Röviden – Subaru Forester 2.0D Lineatronic

Mi ez?

Klasszikus japán hangulatú szabadidő-autó boxer-dízellel és igényes műszaki tartalommal

Mit tud?Kényelmes, tágas, ritka, egyedi, és nincs elveszve terepen
Mibe kerül?10 millió alatt már elvihető a dízel Forester, a tesztben szereplő verzió ára 11,9 M
Kinek jó? Akik értékelik a japán mérnöki különcséget, Subaru-rajongóknak

A hobbiterepjárók palettáján különleges árnyalatot képvisel a Subaru Forester. Egyedi műszaki megoldásaival, stílusával szembemegy az autóipar uralkodó trendjeivel.

Ma már minden gyártó lemondott a soros elrendezéstől eltérő kialakítású motorokról.  Egyre kevesebb a V6 a hétköznapi típusokban, elsorvadtak az öthengeresek, boxert már csak a Porsche gyárt, no meg a Subaru. 
A makacs japánok, akik körömszakadtáig kitartanak egy elképzelés mellett. Nem engedik el a koncepciót, olyannyira, hogy inkább emelték a tétet, és a 180 fokos hengerszög megtartása mellett feleltek meg Európa dízelimádatának. 
Így született a kétliteres boxer dízelmotor, még 2008-ban,  amit azóta vajmi keveset változott, még mindig egy variációban elérhető, 150 lóerővel, középtartományban 350 Nm nyomatékkal, és immár fokozatmentes Lineatronic váltóval társítva. 
De kezdjük az elején, vagyis kívülről befelé. 

Megjelenés

Akárcsak a műszaki tartalom terén, a formatervet tekintve sem áll be a sorba a kis japán autógyár. Ahogy mondani szokták, érdekes, karakteres arcú. Elvégre egy sittes, sors marta hegekkel tűzdelt arc is lehet menő, gondoljunk csak az olcsó akciófilmek örök mexikói igazságosztójára Danny Trejóra. 
A Subaru Forester ezt az irányt képviseli a hobbiterepjárók között, szépségtapaszok, púderként ható műanyag díszek helyett férfias, baltával faragott, szögletes, és agresszív karosszériával tűnik ki a tömegből. 
Még inkább terepjáró, mint városi crossover, hullámokkal lágyított panelek helyett klasszikus bakancsforma jellemzi, nem egy haszontalanra dizájnolt tárgy, inkább mutatósra tervezett munkaeszköz.
A legmagasabb, Sport felszereltségű tesztautó pedig még tovább emeli a tétet, az erdei használatot csorbítóan szép 18-as felnikkel, sötétített hátsó oldalablakokkal, panoráma tetőablakkal. Ott lappang benne némi Land Rover Freelander hangulat, csak japános köntösben. Szépséghibája az átlagosra hagyott farrész, a következetes, és bátor szögletességnek itt nyoma sincs, de legalább nincs kamu kipufogónyílás, és egyéb felesleges krómbigyó, amivel erősíthető a muszájból tolt elegáns irányvonal.
Érdekes, hogy a szögletes forma nem egyenlő az aerodinamikailag előnytelen kialakítással. Egy Subaru által kiadott típusismertető szerint 0,33 a cW-érték. Ha valós a mérési eredmény, le a kalappal: a Dacia Dusteré 0,41.

Belső tér

Adatlap

Subaru Forester 2.0D Lineatronic

Teszt: Subaru Forester 2.0D Lineatronic 1
Motor1998 cm3, Dízel, Boxer 4
Teljesítmény147 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,2 sec
Végsebesség190 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,9 l / 100 km

Belül az amerikai piacra szánt japán modellek jellegzetes hangulata fogad. Racionálisan, használati tárgyként tervezett műszerek, nincs egy apró részlet sem, amit nem a funkció, vagy a használhatóság mentén alkottak meg a japánok. A szögletes légbeömlők úgy működnek, ahogy húsz évvel ezelőtt, az elakadásjelző orbitális méretben terpeszkedik a középkonzolon. 

Az összbenyomás visszafogott, higgadt, és letisztult, az összeszerelés pedáns, a felhasznált műanyag minősége kevésbé. Kracc-kracc, szól a köröm alatt a kemény felületű borítás, a pár ezüst színű betéttől eltekintve egyöntetűen fekete minden (a légbeömlők kaptak egy ezüstszínű keretet), aki űrhajóra, önkifejezésre vágyik 10-12 millióért annak máshol kell keresgélnie. 
Van viszont puhára tömött, széles bőrfotel, zongoralakk betéttel feldobott, új, 7 colos központi kijelző, és kellemes fogású bőrkormány. Ennyit kíván egy amerikai autós, és a Subaru Forester beltere főleg nekik próbál megfelelni. 
Üdítő újdonság a gyári navigációval szerelt, érintőképernyős kijelző, Starlink rendszerrel, ami már lehetővé teszi az okostelefonos integrációt is. A szoftver teszi a dolgát, a szokásos fogyasztási, autó állapotával kapcsolatos infókat kapjuk, a navigációs is hozza az átlagos szintet, de a fényes felület miatt gyakran nehezen látható a képernyő. 
Más kérdés, hogy emellett megmaradt még három (!) különböző méretű folyadékkristályos kijelző, egy a műszerfalon, kettő a műszerfal tetején trónol, árnyékoló mögött. Hogy melyiken mikor mit látunk eleinte nehéz követni, kaotikus a kezelésük, a generációváltással valószínűleg búcsút inthetünk majd nekik. 
Helykínálat terén kitűnően teljesít a Forester. A bakancsforma előnye, hogy nincs csapódó tetőív, a meredek szögben álló, méretes ablakoknak hála jó a kilátás, és kellemes a térérzet. Hátra egyszerű beszállni vagy gyerekülést berakni a közel derékszögben nyíló ajtókon át, ahol szintén szellősen utazhat két átlagos termetű felnőtt. 
Az 505 literes raktér 1573 literig bővíthető az üléstámlák egy-egy gombbal való könnyed ledöntésével, a motoros nyitás lassúsága miatt inkább nyűg, mint hasznos extra. Ekkora tér több mint elégséges, a gyári gumiszőnyeg pedig hasznos kiegészítő, ha tényleg munkára van fogva a Forester. 

Menettulajdonságok

Bár egyedi megoldásokkal teletűzdelt hajtásláncról beszélünk, menet közben, vezetőként ennek nem sok jelét észleljük. Egyszerűen jó, de nem nevezhető kiemelkedőnek. Ma már az összes modern dízelt addig faragják, hogy eltűnik az összes vibráció, ezért ez az előnye is elhalványult a boxer kialakításnak. Az indítómotor fordít párat, mire életre kel, hangja jellegzetesen nyers, mély tónusú, halványan ott van benne a motortípusra jellemző bugyorgás. 
Szerencsére az autó viselkedése is illik a külső-belső által sugárzott karakterhez. A kormányzás precíz, nincs túlszervózva, magaviztos irányíthatóságot ad, a motor gázreakciója élénk, de a legfontosabb mégis csak a most debütáló fokozatmentes váltó. 
A 450 ezer forintos felárért kínált Lineatronic hangolását eltalálták a fejlesztők. Hét előre beállított virtuális fokozata jól szimulálja a hagyományos egységek viselkedését, finoman ugrik a fordulat, és nincs zavaró, állandó fordulaton köszörülő motor, amit mindig hátrányként említünk a CVT váltók esetén. 

130-as tempónál 2300-at mutat a fordulatszámmérő, nincs tolakodó szélzaj, és hiába magas az autó (22 centiméter a hasmagasság), meglepően stabilan, kiegyensúlyozottan fut. Mindig tudatja a vezetővel, hol a határ, harmonikus, jól eltalált, semleges viselkedéssel fordul a Forester. Ha másért nem, ezért érte meg kifejleszteni a lapos kialakítású, mélyre beépíthető dízel boxermotort, ami az alacsonyabbra kerülő súlypont miatt jelentősen javítja a menettulajdonságokat.
 
A legtöbb vetélytárssal ellentétben, a Subaru Forester örökölt némi terepjárós gént, Első-hátsó terepszöge egyaránt 25-25 fok, míg a középsőé 23 fok, 4×4 hajtása állandó, az elektronikusan vezérlet tengelykapcsoló 20-80-tól 80-20 százalékig tudja állítani a nyomatékarányt a két tengely között. Ilyen komoly arzenállal felszerelve a vezető bátorsága általában már az autó képességeinek határa előtt elfogy, a Forester ezen a téren többet kínál a vásárlói igényeknél.
Teszt: Subaru Forester 2.0D Lineatronic 2
Komolyabb lejtőkön az X-Mode kapcsoló segít pótolni a bátorságot. Ezt megnyomva garantált a biztonságos, és lassú ereszkedés, és a gázpedál, a váltó és a menetstabilizáló is terepezésre optimalizált üzemmódba kapcsol. Igaz az opció csak az Exclusive és a Sport csomagos változatokhoz elérhető. Fogyasztása a tesztidőszak alatt 7,8 literre jött ki, ami nem rossz érték automataváltó, és állandó összkerékhajtás mellett.

Árak, összegzés

Mennyire versenyképes a japán különc? Nehéz kérdés, egy átlag autóvásárló gyakran más tulajdonságokat értékel, mint a technikai érdekességekre fogékony autórajongó. Van akinek már az nyomós érv, hogy a szomszéd orra alá dörgölheti a CVT váltó működésének nagyszerű megoldását, hiszen ilyen csak neki van közel, s távol. Elregélheti, miért miben különbözik a boxermotor egy 180 fokban fektetett V-motortól, mert hát a kettő nem ugyanaz! 
A Forester 2.0D belépőmodell és vetélytársai (4×4, automata, 150 lóerős dízelmotor). Nem akciós listaárak
Subaru Forester 2.0D Active (147 LE)9 640 000 Ft
Toyota RAV4 2.2 D-CAT Active (150 LE)8 150 000 Ft
Mazda CX5 2.2 4WD Challenge (150 LE)8 930 000 Ft
Honda CR-V 2.2 i-DTEC 4WD Lifestyle (150 LE)9 399 000 Ft
Viszont hiányzik a tolatókamera, a két évvel fiatalabb Subaru Outback esetén kínált biztonsági extrák, a  sávváltásra figyelmeztető rendszer, de főleg a városi araszolást megkönnyítő távolságtartó tempomat. Ezekkel, és több teljesítményszinttel, több motorvariánssal lenne ütőképesebb ajánlat a Forester, ami alapfelszereltséggel, dízelmotorral és kézi váltóval a Forester 9,2 milliótól vihető haza. Igaz nincs hatalmas ugrás a tesztben is szereplő csúcsverzióig, a Sport Lineatronic alapára 11 900 000 Forint. 
Mellette – Ellene
  • Különc műszaki tartalom
  • Tágas utastér
  • Nincs elveszve terepen
  • Egyedi karakter
  • Lelombozó műszerfal-kialakítás
  • Hidegen nyers járású dízel
  • Kaotikus, előző generációs kijelzők
  • Aktív biztonsági extrák hiánya

Hány pontot ér a különc japán SUV?

404 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Hány pontot ér a különc japán SUV?