni más nyomát tankoláskor. A pisztoly csövének a csutorára kattanása után már csak ütközésig kell húzni a ravaszt, és már ömlik is a hidrogéngáz a két darab, összesen 122 literes tartályba. A művelet végén, amit a hidrogénkút egy zöld lámpa elalvásával jelez, csak egy retesz meghúzásával oldjuk a ravaszt, és a pisztolyt máris kihúzhatjuk és visszatehetjük a helyére. Az egész három perc sincs, és elvileg máris megtelt a tank körülbelül 5 kg hidrogéngázzal, ami a Toyota szerint akár 550 kilométeres útra is elegendő.

Mint egy hibrid…

Amint a tankolás sem különösebb varázslat, úgy a Mirai (a japán szó jelentése magyarul: jövő) vezetése sem az. Annak ellenére sem, hogy már-már mellbevágóan különös külseje alapján azt várnánk. (A toyotások azt állítják, hogy szándékosan alkottak ennyire formabontót, mert ezzel is fel akarták hívni a figyelmet arra, hogy a Mirai nem közönséges, hanem tüzelőanyag-cellás autó.) Aki vezetett már elektromos autót, vagy hibridet, annak egyáltalán nem okoz megrökönyödést, hogy a Start feliratú gomb megnyomására semmiféle berregés, brummogás, dörmögés nem hangzik fel, azt jelezve, hogy beindult a belsőégésű motor, hanem csak az összesen öt LCD kijelzőbe költözik élet, és az egyiken közülük kigyullad a Ready, vagyis üzemkész felirat.

Nemcsak a Mirai formája, az arányai is furcsák. A 4,9 méteres hosszúsághoz 1,8 méteres szélesség és 1,5 métert meghaladó magasság tartozik. Utóbbi oka, hogy a technikának el kell férnie a padló alatt

Persze, aki még nem találkozott ilyennel, annak egy kicsit furcsa a hangok elmaradása, de a tapasztalatok szerint a legtöbben már a második, vagy legkésőbb a harmadik indítás után már úgy keltik életre az elektromos autót – vagy hibridet -, mintha egész addigi életükben azt tették volna. A folytatás pedig még egyszerűbb: az említetteken kívül az automatákéhoz hasonló. A fékpedál lenyomása mellett a kívánt menetiránynak megfelelően előre-, vagy hátramenetbe kell kapcsolni a fokozatválasztó kart, majd a fék felengedése és a gázpedál lenyomása után máris úton vagyunk. Ezután, ha gyorsítani akarunk, a gázt, ha lassítani, a féket kell nyomni. Mi sem egyszerűbb!

Tiszta tudomány

Az már kevésbé egyszerű, ami szó szerint alattunk és előttünk folyik, mert az bizony tiszta fizika és kémia. A két hidrogéntartály közül a kisebbik a két hátsó kerék között, a nagyobbik a két hátsó ülés alatt helyezkedik el. Ezekből jut a hidrogéngáz a két első ülés között alul található tüzelőanyag-cellába, amely a hidrogénből és a levegő oxigénjéből elektromos áramot állít elő. A két anyag a folyamat során egyesül és vízpára lesz belőle, ami a Mirai alján nemes egyszerűséggel kicsöpög. (Hacsak vissza nem tarjuk egy gomb megnyomásával, mert például nem akarjuk benedvesíteni a garázsunk padlóját.)

Belül kevésbé mellbevágó a formavilág, főként, ha valaki ült már például Priusban. Az anyagminőség jobb, mint a legtöbb Toyotában, az összeszerelésen is csak egy-két helyen látszik, hogy kézzel rakják össze

A Toyota korábbi fejlesztésű szerkezeteinél jóval kisebb és könnyebb, azaz csupán 37 liter térfogatú és 56 kg-ot nyomó szerkezet teljesítménye 114 kW. Ezt a teljesítményt 70 másodperccel az indítás után még -30 Celsius fokon is tudja, ami azért nagy szám, mert ugye a tüzelőanyag-cellában víz keletkezik, ami ilyen hőmérsékleten előszeretettel megfagy. Az ilyen típusú járművek fejlesztőinek ezért éppen annak megoldása az egyik legnagyobb feladat, hogy ez ne következzen be. A Toyotának sikerült.

Akku is van!

A tüzelőanyag-cella 333 voltos feszültsége azonban nem elég magas a Mirai orrába beépített, a Lexus RX 450h-ból származó, 114 kW (154 LE) teljesítményű, váltakozó áramú, állandó mágneses szinkron-elektromotor számára, ezért azt a középkonzol alatti inverter 650 voltra növeli. A rendszer további lényeges eleme a Toyota Camry hibridből származó, és a hátsó ülések mögé beépített, 1,4 kWh-s nikkel-metálhidrid akkumulátor, amely a lassítások során keletkező áram tárolására és gyorsításkor visszaadására szolgál.

A rendszer elemeinek elhelyezése és tömege természetesen befolyásolja az egész autó kialakítását. Például a hátsó tartály és az akkumulátor – hátsó ülés mögötti – elhelyezése miatt a hátsó üléseket nem lehet ledönteni, és a csomagtartó is csupán 361 literes, vagyis körülbelül akkora, mint egy Opel Astráé vagy egy VW Golfé. Ami nem lenne olyan feltűnő, ha nem egy közel ötméteres (hosszúság: 4890 mm) autóról lenne szó! Ugyancsak ezért meglepő, hogy az utastér csupán négyszemélyes, aminek a magyarázatát akkor találjuk meg, ha megnézzük a tömegeket. A Toyota Mirai saját tömege 1850 kg, a megengedett össztömege 2180 kg, vagyis a terhelhetősége mindössze 330 kg, ami négy személynek és még némi poggyásznak felel meg.

Egy kis luxus

Ők négyen viszont kényelmesen utazhatnak a Lexus-színvonalú utastérben. Az üléseket és az ajtókat egy részen bőr, a műszerfal jelentős részét pedig puha műanyag borítja, ami elég szokatlan a Toyota környezetbarát autóiban. Ugyanakkor a felszereltség is magasröptű: alaptartozék a kulcs nélküli beszállás-indítás, a motoros kormányoszlop-állítás, a kormányfűtés, a négy fűthető ülés, a kétzónás klíma, a navigációs rendszer és egy sor vezetést segítő rendszer (holttérfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető, stb.) is.

Érintőképernyőn kezelhetjük a leglényegesebbeket. A JBL hifi széria tartozék

De kényelmes abból a szempontból is, hogy zajok nem nagyon zavarják őket. Az elektromotornak természetéből eredően nincs hangja, a fogaskerék-áttétel, a levegőt szállító ventilátor és a kerekek zaját pedig úgy letompították, hogy szinte az óra ketyegését is hallani az utastérben – még autópálya-sebességnél is! A rugózás ellenben feszes annyira, hogy az aszfaltfoltozások azért érezhetők az ülésekben ülve. A keményítés oka az lehet, hogy a japán mérnökök szerettek volna olyan autót alkotni, amely élvezetes vezetést (is) nyújt, ám ezt csak részben sikerült elérni. Igaz, kanyarban stabil a Mirai és nem is dől annyira, de elektromos rásegítésű kormánya teljesen szintetikus, mintha egy számítógépes játékkal játszanánk. Ez még azzal együtt is igaz, hogy a kormánymű áttétele kicsi, így elég közvetlenül működik.

Érzésre jobb, mint papíron

Tüzelőanyag-cellás elektromos autó lévén azonban talán fontosabb ennél, hogyan megy és mennyit fogyaszt. A terhelten két tonnát meghaladó tömeghez képest talán kevésnek tűnik a 154 lóerőnek megfelelő 114 kW, azonban az elektromotor nyomatékleadási módja miatt (már 0 fordulattól képes leadni a 335 newtonméteres maximumát) korántsem olyan hervasztó a Mirai gyorsulása, mint azt a száraz adatok alapján várnánk. A 9,6 másodperces 0-100 km/óra közötti adat sem olyan rettenetesen gyenge, mint ahogy a 178 km/órás végsebesség sem az, de az élmény még meggyőzőbb, amikor a gázpedál tövig nyomására hátba vágja az embert az ülés.

Nem vagyok egy óriás, el is veszek a hátsó térben. Pedig nem is rám, hanem egy nálam termetesebb kollégára van beállítva az első ülés

Hozzá kell tenni azonban, hogy az ilyen játék a Miraiban sem marad következmények nélkül – a hidrogéntartály tartalmára nézve. Ilyenkor ijesztően nagy, akár kétjegyű számokat ír ki a fogyasztásjelző, miközben az átlag próbautunk során 1,1-1,2 kg/100 km körül alakult. Ez ugyan több annál, mint amit a Toyota megad (0,76 kg/100 km), de teljesen valóságosak voltak a viszonyok: szakadó eső állandó ablaktörlőzéssel, közben ment a klíma a párásodás ellen, és éppúgy száguldottunk 140 km/órával, mint cammogtunk a csúcsforgalomban. A 350-400 kilométeres hatótávolság így valóságos körülmények között tarthatónak látszik, és még attól sem kell félnünk, hogy télen a fűtés csökkenti a hatótávolságot (mint az akkumulátoros villanyautóknál), ugyanis a fűtést a tüzelőanyag-cella hűtőfolyadékával oldják meg.

Kút nélkül nem megy!

Apró probléma, hogy a hatótávolság egyelőre szinte elméleti jelentőségű, olyan kevés hidrogénkút van ugyanis. A legtöbb Németországban, de ott sincs több húsznál. A tervek szerint azonban a másfél millió eurós beruházási költség ellenére hamarosan száz-szám telepítenek majd új töltőállomásokat Európa több országában. Ezt támasztja alá, hogy a Toyotán kívül több más márka tervezi tüzelőanyag-cellás típus piacra dobását, így például a BMW és a Mercedes is, s utóbbi 200 kút létrehozását is magára vállalta.

Ha nem is versenyautó módra, de meggyőzően meygy a Mirai. Gyorsulási ideje 0-100 km/h között 9,6 másodperc, végsebessége 178 km/h, fogyasztása papíron átlagban 0,76 kg hidrogén 100 kilométerenként, a mi méréseink szerint inkább 1 és 1,2 kg között lehet

A másik gond az ár. Ugyan nem a Toyota Mirai az első megvásárolható tüzelőanyag-cellás autó (a Hyundai megelőzte pár hónappal az ix35 megfelelő változatával), de ennek ellenére a technika még újnak számít, és így nem olcsó. A Mirai nettó ára 66 000 euró, ami adókkal együtt Németországban 78 540 euró (24,5 millió Ft), ami bizony nem kevés. Emiatt nem is ilyen formában, hanem lízing keretében próbálják majd értékesíteni, természetesen ott, ahol tankolni is lehet. A támogatások nélkül körülbelül 1200 euróra (375 ezer Ft) rúgó havi lízingdíj minden költséget fedez (még a gumik kopását is!), csak a hidrogént nem, ami jelenleg kilónként 9 euróba és 50 centbe kerül. Mivel a gyakorlati fogyasztás körülbelül éppen 1 kg/100 km, ez azt jelenti, hogy lényegében ennyibe kerül a Toyota Miraival 100 kilométert megtenni. (Vagyis jelenlegi árfolyamon kb. 3000 forintba, vagyis körülbelül 8 liter benzin árába.) A kutak (és a támogatás) hiánya miatt Magyarországon egyelőre még nem várható a Toyota Mirai forgalmazása.

Egy a kevésből. Hamburgban már van nyilvános hidrogén töltő állomás. Akinek van tüzelőanyag-cellás autója máris tankolhat. A város hat tüzelőanyag-cellás busza rendszeresen jár a kúthoz

A széleskörű elterjedés további akadálya pillanatnyilag az alacsony darabszám. A Miraiból jelenleg napi három darabot raknak össze lényegében kézi munkával Japánban ugyanabban az üzemben, ahol korábban a Lexus LFA sportautókat gyártották. Innen azonban hamarosan továbbköltöznek, hiszen a darabszámot jövőre a háromszorosára, évi 2100-ra, 2020 után pedig 30 000-re szeretnék emelni. Figyelembe véve, hogy a Mirai káros anyagot nem, csupán vízpárát bocsát a szabadba, úgy legyen!

Mellette – Ellene
  • nulla károsanyag-kibocsátás
  • könnyű vezethetőség
  • egyszerű kezelés
  • gazdag felszereltség
  • elfogadható hatótávolság
  • kényelmes és csendes utastér
  • csak négyszemélyes
  • kis csomagtartó
  • magas vételár
  • kevés töltőállomás
  • drága üzemanyag (egyelőre)

Szavazás

Szívesen kipróbálnál egy tüzelőanyag-cellás autót? Pontozd 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • killerbee

    tankolni nem lehet, csillagaszati az ara es draga lenne a fenntartasa is ha egyeltalan fenn lehetne tartani, de nem lehet, ugy halott az egesz ahogy van

  • PDA FAN

    Dehogy halott. Karl Benz se talált 1886-ban minden sarkon benzinkutat, mégis az egész világon elterjedtek a robbanómotoros autók.

  • demagóg

    Történelmi pillanatnak vagyunk szemtanúi.
    Nem ma, nem holnap, de max. 20 éven belül nyüzsögni fognak az utcákon az ilyen autók.
    Addigra az H üzemanyag ára is lejjebb mehet, a benziné pedig feljebb…

  • DTF

    Azert az nem teljesen igaz h hybrid auto beinditasa utan nem csaned van,max uzemmeleg allapotnal. Hudegen rogotn bekapcsol az eleg hangso benzinmotor, aztan persze 2-3 perc mulva bemelegszik es tenyleg hnagtalan indukaskor.
    Nem ertem mkert kell irni mindig azta hybrdineknel h’megnyomkd a strat gombot’ aztan nema csend….

  • Iceman.

    Szerintem ez egy totális vakvágány. Az előállítására az iparban leggyakrabban használt módszer a gőzreformálás, amelynek az alapja a földgáz, ezt gyorsan ki is húzhatjuk a megújuló források közül, mert nem az.

    Van természetesen számos egyéb módszer is, mint pl. az elektrolízis. Azzal meg az a legkomolyabb gond, hogy a hatásfoka csoda, ha eléri a 60%-ot, a tüzelőanyag cellának van egy újabb 60%-os hatásfoka, tehát mire a -mondjuk szélerőműből táplált- hálózatból kinyert villamos energia eljut az autó kerekéig alig 36%-ka marad meg. Mire jó ez?

    Nyilván az elektromos autókkal kapcsolatban a legkomolyabb probléma ma a korlátos akkumulátor kapacitás, de azok meg évről-évre fejlődnek és ott a hatásfok sem 35%, hanem mondjuk 90%, ráadásul nem kell hozzá másfélmillió eurós kút, hanem elég bedugni otthon a konnektorba.

    Nyilván igényelni fog az elterjedésük hálózatfejlesztést, de sokkal decentralizáltabban, mint a hidrogénkutak.

    Szerintem ez nem több mint egy techdemo.

  • killerbee

    PDA FAN – de tokeletesen halott mindig is az volt ez az is marad 1886ban meg azotais konnyeden lehet tarolni a benzint eleg beleonteni egy lehetoleg nem lukas hordoba oszt csa a hidrogent viszont nem lehet tarolni nagy mennyisegben csak csillagaszati aron biztonsagosan meg sehogyanse radasul nincs is hidrogen sehol elo kell allitani az eoallitasa meg sokkal tobb energiaba es vesztesegbe kerul mintha a kiindulo anyagot ami leginkabb szenhidrogen kozvetlenhasznalnak fel minden szinten ugy ertelmetlen es ugy hulyeseg az egesz ahogy csak van csak az ostobak parasztvakitasara jo az egesz

  • killerbee

    demagóg – nemhogy 20 de 20 millio even belul sem fognak nyuzogni ahhoz ugyanis hidrogen kellene meg energetikailag lenyegesenjobbnak kellene lennie a mai autoknal de hidrogen nincs es soha nem is lesz ezen a bolygon meg meg a benyas hibrideknel isrosszabbak energetikailag ezek az egesz totalisan halott

  • szaboata

    Műszakilag,logikailag nem tudom értelmezni,hogy az elektromos áram 100%-os hatásfokát mesterségesen leveszik,csak azért,hogy ezt a förmedvényt eladhassák.Ezt nyílván minden okos ember így gondolja,csak a lobbik által megreformált agyak képesek akár a logika ellen,illetve a pénz irányába eltorzult gondolatokat idealizálni.
    A Tesla a példa arra,hogy létezik villanyautó alternatíva a benzin motoros autóval szemben.Ha kisautó szintjére átgondoljuk,akkor egész életszerünek is hat.

  • demagóg

    megújuló energiaforrás segítségével is lehet elektrolizálni. most még gyerekcipőben jár az egész, de ha az autóiparnál megjelenik az igény, akkor megjelennek a kiszolgáló cégek is. pl. HyperSolar. ez is egy nagy üzlet lesz.
    a hidrogén nem fogja leváltani az olajos autókat, csupán színesíteni fogja a helyzetet. Ha majd feltalálják a gyorsan feltölthető, nagy hatótávú és megfizethető villanyos autókat, akkor a hidrogán autóknak is befellegzik. De addig még pár évtized el fog telni…

  • Iceman.

    demagóg: De mi a rák értelme van BÁRMILYEN villamos energia forrást áttolni egy 0,35-ös szorzón, már ami a hatásfokot illeti? Mi értelme van? A nagy hatótávolságú villamos autó meg nem egy találmány, hanem technológiai evolúció, ami ma történik és minden évben van eredménye.

  • demagóg

    “De mi a rák értelme van BÁRMILYEN villamos energia forrást áttolni egy 0,35-ös szorzón, már ami a hatásfokot illeti?”

    Kényszerből… Te tudsz jobbat?
    Ez a rossz hatásfok amúgy hasonlóan rossz a benzines autók hatásfokához.
    És ez nem okád ki semmilyen környezetkárosító anyagot.

  • fank1970

    Az európai gyártók megint csak néznek…

  • crazykid83

    Egyszer olvastam valahol egy tanulmányt, amiben azt fejtegetik, mennyi lesz a CO2 kibocsájtása a világnak, ha hirtelen az összes autót villanyosra vagy hidrogénre cserélnénk. Az eredmény az volt, hogy 25%-al emelkedne a világ kibocsájtása. Miért? Mert a világ 90%-a hőerőműre költ szél meg naperőművek helyett. Miért? Mert kiszámíthatóbb. Nézzétek meg mi történt Németországban mekkora ingadozásokat mérnek. Egyik nap az ország energiatermelésének 40%-at tudja adni a következő nap a 20-at se éri el. És ez csak a gazdag országok kiváltsága, hisz nem olcsó, plusz rendelkezned kell kellő területtel.
    Ugyanakkor ez egy nagyon jó ötlet, mármint hogy ne benzinnel + gázolajjal hajtsuk az autókat. És inkább pufogjanak az erőművek most még többet, de a városaink levegője tiszta lenne, ami rendkívül sok egészségügyi problémát megoldana.
    Szóval Iceman! Ez az értelme. Másrészt nem tudom, te hogy vagy ezzel, de az ország energiabiztonságát is növelné, ha nem szorulnánk rá a külföldről behozott olajra.
    Személy szerint nem támogatom a hidrogén autózást mert túl sok probléma van vele, és a hatásfok csak a jéghegy csúcsa. Gondoljatok abba bele, hogy a legnagyobb energiatartalmú és az egyik leggyúlékonyabb anyag van alattad. Ha baleset van, karbonszálas tartály ide, gyűrődőzóna oda, ha kijut, ez nem feltétlen csak égni fog, hisz hirtelen válik légneművé.

  • norbi50

    Én maradnék a konnektoros hibrideknél. A fejlesztéseknek hála az akkuk is egyre tovább fogják bírni, áram meg mindig lesz, akár otthon is napelemről…
    Ez a hidrogénes dolog egy alternatíva, de én még mindig a konnektorosokra szavazok…

  • hova

    Megítélésem szerint abszolút nem totális vakvágány. Igenis törekedni kell minden olyan energia forrásra, ami nem benzin és nem gázolaj. Bizonyos, hogy megtalálják a megfelelő energiát- mert kevés időnk van, úgy amblokk!! -tehát előre kell gondolkodni, mert a levegőnk tisztasága forog kockán.

  • killerbee

    demagóg – es ki lenne az az orult aki a nagy nehezen begyujtott megujulo energiat elpazarolna hidrogenre aztan azt tovabb pazarolna vissza aramra hogy igy hajtson vele jarmuvet amikor ha kihagyja ez egesz szenvedest a hidrogennel akkor 4x olyan messzire mehet az megujuloval?
    mondjak jobbat? szinte minden jobb nala ami legalabb egy mai jo benzines hibrid hatasfokat eleri, radasul azokat hasznalni is lehet ezt nem

  • killerbee

    crazykid83 – akkor nagyon nagy hulyeseget olvastal nem a blikk.hu-n volt?

  • killerbee

    hova – miert a hidrogen az miota energiaforras a foldon? ezen kivul hogy lehet szerinted valami “energiaforras” ami nem is letezik?
    ez a baj hogy annyira tudatlanok egyesek hogy barmilyen hulyeseget kepesek benyalni

  • demagóg

    “es ki lenne az az orult aki a nagy nehezen begyujtott megujulo energiat elpazarolna hidrogenre aztan azt tovabb pazarolna vissza aramra hogy igy hajtson vele jarmuvet amikor ha kihagyja ez egesz szenvedest a hidrogennel akkor 4x olyan messzire mehet az megujuloval?”

    4x olyan messzire? mire gondolsz?
    amúgy tekintheted pazarlásnak a zöld energiával történő elektrolízist, de amíg az akksik feltöltésére többnyire órákat kell várni és a hatótáv 100-120 km, addig az ilyen hidrogánautóknak igenis van keresnivalójuk a piacon. Az első prius megjelenésétől eltelt kb. 8 év, mire megtörtént az áttörés.
    Hát ez esetben sem lesz gyorsabb.

    “mondjak jobbat? szinte minden jobb nala ami legalabb egy mai jo benzines hibrid hatasfokat eleri, radasul azokat hasznalni is lehet ezt nem”

    összességében jobb, persze. Ma.
    De ha a jövőre és a környezetkímélésre gondolsz, akkor még az is lehet, hogy a mirai lesz jobb.

  • killerbee

    demagóg- erre: http://phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

    a hidrogenes autoknak soha nem is volt es soha nem is lesz keresnivalojuk a piacon mert a tudatlanok parasztvakitasan kivul semmire sem jok, hiaba lehet elvileg gyorsan megtankolni ha nincs se hidrogen hozza se kut, es soha nem is lesz
    a prius nem tudom hogy jon ide raadasul a hidrogennel mar nem 8 hanem eppen 50 eve szenvednek gyakorlatilag nulla eredmennyel, ugyanugy egy tulbonyolitott pazarlo es emiatt soha nem versenykepes teveszme az egesz mint 50 evvel ezelott amihez se uzemanyag se kuthalozat sincs es nem is lehet
    sosem lesz jobb a mirai mert most is rosszabb barmelyik akkumulatoros autonal es a vesztesegei miatt ezt a hatranyt soha nem is tudja ledolgozni amde a kulonbseg meg noni is fog

  • japancar

    Kétségtelenül rengeteg hidrogén van a földön, de a vízből kell kinyerni. Nos a vízből elektromosság segítségével kinyert hidrogén elégetésével a legjobb szerkezet is csak a hidrogén előállítására használt energia felét-kétharmadát képes hasznosítani. Tehát 100 liter hidrogén előállítása jóval többe kerül, mint amennyi energiát ebből visszanyerünk. Tehát a módszer éppenséggel nem energiatakarékos
    De:
    1./ Nem merül ki az olajhoz hasonlóan nyersanyagforrás, mert égés során ismét víz keletkezik.
    2./ A hidrogén elégésekor vízgőz keletkezik. Ennek megvan az előnye hátránya (hátrány, hogy korróziót okoz) és mindenkép környezetkímélőbb, mint a többi égéstermék. Tulajdonkép teljesen környezetkímélő, de képzeljük el, ha autópálya olyan párafelhős lesz, mint egy mosókonyha..

  • japancar

    norbi50 – 2015.10.20 // 15:51
    Figyelj! A konnektorokban az áram honnan van? igen, tény. Lehet persze zöld energia is (vizierőmű, stb.) de végülis valahol annak is van ára. Nos ha hidrogént fejlesztünk az árammal és azzal hajtjuk a kocsit, töltjük az akkut akkor tényleg veszítünk 30-40% energiát, de azonnali üzemet nyerhetünk. A kettő megoldás ötvözése viszont jó ötletnek látszik.

  • Barca

    A sok retardált elektromos játékautó fan neki ugrik ennek XD szakadok, megnyugtatom őket ez is zsákutca, bár nem akkora, mint az elektromos autó. Azért izgulni nem kell, majd, ha nem az olaj bizniszbe fürdő rohadékok irányítják a… ja de mindig ők fogják, de a lényeg, hogy van alternatíva, csak természetesen nem érdekük eldobni a befektetett milliárdokat, amíg egy csepp olaj is van a tengermélyén :), de algából bioüzemanyag nyerhető ki, nagyságrendekkel több, mint a repcéből adott területen, ráadásul termőföldet se vesz el stb. stb. Lehet álltatni magatokat, mindenki tudja, csak afrikába annyi napfény van, hogy gond nélkül ki lehetne váltani az összes nukleáris erőművet, persze az nem érdeke senkinek :) még a végén nem halnának éhen afrikába, és szegény európai és amerikai “nemesség” csak 10 házat tudna fenntartani 20 helyett…

  • demagóg

    Barca!

    “ez is zsákutca, bár nem akkora, mint az elektromos autó.”

    olvasgasd csak el a világ legnagyobb autógyártójának a hosszútávú terveit.
    még az is lehet, hogy akik ezt összeállították, jobban értenek hozzá mint te. persze nem biztos. :))
    http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/9889509

  • Iceman.

    Barca – 2015.10.21 // 00:13: Kezd már egy kicsit kínos lenni, hogy bármilyen témában első hozzászólással tudod bizonyítani, hogy teljesen idióta vagy.

    A véleményed egy olyan ember véleménye, aki csak szélsőségekben tud gondolkodni.

    Magyarországon is van annyi napfény, hogy ellássa az egész országot elektromos energiával, de az, hogy ezt nem aknázzák ki nem a világirányító olajlobbi eredménye, hanem egyszerűen a költségeké. Drága, a napenergia hasznosítása, a szélenergia hasznosítása, mind drága a hagyományos módszerekhez képest. Az áruk csökken és lehetséges, hogy éveken belül versenyképes lesz, de addig nem kell várnunk semmilyen nagy robbanást -ha a mait nem is értékeled annak-.

    Az üzemanyagcellás autó egy baromság, amit írtál “…megnyugtatom őket ez is zsákutca, bár nem akkora, mint az elektromos autó.” Még nagyobb baromság, mert nem tudom feltűnt-e, hogy ez egy elektromos autó, ahol az energiaforrás (tüzelőanyag cella) kimenete ugyanúgy elektromos áram, mint az akkumulátornál, csupán a rendszer hatásfokát löktük le 80%-ról 20%-ra. Elpazarolni a kiinduló nyersanyag négyötödét csak az olyan jó képességűek számára nem ostobaság, mint te vagy.

  • Barca egy idióta

    Iceman, nem fog hatni rá, ő a vezess egyik dízelbuzi OPNI szökevénye. Csak azzal csinál magából hülyét amihez hozzászól.

  • crazykid83

    killerbee

    Nem nem szoktam Blikket olvasni, de ha te ilyen jól tudod, hogy ott foglalkoznak ilyennel, akkor gondolom te onnan tájékozódsz. Hidrogén rengeteg van a földön, csak nem elemi állapotban. De gondolom ezt a fogalmat se érted. Süketelsz itt mint ha te sz@rtad volna a spanyolviaszt, kioktatsz mindenkit miközben a tesconál áru feltöltő “manager” vagy.
    A benzin hol energiaforrás ennél fogva? Lefúrunk a földbe és tör fel a benzin, NEM. Azt is úgy állítod elő. A hidrogénnél ugyan ez a helyzet.
    De mint látom nem olvastad végig amit írtam, hogy a hidrogén szerintem is hülyeség. De süketelj csak, és léci említsd még meg párszor hogy te milyen okos vagy, és csak te tudod jól, mindenki más hülye. Ja várjál, nem pont a hülyék szoktak így gondolkodni? Keresd meg a cikket a blikkedben, ott biztos írnak a hülyékről is. Gondolom szó szerint idéznek téged.

  • Iceman.

    crazykid83: Totál hamis az érvelésed. Hidrogént csak energia hozzáadásával lehet nyerni, míg a kőolaj MÁR tartalmazza azt energiát, amit hasznosítani szeretnénk. Persze vannak lépcsők a benzin előállításáig, amelyek energiát igényelnek, de nagyságrendekkel kevesebbet igényel 1 liter benzin finomítása, mint amennyi a saját energiatartalma.

    Szemben ugye a hidrogén, amibe belebaszod a KÉSZ, KÖZVETLENÜL FELHASZNÁLHATÓ elektromos áramodat, hogy egyáltalán létezzen elemi formában, majd a végén egy 0,3X konverzió után ismét elektromos áram legyen belőle! Király ötlet.

  • crazykid83

    Iceman,

    öregem, te se tanultál meg olvasni. Ezzel kezdtem, hogy ha hidrogénre vagy villanyra cserélnénk az összes autót egyik napról a másikra, az közvetetten 25%-al növelné meg a föld CO2 kibocsájtását. A hidrogén előnye hogy a közvetlen szennyezést szünteted meg vele. És mi a bajod a 0,3x-es hatásfokkal? Ennyi a benzinmotor hatásfoka, nem számolva a kitermelésbe belefeccölt energiát…
    De hányszor írjam le, hogy szerintem is faszság???

    De hogy vitatkozzak veled kicsit. Energiát elő tudsz állítani megújuló forrásból. Benzint egyenlőre nem. Míg a hidrogén egy körfolyamat, víz – hidrogén – víz addig a benzin NEM. Ezt fogd fel. Magyarán, hogy te is értsd, NEM FOGY EL SOHA!
    Ahogy ezt is említettem, de gondolom csak 1 mondatig tudsz olvasni, az ország energiafüggetlenségét nagyban javítaná egy olyan energiahordozó, amit mi magunk is elő tudunk állítani, és nem kell behozni!
    Te kb. 10 percre nézel előre a jövőben, távlatokban nem gondolkozol.

  • Iceman.

    “Ezzel kezdtem, hogy ha hidrogénre vagy villanyra cserélnénk az összes autót egyik napról a másikra, az közvetetten 25%-al növelné meg a föld CO2 kibocsájtását.” -Na és ennek mi köze ahhoz, hogy azt írod

    “Lefúrunk a földbe és tör fel a benzin, NEM. Azt is úgy állítod elő. A hidrogénnél ugyan ez a helyzet.”

    Tehát felállítasz egy totálisan értelmetlen analógiát. Én erre válaszoltam, de gondolom nem az erősséged, amit számon kérsz rajtam. No mindegy.

    “És mi a bajod a 0,3x-es hatásfokkal? Ennyi a benzinmotor hatásfoka, nem számolva a kitermelésbe belefeccölt energiát…” benzin esetében KIZÁRÓLAG a ‘belefeccölt’ energiát kell számolnod, ha a villamos áram-hidrogén-villamos áram konverzióval hasonlítod össze. Mivel a kőolajszármazékok egy természetes folyamat révén MÁR tartalmazzák azt az energiát, amit a folyamathoz HOZZÁADSZ, hogy egyáltalán hidrogénhez juss. A benzinmotor hatásfoka egy technológiai sajátosság, rohadtul nehezen javítható ez van. A hidrogén konverzió meg egy működő rendszer hatásfokát harmadolja, negyedeli meg. Ennyire egyszerű.

    “Energiát elő tudsz állítani megújuló forrásból. Benzint egyenlőre nem.” -Ez egy butaság. Benzint, etanolt, gázolajat, metánt és gyakorlatilag MINDEN szénhidrogént elő lehet állítani megújuló energiaforrásokból. Más kérdés, hogy drága és ugyanolyan baromság, mint hidrogént előállítani abból a célból, hogy végül elektromos áramként hasznosuljon. Szerinted a kőolaj mi baszki? Termett a földben? Szerinted mi volt a kiinduló anyaga?

    “Míg a hidrogén egy körfolyamat, víz – hidrogén – víz addig a benzin NEM. ” -Újabb szentencia egy rakás butasággal. A benzin ugyanúgy egy körfolyamat eredménye, mint a hidrogén. Mi az égéstermék?

    “Magyarán, hogy te is értsd, NEM FOGY EL SOHA!” -Sajna itt ütközik ki legjobban a korábban említett téves analógia. Az energiaforrásként hasznosítható hidrogén, nem, hogy nem fogy el soha, hanem gyakorlatilag soha nem is létezett elemként a földön. LÉTRE KELL HOZNI. Egyébként szerinted a benzin mi a lófaxból van? Beszédes a neve SZÉN-HIDROGÉN. Szerinted MELYIK FOGY EL VALAHA A FÖLDRŐL? csupán akarat és ENERGIA kérdése, hogy lesz-e a CO2-ből, a vízből és a többi égéstermékből újra benzin… Marginális kémia tudás nélkül osztod az észt, na ez mulattató.

    Az ország energiafüggőségét nagyban rontaná egy ilyen gazdaságtalan folyamat. Pontosan 70%-kal rontaná, mintha betáplálnád a hálózatba.

    Ha 10 percre nézek előre, ha 200 évre mindig faszság kidobni a MÁR ELŐÁLLÍTOTT energia 70%-át. Kb 10 jobb ötlet van, ha tárolni kell az energiát, mint ez a baromság.

  • crazykid83

    Igen, megtaláltuk!!!!!
    Iceman for President NOW!!!!!!!!!!

  • killerbee

    crazykid83 – te minek vered bele a csorodet olyanban amirol fogalmad sincs? vagy nalatok a tuskoban/blikkben igy szokas? az alapkkal sem vagy tisztaban es idejoissz egetni magad?
    ha egy varazsutesre at lehetne allni elekromos jarmuvekre koolajos helyett akkor a co2 kibocsajtas jenetosen csokkenne nem none 25%-al mint ahogy nalatok a blikkben hiszik. iceman meg mar nagyjabol leirta hogy miert (hatasfok, a koolajfinomotas jelentos aramigenye KIESIK, stb) ha meg mindig nem erted dugulj el es ne terjeszd tovabb a teveszmeidet.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.