HIRDETÉS
Röviden – Audi A4 Avant – 2016

Mi ez?

Az Audi prémium-középkategóriás kombijának legújabb generációja
Mit tud?A megfellebbezhetetlen audis tökéletességet ötvözi egy családi kombi komfortjával és praktikumával, takarékos és erős motorokkal
Mibe kerül?Tízmillió alatt nincs A4-es, a belépő modell 10,05 milláért a 150 lovas, kétliteres TDI
Kinek jó? Céges és családi autóként is beválik, ha van rá keret. A legerősebb motorokkal, quattro hajtással pedig még pályán is élmény

Szegény autó nem ezt érdemelte volna. Az Audi A4 Avant a dízelbotrány tombolása közepette mutatkozott be a nemzetközi sajtónak Provence-ban, ráadásul a tesztvezetést olyan érthetetlenül loholósra sikerült tervezni, hogy most csak masszírozgatom itt a gép felett lüktető halántékomat. Pedig talán ez a legfontosabb modellje, sőt, modellváltozata az Audinak: van olyan piac, ahol az eladott A4-esek 80%-a nem limuzin, hanem Avant!

600 Nm jön ki a V6-osból, a hagyományos, nyolcgangos automata váltóval a fogyasztás számítógép szerint 8-8,5 liter volt a nagyon hajtós menetben

A4-bemutató, képregényben

Hogy is volt? Reggel 5:25-re kiértem a reptérre, este 11-kor szálltunk le megint Budapesten. Oda is, vissza is Amszterdamon keresztül repültünk Marseille-be, közben, rémlik, mintha vezettünk is volna három motorverziót pár tucat kilométer erejéig…

Megpróbálom átadni a kutyafuttában kapott élményeket: a lenti képre kattintva megnyílik a galéria, a képeket végignézve, a képaláírásokat végigolvasva a kedves olvasó is végigélheti a bemutató kalandjait! A lényeget az új modellről pedig összefoglalom itt, a cikkben a kép alatt. Jó szórakozást!

Még a TDI-botrány se tudja elhomályosítani az Audi talán legfontosabb modelljének csillogását. Ez is egy tökéletes autó, félelmetes precizitással és igényességgel

Szép, könnyű és áramvonalas

Az új A4-esről Kovács Miklós kolléga már mindent elmondott az első bemutató után – az Avant pedig, nyilván kombiságától eltekintve mindenben megegyezik a szedánnal, műszakilag. Még a légellenállása is majdnem ugyanolyan jó: az Avant alaktényezője 0,26, parádés érték egy kombitól. (A szedán alaktényezője 0,23.)

Az A4 kombi különben sziluettjében, formanyelvében alig különbözik a kifutó modelltől. Minden megváltozott rajta, de minden csak egy picit: szemből kétsoros LED-menetjelzőjéről lehet könnyen azonosítani, hátulról az 1-eséhez hasonló, beharapott belső-alsó sarkú lámpáiról, oldalról pedig leginkább sehogy.

A kombiforma nem ment a légellenállás rovására, kiváló a 0,26-os cW-érték, ennek megfelelően elképesztően csendes is az autó

A sajtótájékoztatón felhívták a figyelmünket arra, amire egyébként teljesen felesleges minden Audi esetében: a végtelenségig precíz illesztésekre, hézagolásokra. Az Avant oldalán végigfutó él négy méter hosszú, négy lemezen keresztül kell vonalban tartani – ez pedig nem megy másként, csak a legmodernebb gyártástechnológiával.

Igényes, tágas és ergonomikus

Az új A4 az első generáció, amelyben nem érzem, hogy vállban szorít. A lábtér és fejtér is bőven elegendő elöl is, hátul is, 2,82 méteres tengelytávon nem kunszt tágas utasteret kialakítani. Ehhez jön még egy alapértelmezésben 505 literes, lehajtott hátsó támlákkal másfél köbméteres raktér. Az új Avantból egy kicsit nehéz megindokolni, miért is lenne szüksége bárkinek nagyobb Audira, hacsak nem a presztízs miatt, persze.

Az anyagválaszték a konkurencia szintjére ugrott az új modellben, matt fa, szálcsiszolt alu, alcantara vagy csúcskategóriás bőr: bármi rendelhető a kocsihoz, megfelelő extraárakon, persze. A kivitelezés, a kapcsolók, gombok klattyanásai, a váltó, a Bang & Olufsen hifi hangminősége remek, sehol nem találtunk egy fikarcnyi elvarratlanságot, trehányságot, belekötnivalót.

Az új A4 Avant beltere, full-közeli felszereltségben. Érdekes, hogy a váltókar és a menü vezérlőtárcsája ugyanúgy helyet cserél a váltókarral a kézi váltós és az automata kocsik esetében, mint a Mercedesnél - csak itt a kézi váltós modellekben esik inkább kézre a konzol

Az A4 Avant is megkapta azokat a fejlesztéseket, szolgáltatásokat, amelyek nélkül már nem lehet meg egy prémiumautó sem. Sávtartó automatika, Head Up Display, a Q7-esből és a TT-ből már ismert, látványosan variálható virtuális műszeregység, láblendítéssel nyitható csomagtérajtó, elektronikusan változtatható keménységű lengéscsillapítás, változó áttételű kormányzás – minden rendelhető a kocsiba, csak legyen rá keret.

A bemutató rettenetes rohanásában nem is volt mód mindent kipróbálni, így igazán kíváncsian várom a tesztautót, mert az egyik legizgalmasabb szolgáltatás nagyon érdekel. Állítólag az új A4-ben már a hangvezérlés is értelmesen képes működni (igaz, eleinte magyar nyelven nemigen ért még az autó). Nem kell végigmenni a menün, hogy egypár gombnyomásnál tízszerte több kínlódás árán fel lehessen hívni valaki, elég belemondani a levegőbe, hogy “I want to call Barack Obama”, és az Audi már kapcsolja is nekünk a Fehér Házat. Már ha benne van a telefonunk regiszterében a száma, persze.

Milyen kis dolog, és milyen exkluzív élményt ad: a belső tükörnek nincs kerete, gyönyörű megoldás (és nem is maszatoljuk össze állításkor, mert ilyenkor a tükörlap mögött már a műanyagot fogja meg az ember)

Erős és takarékos

Az új A4 Avant motorpalettája megegyezik a szedánéval, vagyis az 1,4 TFSI-től, illetve a kétliteres TDI-től (mindkettő 150 lóerőről indul) a 250 lóerős kétliteres TFSI-ig, illetve a 272 lóerős és 600 Nm leadására képes V6-os dízelig terjed a skála. A motorokhoz hatfokozatú kézi, hétfokozatú DSG vagy nyolcfokozatú hagyományos automata társulhat.

A motorok – legalábbis katalógus szerint, ugye – takarékosak is, a nagy dízel az Audi állítása szerint a legspórolósabb mai V6-os dízel a piacon, és valóban vannak emlékeink korábbi quattro, automata kocsikról és hatossal kezdődő fogyasztási értékekről.

Az előző generációhoz képes nyolcad tonnát sikerült lefaragni a súlyból, ami a dinamikának és a fogyasztásnak is jót tett. Az Ultra dízel irgalmatlanul hosszú váltójával ígér 99 grammos kilométerenkénti CO2-emissziót, ami 3,8 literes étvágynak felel meg:

A képen az látható, ahogy a dízel (!!!) Audi kettesben 102-vel megy. Elképesztően hosszúak a fokozatok az Ultrában, agyonhajtva se bírtuk felvinni a fogyasztást nyolc literre, kímélve, sztrádán öt körül ehet - majd a hazai tesztautóval lemérjük

Meg persze jó drága

Az Avant hivatalos értékesítése egész Európában a szedánnal egyszerre, novembertől indul. Az árak már nyilvánosak, a kocsi konfigurálható is az Audi honlapján; 10,05 millió az indulóár, a 150 lóerős, kétliteres dízellel, hatfokozatú kézi váltóval. Az ár igazodik a konkurenciához, a szintén 150 lóerős BMW 318d Touring alapára 10,075 millió forint, a hagyományosan (és teljesen indokolatlanul) drágább Mercedesnél a 136 lóerős C200d T-Modell 10,49 millióról rajtol. (A BMW-nél és a Mercinél van egy-egy, valamivel olcsóbb, 120, illetve 116 lóerős alapmodell is, a 316d Touring és a C180d T-Modell.)

A csúcsmodell, a 3.0 TDI quattro tiptronic 272 lóerővel 16 és negyedmillió alapáron, vagyis a félelmetesen erős-csendes-komfortos kék autó, amelyet Franciaországban vezettünk, egy alsó hangon húszmilliós kocsi. De hát az Audikat sosem azért szerettük, mert olcsók.

Hány pontot ér a tízből?

807 szavazat - átlag: 8 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből?