RIP, Peugeot RCZ, emléked örökké szívünkben él!

Teszt: Peugeot RCZ-R - 2015

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.09.25. 15.00

A Peugeot októbertől nem gyártja tovább a gyönyörű sportautót. Meg is értjük, hogy miért nem, de azt is értjük, miért lesz az RCZ nemsokára megbecsült gyűjtői modell.

Röviden – Peugeot RCZ-R

Mi ez?

2+2 üléses sportkupé, Peugeot-emblémával, de a tömegmodellektől némileg eltérő technikával

Mit tud? Az RCZ elsősorban nagyon szép, de az R csúcsverzió kellően erős is a formához
Mibe kerül? 11,84 millió volt a csúcsváltozat utolsó új ára
Kinek jó?  Aki beleszeret a formába és elfogadja a mára divatjamúlt, avíttas belteret

Októberben, mindössze öt évvel a modell bemutatója után végleg leáll a különleges formájú sportkupé gyártása. Amolyan búcsúajándék tehát a Peugeot-tól, hogy még egyszer utoljára kaptunk egy tesztautót az RCZ-ből. A legerősebb változattal, a 270 lóerős RCZ-R-rel autókázhattunk egy utolsót.


Modelltörténet

Az RCZ, a Peugeot T75 kódjelű fejlesztése a fáma szerint csupán tanulmánynak indult, de amikor 2007-ben még 308 RCZ Concept néven bemutatta a Peugeot a Frankfurti Autószalonon, a látogatók odáig voltak tőle és érte, a piac gyakorlatilag kikövetelte a kis kupé gyártásba vonását. A forma különben a Zagato keze munkáját dicséri.

RIP, Peugeot RCZ, emléked örökké szívünkben él! 1
Tanulmányrajzok

2009-ben, a következő frankfurti seregszemlén már a kész kocsit állították ki. Az autó nem házon belül készült, Grazban, a Magna Steyrnél gyártják (gyártották). Hogy ezért-e vagy másért, nem tudom, de az RCZ tömörebb, összerakottabb, precízebb kocsinak tűnt egy átlagos utcai Peugeot-nál. 2013-ban enyhe frissítésen esett át, a régi 308-asra túlzottan emlékeztető orrot az új egyenpofára cserélték. A beavatkozás nem ártott a formának, sőt.

Gyártása során kétféle blokk került a motortérbe. Az RCZ-t meg lehetett venni kétliteres HDI-vel, 163 lóerővel, de a dízelmotor ehhez a formához eléggé szentségtörés. A másik lehetőség az 1,6 literes turbómotor, a BMW és a Peugeot közös fejlesztése, az ún. Prince-motor volt, amely 156, 200, illetve az RCZ-R csúcsváltozat esetében 270 lóerőre húzva duruzsolhatott a motorháztető alatt.

RIP, Peugeot RCZ, emléked örökké szívünkben él! 2
A facelift előtti RCZ

Hatsebességes kézi vagy automata közül lehetett választani a motorokhoz. A leginkább harmonikus, a különleges formához, sportos megjelenéshez leginkább illő hajtáslánc nyilván a legerősebb motor, kézi váltóval – és pont ilyen volt a mi tesztautónkban, ebben a bordó RCZ-R-ben is.

A Peugeot áprilisban jelentette be, hogy nem gyártja tovább az RCZ-t. A cég vezetése arra hivatkozott, hogy mivel a modellpaletta 95%-a hozza a profit több mint 100%-át, a drágán fejlesztett, még a relatív piaci siker dacára is csak veszteséggel árulható kis példányszámú modellekre most nincs pénz. Azt ugyan nem mondták, de az RCZ-n nagyon is érezni, hogy a TT és más frissebb kupék, hot hatch-ek mellett nehezen él meg az előző generációs Peugeot-kra alapozott, koros, szűk motorválasztékú rétegmodell. Szóval egyelőre maradnak a 208 és 308 GT és GTI kivitelei azoknak, akik sportos kis Peugeot-t akarnak.


Forma

Gyönyörű ez az autó, úgy tökéletes, ahogy van. A gyártási ciklus közepén kapott kis ráncfelvarrás sem rontotta el az alapformát, a mai Peugeot-kra jellemző kis felirattal az orra hegyén is csodás, szépek a lámpák, az R-plakettek, a kettős buborék az ülések felett, hatásos a keret nélküli ajtó, a klasszikus, sportautós helyre került töltőnyílás – minden.

Még a vezetési élmény jelentős részét is a forma adja. A külső tükörbe pillantva mindig felvillanyoztak a hullámzó ívek, a feszülő combizom, még akkor is, ha egy fronthajtású autót elég nagy dizájncsalás erőteljes farral “eladni” a közönségnek.



Az RCZ olyan autó, amit még lemosni sem munka, hanem érzéki öröm: nem csak szemmel, kézzel is nagyszerű érzés végigsimogatni ezeket az erőt sejtető domborulatokat, a fantasztikus íveket, éleket, különösképp persze azt a hatalmas üvegpopsit ott fenn.

Lehetett volna persze még extra formai játékokba belemenni. A kilincsekben nincs fantázia, a fix hátsó szárny helyett izgalmasabb lenne egy kiemelkedő spoiler, a felniken sincs semmi különleges, de összességében annyira jól mutat az RCZ, hogy valójában még ezek a kis elsikkadt finomságok sem hiányoznak igazán.

Beltér

Aki nem ült mostanság (az elmúlt évtizedben mondjuk) drága új autóban, annak az utastér ellen sem lesz kifogása. Sportos, amennyire kell: fémpedálok, lyuggatott bőrös, lapított aljú sportkormány, integrált, kényelmes sportülések, kerek műszerek és szellőzőnyílások, rendes, igazi, karos kézifék! Modern, amennyire kell: a műszerfal tetejéből kkinyíló LCD-képernyő szálcsiszolt hatású alubetétek, motoros-memóriás, fűthető ülések. De aki már próbálta az új TT-t, vagy akár csak az aktuális 208-as vagy 308-as valamelyik sportváltozatát, nagyon sok dolog miatt el fogja húzni a száját.

Az ajtók alján, a gombok nélküli, csupaszon szégyenkező kormány mögött olyan kemény, igénytelen plasztiklapok találhatók, amiket már a 206-os Peugeot-nál is megszólt az autóbuzi-társadalom annak idején. A fejegység buta gombjaival kezelhető HMI, a nehézkesen kezelhető, kusza menürendszer még a 407-es Peugeot-ból ismerős, isten hozott 2004-ben! Az igaz, hogy manapság már lehet örülni annak, ha egy sportos autó műszerfalán nem lapostévé, hanem igazi mutatók közlik az információkat, de a monokróm kijelző a krómkeretes, nagy órák között elég kínos, pláne egy majdnem 12 milliós autóban. És amikor kikattintjuk a bicskakulcsot, hogy betoljuk a tollát a gyújtáskapcsolóba – hát ez ma már ebben a kategóriában majdhogynem időutazás.

No, hát ez van, nem a legújabb fejlesztés. Ettől még örülhetünk annak, hogy a JBL hifi szépen szól, a hátsó ülések is használhatók másfél méter alatt a gyerekek számára, a csomagtartó pedig óriási, 320 literes. Sok hasonló méretű sportkocsi tulaja sírva fakadna, ha látná (az Audi TT csak 280 litert nyújt). Nem örülhetünk viszont annak, amit a Francia Autógyártás Szelleme valahogy még ebbe a kis darabszámú, nem is igazán francia kocsiba becsempészett: a kínosan lötyögő váltógombnak. (Nem egyedi hiba, azóta már ültem egy vadiúj 308 GT-ben, abban is ugyanúgy fittyent ugyanez a gomb jobbra-balra.)




Technika, vezetési élmény

Olasz hatás a dizájnban, német hatás a motorban, Made in Austria – az RCZ-R az égvilágon semmit nem ad abból a hangulatból, amiért a francia autókat szoktuk szeretni. Ad viszont egészen mást, őszinteséget, nyers erőt és hatalmas vigyorokat az arcunkra minden sodrósabb kanyarban.

Adatlap

Peugeot RCZ-R

RIP, Peugeot RCZ, emléked örökké szívünkben él! 3
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 270 LE
Nyomaték 330 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,9 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,3 l / 100 km

A motorral, váltóval, fékkel semmi baj nincs – egyedül a futóműre mondhatjuk, hogy egy sportmodell R jelzésű spéci változatában, tehát egy duplán sportos autóban túl kényelmes, egészen nyugodtan fel lehetett volna keményíteni még sokkal-sokkal jobban. A hétköznapi tötyögésben ugyan kellemes ez így, de ha meghajtjuk az RCZ-R-t, akkor mind a hosszanti bólintások, mind az oldaldőlések nagyobbak annál, mint amit szeretnénk.

Ha a legmodernebb kis turbómotorok jók, akkor ez a szintén régi fejlesztésű motor úgy nem jó, hogy az nagyon jó! Nincs semmi varázslat benne, tehát 2000 alatt nagyon halott, de 3000 felett nagyon él; a turbólyuk határozott, a töltőnyomás megérkezésekor óriásit tol az alaposan túltöltött motor, és hát basszus, egy élményautóban egy turbómotor ilyen legyen, ne sík nyomatékgörbéjű, dízeles komfort-izé!

Ha komolyan megyünk az RCZ-R-rel, 3-4000 alá nem kell engedni a fordulatot, és a racsing-hangulat tökéletes. A váltó is partner a pörgetésben, 100-nál forog hatodikban 2500-at, vagyis egyértelműen nem autópályázásra, hanem egész másmilyen pályázásra számolták ki az áttételeit. Egyébként cseh kollégák megörökítették, milyen, amikor nagyon megy az autó:

A videón is feltűnik, hogy az RCZ-R még egy kicsit lehetne jobb: ha a hangja is meglenne a formához, az erőhoz. Az utcai zajszint java részét sajnos nem a motor adja, hanem a futómű, az alulról érkező zörgések, pedig ha már R, egy kis akusztikai huligánkodás igazán belefért volna még.

A relatíve lágy rugókkal együtt forszírozott kanyarban is nagyon stabil a kocsi, érezni az alacsony súlypontot, széles terpesztést, alacsony üléshelyzetet. A farkönnyülés még drasztikus gázelvételre, direkt elrontott fékezésre is csak sokára és kiszámíthatóan következik be. Az R-ben sperrdifi is van, amivel végképp csodásan húzza ki magát a kanyarokból. Az ESP-t bármikor ki lehet kapcsolni, nem úgy, mint a sokkal-sokkal orrtolósabb utcai Peugeot-kban. 270 lóerő nem túl sok egy ilyen formájú sportautóban, de pont elég az RCZ-R-ben: teljesen harmonikus az élmény, ezzel a futóművel, fronthajtással, minden újkori bűbáj, változó kormányáttételezés, torque vectoring, ilyesmik mellőzésével nem is kell több erő. Istenem, egy TTS Quattro nyilván gyorsabb a kanyarokban, de kit érdekel, amikor az RCZ-R-t is nagyon jó vezetni!


Igazi future classic

Igazából már most sem lehet megrendelni a szép kupét, talán egy-két itt-ott bennragadt RCZ-t tud találni a hazai importőr annak, aki nagyon megkívánná. Októberben pedig végleg leáll a gyártás, és az RCZ megkezdheti új életét, az autópiac izgalmas rétegmodelljéből még pár évnyi lassú árcsökkenés után igazi jövőbeni értékes klasszikus darabbá érhet. Különösen ez az R-széria lesz majd hamarosan nagyon értékes gyűjtői cikk a jósgömböm szerint.

A Magna és a PSA szerződése 83 ezer darabra szólt, az Audi TT egyes generációiból már az első három gyártási évben több szokott elkészülni ennél. És 2035-ben szerintem nagyobb királyság lesz egy épen maradt RCZ-R, mint egy töretlen TTS – de majd meglátjuk. Reméljük.


Mellette – Ellene
  • Gyönyörű
  • Klasszikus vezetési élményt ad
  • Meglepően tágas, praktikus
  • Egyszer még sokat fog érni!
  • Korszerűtlen HMI
  • Alaposan túlhaladott biztonsági és kényelmi extralista

Szavazás

Tízből hányas?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Autóbuzi énem fájlalja kissé, hogy leáll a gyártás, a racionális pedig megérti az okát. Nem nagyon lett népszerű, de azért szerintem teljesítette a gyár az ő részére szánt küldetést. Emelte a márka fényét, még ha nem is jelentősen. Egyébként egy kategóriával nagyobbnak kellett volna lennie az RCZ-nek, lehetett volna gyártani pl. a 407 Coupe helyett, annak aztán tényleg nem lett volna létjogosultsága azzal a borzalmas formával, a rá költött pénzt lehetett volna tolni egy az egyben az RCZ-be. Na de most már mindegy. A jövőben azért még az ínséges időkben is szükség van hasonló “márkafényező” modellekre, még akkor is ha közvetlenül nem hoznak hasznot. Jó példa erre napjainkban a Mitsubishi. Feladták a Dakar projektet, kivonultak a Rallyból, ha jól tudom akkor nemrég leálltak az EVO sorozat gyártásával, az egykor jól csengő nevű überterepjárójuk a Pajero is csak vegetál. Módszeresen kiirtottak minden olyan modellt ami egykor adta a Mitsu savát-borsát. Most aztán nézhetik hogy milyen “jól megy” nekik anyagilag.

  • hova

    Nem nagyon lett népszerű? Abszolút nem. Azt nem tudom, mi volt a küldetése-Guevara szavai szerint- de biztos vagyok benne, hogy nem igazán teljesült.Alig-alig emlékszem, hogy Európai útjaim során oly sokszor találkoztam ezzel az autóval, annak ellenére, hogy egyik nőtlen barátomnak pont ilyen van. Utaztam benne, nem vezettem, de semmi sem maradt meg belőlem az autóból.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.