Teszt: Lexus NX 200t

Teszten az első Lexus benzines turbómotorral

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.10.17. 15.00

Jó tíz év eltelt a BMW X3 bemutatása óta, mire a Lexus belépett a középméretű aszfaltterepjárók piacára. A hibrid után turbós is van az NX-ből.

Röviden – Lexus NX200t

Mi ez?

Középkategóriás, merész vonalú SUV kétliteres benzines turbómotorral. 

Mit tud? Szép vagy sem, de markáns és egyedi a külseje, nagyon tágas belül és 7,1 mp alatt gyorsul százra.
Mibe kerül? Alapkivitelben 11,9, csúcsmodellként 18,5 millió forintba. A tesztelt modell listaára 17 900 000 Ft.
Kinek jó?  A lomhább, de takarékosabb hibridnél erősebb aszfaltterepjárót keresőknek.

Nem úgy fest, hogy a szabadidő-autók népszerűségének növekedése megtörne a következő évtizedben. A kategória közepébe céloz a Lexus NX, amely a hibrid mellett nyár óta turbófeltöltéses benzines motorral is kapható. Tesztünkön a gazdagon felszerelt F Sport-kivitel járt a márka első benzines turbómotorjával.

Formaterv

Erősen tagolt és igen agresszív orral harap a menetszélbe az NX. Vetélytársaival összehasonlítva ez a legharciasabb külsejű autó. Sok él, sok ív tobzódik a karosszérián, főleg a hátsó ajtók mögötti terület eseménydús.
 

Ennyi vonallal három autót is meg lehetne rajzolni, de a később érkezőnek muszáj hangosabbnak lennie. Az X3 12 éve van jelen a kategóriában, a Volvo XC60 is nagyon sikeres, az Audi Q5 egyenesen a globális piacvezető. A kedvezőtlen fogadtatású, szögletes GLK-t pedig most váltja le a simára nyalt, feltűnően BMW-s-audis hatást keltő GLC.

Utastér

Még be sem ültünk, máris egy jó pont: a hátsó ajtók is felismerik a zsebünkben lévő jeladót. Ez nem olyan magától értetődő, a BMW a hátsó kilincsekhez nem adja a kulcsérzékelőt az X4-hez.
 

Belül a sportosra szabott karosszériában váratlanul sok a hely. A fejtér átlagos, de a tervezők talán pont ezért választották a kifelé nyíló tolótetőt, ami kisebb nyílást tesz szabaddá, de nem korlátozza a fejnek jutó helyet.

Nagy ötlet a kivehető zsebtükör a két első ülés között, aminek felső oldala bőrbevonatú kárpitelem. Az NX az első autók egyike, amelyben a Qi (e:csí) szabvány szerint indukciósan, kábel nélkül tölthetőek az erre alkalmas mobiltelefonok.

Látszik, hogy a tervezők odafigyeltek a minőségérzetre. A klímarendszer gombjai sokkal olcsóbb autókat sem dobnának fel, de a bőrbevonatú műszerfal, a kiváló fogású kormány és a gondos összeszerelés mutatja az igényszintet.
 

Most is meg kellett küzdenünk a sajátságos logikával felépített menürendszerrel. Ha például a gyermekprogramot a hátsó hangszórókra korlátoznánk, nem egyértelmű, hol keressük ezt a funkciót. Van Audio és Hang menüpont, de a beállítások között is rábukkanunk Audio menüpontra.

Milyen városban?

Látva a kis üvegfelületeket, a magas övvonalat, nem számítottunk jó kilátásra. A tolatókamera jó felbontású, szép képe sokat segít akkor, ha van fény és nem koszolódott össze a lencséje. Szerencsére hangjelzés is figyelmeztet, mielőtt sötétben, saras lencsével nekimennénk a képernyőn kivehetetlen akadálynak.

A navigációs rendszer használata a legalapvetőbb funkciókon túl nagyobb figyelmet követel, mint szükséges volna és a szokásosnál is jobban elvonja figyelmünket a vezetéstől. Jobb megállni a kezeléséhez.

Nem zártuk a szívünkbe az egérpaddal megoldott menürendszert. Értékeljük az igyekezetet, amivel valami önállót akartak csinálni az iDrive lemásolása helyett, de az ikonokra ráugró kurzor megszokást igényel, ennél más márkák ember-gép kapcsolódási pontját (HMI-Human Machine Interface) jobbnak érezzük.

Nagyon igényes munka a menürendszer magyarítása. Épp elég szerencsétlenül fordított menüponttal, olvasott embernek zavarón suta megfogalmazással találkoztunk már. Határozottan feltűnő, hogy itt mennyire más volt a szint, magasabb az importőr elvárása.

Budapesten járva a feszes rugózás nem kendőzi el a sok helyen gyenge útminőséget. A konkurensek automata váltója nagyrészt 7-8-9 fokozattal dolgozik, itt hattal, de használati értékben ez nem valódi hátrány.

Az automatika kicsit lágyabban is cserélhetné az áttételeket, viszont jól eltalálja, mikor érdemes váltani. Nem húzatja értelmetlenül a motort, de ha kell, hagyja kifutni magát. Az NX egyszerűen vezethető, szélvédőre vetített, színes kijelzője városban is hasznos társ, de a 238 lóerős autóval érdemes kiszabadulni Budapestről.

Milyen hosszabb úton?

Városban ez nem jön ki, de nagyobb távokat megtéve hiányzik a hajtásláncból az a kifinomultság, amivel a Lexusnál a legalább hathengeres benzinesek és a hibridek elkápráztatnak. A motorhang nem szép, talán az üzemmódtól függő közvetlen befecskendezés teszi. Csendesnek az NX200t is csendes, lendületes autópálya-sebességnél is.

Van mit mutatnia a turbós négyhengeresnek. Ez egy új fejlesztésű, nagyon korszerű turbómotor egy, fix lapátgeometriás feltöltővel. A gázreakciót osztott csatornás, kettős megfúvású turbófeltöltő javítja, a motor változó szelepvezérléses.

Adatlap

Lexus NX 200t

Teszt: Lexus NX 200t 1
Motor 1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 238 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,1 sec
Végsebesség 200 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,9 l / 100 km

A négyhengeres hangja helyett a gyorsulás húzza mosolyra szánkat. Az SUV mindössze 7,1 mp alatt gyorsul százra. A Toyota GT86, amely a valaha volt leglelkesítőbb sportautók egyike a világon, valamivel lassabban éri el ezt a sebességet.

Folyamatosan nagy erő árad a motorból és maximális teljesítménye is hamar, már 4800-as fordulaton mérhető. A 350 Nm nyomatékmaximumra 1650 és 4000 között, nagyon széles fordulatszám-tartományban számíthatunk.

Érdemes a sok Eco üzemmódban megtett út után néha kimenni országútra és Sport+-ba váltani. Méretéhez és minimum 1860 kilós súlyához képest a turbós NX lendületesen űzhető. Külön kiemelendők a fékek. A legtöbb autóban egyszerűen vannak, működnek és kész. Itt annyira eltalált a pedálérzet, annyira megnyugtató a lassulás és annyira jó az adagolhatóság, hogy a remek fék meghatározó tapasztalat az autóról.

Na meg a LED-es fényágyú. A hightech fényszóró az alapváltozatokhoz nem elérhető, a tesztautóban viszont nagyon kitett magáért. A távfény ereje és eloszlása remekmű, a reflektort automatikusan tompító automatika is kiválóan működött, mind a szembejövők, mind az előttünk haladók üdvére. Nagyon ritkán találkozni ennyire jól megvalósított világítással, ami életet menthet. A tesztautó más vezetőtámogató rendszerei is kitesznek magukért vészhelyzetben, követőradaros tempomat és baleset-megelőző vészfékezés is van.

Ár, fogyasztás

Tesztünk során az autó erejéhez és tömegéhez képest elfogadható fogyasztást mértünk. Városban 13,8 litert fogyasztott, autópályán és országúton a 130-at illetve a 110-et tartva 9,75 litert tankoltunk 100 kilométerre. A BMW X4 28i hasonló motorral többet fogyasztott.

A 11 900 000 forintos NX200t alapmodelltől kétmilliós ugrás a következő felszereltség, ahonnan újabb másfél millióért léphetünk feljebb. A teteje 18 450 000 Ft. A dinamikusabbra vett F Sport-modellek ára 16,2-17,9 millió Ft közötti.

A nyolcféle kivitelhez rendelt extracsomagok kevesebb lehetőséget hagynak a tulajdonosnak az autó összeállítására, de ha stimmel a tartalmuk, akkor jutányosabban kapjuk a bennük foglalt felszereléseket, mintha egy német vagy svéd modellre egyesével felaggatnánk a karácsonyfadíszeket. A Lexus árpolitikája közel sem olyan kíméletlen, mint a német konkurenseké.

Ezeket az autókat sokszor finanszíroztatják az ügyfelek Az ÉrtékŐr programban az importőr előre vállal egy fix árat, amennyiért az autót a futamidő végén megveszi, így a vásárlónak van egy tuti vevője és egy biztos minimumára arra az időre, amikor eladja NX-ét. Ezt a garantált összeget ne úgy képzeljük el, mint a bankok menekülőárát, mondjuk a piaci érték 80 százalékának 60 százalékával, mert ez így nem volna értékesítés-támogatás.

Az Értékőr program része a 3+2 évre kiterjesztett garancia. Jó, hogy van, de a Lexus és az Infiniti nem a megbízhatósági gondokról és a garanciális időbeli hibákról ismert. Ügyfélbázisuk részben azokra a vásárlókra épül, akik csalódtak egy kevésbé üzembiztos konkurensben és átülnek a japán prémiummárkák Japánban gyártott autójába.
 

Mellette – Ellene
  • Potens turbómotor
  • Remek LED-es fényszóró
  • Kiváló fékek
  • Alacsony zajszint
  • Bőséges lábtér, állítható hátsó üléstámla
  • SUV-hoz képest lendületes vezethetőség
  • Összességében nagy csomagtartó
  • Várhatóan megbízható működés
  • Gazdag felszereltség
  • Szintetikus kormányérzet
  • Rázós rugózás
  • Közepes hajtáskomfort
  • Korlátozott fejtér hátul
  • Túlbonyolított menürendszer, szerencsétlen egérrel

Szavazás

Hogy tetszik a turbóval támadó Lexus NX?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • hova

    Elképesztően jól néz ki az autó,remek a motor-de rengeteget eszik!- erős,határozott rugózás, a kormánymű szerintem tökéletes, a fékrendszerrel remekül össze lehet nőni villámgyorsan. A tartalomhoz illően a műszerfal finoman elegáns, tényleg az igényesség sugárzik. A kiláthatóság sajna nekem fekete pont,- de ezzel együtt bizony kellene-ha lenne rá pénzem!

  • DTF

    Nem tudni h mennyi km volt a tesztautoban, de ez a fogyasztas soknak tunik. Ha valoban ennyi akkor nem eri meg ez a hybriddel szemben, mert ott 6,5-7-tel el lehet jarni. Igaz h gynegebb vmivel, de nem annyival h 10-11-es fogyasztas fizess, igy ertekmetlen. Nx300h a kovetkezo kiszemeltem :)

  • Levrone

    Egy hybrid nekem is jöhetne belőle… :) De egyébként ez tényleg komoly, hogy a KeylessGo hátsó ajtókat nem nyitja bizonyos típusoknál? A 2004-es “fos” Megane II-es összes ajtaja nyílik vele, de a csomagtérajtón is ott a gomb és akkor csak azt nyitja, illetve bármelyik ajtóról be is lehet zárni az egész autót… Ezek szerint érdekes dolgok vannak extrák terén … :)

  • DTF

    Meg markan belul is van elgeres: nalam elozo gs450h minden ajtonal nyitjato tarhato keyless, de pl rx450h elozo gereracioka csak elso ket ajot. Meg annyi h gs-nek nem tudod a csomagternel gombak bezarni, rx-nel igen.
    Sztem uj rx is mar mind 4 ajtos kexless

  • szdada

    Mind a 4 ajtó keyless go-s, plusz a csomagtartó is. Öt helyen lehet nyitni-zárni kívülről az NX-et, ahogyan a GS-LS-RX típusokat is. Első-hátsó tolatóradarnak a hangjelzését k lehet kapcsolni, illetve még a hangerősségén is lehet változtatni! Valószínűleg a tesztautóban ez a funkció k volt kapcsolva.

  • Levrone

    DTF: köszi a választ… :) Hát én azt mondom, ha már KeylessGo, akkor már teljes mellbedobással működjön, akkor van értelme, de nyilván az extrapolitika és a pénzügyi elvárások felülírják a logikai érveket… :)Mondjuk az tény, hogy BMW-nél is láttam olyan “kulcsnélküli” nyitást-indítást, ahol a “kulcsot” be kellett rakni a helyére, majd a gombbal indítózni. Csak ezzel pont a lényege vész el a dolognak… :)

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.