Röviden – BMW 420d xDrive Gran Coupé Individual

Mi ez?

Szép és praktikus kupéváltozat a 3-as BMW alapjaira. 

Mit tud?Nagyon lehet vele tépni és örvendezni neki, ahányszor meglátjuk.
Mibe kerül?Maga a 4-es GC minimum 11,1 millió forintba. Az összkerekes 420d alapára 12 587 000 Ft, plusz a szükséges extrák.
Kinek jó? Drága cégautóra jogosultaknak, akár az 5-ös BMW helyett is.

Szeretném azt hinni magamról, hogy higgadtan közelítek a jó autókhoz, így a BMW-khez is. Többnyire igen, de nemes és finom vonalú karosszériájával a 4-es Gran Coupé gyorsan térdre kényszerített. Ha már a Mercedes-Benz a CLS-sel elintézte, hogy higgyünk a kettőnél több oldalajtós kupékban, a 4-esnak is kijár a kupé név.

Formaterv

Stimmelnek az arányok, rövid az első túlnyúlás, a kupé szépen ráül hátsó kerekeire – amiket már az elsőkkel együtt hajt a legtöbb itthon eladott BMW, így az xDrive tesztautó is. Jóllehet az adaptív távolságtartó tempomat kiválóan együtt él a forgalommal, a radar sikktelen takarófedele otromba, utólagos megoldásnak tűnik, nem pedig gyári eredetinek.

Lehet rajta vitatkozni, de szerintem szebb az Audi megoldása, ahol nem törik meg a motorházat máris egy hézaggal

Formára a 4-es GC valódi sportlimuzin. Ez mágikus hívószó, mert a mai társadalom atavisztikus félelemmel viseltet az öregedés iránt, a sport viszont a fiatalság, a fiatalosság megőrzésének záloga, hát ide az elixírt nyújtó autóval!

Milyen belül?

A telivér sportlimuzin valójában ötajtós. A BMW-nek érdemes volt lenyelnie a békát és az Audi A5 Sportback után menni a nagy ötödik ajtóval, mert ezzel – legalábbis számomra – a ma létező legeslegvonzóbb autóját alkotta meg. Ami elég nagy szó, mert a BMW a Mercedes-Benzhez hasonló következetességgel fedi le a szegmenseket és az utóbbi 15 évet elnézve a prémiummárkák közül a legügyesebb modellpolitikával dolgozik.

Feláras, de megér minden forintot a sportülés. Az Individual bőrkárpit ízlés dolga, sok más szín is van

Elöl az üvegtető ellenére is jól elférnek magas emberek, hátul úgy 180 centiig nincs vita arról, hogy ki ül inkább előre. A lábtér megfelelő és a gyár nem követte el azt a hibát, mint a modellfrissítés előtti Passat CC-vel a Volkswagen: az ötüléses kialakítással nem zárja ki magát a négyszemélyes kocsikat tiltó cégek flottáiból. A kilátás nem az igazi, városban az elején érdemes óvatosnak lenni.

Mára a cég optimálisra csiszolta a rengeteg funkció használatát az iDrive pogácsájával és az okos menükkel. Könnyű beadni, majd kiegészíteni a navigációs célokat, gyerekjáték csatlakoztatni a telefont, szép a térkép grafikája. Ebben a BMW a legjobb a kategóriában.

Okos megoldás az ötödik ajtó, síelőknek is. A merev kalaptartó a fedélel együtt nyílik és sosincs útban

Minőségérzetben az ellenkezője az igaz, de a spórolás kínos nyomait a tesztautó Individual kivitele ellensúlyozni tudta. Remekbe szabott üléshelyzetet nyújt az autó, a kényelmes vezetőülés tökéletesen beállítható.

Mitől Individual?

Tesztautónk több szempontból is különleges BMW volt. Eleve Gran Coupé, ráadásul az Individual vonulat extráival megédesítve. Az Individual extrái már az E36-os 3-ashoz is elérhetőek voltak az autó ritkaságára többet áldozó vásárlóknak.

A kézifékkar borítása is lehet átlagon felüli az Individual opcióival. Reméljük, a BMW még sokáig kitart a rendes kézifék mellett, legalább lehetőségként a nyomógomb mellett

Az Individual-részleg az autó kialakításában kitágítja kereteket, legyen az külső fényezés, ajtóborítás, üléskárpit, váltógomb, kézifékkar, tetőkárpit, küszöbdíszléc, miegyéb. Az egyedi összeállítás legszebb darabja talán a bőrkötéses műszerfal 366 100 forintért, ami máris értékesebb autónak mutatja a 4-est.

Milyen vezetni?

Lehetne szapulni a BMW-t, amiért a 463,8 centis sportlimuzin 1615 kilót nyom vezető és csomag nélkül, de nincs sok értelme. Egyszerűen nem érezni az autón, sem gyorsan vezetve, sem tankoláskor. Négykerék-hajtása a mesebeli beszappanozott villám gyorsaságával reagál, nagy gázzal rajtolva is maradéktalanul talajra vihető a motor ereje.

Míg széria futóművel az 5-ös nem agilisabb az E-osztálynál, a 3-as és a 4-es sportosság letéteményese

Nem is kis ereje: a kétliteres dízel 190 lóerejével és 400 Nm nyomatékával sosincs alárendelt helyzetben. Az ötajtós BMW 4 Gran Coupé százra gyorsulása 7,4  mp, végsebessége 230 km/óra.

Fekszik neki a vadulás

A BMW négyhengeres dízelét nálam jobban ismerők szerint érezhetően halkabbá vált az új változat a 184 lóerőshöz képest. Ezzel nem mernék vitatkozni, de az mégiscsak szégyen, hogy az Opel Vivaro teherautó kivitelében, tehát nemcsak a családi buszban, reggelente halkabban lát munkához az 1,6 literes Renault-dízelmotor. Majdnem 4000 kilométert ültünk bennük az elmúlt hetekben, volt alkalmunk kitapasztalni a különbséget, a kisteherautó javára.

Adatlap

BMW 4 Gran Coupé Individual

Teszt: BMW 420d Gran Coupé 1
Motor1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény190 LE
Nyomaték400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)7,5 sec
Végsebesség240 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,2 l / 100 km

Négyhengeres dízellel más márkák is elrontották ugyanezt. A Mercedes-Benz 2,15 literes motorja csúnyán krahácsol a C- és az E-osztályban is, az Infiniti pedig a harmadik hangszigetelésnél tart a Merci-dízelmotoros Q50-ben. Abból tényleg a nekibőszült izomhibridet kell megvenni, az mindent visz.

De a fogyasztás megmenti a dízelt, mert takarékossága bámulatos. Nemcsak azért, mert kúton mérve is elég volt neki a néptelen M6-oson 110 körül haladva 4,67 liter/100 kilométer. A 20d a tartós 160 és 230 közötti sebességet – német autópályák sebességkorlátozástól mentes szakaszain – mindössze 8,27 literes fogyasztással tolerálta. Városban szintén elég 8 liter a négykerék-hajtású autónak.

Minél gyorsabban megyünk vele, annál inkább kijön a 4-es fölénye az amúgy igen jó középkategóriás autókhoz képest. Lézerrel lehet olyan pontos íveket rajzolni, mint remek erőkkel megáldott, visszajelzésekkel elkényeztető kormányával.

Bőven 200 felett is olyan nyugodt és stabil az autópályás kanyarokban, mintha síneket fektetne maga elé. Lehet utálni Suzuki Lianából vagy bármilyen drága új autóból is a BMW-seket, de ahogy ez az autó mozog és amit a bal egyben ülőnek megad, az tanítani való.

Neked is hiányzik pár milliód egy új BMW-hez? Olvasd el, mire számíts használtan a 320d-től és az E46-tól

Nem véletlenül akarnak ebből valamit átélni mindazok, akik vállalják a magas szervizköltségeket és használt E46-os BMW-k ezreit hozzák haza Németországból. Nem kell egyetérteni a döntésükkel, de érdemes megérteni a motivációjukat: a középméretű BMW a tenyerén hordozza a vezetőt.

Szokás szerint megejtő harmóniában dolgozott a nyolcfokozatú automatikus váltó a motorral, vezérlése többnyire mesterműnek hat. Apró botlásként egyesben érzésre néha feleslegesen húzatja a motort 2000-ig, de ez elindulásokat leszámítva remekel.

A tesztautó konfigurációja azt harsogja a vevőnek, hogy a kormányról kapcsolható fokozatokért, Steptronic sport sebességváltó néven, a BMW további 66 400 Ft felárat kér. Ez sajnos nem fér bele az automatikus váltó 715 500 forintos költségébe.

A táblafelismerés és a navigáció is használja a szélvédőre vetített kijelzőt

Szép a szélvédőre vetített kijelző, egyedül az új A4 jutott közel ehhez az európai autóiparból. A navigáció fent is megjelenő iránymutatásával a head-up display remekül működik, adódjék bár összetett autópálya-csomópont vagy más helyzet, amiben a vezető gyámolításra szorul.

Sajnos a takarékosságra hangolt, például a légkondi teljesítményével, korai felkapcsolással, gázelvételkor üresben rollerezéssel, kanyar előtt korai gázelvételre felhívással operáló Eco Pro üzemmódot minden motorindítás után újra kell aktiválni. Az autó igazán indulhatna azzal a beállítással, amivel leállítottuk.

A 4-es nem egyszerűen egy szebbre rajzolt 3-as BMW. Szélesebb a nyomtávja és mélyebb a súlypontja, mint a 3-as limuzinnak

Komfortban az új A4 és a C-osztály egyértelműen többet nyújt, de ezen nem kell meglepődni. Míg az 5-ös az alapfutóművel semmivel nem agilisebb az E-osztálynál, kisebb méretben a vevők aligha vágynak mercedesesen sikló BMW-re. A rugózási kényelem bőven megfelelő, inkább a 160 körül felerősödő szélzajt rónánk fel az autónak, de ez messze belefér a keret nélküli ablakokért.

Ár: 12,6 millióért még alapmodell

12 587 000 forintért az összkerekes 420d Gran Coupé még messze van a képeken látható modelltől. A tesztautó 19 821 700 forintos árából 1 533 000 forint a Luxury Line kivitel (18-as felni, bőrkárpit, fékezőfunkciós tempomat, tolatóradar, szebb fények).
 

Pontosan mért a számítógép, 5,8 liter a tesztfogyasztás, főleg autópályán járva. Nem hiányzott a digitális műszerfal

Ami továbbra is szomorú, az a bőrkárpit ülésfűtés nélkül. Ha a kedves ügyfél a tesztautó Merino-bőr üléshuzatával kényeztetné ülepét, a 386 000 forintos bőrborítás mellé külön fizethet 123 200 forintot az első ülésfűtésért. Legyen félmillió a kettő együtt, de ne adják meg a hibázás esélyét az értékesítőknek.

Komoly érték az autóhoz járó szervizcsomag, amely fedezi a kötelező karbantartási költségeket az első 5 évre vagy 100 000 kilométerre. A konstrukció 529 400 forintért megtoldható a kopóalkatrészek cseréjével ugyanerre az időszakra, 1,2 millió forintért 6 év/150 000 kilométerre. Kedves tőlük, de a BMW 4 Gran Coupé nem szorul rá észérvekre.

Mellette – Ellene
  • Arányos, esztétikus karosszéria
  • Praktikus ötödik ajtó
  • Tisztességes térkínálat
  • Kitűnő ülés és üléshelyzet
  • Káprázatos útfekvés
  • Erős dízelmotor
  • Kiváló iDrive
  • Remek váltó
  • Elhanyagolható fogyasztás
  • Rendelhető egyedi Individual-kivitel
  • Öt év/100 000 km karbantartási csomag
  • Kínosan hangos dízelmotor
  • Gyér alapfelszereltség
  • Költséges extrák
  • Kikapcsoló Eco pro-üzemmód
  • Jelentős önsúly (1615 kg)


Hogy tetszik az ötajtós kupé a kétliteres dízellel?

261 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

Hogy tetszik az ötajtós kupé a kétliteres dízellel?