Röviden – Opel Astra K 2016

Mi ez?

11. generáció az Opel kompakt autójából, új alapokon, új motorokkal, kisebb méretben és súllyal. 
Mit tud? Amit ma kell: könnyebb, takarékosabbak a motorjai, nagyautós extrákat kínál fejlett online funkciókkal és okostelefon-integrálással.
Mibe kerül? 4 850 000 Ft a 100 lóerős szívó 1,4-es alapára, a 136 lóerős dízelé Innovation kivitelben 7 220 000 Ft.
Kinek jó?  Céges és családi autóként is beválik a 2016 elejétől kombiként is kapható újdonság.

Csomag, you know, package – mondta volt Matolcsy György, és ismertebbé tette ezt a jó kis angolszász kifejezést. Az autófejlesztők a packaging névvel a kocsit meghatározó adottságokat illetik, és a kifutó J Astrának pont ilyen strukturális bajai voltak.

Alapjaiban új

Terebélyes és igen nehéz karosszériájában átlagos volt a helykínálat, akár 20 collos kerekekre tervezett futóműve és fékrendszere túl nehéz lett, ami a fogyasztáscsökkentés kényszere miatt váltást igényelt.

Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb lett az autó, most átlagos a kategóriában. A könnyítés részleteit szépen összeszedte a gyár, például a csendesebb motorokkal 4,5 kilót spóroltak meg a kipufogórendszeren. A súlytakarékosság a motorházfedelén azonnal érezhető, a gázos teleszkóp helyett könnyebb és olcsóbb pálcás kitámasztású lemezt szilfid hölgyek is lazán felnyitják.

Modelltől függően 120-200 kilóval könnyebb az autó, ami a motorváltozaton is múlik

Nincs alsó burkolat, mert a hátsó futómű áttervezésével sikerült kiküszöbölni a költségeket és a súlyt növelő alvázpaneleket. Így is 0,285 az alaktényező. Egy Opelnél ezen nem lepődünk meg, ők többször is kategóriaelsők voltak a csepp Kadett GSi 0,30-as vagy az A Omega 0,28 értékével, nem beszélve a Calibráról, amely 0,26-os alaktényezővel a komplett autóipar legjobbja volt.

Kívül kisebb, belül nagyobb

Sokat kapott az előző Astra a rengeteg műszerfali gomb és kapcsoló miatt, ami szerintem csak elsőre nehezítette az autó használatát, a belső teret megismerve használható volt. Az ügyfelek azt mondták, hogy hasznos a külön bizgentyű minden funkcióhoz, míg a kocsiban évek helyett egy-két hetet töltő autós újságírók szapulták ezt a kialakítást.
 

Jól mutat a belső tér, a kihúzható lábtámaszos ülések nagyon kényelmesek

Szerencsére az átszabás nem hozta magával az Insignia szerencsétlen tapipadját. A funkciók egy része érintőképernyővel használható, amihez pedig érdemes külön gombot és kapcsolót tenni, ott megmaradt a közvetlen hozzáférés. Az érintőképernyő gyors és intuitívan használható megoldás, a mögötte lévő számítógépes kapacitással megússzuk az idegesítően lassú válaszidőket.

Nem lesz Classic IV

Információink szerint az F, a G és a H Astra után a 2009-től gyártott J-ből már nem lesz olcsóbb belépőmodell utódjával párhuzamosan. A korábbi Astra mégsem tűnik el az új modell őszi bevezetésével, lépcsős háttal továbbra is gyártásban marad. A bemutatón próbáltam kideríteni, mi lesz a szedánnal, de csak annyit tudtam meg, hogy az új generációból még nem volt szó róla, a jelenlegi viszont kapható marad még egy ideig.

Azért is éreztük magunkat annyira otthon az új Astrában, mert az a bunkerszerű masszivitás és örökautó-érzet, amit az elődben igenis szerettünk, nem veszett oda a könnyebb felépítéssel. Az Astra K jó minőségi benyomást kelt. Nem annyira, mint a Golf VII, de tetszetős belül, egyedül a torzító hátsó szélvédőn lepődtünk meg. Azért tűnt fel, mert a tükörből viszonylag nehéz volt felismerni a mögöttünk jövő autót.

Íme, egy botcsinálta telefonos video az utastérről

Egész közel a belső tükörhöz találni a fedélzeti wifiszóró gombját. A jelszó a központi kijelzőn jelenik meg, a csatlakoztatás gyorsan megvan. Az internet-hozzáférés külön SIM-kártyával működik és a külső antennával kis akkufogyással teszi lehetővé a világhálós szörfözést maximum hét készülékkel. 230 voltos konnektort nem láttunk a kiállított autókban és az extralistán sem, a kütyük töltését a két hátsó (+10 000 Ft) és a könyöklő alatti USB-csatlakozók teszik lehetővé a 12 voltos aljzatok mellett.

OnStar Amerikából

Fent látható az Astra nagy mutatványa, az OnStar kék gombja is. Amerikában közel két évtizede működik a General Motors rendszere, amely segélyhívásra is alkalmas, de gyakoribb funkciója a 0-24-es ügyfélszolgálat. A gombot megnyomva az autó felhívja a diszpécsert, aki aztán sok mindenben tud segíteni, amit egy internet elé ültetett call center-munkatárs megoldhat.
 

Kellemes az üléshelyzet. Az AGR-ülés sajnos csak a bőrkárpittal csomagban kapható, félmillió forintért, de a képen az egyszerűbb látható, ami szintén jó

Én épp az osztrák-magyar határ lezárásáról kérdeztem a hívást fogadó urat, de akár leküldi a navigációsrendszerbe a környékbeli éttermek és benzinkutak címét stb. Majdnem olyan, mintha volna egy beépített asszisztensünk.

Légzsáknyitásos balesetet észlelve a rendszer automatikusan segélyhívást küld, továbbítva az autó koordinátáit. Ezen az életünk múlhat, ha például éjjel lefutunk az útról vagy néptelen szakaszon ér baleset, ahol nincs, aki jelentse az ütközést. A WiFi-gombot öt másodpercig benyomva ki- és bekapcsolható a helyküldés a központnak, ha nem akarjuk az orrukra kötni, merre járunk és hol mennyit időzünk az autóval. A helyadatokat így csak balesetkor kapja meg az OnStar.

Bal oldalon a WiFi és a helyadat-küldés kapcsolója, mellette az OnStar gombot megnyomva telefonálhatunk az operátornak. Balra a segélyhívó gomb, de légzsáknyitásnál a rendszer magától értesíti a mentőket és átadja az autó koordinátáit

Általános színvonalán kívül ebben is látszik, hogy az Astra német autó. Németországban a magánszféra védelmének más a helyi értéke, mint itthon. Ott nem az a reakció, hogy biztos takargatnivalója van, hanem az a gyanús, aki szaglászik a polgár körül, legyen az állami szerv vagy magáncég.

Ebben a kategóriában még nem találkoztam ülésszellőztetéssel, ami szintén elérhető az új Opel Astrához. A háromfokozatú, ventilátoros légelszívás rekkenő hőségben nagyon kellemes tud lenni, főleg a köztudottan pazar, AGR-komfortülésekben. Az Aktion gesunder Rücken egy hátfájás ellen küzdő csoport, az ő tanúsítványuk sokat ér az autógyártóknak.

Audikból ismer a Matrix-LED-technika. A 16 LED-del körbevilágítható távfénnyel a szembejövő autó, a vezető vakítása nélkül

Sajnos a remekül beállítható csodaülés félmillió forintba kerül, mert a 350 ezres bőrkárpithoz kapcsolt extra és az utas oldalára felárért sem rendelhető. Utas oldalon és egyszerűbb kivitelű autóban a bal egyben is kipróbáltuk az egyszerűbb ülést, amely nem ennyire kiemelkedő, de remek darab.

Motorok: turbóval jó az ezres

Kétféle motorral vezettük az autót. A jó hír, hogy már az egyliteres, turbós háromhengeressel nagyon harmonikus, kerek egész az új Astra. Egy autóbuzinak talán elnézhető, ha fontos a legalább 200-as végsebesség is, amit ez a motor szintén tud. Enyhe morgásán hallani a hiányzó hengert, de a kiegyensúlyozótengelyes benzines egész kulturáltan forog.

Több mint 24 millió kompakt autót gyártott az Opel, középen a 11-ik generáció. A kontinentális Európában 1991-től vették át az angol Vauxhallnál addig is használt nevet a sorban a hatodik, F Astrával

170 Nm nyomatékot ad le 1800-4250 között, ereje a Tátra előhegyeinek kaptatóin is elég volt. Végre kellemesen kapcsolható váltó jár hozzá, az ezresnél és az 1,4-es szívómotornál öt, a többiben hat fokozattal. A hajszolástól sem mentes tesztutat 6,4 l/100 km számítógép szerinti átlaggal tette meg, aminek örültem is. Egészen addig, amíg a szintén új, 1,4 literes turbóval érkező kollégák el nem mondták, hogy a nagyobb motor két decivel kevesebbet írt ki.

Ez a kevésbé nagy érintőképernyő. Az Astra az Apple CarPlay és az AndroidAuto rendszerekkel is jól boldogul

Érezni, hogy az erősebbik 1,4 Turbóval mire adjuk ki a pénzt: 11,2 helyett 8,3-8,5 mp a 100-ra gyorsulás és a 150 lóerős motor jóval erősebben húz az egyliteresnél. Szükség nincs rá, de élvezeti értékként jól jön.

Nincs adaptív futómű

Kétféle hátsó kerékfelfüggesztés van az autóhoz. Az ezres alá feküdve nem láttuk a Watt-himbás futóművet, ami az 1,4-esben benne volt. Sajnos a már a H Astrához is elérhető FlexRide adaptív lengéscsillapítás már nem elérhető a kényelmes, automatikus és sportos beállítással.

Érezhetően fürge, kecses autó az új Astra. Az egyliteres turbós motor mindenre elég benne. Érdekes a sávtartórendszer, amely nem középen tartja az autót, hanem elengedi a sáv széléig és onnan, a rántásokkal is figyelmeztetve kormányozza vissza az autót, nagyon kitartóan

Az első pár száz kilométeren úgy tűnt, hogy az alapfutóművet igazán eltalálták. A sima egyliteres ötajtóssal a középhegységbeli országutakon szépen lehetett hasítani. Finomak a kormányerők, az autó szinte rádobja magát az ívekre, nagyon jóindulatú és tényleg le kell nézni az órára, különben 140-nel indítjuk el a kanyarokat.

Minden fokozat tág tartományban használható, a kettes elér százig. Az új Opel Astra fürge autónak mutatta magát, jóllehet 1260 kilóról induló önsúlyával továbbra sem könnyű a kategóriatársakhoz képest. A kis motor a feltöltéssel elbírja a helyesen áttételezett ötfokozatú váltót (130-nál 3000 a fordulatszám), a zajszint csekély.

Árak: 4,9-7,2 millió Ft

Várhatóan novemberben kezdődik az autó értékesítése itthon, alapáron légkondicionálóval. A 100 lóerős 1,4-es szívó benzines 4 850 000 forinttól kapható, a 136 lóerős dízel listaára a leggazdagabb felszereltséggel 7,2 millió forinton tetőzik.
 

Nagyobb teljesítményű motorokkal és a kombi januári bevezetésével tágabb lesz az árspektrum a mostaninál

Továbbra is rengeteg, egyesével is megrendelhető extra szerepel az érlistában, többnyire ésszerű összegkért az állófűtéstől a négyévszakos abroncson át a 400 000 forintért adott Matrix-LED-es fényszórókig.

Ebben nem az a nagy szám, hogy a tompított és a távfényt is diódák adják, hanem ezek elektronikus vezérlése. Matrix-LED fényszóróval én utoljára az Audi A8-ban találkoztam, ami mutatja is, milyen váratlan ez a megoldás a kompakt autók között. A 16 LED variálásával az autó ahol lehet, fenntartja a távfényt, csak szegmensek visszavételével kitakarja a fénykévéből a vakítással fenyegetett autósokat. Például körbelövi a szembejövőt a reflektorral, de letompítja azt a sávot, ahol a vezetőt zavarná a fénykévével.

Folyamatosan méri az autó a követési távolságot és jelzi, ha ráfutásos ütközés fenyeget

Itthon egy alaposabb teszt után azt is igyekszünk kideríteni, hogy milyen az új Opel Astra a Golfhoz, a Peugeot 308-hoz és az átdolgozott Focushoz képest. Az már a menetpróbán eldőlt, hogy az új autót csak a kategória legelejéhez érdemes mérni.

10 pont, egy sem vagy a kettő között valahol? Hogy tetszik a K Astra?

1,223 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

10 pont, egy sem vagy a kettő között valahol? Hogy tetszik a K Astra?