Röviden – Jaguar XE 25t R-Sport

Mi ez?

A Jaguar 3-as BMW-je 
Mit tud?Kívül-belül dögösen néz ki és hogy igazán jó legyen, hátsókerekes
Mibe kerül?9,8 milliónál indul az árlista és 15,6 millió a másik vége
Kinek jó? 
Az importőr szerint az aktív, tehetős fiatalok autója, akik nem a német prémiumok közül kívánnak autót választani maguknak

Elölről nagyon erős a formaterv. Ijesztő, sötét orr, vágott, szigorú szemek

Fura jószág a Jaguar XE. A márka fentről, az arisztokrácia vélt vagy valós elefántcsonttornyából növesztett lefelé egy csápot, hogy a 3-as BMW-vel, Mercedes C-osztállyal, Audi A4-essel játszhasson egy ligában.

Külső

Külsőre masszív felépítésű, klasszikus négyajtós néz velünk szembe, amikor az XE-re nézünk. Orra egész hatásosra sikerült, a szűkre szabott, valóban macskás szemekről könnyen beugrik a jaguár, mint nagymacska. Oldalról a cifra légbeömlő, a sötét felni teszi félelmetessé a 4672 mm hosszú, 1850 mm széles és 1416 mm magas autót – bár van, akinek inkább egy dísztárcsáját vesztett, szomorkodó acélfelnis járgány jut eszébe róla – és ahogy haladunk tovább hátrafelé, úgy vész el a formatervezői lendület, a feneke már közel nem annyira izgalmas, mint az eleje, legfeljebb az egyedi lámpadizájn menti a menthetőt.

Jaj, azokat a kipufogókat hogy vágták körbe

A dupla kipufogó körüli esetlen kivágásról pedig nehéz eldönteni, hogy kínos igénytelenségnek, vagy vagány hanyagságnak minősítsük-e. Mindenesetre érdekes. A csomagtartó kicsike légterelője az R-Sport csomag része, ugyanúgy, mint a krómkeretes fekete hűtőmaszk, a krómbetétes első sportlökhárító, a fényezett oldalküszöb. Az R-Sport feliratú oldalszellőző és a 18 colos, ötküllős alufelni is ennek a csomagnak a része.
Adatlap – Jaguar XE 25t
Motoradatok
Lökettérfogat1999
Hengerek/szelepek4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)177(240)5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)340/1750-4000
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)6,8
Végsebesség (km/h)250
 
Fogyasztás
Város (l/100 km)10,2
Lakott területen kívül (l/100 km)6
Vegyes (l/100 km)7,5
CO2 kibocsátás (g/km)179

Sportos hangulatú utastér, néhány zavaró hibával

Belső

Elsőre mocsok jól néz ki, az utastérben R-Sport feliratú kormány, küszöbborítás található, ülései is sportosak, kényelmesek és jól is néznek ki. Aztán feltűnnek a Volvo kezelőszervek, 2015-ben a kényes, utálatos zongoralakk és pár csapnivaló tapintású műanyag ront sokat a vizuális élményen. Illesztései elnagyoltak, és az apró, egyforma gombok sem az ergonómia iskolapéldái. Klassz viszont a színes head up display, jó fogású a kormány, remek az üléshelyzet és olyan extrák is belefértek, mint a fűthető első szélvédő, a szintén melengethető kormány, vagy az ülésszellőztetés, éjszakai hangulatvilágítás.

Középen színes kijelző, a széleken hagyományos műszerek

Milyen vezetni?

Változatos élmények érik benne a vezetőt. Kezdjük a jóval, a könnyű, háromnegyed részben alumíniumból készülő karosszéria – a teljes vázstruktúra, az ajtó, a motorháztető és a csomagtérfedél is könnyűfém – élvezetessé teszi a kanyargást, pláne, hogy ezzel a motorral sikerült nagyjából 50-50 százalékosra kihozni az első-hátsó tengely közötti súlyeloszlást. A futómű szenzációs, a hátsó több lengőkaros szerkezetben a kanyarodáskor keletkező erőket felvevő lengőkarok bekötései kemények, kanyarban vasmarokkal tartják az autót, de a többi szilent lágy, hogy a hitvány utakon se legyen kényelmetlen autózni vele. Kormányzása szintén szerethető, precíz, pontos, a kormányzáshoz szükséges erő is megfelelő. 

Hitvány műanyagban a süllyedő, emelkedő fokozatválasztó

Meztelenítsetek Jaguar XE-t:
Jöjjön a motor, amely kétliteres, négyhengeres, turbós példány, 240 lóereje papíron 6,8 másodperc alatt gyorsítja a Jaguar-t 100-ra, de az életben nem tűnik ennyire agilisnak. Hangja nagyon messze van a legutóbb nálunk járt Jaguar-étól, de még egy átlagos, sportosabb járgány is ezerszer izgalmasabban muzsikál. Az XE hangja kívül belül felejthető, egyáltalán nem éri el az ingerküszöböt. Pedig színház van hozzá, az autó szívdobogás-szerűen lüktető, vörös fényben derengő gombbal indul, a nyolcfokozatú automatikus váltó fokozatválasztója a mélyből emelkedik fel, és a mutatók is minden indításkor eljárják táncukat 0-280 km/h és 0-8000 rpm között.

Remek futóművel és pompás kormányzással kényezteti a sofőrt a Jaguar XE

Kormány mögötti fülekkel is vezérelhető 8 fokozatú automatikus váltója még sport módban sem elég fürge, a fékje pedig nehezen adagolható, sokáig alig történik valami, aztán hirtelen igen harapóssá válik a szerkezet. 
Városban a sok radar és a tolatókamera segít a Jaguar-t sérülésmentes állapotban tartani, autópályán pedig a csendes, szinte hangtalan utastér lesz hamar szimpatikus, de az adaptív tempomat nagyon hiányzik az autóból. 
Márka/modell:Teljesítmény:Ár:
Audi A4 2,0 TFSI tiptronic242 LE11 240 350 Ft
BMW 328i aut. 245 LE11 364 500 Ft
Mercedes C300 T aut.245 LE12 643 700 Ft
Ennyiféle kiegészítő rendelhető a Jaguar XE-hez, ha aktív, sportos életet kívánunk élni vele:

Kinek jó?

Ahogy egyik kollégám mondta, Anglia nagyon messze van még Németországtól. Az igyekezet tisztán látszik, az irány is jó, de a Jaguar-nál nincsenek könnyű helyzetben, amikor a német prémium márkákra lőnek. Azonban a Jaguar XE minden hülyesége, hibája ellenére roppant egyedi megjelenésű, szórakoztató autó. És ami sokaknak fontos lehet, nem jön szembe belőle minden sarkon több tucatnyi. Na, ők boldogok lesznek a Jaguar XE-vel.
Mellette – Ellene
  • Izgalmas külső
  • Szép utastér
  • Ügyes futómű
  • Jó üléshelyzet
  • Nem egységes belső minőség
  • Béna, töketlen hang
  • Ügyetlen váltóvezérlés

Szerinted hány pontot ér a Jaguar XE?

435 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Szerinted hány pontot ér a Jaguar XE?