Teszt: Ford Mustang GT Fastback 5.0 V8

Mustang: Ötven évig vártunk rá

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2015.10.09. 15.00

Kerek 50 év. Ennyi kellett, hogy a Ford Európában is forgalmazni kezdje ikonikus izomautóját, a Mustangot. Megérte várni?

Röviden – Ford Mustang

Mi ez?

Egy legendás sportautó legfrissebb, vérpezsdítő reinkarnációja.

Mit tud? V8-assal és fastback karosszériával vad sportautó, soros négyhengeres motorral és kabrió karosszériával kellemes útitárs.
Mibe kerül? Legkevesebb 11 270 000 forintba; a V8-as 13 659 000 Ft-tól indul
Kinek jó?  Azoknak, akik fogékonyak a legendákra, akik szeretnek megfelelő módon megjelenni és akik szeretnek jót autózni.

Kerek 50 év: pont ennyi kellett, hogy a Ford Európában is forgalmazni kezdje ikonikus izomautóját, a Mustangot. Sokunknak gyermekkori álma válik ezzel most valóra, anélkül hogy a szürkeimport nyűgös és rögös útját kellene végig járnunk. És ez nem csak Magyarországon van így, az érdeklődés már a megjelenés előtt óriási volt Európában. De miért is a nagy imádat, mit ad nekünk a Mustang?

Sokat. Egy életérzést, és sok gumifüstöt többek között. A Mustang erejét jól érzékelteti, hogy látványa még Amerikában is kéjes örömet okoz az utca emberének, holott arrafelé közel sem számít vagy számított megfizethetetlennek. Az 1964-ben bemutatott első Mustang és utódai viszont gyorsan a tuningműhelyek egyik kedvenc darabjává váltak, bár maga a gyártó sem fukarkodott a különböző sportváltozatok gyártásával az évtizedek folyamán, amelyek megragadtak a köztudatban.

A modell bemutatásához köthető a pony car kategória létrejötte is, amely a megfizethető áron kínált, hosszú motorháztetős, arrafelé kompakt méretűnek számító kétajtós kupékat és kabriókat foglalta magában – amely vásárlók millióit tette boldoggá. Ehhez a csoporthoz olyan illusztris – azóta szintúgy ikonikussá vált – modellek csatlakoztak hamarosan, mint a Chevrolet Camaro, a Pontiac Firebird, vagy a Dodge Challenger. Mert egy sokszáz lóerős V8-as még arrafelé is nagyot szól!


Márpedig a hűtőrácsán lovat hordozó modellben legtöbbször V8-as motor duruzsolt, legalábbis a számtalan hollywoodi filmalkotásban, amely az egekig magasztalta az autót. Bennünk – itt az óceán túlpartján – ezek a filmek gyújtották lángra a tüzet, elég csak a Steve McQueen főszereplésével készült Bullittra, a Bosszú Börtönére (Sylvester Stallone) vagy Tolvajtempóra (Nicolas Cage) gondolni, vagy gyakorlatilag bármelyik amerikai sorozatra, amelyben autós üldözés volt. Ezt a tüzet pedig az elérhetetlenség szította ötven éven keresztül, így nem csoda, hogy az európai vásárlók, most az USA piacánál is sokkal nagyobb arányban választják a V8-as modellt, a GT-t.

A forma mindent visz

Fekete, magyar rendszámos tesztautónk is a nagyobbik motort kapta meg (itthon a V8-as mellett még egy 2.3 literes, turbós négyhengeres választható.) A kabrió és fastback néven futó kétajtós kupé közül az utóbbit próbáltuk hatfokozatú automata váltóval párosítva – alaphelyzetben kézi váltóval szerelik, ugyanennyi fokozattal. A brutális 421 lóerő és az 530 newtonméter egy darabig viszont nem is olyan lényeges, mert egyszerűen nem lehet betelni ezzel a formával.


A Mustang vonzereje egészen elképesztő, férfit-nőt, gyereket, nagyszülőt egyaránt lenyűgöz, amiben az európai szemnek szokatlan arányok és az érzelmi töltet egyaránt szerepet játszhat.  Feketében ugyan viszonylag visszafogott a Ford kupéja, de a magas és hosszú motorháztető így is dominál, a laposabb, elnyújtottabb első fényszórók pedig úgy adják a mostani fordos arculatot, hogy közben egy csöppet sem veszített sportos, agresszív megjelenéséből a Mustang. A három, függőleges osztással tarkított hátsó lámpatest szintén a modell ismertetőjele, és csak egyetlen bajunk lehet vele, amellett, hogy vadítóan mutat: sajnos az európai modellen az index csak egy sárga izzót villogtat a széleken, ellentétben a tengeren túli futófénnyel.

Mindent a szemnek

Adatlap

Ford Mustang GT Fastback 5.0 V8

Teszt: Ford Mustang GT Fastback 5.0 V8 1
Motor 4951 cm3, Benzin, V8
Teljesítmény 421 LE
Nyomaték 530 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,8 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 12 l / 100 km

Biztosak vagyunk abban, hogy a Mustang külseje az autó életének végéig megindító látvány lesz, és közel ugyanez igaz az utastérre is. Tüzetesebb vizsgálódás után itt azért élhetünk a gyanúperrel, miszerint lesznek problémáink a magyar utak és a műanyagok egyaránt visszafogott minősége miatt. A formák szépek ugyan, de sok helyen találunk olcsó, kopogós műanyagokat, és a középkonzolt vagy az ajtón a könyöklőt tapogatva jól látszik, hogy ezek a megoldások csak látszólag masszívak.

Minden Mustangban széria a bőrülés, amelyek elöl rövid ülőlapjuk ellenére is kényelmesek, bár a feláras Recaróval ellentétben nem sok oldaltartást kínálnak – ülésfűtést és szellőztető funkciót viszont igen (extra). Hátul ehhez képest hosszabbnak tűnik az ülőfelület a kelleténél, aminek nincs sok értelme, mert a lábtér a nullához közelít, és ott 170 centiméterrel ugyan még nem ér a hajunk a tetőkárpitnak, de a fejtámlára már ilyen magassággal sem támaszkodhatunk. A második sorba való beszállást az első ülések sem támogatják, a támlák ledöntése mellett szépen komótosan kell elektromosan előre csúsztatnunk azokat, hogy legyen elég hely bemászni. Apropó bejutás. Széria a kulcs nélküli ajtónyitás funkció is, valamint a visszapillantó aljába épített kis lámpa is, amely sötétben (nappal is, csak nem látható) a Mustang logóját, egy lóalakot vetíti a földre az ajtó mellé.  Utóbbit mind megmosolyogtuk először, és csak idővel mertük bevallani: tulajdonképpen nem is olyan gagyi ez, mint ahogy elsőre gondoltuk.




Indulás gumifüsttel

A GT-modellben széria az álló helyzetben gumifüstölést lehetővé tevő Line lock funkció, amelyet egyébként most először kínál a gyártó. Az aktiválás után a fék csak az első tengelyt fékezi, és párhuzamosan a gázra lépve kedvünkre pörgethetjük egyhelyben a hátsókat, amelyek néhány másodperc után füstölésre is fogják.

Ilyen mókázást sem pipáltunk még gyári autóban soha, és ha okosan használjuk, akkor mindenkinek örömet szerez – beleértve a gumisokat is. A gyári szöveg egyébként az, hogy a negyedmérföldes gyorsulások előtt ezzel a módszerrel lehet ideális hőmérsékletűvé varázsolni a hátsó 275/40 R19-es abroncsokat. Negyed mérföldet nem gyorsultunk ugyan, de a megadott 4,8 másodperces 0-100-as értéket nem sikerült reprodukálnunk, közel 1 egy másodperccel elmaradtunk attól.

A vadiúj gumi miatt nem engedte a lelkiismeretünk a hosszabb füstölést. De tud azért többet is a Mustang, lásd következő video

A hosszú motorház, és az érzésre hatalmas súly ráadásul jócskán visszafogja a sebességérzetet, így nem is az álló helyzetből való gyorsulás, hanem a nagyobb tempónál való rugalmasság az, ahol érezni a nyomatékot és a lóerőket. A V8-assal egyébként nem szabad szégyellősnek lennünk, taposni kell a gázpedált, ahogy bírjuk, mert nagy fordulaton érzi jól magát.

A szem előtt hosszan elnyúló géptető egyébként elég megtévesztő, mert a Mustang majdnem tíz centivel rövidebb egy Mondeónál – igaz szélesebb annál – és a masszív érzet ellenére sincs két tonna a súly: 1732 kg hivatalosan a saját tömege a V8-as fastbacknek automata váltóval. Ez nagyjából 100 kilogrammal több, mint a BMW M4, aminek többek között a legalább fél másodperces hátrány (0-100 km/óra között) is betudható a gyorsulásnál.


Hang, amiből sosem elég

A kihalófélben lévő nagy hengerszámú motorok Európában már alig léteznek, így muszáj megbecsülnünk a Mustang ötliteres, szívó V8-asát, aminek szerintünk, túlságosan visszafogták a hangját. Indítás után azért szépen duruzsol a V8, nagyon szeretnénk ezt minden nap hallani, de 2500/perc fordulat felett elkezd kisimulni a járása, és 4000-től már csak minimális izgalmakat tartogat. Ezek után egyetlen dolgot változtatnánk a Mustangon, az pedig egy sportosabb kipufogó lenne, amivel a sebességérzet is sokat javulna.


Többet tud, mint amit ígér

Izomautó nem sportautó – ezt senki ne várja tőle – de a Mustang többet nyújt, mint az átlagos amerikai, erős V8-asok. Először is most először független hátsó kerékfelfüggesztést kapott a modell, amivel sokkal kényelmesebb lett, mint a korábbi merevhidas konstrukcióval. Tökéletesen használható a hétköznapokon, és nem mellesleg egész jól tartja magát a kanyarban is. Semlegesen sodródik akkor is ha eltúlozzuk a tempót, de bő gázzal nem nehéz a túlkormányzott reakciókat sem előcsalni belőle. Ez egyrészről nagyon izgalmas, másrészről elég megtévesztő.

A szépen hosszan kitartott farolás sokkal nehezebb vele, mint gondoltuk volna, gyakorlatilag nem is sikerült értékelhetőt mutatni vele hirtelen egy forgalomtól elzárt területen sem. A pörgés persze rém egyszerű vele, de ahhoz, hogy egy körforgalmat szépen körberajzoljunk vele, sokkal több gyakorlás kell, mint mondjuk egy BMW-vel, amivel jellemzően elsőre sikerül ugyanez. A terhelésváltásra sem reagál ügyesen a Mustang, hajlamos ide-oda csapódni, belegyezni a far, ami nem segíti az együttélést. A fék viszont nagyon harap, a V8-ason hatdugattyús Brembo nyergek vannak elöl 380 milliméteres tárcsával (34 mm széles).

Nedves úton veszélyes

A középkonzolon található négy darab billenőkapcsoló egyikével kapcsolhatók a menetprogramok, amelyek főként az automata váltó kedvét és az ESP beállítását változtatják. Nem kell viszont a versenypálya beállítás ahhoz, hogy képes legyen kitenni a hátulját a Mustang kanyarból kigyorsításkor, így nedves úton csak nagyon óvatosan adjuk a gázt.

Ugyanúgy vérpezsdítő amikor álló helyzetből indulva jól érezhetően megcsavarja a gumikat a V8-as ereje, és a bekapcsolt kipörgésgátló ellenére is enged némi csúszást az elektronika. Van egyébként önzáró differenciálmű is a hátsó tengelyen, aminek illene megkönnyítenie a mókázást, de ezt nem nagyon élvezhetjük, aminek legfőbb oka az automata váltó. A hatfokozatú automata városban és kis tempónál ugyan teszi a dolgát, de aki szeretne ennél többet, az jobb ha elfelejti – mert ez a Mustang legkevésbé szerethető alkatrésze. Hasonlóan lassan reagáló egységet most nem tudnánk mondani európai autóból.

A Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (13 659 000 Ft) vetélytársai Listaár, forint 
Audi RS5 Coupé V8 quattro S-tronic (450 LE) 26 315 620
Nissan 370Z V6 Nismo  (344 LE) 16 869 000
BMW M4 Coupé (431 LE) 23 625 000
Mercedes-AMG C 63 AMG (476 LE) 21 752 510

Olcsó, de sokat fogyaszt

Szörényi András kolléga már kiszámolta korábban, hogy ilyen olcsón csak a Dacia kínálja a lóerőket, ami azt jelenti, hogy ilyen erős autót ennyiért egyáltalán nem találni a hazai piacon. A 421 lóerős V8-asért így kifejezetten kedvező a 13 659 000 forintos ár (automata váltóval 14 309 000 Ft), amiben ráadásul benne van a tolatókamera, a nagyképernyős navigáció, a tempomat, és az elektromos állítású bőrülések is.

A V8-asnál egyetlen dologgal kell megbarátkoznunk, az pedig a magas fogyasztás. Tesztünk alatt 20 literes átlag jött ki az ötliteres motortól, ami nem teljesen mérvadó, de városban 15-17 liter/100 km alatti fogyasztásra nem számítanánk normál használat mellett sem. Ezzel együtt sem beszélnénk le senki a Ford Mustangról, mert ez az autó egész egyszerűen lenyűgöző darab!



Mellette – Ellene
  • Igazi V8-as szívómotor
  • Jó fékek
  • Kényelmes futómű
  • Lenyűgöző megjelenés és hangulat
  • Megfizethető ár
  • Kemény műanyagok az utastérben
  • Szűk csomagtérnyílás
  • Lassú automata váltó
  • Magas fogyasztás
  • Rossz helykínálat a hátsó sorban


Szavazás

Mennyire tetszik a végre itthon is kapható V8-as Mustang?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • mtbe

    Micsoda autó…erre muszáj volt 10 pontot adnom :)
    a felsorolt hátrányai engem nem zavarnának, mondjuk kézivel kérném. Sárgában.

  • geotrinus

    Istenkirály ez az autó. Már megkezdtem a tárgyalásokat az asszonnyal ez ügyben…

  • demagóg

    Szuper gép, a konkurens audihoz képest pedig fél áron adják…

  • cuebler

    kilencest adtam. tízet akkor adtam volna, ha egy ’68-as modell lett volna :-)
    jó érzés, hogy egy tömeggyártó is életben tart egy legendát.

  • Guevara

    A baj csak az hogy ma nem születnek legendák…

  • cuebler

    ezt majd harminc év távlatából tudjuk úgyis megállapítani egy pohár bor mellett elmerengve az “egyenes derék” öregotthonban :D

  • menőmanó

    Ez az autó az érzelmekre hat, mert minden racionalitást nélkülöz. Viszont egyértelműen birtoklási vágyat ébreszthet abban aki szereti az erős és feltűnő autókat.
    Ha már feltűnő izom autó kell, akkor az legyen a Shelby GT500. Az már valami!
    Ez még így szerintem nem az igazi és nem is igazán kéne.
    Az automata váltó egy ilyen autóban meg elég szánalmas, de biztos van rá igény. :)

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.