Röviden – Lexus NX200t

Mi ez?

Középkategóriás, merész vonalú SUV kétliteres benzines turbómotorral. 

Mit tud? Szép vagy sem, de markáns és egyedi a külseje, nagyon tágas belül és 7,1 mp alatt gyorsul százra.
Mibe kerül? Alapkivitelben 11,9, csúcsmodellként 18,5 millió forintba. A tesztelt modell listaára 17 900 000 Ft.
Kinek jó?  A lomhább, de takarékosabb hibridnél erősebb aszfaltterepjárót keresőknek.

Nem úgy fest, hogy a szabadidő-autók népszerűségének növekedése megtörne a következő évtizedben. A kategória közepébe céloz a Lexus NX, amely a hibrid mellett nyár óta turbófeltöltéses benzines motorral is kapható. Tesztünkön a gazdagon felszerelt F Sport-kivitel járt a márka első benzines turbómotorjával.

Formaterv

Erősen tagolt és igen agresszív orral harap a menetszélbe az NX. Vetélytársaival összehasonlítva ez a legharciasabb külsejű autó. Sok él, sok ív tobzódik a karosszérián, főleg a hátsó ajtók mögötti terület eseménydús.
 

Nagyon harcias a design, de van is mögötte teljesítmény: 238 lóerő, 350 Nm

Ennyi vonallal három autót is meg lehetne rajzolni, de a később érkezőnek muszáj hangosabbnak lennie. Az X3 12 éve van jelen a kategóriában, a Volvo XC60 is nagyon sikeres, az Audi Q5 egyenesen a globális piacvezető. A kedvezőtlen fogadtatású, szögletes GLK-t pedig most váltja le a simára nyalt, feltűnően BMW-s-audis hatást keltő GLC.

Utastér

Még be sem ültünk, máris egy jó pont: a hátsó ajtók is felismerik a zsebünkben lévő jeladót. Ez nem olyan magától értetődő, a BMW a hátsó kilincsekhez nem adja a kulcsérzékelőt az X4-hez.
 

Váratlanul sok a hely a sportosra szabott karosszériában. A fejtér közepes, a lábhely van bőven és állítható a háttámla dőlése is

Belül a sportosra szabott karosszériában váratlanul sok a hely. A fejtér átlagos, de a tervezők talán pont ezért választották a kifelé nyíló tolótetőt, ami kisebb nyílást tesz szabaddá, de nem korlátozza a fejnek jutó helyet.

Nagy ötlet a kivehető zsebtükör a két első ülés között, aminek felső oldala bőrbevonatú kárpitelem. Az NX az első autók egyike, amelyben a Qi (e:csí) szabvány szerint indukciósan, kábel nélkül tölthetőek az erre alkalmas mobiltelefonok.

Látszik, hogy a tervezők odafigyeltek a minőségérzetre. A klímarendszer gombjai sokkal olcsóbb autókat sem dobnának fel, de a bőrbevonatú műszerfal, a kiváló fogású kormány és a gondos összeszerelés mutatja az igényszintet.
 

Nagyon jó fogású a kormánykerék, a hűtőmaszk orsómotívuma visszaköszön a középkonzolon is

Most is meg kellett küzdenünk a sajátságos logikával felépített menürendszerrel. Ha például a gyermekprogramot a hátsó hangszórókra korlátoznánk, nem egyértelmű, hol keressük ezt a funkciót. Van Audio és Hang menüpont, de a beállítások között is rábukkanunk Audio menüpontra.

Milyen városban?

Látva a kis üvegfelületeket, a magas övvonalat, nem számítottunk jó kilátásra. A tolatókamera jó felbontású, szép képe sokat segít akkor, ha van fény és nem koszolódott össze a lencséje. Szerencsére hangjelzés is figyelmeztet, mielőtt sötétben, saras lencsével nekimennénk a képernyőn kivehetetlen akadálynak.

Budapesten kívül 9,75, a fővárosban majdnem 14 litert fogyasztott az autó százon

A navigációs rendszer használata a legalapvetőbb funkciókon túl nagyobb figyelmet követel, mint szükséges volna és a szokásosnál is jobban elvonja figyelmünket a vezetéstől. Jobb megállni a kezeléséhez.

Nem zártuk a szívünkbe az egérpaddal megoldott menürendszert. Értékeljük az igyekezetet, amivel valami önállót akartak csinálni az iDrive lemásolása helyett, de az ikonokra ráugró kurzor megszokást igényel, ennél más márkák ember-gép kapcsolódási pontját (HMI-Human Machine Interface) jobbnak érezzük.

Nagyon igényes munka a menürendszer magyarítása. Épp elég szerencsétlenül fordított menüponttal, olvasott embernek zavarón suta megfogalmazással találkoztunk már. Határozottan feltűnő, hogy itt mennyire más volt a szint, magasabb az importőr elvárása.

Szép képet mutat a tolatókamera, van hangjelzés is a közeledő akadályokról. Nagyon igényes a menürendszer magyarítása

Budapesten járva a feszes rugózás nem kendőzi el a sok helyen gyenge útminőséget. A konkurensek automata váltója nagyrészt 7-8-9 fokozattal dolgozik, itt hattal, de használati értékben ez nem valódi hátrány.

Az automatika kicsit lágyabban is cserélhetné az áttételeket, viszont jól eltalálja, mikor érdemes váltani. Nem húzatja értelmetlenül a motort, de ha kell, hagyja kifutni magát. Az NX egyszerűen vezethető, szélvédőre vetített, színes kijelzője városban is hasznos társ, de a 238 lóerős autóval érdemes kiszabadulni Budapestről.

Milyen hosszabb úton?

Városban ez nem jön ki, de nagyobb távokat megtéve hiányzik a hajtásláncból az a kifinomultság, amivel a Lexusnál a legalább hathengeres benzinesek és a hibridek elkápráztatnak. A motorhang nem szép, talán az üzemmódtól függő közvetlen befecskendezés teszi. Csendesnek az NX200t is csendes, lendületes autópálya-sebességnél is.

Ez a Lexus első turbómotorja. Igen fejlett konstrukció

Van mit mutatnia a turbós négyhengeresnek. Ez egy új fejlesztésű, nagyon korszerű turbómotor egy, fix lapátgeometriás feltöltővel. A gázreakciót osztott csatornás, kettős megfúvású turbófeltöltő javítja, a motor változó szelepvezérléses.

Adatlap

Lexus NX 200t

Teszt: Lexus NX 200t 1
Motor 1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 238 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,1 sec
Végsebesség 200 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,9 l / 100 km

A négyhengeres hangja helyett a gyorsulás húzza mosolyra szánkat. Az SUV mindössze 7,1 mp alatt gyorsul százra. A Toyota GT86, amely a valaha volt leglelkesítőbb sportautók egyike a világon, valamivel lassabban éri el ezt a sebességet.

Folyamatosan nagy erő árad a motorból és maximális teljesítménye is hamar, már 4800-as fordulaton mérhető. A 350 Nm nyomatékmaximumra 1650 és 4000 között, nagyon széles fordulatszám-tartományban számíthatunk.

Érdemes a sok Eco üzemmódban megtett út után néha kimenni országútra és Sport+-ba váltani. Méretéhez és minimum 1860 kilós súlyához képest a turbós NX lendületesen űzhető. Külön kiemelendők a fékek. A legtöbb autóban egyszerűen vannak, működnek és kész. Itt annyira eltalált a pedálérzet, annyira megnyugtató a lassulás és annyira jó az adagolhatóság, hogy a remek fék meghatározó tapasztalat az autóról.

Na meg a LED-es fényágyú. A hightech fényszóró az alapváltozatokhoz nem elérhető, a tesztautóban viszont nagyon kitett magáért. A távfény ereje és eloszlása remekmű, a reflektort automatikusan tompító automatika is kiválóan működött, mind a szembejövők, mind az előttünk haladók üdvére. Nagyon ritkán találkozni ennyire jól megvalósított világítással, ami életet menthet. A tesztautó más vezetőtámogató rendszerei is kitesznek magukért vészhelyzetben, követőradaros tempomat és baleset-megelőző vészfékezés is van.

Ár, fogyasztás

Tesztünk során az autó erejéhez és tömegéhez képest elfogadható fogyasztást mértünk. Városban 13,8 litert fogyasztott, autópályán és országúton a 130-at illetve a 110-et tartva 9,75 litert tankoltunk 100 kilométerre. A BMW X4 28i hasonló motorral többet fogyasztott.

12 és 18,5 millió forint közötti verziók kaphatóak a turbós NX-ből, bőségestől a pazarig gazdagodó felszereltséggel

A 11 900 000 forintos NX200t alapmodelltől kétmilliós ugrás a következő felszereltség, ahonnan újabb másfél millióért léphetünk feljebb. A teteje 18 450 000 Ft. A dinamikusabbra vett F Sport-modellek ára 16,2-17,9 millió Ft közötti.

A nyolcféle kivitelhez rendelt extracsomagok kevesebb lehetőséget hagynak a tulajdonosnak az autó összeállítására, de ha stimmel a tartalmuk, akkor jutányosabban kapjuk a bennük foglalt felszereléseket, mintha egy német vagy svéd modellre egyesével felaggatnánk a karácsonyfadíszeket. A Lexus árpolitikája közel sem olyan kíméletlen, mint a német konkurenseké.

Ezeket az autókat sokszor finanszíroztatják az ügyfelek Az ÉrtékŐr programban az importőr előre vállal egy fix árat, amennyiért az autót a futamidő végén megveszi, így a vásárlónak van egy tuti vevője és egy biztos minimumára arra az időre, amikor eladja NX-ét. Ezt a garantált összeget ne úgy képzeljük el, mint a bankok menekülőárát, mondjuk a piaci érték 80 százalékának 60 százalékával, mert ez így nem volna értékesítés-támogatás.

Óriási a csomagtartó, mert ezen felül a padló alatt hatalmas üreg várja a kisebb pakkokat

Az Értékőr program része a 3+2 évre kiterjesztett garancia. Jó, hogy van, de a Lexus és az Infiniti nem a megbízhatósági gondokról és a garanciális időbeli hibákról ismert. Ügyfélbázisuk részben azokra a vásárlókra épül, akik csalódtak egy kevésbé üzembiztos konkurensben és átülnek a japán prémiummárkák Japánban gyártott autójába.
 

Mellette – Ellene
  • Potens turbómotor
  • Remek LED-es fényszóró
  • Kiváló fékek
  • Alacsony zajszint
  • Bőséges lábtér, állítható hátsó üléstámla
  • SUV-hoz képest lendületes vezethetőség
  • Összességében nagy csomagtartó
  • Várhatóan megbízható működés
  • Gazdag felszereltség
  • Szintetikus kormányérzet
  • Rázós rugózás
  • Közepes hajtáskomfort
  • Korlátozott fejtér hátul
  • Túlbonyolított menürendszer, szerencsétlen egérrel

Hogy tetszik a turbóval támadó Lexus NX?

352 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Hogy tetszik a turbóval támadó Lexus NX?