Teszt: Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI DLX

Semmi baja, de miért pont őt?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.10.08. 15.00

A legkisebb Ssangyong már nem ronda, csak fura. Autónak egész kellemes a dízellel, elsőkerék-hajtással. Csak azt nehéz megmondani, miért kéne pont ő a sok kis SUV közül.

Röviden – Ssangyong Tivoli, fronthajtású dízel

Mi ez?

Kis szabadidőautó a koreai terepjáró-márkától

Mit tud? Tágas utasteret, nagy csomagteret kínál, átlagos műszaki tartalom mellett, átlagos áron, koreai minőségben (és ez ma már dicséret!)
Mibe kerül? A DLX felszereltségű változat ára 6 390 000, a legolcsóbb dízel 5,59, a legolcsóbb benzines 4,49 millió forint
Kinek jó?  Akinek fontos a tartósság és a nagy csomagtér ebben a kategóriában, és aki pont ebbe szeret bele a millió alternatíva közül

A dél-koreai terepjárómárka legkisebb modellje a Tivoli. Összkerékhajtással és fronthajtással egyaránt kapható, nem olcsó, viszont nagyon tartósnak és megbízhatónak ígérkezik – mint a koreai autók általában, a Ssangyongok pedig hagyományosan. Ráadásul nem is csúnya, és mint tudjuk, a Ssangyongnál ez nagy szó!

Külső

Sok mindenre emlékeztet, de semminek nem a másolata, igazi egyéniség a Tivoli. Morcos pofájával, vicces hátsó sárvédő-domborításával, határozott, de nem gagyi menetjelző LED-sorával, a választhatóan a kasztnitól eltérő színűre fújt tetejével, fekete felnijével (a kettő együtt 199 ezer forintos extra a DLX felszereltséghez) kitűnik az utcaképből, felfigyelnek rá az emberek, de immár nem olyan értelemben, mint az emlékezetes Rodius, Actyon, régi Korando modellekre. Íme, a körbesétálás élménye videón – a végén extra koreai hangjátékokkal:

Még néhány érdekes részlet, amit esetleg nem sikerült kiszúrni a videón: a motorháztető hátsó élén olyan krómdíszléc fut végig, amilyen nem láttam vagy húsz éve új autón. A hátsó ködlámpát középre rakták, mint a Peugeot 206-oson volt annó. A C-oszlop tövében futnak össze a legérdekesebb szögekben az összevissza húzott, lendületes vonalak. A szélvédő szinte sík, alig hajlított az üveg. A felnit öt csavar fogja a kerékagyhoz: egy terepjáró-gyártó még egy ilyen kis autónál sem elégszik meg négy, neadjisten három rögzítési ponttal!

Érdekes autó és nem is csúnya: határozott kíváncsisággal tárja fel az ember az ajtót, hogy megnézze, odabent milyen.

Belső

Hát, a tesztautó elég semmilyen. A bemutatón kollégám, Attila még vörös bőrbelsős autókban tobzódott (ez egyébként 99 ezer forintos extra a legdrágább, DLX Plus felszereltséghez), de a konzervatív ízlésnek azért inkább megfelel ez a sima fekete-szürke. A középkonzol és a műszeregység nagyon olyan, mint a honfitárs márkák, a Hyundai-Kia páros egyszerűbb modelljein, pont mintha egy előző generációs Ceedben ülnénk.

Multikormány, dupla automata klíma, Bluetooth és tempomat - ez a harmadik felszereltségi szint a négyből. A navi még a negyedikben is feláras

Adatlap

Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI DLX

Teszt: Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI DLX 1
Motor 1597 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 300 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) N.A sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l / 100 km

Az ülésekben sincs semmi különös, kellően kényelmesek, széles tartományban állíthatók. A kormány viszont csak fel-le mozdítható és laposan, teherautósan áll, ezzel egy kicsit békebeli, nagypapás hangulatot adva a tivolizásnak.

Az ajtók szélesre tárhatók, nagyok, könnyű a ki-beszállás a kocsiba. Hátul a fejtér és lábtér sokkal nagyobb, mint a kocsi külméretei alapján sejtenénk, de ez nem csoda: a Tivoli a Vitaránál két centivel rövidebb, de tengelytávolsága tíz centivel nagyobb. A fronthajtású tesztautóban a csomagtér képtelenül hatalmas, 423 literes, viszont a hátsó üléstámlákat ledöntve nagy lépcső alakul ki a raktérben. Ez nem is csoda, hiszen az összkerékhajtású kivitel hátsó difije és komplikáltabb futóműve miatt ilyen sok itt a hely – a 4×4-esben nincs lépcső, viszont csak 327 literrel gazdálkodhatunk.

Az összeszerelés minősége koreaiasan-japánosan precíz. A Tivoliban nem érezzük azt a bunkerszerű tömörséget, amit egy Audi vagy akár Škoda prezentálni képes, ellenben érezzük azt a bizonyosságot, hogy itt évtizedekig nem lesz nyöszörgés-nyiszorgás, zörgés, elmozdulás.

Nagyok az ajtók, könnyű a ki-bejárás a Tivoliba


Rendes, mechanikus kézifék, manapság már örülni kell neki, egyre ritkább, pláne az ilyen új modelleken


A 4x4-es változatban nincs lépcső a raktérben, viszont jóval kisebb a tér


Technika

1,6 literes, modern közös nyomócsöves turbódízel, hatfokozatú kézi váltó, fronthajtás, elöl MacPherson, hátul torziós rúd – pont olyan minden, mint a többi hasonló méretű kis SUV-ban. Az 1355 kilós saját tömeg is átlagos: a Vitara ugyan egynyolcad tonnával könnyebb nála, de a Kia Soul 85 kilóval nehezebb.

A motor a teszten 6,2 liter körüli fogyasztást produkált kiegyensúlyozott vegyes üzemben. Városban és országúton kifejezetten takarékos, csak autópályán lendül meg a fogyasztás. Hiába, a kockaforma karosszéria, a magas építés nem barátja az aerodinamikának.

Nyugatiul, koreaiul és cirillül is figyelmeztet: nehogy benzint tankolj!


Szolgáltatások

A négyből harmadik leggazdagabb alapfelszereltséget képviselő tesztautóban átlagos koreai extradömpinget találtunk, ami a magas alapárnak megfelelően a bluetooth-os rádiótól a kétzónás automata klímáig sok mindent tartalmaz. Felárért automata váltó (a japán Aisin terméke), kulcsnélküli nyitás-indítás, elektromosan mozgatható, szellőztethető ülés, 300 ezres, navigációs, Mirror Link-es csúcs-HMI rendelhető a kocsihoz, de sok divatos biztonsági extrának se híre, se hamva.

Követőradar, parkolóautomata, automata vészfékező-rendszer, sávelhagyás-gátló nincs és egyelőre nem is lehet a kocsihoz. De lehet, hogy majd a facelift során megérkeznek, erre utal legalábbis a temérdek vakkapcsoló a kormány bal oldalán:

Kiábrándító a sok vakkapcsoló, ami fura, hogy az extralistát átfutva sincs tippem, mi kerülhetne még a helyükre. Talán majd a facelift után lesz értelmük, amikor megjön a követőradar meg a sávelhagyás-gátló az opciós listára?

A kormányzás rásegítése három fokozatban állítható. Az állítási tartomány nem túl tág, Comfort módban se túl könnyű, Sportban se túl kemény a szervó, de fel lehet vágni ezzel a ritka featúrával, ha a kocsijáról beszél valakinek az ember. Ennél kevésbé látványos, de sokkal praktikusabb a kétzónás, digitális klíma memória-funkciója. Az AUTO állás igazából nagyon kevés autóban szokott valóban komfortos fűtést-hűtést-szellőztetést produkálni, a legnagyobb, legdrágább luxusautóktól eltekintve általában jobban tudjuk, mit akarunk, hova akarjuk áramoltatni a levegőt és milyen intenzitással, mint az automatika.

A Tivoliban a Memory gombbal eltárolhatjuk kedvenc beállításunkat. Ventilátor kettesen, klíma kikapcsolva, hőfok mindkét oldalon 21,5 fok, a levegő a szélvédőre és a lábra jöjjön, a legtöbb kocsiban ez a számomra komfortos állapot, általában, a Ssangyongban is ez volt az optimum. És ha hirtelen fel kellett melegíteni vagy le kellett hűteni a kabint, esetleg egy futó esőben a szélvédőre kellett fújni inkább a levegőt pár percig, hihetetlen örömet okozott, hogy nem kellett újra mindent végignyomkodnom, csak egy gomb, és megint minden úgy áramlott, ahogy szeretem.

Nagyon ötletes a klíma memória-funkciója: a legtöbb kocsiban eltekergeti az ember az AUTÓ-ról a dolgokat, és amelyik beállítás a legjobban bejön, a Tivoliban eltárolhatjuk


Na ez az a funkció, aminek semmi értelme: kerékszög-monitor


Milyen vezetni?

A kis Ssangyong erős motorjával, átlátható karosszériájával, pontos váltójával, könnyű kormányával afféle városi gyalogkakukként van igazán formában. Fürge, ügyes, izgága kis kocsi, nehéz megállni, hogy ne váltsa sorra a sávokat az ember, ne figyelje a réseket, ne akarjon mindig legelöl lenni a forgalomban, kifejezetten üdítő élményt nyújtott a budapesti közlekedésben. Egyedül azzal bosszantott fel néha, hogy finom elindulásnál, parkoláskor manőverezve az átlagosnál hajlamosabb a lefulladásra, alapjáraton nagyon nyomatékszegény a motor.

Országúton, sztrádán sem volt rossz, de elvesztette városi vagányságát. Hosszú ötödik-hatodik fokozatával csendes, békés túraautóvá változott, a lágy rugókon hirtelen kormánymozdulatra nagyot billenő kasztni nagyobb tempónál már sokkal inkább a kényelmes fontolva haladást, semmint a fürge irányváltásokat támogatja.

Szóval mindenhol jó, a tágas kasztnival kirándulni, gyerekeket hurcolni is remek. Méreteit meghazudtolóan tágas és komfortos, igazi családi autó a kis Ssangyong – két gyerekig, persze.

A kormány teherautósan láposan áll, amúgy jó az ergonómia


Kinek ajánljuk?

A Tivoli rendesen megcsinált, a tartósság ígéretét lehelő vérbeli koreai autó. Csak épp azt nagyon nehéz megmondani, kinek szól, legalábbis itt, a magyar piacon. Hihetetlenül sok autó van manapság ebben a kategóriában, pláne, ha az összkerékhajtás nem feltétel a vásárlásnál. A Tivoli ráadásul a hasonlóan felszerelt Vitaránál (ami mégiscsak a mi autónk) egy kicsit drágább, a Dusternél sokkal drágább és kisebb is, a Peugeot 2008 és az Opel Mokka jobban megfelel az európai ízlésnek, aki meg távol-keletit szeretne, válogathat az ismertebb márkák autói közül, ott a Nissan Juke, a gyönyörű Mazda CX-3, a Kia Soul…

Az alapkivitelű Tivoli dízel és pár vetélytárs ára Listaár, forint 
Suzuki Vitara 1.6 DDiS AWD Plusz  (118 lóerő, 4×4)  6 210 000
Opel Mokka 1.6 CDTi Enjoy (110 lóerő) 6 020 000
Dacia Duster 1.5 dCi Cool (90 lóerő) 3 680 000
Kia Soul 1.6 CRDi Base (115 lóerő) 3 999 000
Ssangyong Tivoli e-XDI STD (115 lóerő) 5 590 000

Mint látható, óriási a szórás alapárban, amit a dízel alapmodellek nagyon eltérő extralistája indokol. A Tivoli alapkivitelben is tempomattal, négy villanyablakkal, kormányról vezérelhető rádióval felszerelt autó, egy Duster nyilván nem, viszont alapáron és felextrázva is sokkal kevesebbe kerül. És ott van még a temérdek egyéb konkurens, ha Koreából ki se lépünk, akkor például a szintén tágas és praktikus Soul, aminek van egy négymilliós budget-kivitele, meg hét év vagy 150 ezer km garanciája. (A Tivolira 5 évet vagy 100 ezer km-t vállal az importőr.)

A Ssangyongnak sosem volt könnyű dolga az európai, különösen a nagyon árérzékeny magyar piacon. A Tivolit sem lesz egyszerű eladniuk: olyan autó ez, amit minden egyéb erénye mellett leginkább kicsit impulzus-vezérelten, a formába hirtelen beleszeretve rendelnének az emberek. Olyan autó, amit nem nehéz eladni – ha már bejött a vevő a kereskedésbe. Olyan autó, amit meg lehet szeretni – ha már elkezdte használni az ember.

A Tivolit érdemes megnézni, ha valaki ebben a kategóriában gondolkodik és többet akar a fapadnál. De hogy miért PONT ezt választaná valaki a bőséges kínálatból – erre a teszt alatt nem tudtam rájönni. Így hát ajánlom jó szívvel ezt a kocsit annak, akinek tetszik!

Mellette – Ellene
  • Meggyőző összeszerelési minőség
  • A márka megbízhatósága közismert (már azok számára, akik egyáltalán ismerik)
  • Jópofa forma
  • Tágas csomagtér
  • Jó térkínálat az utastérben
  • Magas ár
  • Ismeretlen márka, nehéz eladhatóság
  • Túl sok átlagos paraméter

Szavazás

Tivoli 1.6 e-XDI DLX

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • v_gabe

    “Na ez az a funkció, aminek semmi értelme: kerékállásszög-monitor”

    Biztonsági funkció. Teljesen (vagy csak nagyon) betekert kormánynál a hirtelen indulás balesetet okozhat, ha azt gondolja a tulaj (mondjuk a kormány állásából), hogy a kocsi egyenesen fog elindulni.

  • hova

    Nem csúnya, ronda!

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.